Audioquest matte

B

bamsemann

Gjest

Har noen testa denne audioquest sorbogel matte?

bamsemann.. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja. Hos meg så drepte den all liv og rytme i musikken.

EDIT: jeg har ikke prøvd den med gel, kun den sorte. Så kanskje ikke relevant observasjon.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.869
Torget vurderinger
1

Har noen testa denne audioquest sorbogel matte?

Jeg bruker forrige utgave (den sorte uten gel?). Den virker OK, dersom man liker det avdempede og kontrollerte, som kjent er det et spørsmål om smak og behag. Effekten vil jeg anta er svært avhengig av egenskapene til paltetallerkenen.

mvh
KJ

B

bamsemann

Gjest
De sier at lyden for mere ro, blir mer behagelig, sortere bakgrunn med klarere detaljer..

Bassen blir tightere og mer presis.

Er litt redd for at det er som du sier Vidar, at det kan drepe litt liv?

Ellers så er jo lovnadene bra...

Men som med det meste, best å prøve..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kanskje like lurt å bruke en filtmatte... dersom du vil ha ro og detaljer uten å ofre liv, mener jeg.

Jeg synes den sorte ødela all moro med musikken fra vinylen, det samme synes jeg forresten om de fleste gummi-type matter. Det skulle forbause meg dersom en enda mer dempet gel-sorbotan-matte skulle plutselig låte livligere enn den i ren sorbotan?

Mvh Vidar P

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har den svarte utgaven liggende. Jeg vendte tilbake til filt på Min gamle systemdek IIX-900 med glasstallerken. Kanskje jeg skal prøve den på Regaen en dag...

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg har kun prøvd sorbotan versjonen fra audioquest på en Rega P25, og der ga den et langt ryddigere og kontrolert lydbilde, uten tap av opprinnelig PRAT fra den medfølgende originale P25 filtmatten. Kan ikke uttale meg om selve gel utgaven, da jeg aldri har prøvd eller hørt denne!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det bamsemann EGENTLIG trenger er ikke div remedier for å pusse rust av gammelt skrot, det han trenger er en skikkelig platespiller  ;D

[..trekker seg stille tilbake med henda i været]

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Det bamsemann EGENTLIG trenger er ikke div remedier for å pusse rust av gammelt skrot, det han trenger er en skikkelig platespiller ;D

[..trekker seg stille tilbake med henda i været]
Nå må du være musestille, Vidar, vi er flere luxmanianere ... (Du skulle vel gjerne hatt en slik eminent spillende klassiker selv, tenker jeg.)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå må du være musestille, Vidar, vi er flere luxmanianere ... (Du skulle vel gjerne hatt en slik eminent spillende klassiker selv, tenker jeg.)
Ja, særlig den med "støvsuger" på tallerkenen ;D
Jøje meg..

B

bamsemann

Gjest
Luxman verka er kjempegode de, har hørt dem i mange år, og de står seg mot hva som helst i samme prisklasse

og vel så det.....

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg har en slik matte. Kan teste litt med uten og komme med tilbakemelding ettervært. Jeg har sorbogel varianten. Sorbogel varianten finnes også i sort så det så, min er sort.

B

bamsemann

Gjest
Jeg har en slik matte. Kan teste litt med uten og komme med tilbakemelding ettervært. Jeg har sorbogel varianten. Sorbogel varianten finnes også i sort så det så, min er sort.
Ja gjør det, for det litt spennende å høre hva du kommer frem til.

Den får veldig skryt av mange: gir mere ro-sortere bakgrunn- klarere detaljer- tightere bass o.s.v.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare fra sidelinja, og uten å ha kjennskap til den; men det verserer mange lovord omkring Funk Achromat om dagen..

Mvh Vidar P

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Det kan ta litt tid, da disse Rega armene er laget helt latterlig med tanke på vta justering ( IMO )

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det kan ta litt tid, da disse Rega armene er laget helt latterlig med tanke på vta justering ( IMO )

mvh
Ikke så latterlig; Roy mener sitt om saken; det er ikke så latterlig når du hører hva han har å si til det; av en eller annen grunn så skjønner man at mannen ikke er så dum som du later til å tro... det hele har med cost/benefit og med max lyd pr krone å gjøre.

Hvem som helst kan fordyre en arm med minst en tusenlapp eller to for å gi VTA med tilstrekkelig rigiditet; Roy synes ikke det er nødvendig; tilbyr heller spacers nesten gratis. Vil du ha lettere VTA; kjøp SME V, Linn Ekos, Naim Aro osv... tenker at pengepungen føler at Roy ikke er så dum allikevel med sin billige RB300... :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Hvem som helst kan fordyre en arm med minst en tusenlapp eller to for å gi VTA med tilstrekkelig rigiditet; Roy synes ikke det er nødvendig; tilbyr heller spacers nesten gratis.
Enig i dette, men skivene burde fulgt med armen. Det hadde jo nesten ikke fordyret produktet og ingen hadde klaget over at VTA-justeringen manglet...

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Hold your horses Vidar, jeg har da absolutt ikke kalt mannen dum. At jeg mener at vta justeringsmuligheten er tungvindt er nå en ting. At måten den er laget på har lydmessige fordeler har jeg da heller ikke benektet, heller har jeg ikke stilt spørsmålstegn ved mannenskunnskap eller armens kvaliteter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hold your horses Vidar, jeg har da absolutt ikke kalt mannen dum. At jeg mener at vta justeringsmuligheten er tungvindt er nå en ting. At måten den er laget på har lydmessige fordeler har jeg da heller ikke benektet, heller har jeg ikke stilt spørsmålstegn ved mannenskunnskap eller armens kvaliteter.
Ok, du sa "latterlig".. jeg oppfattet det omtrent slik, ville bare bidra med en alternativ oppfatning ;)

Mvh Vidar P

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Ok, du sa "latterlig".. jeg oppfattet det omtrent slik, ville bare bidra med en alternativ oppfatning  ;)

Mvh Vidar P
Ja det var nok rom for betraktningen din, da tonen min kanskje var litt i overkant. Ved nærmere ettertanke må nok Clearaudio også ta på seg endel av skylden da de i tillegg også har en vri på dette med vta på rega armer. Det er forøvrig en rb250st jeg har ikke en 300.

Og en SME V, kjøper jeg gjerne ;D (engang) Men det blir nok først en Ca/souther tq1 (brukt).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja det var nok rom for betraktningen din, da tonen min kanskje var litt i overkant.
Beklager, det er en uvane å legge det "verste" i ting. Jeg skjønner hva du mener, og har sverget noen gloser selv i løpet av årene; men en eller annen pris må man betale for en tonearm som er billig men låter bra; og imo er ikke mangelen på "gratis" spacers egentlig en særlig høy pris.. især med tanke på at Roy mente de for sine Rega spillere med Rega pu; da er det ikke nødvendig i det hele tatt; sånn sett kan man si at hans feil er å tilby armene i "løs vekt" med spacers som VTA-alternativ... sett fra hans side.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Personlig liker jeg Regas VTA-justering bedre enn Ittok i alle fall :) Strammeskruen sørger for at armen senker seg når den strammes. Go Rega go!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Personlig liker jeg Regas VTA-justering bedre enn Ittok i alle fall :) Strammeskruen sørger for at armen senker seg når den strammes.
Det har jeg aldri opplevd, hverken på de to Ittok'ene jeg har hatt eller Ekos'en...
Men hvis du har en arm hvor en tidligere eier har dratt til så metallet har nådd flytegrensen blir det vankelig å få justert VTA'en 100%.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Beklager, det er en uvane å legge det "verste" i ting. Jeg skjønner hva du mener, og har sverget noen gloser selv i løpet av årene; men en eller annen pris må man betale for en tonearm som er billig men låter bra; og imo er ikke mangelen på "gratis" spacers egentlig en særlig høy pris.. især med tanke på at Roy mente de for sine Rega spillere med Rega pu; da er det ikke nødvendig i det hele tatt; sånn sett kan man si at hans feil er å tilby armene i "løs vekt" med spacers som VTA-alternativ... sett fra hans side.

Mvh Vidar P
Det var nok noen sånne gloser her som utløste det hele. Tenkte jeg skulle teste dette m/u sorgobel matten i kveld, men da jeg innså hvor mye fikling det krevde ble jeg nok noget irritert og slo det hele fra meg foreløpig.

Du har selvfølgelig helt rett i dine tanker om rega armen, den er jo konstruert for Rega spillere/pickuper, og at de er meget god til prisen. Og gjør seg godt på gode drivverk av andre fabrikat, er jo egentlig bare en ren bonus for oss. Så dette med VTA må man nok bare finne seg i.

Nyter et godt glass rødvin og en meget god plate jeg fant i bunken min.
Sidsel Endresen - So I write ECM1408 (1990)
Så da får VTA være VTA til en annen dag :)

God Jul !

mvh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det har jeg aldri opplevd, hverken på de to Ittok'ene jeg har hatt eller Ekos'en...
Men hvis du har en arm hvor en tidligere eier har dratt til så metallet har nådd flytegrensen blir det vankelig å få justert VTA'en 100%.
Vel, JEG kjenner en til som har problemet. Nedover høyresiden på armbasen (om det er riktig uttrykk) går det et spor, skruen for stramming kommer inn (fra høyre) og inn i dette sporet. Når skuren strammes, roterer den inne i sporet og drar armen litt nedover.Er ingenting som tyder på at noen har strammet for hardt tidligere. Tar likesågodt et bilde jeg.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Når skuren strammes, roterer den inne i sporet og drar armen litt nedover.
Det at skruen roterer i sporet burde ikke dra armen nedover. Kreftene fra den roterende skruen er jevnt fordelt rundt sentrum av skruen og det eneste som skulle tilsi at armen glir nedover er tyngdekraften. Men det er vel ikke vanskeligere enn at du holder armen på plass med den ene hånda samtidig med at du strammer skruen med den andre (forutsatt at du har to hender som fungerer).

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Har grei VTA-justering frå Origin Live til mi RB300. Er ikkje så grei på original spelar. Men med DIY kan ein jo ordne seg.
(Dette er ein test på Berg-metoden)

Sigurd

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det at skruen roterer i sporet burde ikke dra armen nedover. Kreftene fra den roterende skruen er jevnt fordelt rundt sentrum av skruen og det eneste som skulle tilsi at armen glir nedover er tyngdekraften. Men det er vel ikke vanskeligere enn at du holder armen på plass med den ene hånda samtidig med at du strammer skruen med den andre (forutsatt at du har to hender som fungerer).
Du har vel rett tror jeg. HAR to hender som fungerer, det er værre med hodet.

rocka

Fersking
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
husk at det er flere dyrere platespillere som bruker rb300 arm.er en veldig bra arm.

Topp Bunn