Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Var innom OHC idag og hørte på siste Audio Physic Virgo III (gjenbruk av navn)
    Det er interessant, men vanskelig å være 100% konkret da det eneste de kunne tilby var musikk som ikke normale mennesker hører på .... Jeg bør begynne å ha CD’er med meg på jobbreiser igjen ;D

    Men Virgo har vel alltid vært et visst sweet spot i Audio Physic produktlinjen :rolleyes:
    Jeg hadde ikke noe god lytteposisjon i det rommet, og har ikke fått testet Virgo III skikkelig. Men tviler ikke på at de er veldig gode, og jeg liker også den ganske avrundede fasongen.

    Codex fikk jeg gjort en grundigere test av, og de låt veldig bra. De er jo også et hakk rimeligere, men der synes jeg kabinettet er av det kjedelige slaget.

    Jeg har i dag Scorpio 25, og ser ikke bort fra at jeg blir å holde meg til samme merke ved neste oppgradering. Så Virgo III vil godt kunne være en kandidat...
    Tror det ville vært en bra oppgradering ja....

    Min umiddelbare oppfatning er at det ikke er så mye ”bånndrag” her, det betyr vel også at man trenger subwoofer her :rolleyes: men jeg har alltid vært svak for Virgo, hadde en vanvittg sjokkopplevelse da jeg hørte de originale Virgo 3 hos OHC med Burmester hi end CD spiller og monokoblede Burmester 956 og to Audio Physic Subwoofere (husker ikke modellnavnet, men de med to 12” drivere baxck to back)

    Ikke tvil også om at dette er meget pene høyttalere, ser bra ut i sort pianolakk, trolig ennå bedre i hvit pianolakk :cool:
     
    Sist redigert:

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ikke tvil også om at dette er meget pene høyttalere, ser bra ut i sort pianolakk, trolig ennå bedre i hvit pianolakk :cool:
    Jepp, mine Scorpio er i sort pianolakk, og da får jo hele høyttaleren samme farge. Men hvitt er kanskje enda flottere!

    Forrige utgave av Virgo (og muligens også den nye) kunne leveres i hvit høyglans, hvor sidedekslene også var i hvitt - en vesentlig detalj, synes jeg...
    Audio-Physic-Virgo-25-Plus-.jpg
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Likte også lyden på V III, med den gamle ringradiatoren. Men den måtte ha en sub eller to. De to neste modellene av V ble veldig tamme. Hvordan lyder de nye V?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Likte også lyden på V III, med den gamle ringradiatoren. Men den måtte ha en sub eller to. De to neste modellene av V ble veldig tamme. Hvordan lyder de nye V?
    Jeg er ikke sikker ennå, må ha noen flere lytterunder, prøver å få til neste uke med noe kjent musikk, det virker som såpass spennende høyttalere at jeg vil sjekke noe mer. Men til denne prisen må det være knallbra, mye gode konkurrenter her, som f.ex Piega... p.t. holder jeg nok Piega Coax 711 som vesentlig bedre enn Virgo III, men de koster noe mere også.

    Jeg er nå forresten enig i at de forrige versjonene av Virgo ikke har vært gode nok, jeg har hørt på dem noen ganger og syntes det ikke var bra nok, men det kan også være oppsettet som har vært suboptimalt...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg var inne igjen idag og hørte på Virgo III, den står nå med relativt heftig Burmester elektronikk, og det låt sånn passe bra, da kom Geir og gjorde en del av sine woodoo triks, og dette er ikke fleip, for hver ting han gjorde så ble det bare bedre og bedre, tilslutt gikk hele anlegget på steroider.

    Når alt var satt opp så spilte vi Kate Bush, An Architect’s Dream så klokkene stopper, det låt tilslutt så bra at jeg ikke er i tvil, dette er knall høyttalere som spiller mye bedre enn du kan forvente av høyttalere i denne størrelse, prisklasse også....

    Dette er høyttalere med magien til en mini monitor men med tyngden til en full range gulvstående... Idag ble jeg imponert og likte svært godt det jeg hørte. Dette er Audio Physic på sitt beste, og det sier ikke lite gitt :cool:

    Her var Kate Bush så naturtro i rommet at det var bare smil og glede, trommene så naturtro og kontante, bassen helt knall bra, supertransparent, diskanten så silkemyk .....
    Dynamikk? ja så bare juling ;D
    No loss of fine detail? Youbetcha ;D
    ...og høyttalerne er ikke innspilte...

    Til tross for relativt små basser, imponerende og her er bass til langt ned på 20 tallet i et middels stort rom, mange vil synes sub er overflødig tror jeg.

    Hvis jeg skulle hatt et valg mellom Virgo III og Cardeas Plus+ uten å tenke på pris, så ville jeg vært i tvil, så bra ser de ut til å være... Jeg må kanskje revurdere min strategi når det gjelder høyttalere nå, jeg skal i alle fall inn i den velkjente tenkeboksen.

    Med to gode subwoofere, ja da tar det nok helt av....

    (Beklager men websidene her greier ikke å vise bildene med riktig otientering)

    ABF795D0-6690-4CBF-9F1D-E3B2329EAF97.jpg

    342214B2-AC2B-43F1-99A6-CACE614A820A.jpg
     
    Sist redigert:

    topline1

    Medlem
    Ble medlem
    07.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Årnes
    Er det noen som kan si litt om forskjellen på Virgo I og Tempo III?
    Vurderer kjøp på en av dem, da prisen ligger omtrent på samme nivå i bruktmarkedet?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ikke tvil også om at dette er meget pene høyttalere, ser bra ut i sort pianolakk, trolig ennå bedre i hvit pianolakk :cool:
    Jepp, mine Scorpio er i sort pianolakk, og da får jo hele høyttaleren samme farge. Men hvitt er kanskje enda flottere!

    Forrige utgave av Virgo (og muligens også den nye) kunne leveres i hvit høyglans, hvor sidedekslene også var i hvitt - en vesentlig detalj, synes jeg...
    På Audio Physic sine sider står det at nye Virgo III leveres i White Gloss, Black, Gloss, Cherry, Walnut
    Men det ser ut som sidedeksler er kun i sort ???
    Screenshot 2019-05-16 17.07.28.jpg
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ville gått for virgo 1. Det er originalen. Jeg har tempo 25. Funker utmerket. Men de er sensitive for tweaks. Riktig tweak gir et løft.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    På Audio Physic sine sider står det at nye Virgo III leveres i White Gloss, Black, Gloss, Cherry, Walnut
    Men det ser ut som sidedeksler er kun i sort ???
    Jeg har heller ikke sett den *nye* utgaven med hvite sidedeksler. Bildet viser Virgo 25, altså forrige versjon. Men jeg regner jo med at dette kan bestilles også til de nye.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    På Audio Physic sine sider står det at nye Virgo III leveres i White Gloss, Black, Gloss, Cherry, Walnut
    Men det ser ut som sidedeksler er kun i sort ???
    Jeg har heller ikke sett den *nye* utgaven med hvite sidedeksler. Bildet viser Virgo 25, altså forrige versjon. Men jeg regner jo med at dette kan bestilles også til de nye.
    Merkelig, bildet over er fra Virgo III siden på www.audiophysic.de ???
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Ville gått for virgo 1. Det er originalen. Jeg har tempo 25. Funker utmerket. Men de er sensitive for tweaks. Riktig tweak gir et løft.
    Kan du konkretisere noe mer hvilke tweaks du har gjort som hever lyden? Jeg er relativt fersk Tempo-eier selv (februar), men har grunnet en del annet kluss med anlegget ikke fått spilt så mye som jeg ønsker, men merker jo at de responderer raskt på plassering. Men har du noen andre stalltips tar jeg det i mot med takk.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplevde veldig løft ved å skifte til Soundcare spikes hvis du da ikke har dedikerte Audiophysic spikes. Man hører lett forskjell på elektronikk og kabelvalg lenger foran i kjeden. Demping av førsterefleksjon er nødvendig.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg var og "snuste" på et par Cardeas Plus+ ifjor men valgte å la de gå.... nå begynner jeg å angre...
     
    Sist redigert:

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Hei,

    jeg har to stk Rhea 2 subwoofere. Den ene vil nå ikke skru seg på ordentlig, det høres bare ut som om et relé (jeg er ikke elektriker, så tar sikkert feil her) klikker og klikker. Den ser altså ut til å skru seg av og på i en rasende fart når den blir skrudd på. Jeg har koblet fra alt av kabler utenom strømledning og får samme oppførsel.

    Noen som har et tips om hva jeg kan gjøre?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

    jeg har to stk Rhea 2 subwoofere. Den ene vil nå ikke skru seg på ordentlig, det høres bare ut som om et relé (jeg er ikke elektriker, så tar sikkert feil her) klikker og klikker. Den ser altså ut til å skru seg av og på i en rasende fart når den blir skrudd på. Jeg har koblet fra alt av kabler utenom strømledning og får samme oppførsel.

    Noen som har et tips om hva jeg kan gjøre?
    Høres ut som du må bytte plateforsterkeren. Vi har her på OHC
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hei,

    jeg har to stk Rhea 2 subwoofere. Den ene vil nå ikke skru seg på ordentlig, det høres bare ut som om et relé (jeg er ikke elektriker, så tar sikkert feil her) klikker og klikker. Den ser altså ut til å skru seg av og på i en rasende fart når den blir skrudd på. Jeg har koblet fra alt av kabler utenom strømledning og får samme oppførsel.

    Noen som har et tips om hva jeg kan gjøre?
    Høres ut som du må bytte plateforsterkeren. Vi har her på OHC
    Ett defekt relé ... Dette er jo analogt med å bytte en hel bilmotor hvis vannpumpen er defekt :eek:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Takk til dere begge, da skal jeg telle litt på knappene her :)
    Jeg har litt problemer å forstå hva OHC holder på med her... det har vært diverse problemer hos mange forbrukere med Rhea II forsterkere, Geir Tømmervik sier til meg, sitat: "Audio Physic stopper å produsere Rhea II, da det var alt for store kvalitetsproblemer med forsterkerene"

    Er det virkelig slik at OHC skyver problemet som de selv burde fikse ... over på forbrukerne :confused:

    Min opplevelse er at en bilprodusent, som BMW, hadde fikset dette for lenge siden med null i kostnad for forbrukeren.
     
    Sist redigert:

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk til dere begge, da skal jeg telle litt på knappene her :)
    Jeg har litt problemer å forstå hva OHC holder på med her... det har vært diverse problemer hos mange forbrukere med Rhea II forsterkere, Geir Tømmervik sier til meg, sitat: "Audio Physic stopper å produsere Rhea II, da det var alt for store kvalitetsproblemer med forsterkerene"

    Er det virkelig slik at OHC skyver problemet som de selv burde fikse ... over på forbrukerne :confused:

    Min opplevelse er at en bilprodusent, som BMW, hadde fikset dette for lenge siden med null i kostnad for forbrukeren.
    Det er akkurat dette som gjorde at jeg droppet handel av 2 stk. Rhea-subber.
    Håper Audio Physic kommer med nye basskasser etterhvert.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg er nå offisielt uenig med meg selv, til tross for en del forsterker issues har jeg hørt hva Rhea II er god for, jeg tok sjanssen.... så nå har jeg kjøpt er stereopar, en av dem fr Mr Skink himself. Jeg melder meg da inn her med et par Rhea II

    Kjørte en Oslo-tur denne helgen utelukkende for å fylle opp bagasjerummet med Rhea II subwoofere ;D

    A63C0C3F-7940-4972-B574-0577848EC3F2.jpg
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er nå offisielt uenig med meg selv, til tross for en del forsterker issues har jeg hørt hva Rhea II er god for, jeg tok sjanssen.... så nå har jeg kjøpt er stereopar, en av dem fr Mr Skink himself. Jeg melder meg da inn her med et par Rhea II

    Kjørte en Oslo-tur denne helgen utelukkende for å fylle opp bagasjerummet med Rhea II subwoofere ;D

    Vis vedlegget 582820
    Håper du synes de to Rhea2'ene bet fra seg :D

    Lykke til med eierskapet!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg er nå offisielt uenig med meg selv, til tross for en del forsterker issues har jeg hørt hva Rhea II er god for, jeg tok sjanssen.... så nå har jeg kjøpt er stereopar, en av dem fr Mr Skink himself. Jeg melder meg da inn her med et par Rhea II

    Kjørte en Oslo-tur denne helgen utelukkende for å fylle opp bagasjerummet med Rhea II subwoofere ;D

    Vis vedlegget 582820
    Håper du synes de to Rhea2'ene bet fra seg :D

    Lykke til med eierskapet!
    Jeg kan love deg at det biter fra seg. Nå har jeg hverken måleutstyr eller opplegg til å sette dem opp optimalt, så foreløpig er det kun etter hørselen. Så det må mye jobbing til her....

    Men jeg hørte akkurat på Tori Amos, I can't see New York og starten er helt uten bass, men jeg kan sverge at det er en helt annen dimensjon, bare når Tori Amos syner alene... jeg har ennå ikke noen akustikk kontroll, men likevel sitter det supertight.... Alt er bare mere naturlig og realistisk nå

    For meg handler dette ikke om bass, men å få inn de siste nivåene av realisme i musikken og det ekstra fundamentet!

    Dette blir moro :cool:

    Fornøyd er en understatement
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Enig! En riktig integrert subwoofer gir i alle lag i musikken!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Enig! En riktig integrert subwoofer gir i alle lag i musikken!
    Er ikke integrert ennå, men likevel jævla bra :rolleyes:
    nå går det i Roger Waters, Amused to death :cool:

    EDIT: Kari Bremnes, Fiola, sitter som et skudd, Flygelet er noe annet nå ja :p
    EDIT2: Kari Bremnes, Grågåsa, kan ikke huske å ha hørt det vakrere :eek: har tårer i øynene nå :p
    EDIT3: (det er via Studer CD spiller, Benchmark DAC, Krell kav 400xi, Sonus Faber Guarneri evolution, Rhea II)
    Duntech PCL-15 er blant mine desiderte favoritter men de trenger hi-pass filter for å ta av, så .... fremdeles en del jobb :))
    Meadowlark Kestrel2 er supermoro, men ikke så balanserte, så de kommer inn når man skal ha morofaktor, men de er ikke nøytrale ....
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hvorfor må de kalle de nye for Virgo III? Velkommen til kapittelet for forvirring.
    Kan det ha noe med hvor langt Dieter Kratochwil kan telle?

    De liker det beste!
    Etter å ha fått inn Rhea II, så synes jeg å oppleve at Guarneri Evolution ikke greier å henge med Rhea'ene .... ikke problemet at subwooferne henger etter men her virker det som at det høyttalerne som "henger etter" subwooferene ... spesielt mellombassen
    (Mere jobbing på gang naturligvis, teste bedre dac, bedre forsterker, jeg tror cd spiller holder mål)

    EDIT: Dette er egentlig ikke kritikk av disse høyttalerne, jeg er her superkritisk, de låter fantastisk, men jeg sikter høyere :love:
    Derav snusingen på saker som Caldera o.l.... med bedre høyttalere må det blir bedre forsterker o.s.v. .... og så er vi igang

    Say no more :unsure:
     
    Sist redigert:

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Eggleston Andra 3 var de ht som har vært lengst hos meg.
    Jean Maurer er de jeg spiller hovedsaklig på nå
    Caldera er en god høyttaler med åpen diskant og god mellomtone.
    Høyttalerne trivdes best med strømsterk kvalitetsforsterker med nok reserver til å kontrollere bassene.
    Pass på å stramme skruene til bassene av og til, da de har en tendens til å løsne litt.
    Måtte jobbe litt med plassering, da mitt rom er ganske lite; siden de har basser som slår sideveis.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hvorfor må de kalle de nye for Virgo III? Velkommen til kapittelet for forvirring.
    Jeg fant tilfeldigvis svaret her, har ingenting med tellekunnskapene til Dieter Kratochwil å gjøre

    Manfred Diestertich forklarer her
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    JADA! Tok meg bare 15 år og 40 høyttalerpar før jeg nå kan kalle meg AP venn :)
    Har kjøpt et par AP Scorpio II, som til nå har tatt pusten fra meg og fått hårene til reise seg.
    Scorpio er slank og har fasong som en sportsbil, sammenlignet med tradisjonelle gulvmodeller, men med 4x7" tommer basser pr høyttaler, så kan de lever jordskjelv når det trengs. Den tonale ballansen er helt nydelig. Det samme kan jeg også si om kontrollen, sammenhengen, stereoperspektiv, bassresponsen og måten den bare fyller HELE rommet med vellyd :)
    En fabelaktig høyttaler som overgår alt jeg har hatt i prisklassen :cool:

    Jeg slo deg, for meg tok det 17 år fra første demo i 2003 med Geir Tømmervik med Virgo III før jeg ble "riktig" Audio Physic venn, men nå er det vel sjanser for at jeg må klinke til videre og kjøre løpet fullt ut ...

    Skink står klar med tilbud på løpende bånd :p
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn