Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Står jo utstilt og demoklar på OHC om jeg husker rett. Alt her blir jo bare subjektivt men utifra egne lyttinger på denne så har den en litt arullet topp ift andre høytalere i samme klasse. Dynamisk og fin med bra innsyn i musikken med flott soundstage. Tørr gjengivelse og bra dynamikk selv om det mangler endel på det beste jeg har hørt.
    @Antoine
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    437
    Antall liker
    607
    Sted
    Oslo
    Står jo utstilt og demoklar på OHC om jeg husker rett. Alt her blir jo bare subjektivt men utifra egne lyttinger på denne så har den en litt arullet topp ift andre høytalere i samme klasse. Dynamisk og fin med bra innsyn i musikken med flott soundstage. Tørr gjengivelse og bra dynamikk selv om det mangler endel på det beste jeg har hørt.
    @Antoine
    Takk.

    Jeg har hørt dem på OHC sin messe, men det er alltid et usikkert element med en forsterker som jeg ikke kjente. Sammen spilte de engasjerende, bra oppløst og litt på den varme/tilgivende siden. Men hvor mye tilførte forsterkeren? Det er litt redd for er at jeg ikke blir tilfredstilt helt på åpenhet/detaljer. Er vel det du nevner her. Ser de har ganske ujevn frekvensrespons?
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    437
    Antall liker
    607
    Sted
    Oslo
    Jeg fikk en fin demo av Midex hos OHC sammen med Gryphon diablo. Der forsvant varmen fra Octave. Jeg opplevde lyden som veldig nøytral og ærlig, god oppløsning (nok) og ganske imponerende bass. Stram, presis, god mengde og bra dyp. Gikk ikke for dem fordi jeg ønsker noe mer varme og tilgivelse i tillegg til at hvit ikke er noen favorittfarge. Jakten fortsetter..
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Var å fikk høre på Audiovector QR5 hos OFC, syns de spilte meget bra. HTene forsvant i lydbildet litt som jeg er vant til fra AP. Litt usikker bare på om de er vel lyse i spillestilen. Vurderer de om jeg skal bytte fra Virgo II. Noen som har testa QR5 hjemme opp mot noe AP og kan si noe om forskjellene i lydsignatur. Ser OHC også har et par brukte Scorpio II som også virker interessante, er de en bedre oppgradering enn QR5?
     
    Sist redigert:

    bromma

    Fersking
    Ble medlem
    13.01.2024
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Haugesund
    Jeg har 4 stk Audio Physic Rhea II og nå har 3 av 4 forsterkere begynt å melde seg ut mere eller mindre
    - En forsterkerer er fullstendig røket og gir bare kraftige pipelyder
    - På en forsterker virker ikke auto on/off, men den spiller når den blir slått på, men går aldri av....
    - En forsterker slår seg alltid av uansett hva som kommer av signal (altså ALLTID auto off)
    - En av forsterkerene ser ut til å fungere mere eller mindre slik den skal.

    Nå er det lite aktuelt for meg å sende 3 forsterkere til reparasjon for å risikere at de ryker på nytt kort tid etter...

    Forsterkeren i Rhea II er en 250 watt @ 4 ohm klasse D, egentlig ikke spesielt heftige saker, kan vel byttes i en Hypex ncore FA251, denne er 250 watt 4 ohm og spiller nok vesentlig bedre også enn det som er i Rhea II, med en pris på €269 ex moms så diskvalifiseres vel reparasjonsalternativet av seg selv.
    Hypex ncore FA501 som er 500 watt i 4 ohm ligger på €372 ex moms, så det er ikke så grumsomt det heller ...

    Spørsmålet mitt, er det noen som har byttet forsterkere i Rhea II?
    Noen erfaringer herfra?
    Hei,
    Jeg har 2stk Rhea II som durer.. Tenker å bytte forsterker. Byttet du forsterker i dine? Eventuelt, har du noen erfaringer å dele? :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hei,
    Jeg har 2stk Rhea II som durer.. Tenker å bytte forsterker. Byttet du forsterker i dine? Eventuelt, har du noen erfaringer å dele? :)
    Jeg er litt i tenkeboksen, jeg har diskutert inngående med @Skink_123 og andre i bransjen, det står mellom å fikse forsterkerne, bytte med noen andre plateforsterkere eller gå på en helt ekstern klasse D løsning. En annen bransjeguru støtter også Labgruppen generelt som svært gode produkter.

    - Nå er det en lokal reparatør her i Bergen som driver med mye forsterker, reparasjoner, så jeg kommer til å høre med ham, om det bare er noen billige kondensatorer eller ett eller annet som enkelt kan byttes så kan det være en korstiktig løsning, inntil en annen forsterker ryker igjen.... og da er det på an igjen!

    - Jeg har lurt på å gå til proverden og kjøpe en eller to stk Labgruppen forsterkere, de gutta har jo renome for forsterkee som tåler alt, men mange av produktene koster drøyt mye, men de har en rimeligere klasse d modell som finnes både med og uten DSP, også lokal forhandler, 2 x 1500 wat i 4 ohm.
    Det er vifter her, men sålenge de ikke kjøres hardt så håper og tror jegviftene ikke skal være et problem, det er jo også klasse D med ikke såå mye varmeutvikling.
    - Labgruppen PD 3000, uten DSP (Evenstad musikk) - Hvis man har DSP pre burde denne funke
    - Labgruppen PDX 3000 med DSP (Evenstad musikk) - Hvis man ikke har DSP pre

    Om det er verdt å bytte forsterker hvis man har to stk Rhea II, jeg tror det fordi Rhea II spiller så råbra!
    En av disse forsterkerne drar glatt 2 stk Rhea II, en av disse drar sikkert også glatt opp til 6 stk Rhea II

    Jeg har jo som sagt diskutert dette også inngående med @Skink_123 og han har jo i alle fall fortalt meg at han mener det er en knall løsning å Erstatte Rhea II forsterkerne med de ovennevnte fra Labgruppen.... jeg er ikke gått ut av tenkeboksen ennå, men må gjøre noe da jeg har bare to av 4 subwoofere i drift nå :cry:

    Ikke så mye mere enn jeg har fortalt før, egentlig!
    Jeg tror det går mot Labgruppen for meg :unsure:
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kan man bruke labgruppen på vanlig audiophysic høyttalere også?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Kan man bruke labgruppen på vanlig audiophysic høyttalere også?
    Ja naturligvis, men usikker på hvordan lydkvalitet er i forhold til normale hifi produkter, men labgruppen brukes i svært utstrakt grad i konsert / live sammenheng, med gode resultater. Men da er det naturligvis større forsterkere enn det vi snakker om her.

    Bare obs, det er ikke normale høyttalerterminaler, men speakon kontakter, som er vanlig i pro verden, men egentlig ikke noe problem.

    Kan jo være en interessant ting å prøve :cool:
    Alt er lov i hifi :ROFLMAO:
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte prøve å bi-ampe mine Virgo 2 høyttalere og åpna derfor opp bak til delefilteret for å se mulighetene. Virker greit det siden det ser ut til at bass delefilteret står på eget printkort med egne kabler fra HT-terminalene. Noen som har prøvd dette?

    La også merke til at kablene fra delefilterne og ut til elementene var latterlig tynne tråder. Har aldri sett så spinkle kabler før i høyttalere. De ser ut som gammeldagse ringeledninger på rundt 0,25mm2. Føler for å bytte de men er vel en fare for å endre lydkarakteristikken da.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.332
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Skulle virkelig ønske jeg hadde fått tegnet ned modifikasjonene som Frode Steen (Dynabel) gjorde på mine Virgo II og Avanti III. Alle komponeneter og all kabling ble kraftig oppgradert. Lyden ditto!
    @OMF gjorde vel det samme med Avanti (?).
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Kan jo enkelt bytte litt kondiser til nyere/bedre typer og se over at loddinger og resten er ok. Men noe som andre har testet med gode erfaringer hadde vært gull å få info om.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Tenkte prøve å bi-ampe mine Virgo 2 høyttalere og åpna derfor opp bak til delefilteret for å se mulighetene. Virker greit det siden det ser ut til at bass delefilteret står på eget printkort med egne kabler fra HT-terminalene. Noen som har prøvd dette?

    La også merke til at kablene fra delefilterne og ut til elementene var latterlig tynne tråder. Har aldri sett så spinkle kabler før i høyttalere. De ser ut som gammeldagse ringeledninger på rundt 0,25mm2. Føler for å bytte de men er vel en fare for å endre lydkarakteristikken da.
    Hva med å dra det helt ut .... aktiv deling, f.ex med minidsp eller noe lignende :cool:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ah, memory lane! :)
    Trimmet Avanti III er i min subjektive hukommelse noe av det bedre jeg har hatt i hus.
    Etter min subjektive oppfatning, jeg opplever at Avanti III hjemme hos meg er klart bedre enn det jeg har hørt fra siste Audio Physic Cardeas med mange hundre tusen Burmester elektronikk og satt opp av Audio Phsyic og OHC sammen. :unsure::unsure::unsure::unsure:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Skulle virkelig ønske jeg hadde fått tegnet ned modifikasjonene som Frode Steen (Dynabel) gjorde på mine Virgo II og Avanti III. Alle komponeneter og all kabling ble kraftig oppgradert. Lyden ditto!
    @OMF gjorde vel det samme med Avanti (?).
    Joachim Gerhard kan oppgradere Avanti III kraftig, jeg tror da med Purify 5.25, Bliesma Beryllium og siste skrik Seas drivere til basser, kan selvfølgelig gjøres fullaktiv også ... det er jo bare å kontakte ham!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ah, memory lane! :)
    Trimmet Avanti III er i min subjektive hukommelse noe av det bedre jeg har hatt i hus.
    Det var veldig morsomme tider. Det var vel på den tiden jeg hadde mest glede av hobbyen.

    Her med BASE drivverk, batteridriftet DP DAC, DP preamp, 2 x DP A1 og Avanti III med modifiserte delefilter og "jording på elementchassis. Alt på BASE plattformer.

    Har vurdert å kjøpe høyttalerne tilbake, men de er litt dyre til koneanlegget.
    2007.jpg
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan får jeg ut diskantene på Virgo 2? Trodde de var fester med 3 skruer men når jeg ser nærmere så er det bare 3 hull med en liten skumdott i, jeg klarer ikke se noen skruer bak disse skumdottene. Diskantene har vist et flytende oppheng så hvordan er de festet?
    IMG_4946.jpeg
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Endelig fått ferdig bi-amp prosjektet på Virgo 2. Ble markant bedre lyd med ekstra forsterkerkraft. Bedre høyde og bredde i lydbildet og samtidig også bedre markert plassering av instrumenter etc… Var ganske enkel jobb siden bassfilter og mellomtone/diskant allerede er på separate kort.
    IMG_5035.jpeg
    IMG_4999.jpeg
     

    magnus1992

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    16
    Hei!
    Noen som har erfaring med IsoAcoustic Gaia vs Audio Physic VCF (spesifiser hvilken variant)? Tenker både akustisk og visuelt (hvor pent kan Gaia integreres med stagene). Har bestilt et par Tempo 35, usikker på hvilken løsning jeg skal gå for.
    Takker for innspill 😊
    Lenge siden du spurte om dette, men jeg synes at Gaia ser fryktelig ut sammen med AP. Fargen krasjer totalt og beina er for små i diameter i forhold til koppene du fester på beina til høyttalerne. Jeg har hatt Gaia, men de ble returnert etter 1 dag. Kjøpte siden VCF V (https://www.eliteaudiouk.com/product-page/audio-physic-vcf-v-magnetic-plus-speaker-set) og de ser veldig mye bedre ut, låter også bra!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn