Audioscan - en mimretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Legger opp en tråd her angående Audioscan og tilhørende komponenter, byggesett som de solgte i sin tid.

    Bilder er ikke nødvendigvis egne, men til tider lånt som illustrasjonsbilder.















    http://i478.photobucket.com/albums/rr141/celcius59/Audioscan/Audioscan83009_zps46f0a089.jpg[/IMG

    [IMG]http://i478.photobucket.com/albums/rr141/celcius59/Audioscan/Audioscan83011_zps9e460a2c.jpg


























































     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Gøy å se at de hadde hornbyggesett med fulltoner, og ikke minst det generelle prisnivået. Fra den gangen mannen hadde hobbyer som modellbåter, biler, piperøking, og hifi. ;D
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Utrolig gøy å se slikt igjen, gjør at jeg får lyst hjem og bla i de gamle HiFi klubn avisene fra tidlig 90 tall, det var vell HiFi klubben som i sin tid kjøpte opp Audioscan.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Morro å se de klassiske Audioscan-tingene igjen! Sentec var svensk, ja. Ble kun levert som byggesett, og spilte forrykende til prisen. To brokoblede 70w Sentec-sluttrinn husker jeg holdt imponerende styr på de store og hysterisk tungdrevne IMF-modellene i "High-end"-demorommet i kjelleren i Osterhausgt 21..
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, husker de lytterommene der var på størrelse med en gjennomsnitts telefonboks...
    De første mange apparater nevnt her er konfirmasjonsanlegg, der var også merket Apollon, de lagde vel noen forsterkere og kassettspillere. Nikko sine 8085 receivere i kjent Pioneer stil, og topmodellene Nikko NR-1015 (som ikke mange husker) og NR-1415 som jeg har hatt.
    Micro Seiki, IMF, Coral, Accuphase, Stax, Dynavector, Sentec osv, det var virkelig seriøse ting, og helt uoppnåeligt, akkurat som Tandberg TR2080 og 440A.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Tror det var Coral X-15 jeg så og hørte litt av ca 1985, tenkte de var eldre, men mulig de hadde vært i handelen en tid?

    Var store, større en store Cerwin Vega og Sound Dynamics og spilte høyt.


    Litt om Gamma byggesett osv, inkl. Astec elementer.


    Gamma elementer er vist bygget i Bulgaria, og de selger elementer fortsatt i dag tror jeg?

    vissokogovoriteli.plc.bg
    http://vissokogovoriteli.bg/high-frequency.htm

    Byggesett etc:

    http://mediaservice.nu/

    VLD-40 horndiskant



    vks-0933 bass



    VKN-12211 mellomtone



    Byggesett

    Kombinert dipol / bipol



    Gamma 30






    Gamma 30 VLD



    Gamma 50










































     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hadde engang en sånn reciever NR 520. Den erstattet en Sølvsuper, og det ble mye bedre lyd. Hadde den helt til ut på '90 tallet. Men radiodelen var ikke særlig god, der hadde de nok spart inn noen kroner.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Herlig mimretråd:)
    Moro å se igjen en av brosjyrene også. Og ikke minst prisene. Siklet mye i de brosjyrene på den tiden. Var også så "uheldig" at jeg gikk på Elvebakken skole et kvartal unna. Det var ikke rent sjelden man var innom i storefri og etter skolen.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    "Den er barsk!" er ikke et argument man hører så mye lenger i hifi-sammenheng :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Har den siste (tror jeg at det er) Audioscan avisa.... liggende på lokasjon A1-66-6 sammen med to store bakker med hifiklubbens aviser/magsiner...
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Morro å se de klassiske Audioscan-tingene igjen! Sentec var svensk, ja. Ble kun levert som byggesett, og spilte forrykende til prisen. To brokoblede 70w Sentec-sluttrinn husker jeg holdt imponerende styr på de store og hysterisk tungdrevne IMF-modellene i "High-end"-demorommet i kjelleren i Osterhausgt 21..
    Sentec har klassikerstaus i dag (jaffal i Sverige).
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Når jeg så denne tråden tok jeg en tur på "lageret" for å se om jeg fant noe fra Audioscan. Og jadda, tenkte jeg det ikke!
    004.jpg
    009.jpg


    Og noen bilder fra 1979 katalogen:

    010.jpg
    011.jpg
    012.jpg
    013.jpg
    014.jpg
    015.jpg
    017.jpg
    018.jpg
    019.jpg


    Mvh.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Artig fin vintage tråd.
    jeg sitter også på et sett Audioscan.

    15 tommer Coral, mellomtobe horn, og Coral super tweeter

    tror det er fra 1980 til 1985 ? Er kjøpt på klubben når de startet opp.
    legg merke til kabelklysa til filteret.
     

    Vedlegg

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Det interessante med dette settet er mellomtonene som kommer fra Fostex,Laboratory Series.
    googler man disse horn driverne så kan man kommer over heftige hornsystemer som benytter seg av disse den dag i dag.
    Tidlig på 80 tallet ble det bygget dyre Amerikanske høytaler som benyttet denne Labarotory serien.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.578
    Sted
    Verdal
    Når jeg så denne tråden tok jeg en tur på "lageret" for å se om jeg fant noe fra Audioscan. Og jadda, tenkte jeg det ikke!
    Vis vedlegget 292613 Vis vedlegget 292614

    Og noen bilder fra 1979 katalogen:

    Vis vedlegget 292616 Vis vedlegget 292618 Vis vedlegget 292619 Vis vedlegget 292620 Vis vedlegget 292621 Vis vedlegget 292622 Vis vedlegget 292624 Vis vedlegget 292626 Vis vedlegget 292627

    Mvh.
    Morro, en slik Nikko trm 750 (siste bilde) var min første forsterker i kombinasjon med seas 503 2-veis lillebror.
    Nikkon lever enda, pen forsterker og ekstra artig var det med mikk inngang og å koble opp fender p-bassen, fikk en skikkelig fet vreng.
    Har hørt noen Coral fulltoner også, de spilte pent..
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309












    Nikko STA-501



    Nikko NA 2090





    Nikko 400 System



    Nikko 600





    nikko NA 850



    Nikko Alpha 650





    Nikko 1200 series



    Nikko 7075










    Nikko Alpha III






    Nikko Alpha 440 / 220


     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Herlig tråd. Minnes at Alpha 220 låt bedre enn storebror 440, som jeg hadde en kort stund innom mitt system.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Hi-fi eksperter anno 1969









     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)


    For vel 35 år siden var jeg i besittelse av et par bokser lik den "lille" luringen nede til høyre. En møbelsnekker fikset kassene (palisander husker jeg) og undertegnede monterte komponentene. Dårlig med vellyd - men noen saftige naboklager ble det... Moro!
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Den Nikko platespilleren ( helautomatisk) som man kjøpte her lever fortsatt i beste velgående i et annet hjem i dag!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg undres litt over hvordan det gikk med unge Christiansen med Paragon på gutterommet når han ble voksen...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    "Subjektive bedømmelser giver ikke samme resultat som objektive målinger."

    Visste ikke at målemafiaen var aktiv allerede da...
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Sentec










    Sentec PA 77













    Nikko ND - 300




    Nikko STA 8080













    Accuphase E202



    Gamma 100



    Coral Dekade

     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.259
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kult!
    Jobbet hos Audioscan i 83'-84 i Fjordgata i Trondheim ved siden av studiene.
    Mange artige minner:)
    Alt fra Bergenseren som raste inn døra og proklamerte (med Bergensk volum): "Eg skal ha EIN hifihøgtalar!!" Han skulle høre fotballkamper på BBC's mellombølge.
    Det endte med at han med et bredt flir gikk ut med de dyreste Stax elektrostatiske hodetelefoner m/ driver under armen. Det var det beste han hadde hørt !
    På julaften formiddag solgte vi 10-pakninger med kasetter så det haglet. Vi fikk pris for beste omsetning av kasetter pr ansatt og ble belønnet med tur til VM slalom.
    Sjefen mente at vi kunne feire med en gløgg nærmere stengetid, så han kylte ei flaske rødvin gjennom kaffetrakteren (som aldri hadde vært renset) og blandet opp med gløggekstrakt. Jeg spydde etter første koppen, sjefen flirte og kalte meg en fislete østlending som kunne lite om karsk. Dermed drakk han demostrativt flere kopper. Vel,,, han satt visst på skåla hele julaften og ville ikke bli minnet om affæren. Senere leste jag at kalk som løses opp med syre er sterkt lakserende ;-)
    Har fremdeles "Høyttalerbogen", full av DIY-basics, ACE horn og en forløper til Proac (trur eg).
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Var innom og kjøpte en radio (Nikko tuner NT 890) sånn rundt 1980. Selgeren sa: "Nå får du en NESTEN helt god radio." (He,he...)Har den ennå og koblet den til anlegget for et par dager siden. I forhold til DAB gir den fantastisk lyd! :)

    PS Den kostet 1500 den gangen så helt dårlig er den klart ikke.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Prisene i 82/83 synes å være helt "latterlige" sett med dagens øyne.

    Kjøpte min JVC QL-Y5F høsten 83 var 3 uker gammel og bare "utpakket", eier kjøpte to av disse, solgte meg ett eksemplar og kjøpte en Kenwood "Marmorspiller".
    Jeg betalte da 3000,- for denne platespiller som i praksis var ubrukt.

    I 82 betalte jeg 7.000,- kr for en 15 hk Johnson standard + 7.000,- kr for en Hansvik 14ft speed.

    Hadde vel ei månedslønn da på ett slakteri, på omkring 4.500,- kr brutto.

    Ser også at "ekspertene" fra 1969 ikke nevner kabler.

    Blader jeg likte på 70-tallet var:

    Populær Elektronikk

    Hi-Fi & Elektronikk

    High Fidelity

    Populær radio & TV-Teknik

    I tillegg hadde man Radio & Television.


    High Fidelity ble i hvert fall utgitt i 1972

    Dessverre mistet jeg alt av gamle blader i en brann ca. 1990
    Men håper jeg får skaffet meg noen tilbake etter hvert.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Kult!
    Jobbet ved Audioscan i 83'-84 i Fjordgata i Trondheim ved siden av studiene.
    Mange artige minner:)
    Alt fra Bergenseren som raste inn døra og proklamerte (med Bergensk volum): "Eg skal ha EIN hifihøgtalar!!" Han skulle høre fotballkamper på BBC's mellombølge.
    Det endte med at han med et bredt flir gikk ut med de dyreste Stax elektrostatiske hodetelefoner m/ driver under armen. Det var det beste han hadde hørt !
    På julaften formiddag solgte vi 10-pakninger med kasetter så det haglet. Vi fikk pris for beste omsetning av kasetter pr ansatt og ble belønnet med tur til VM slalom.
    Sjefen mente at vi kunne feire med en gløgg nærmere stengetid, så han kylte ei flaske rødvin gjennom kaffetrakteren (som aldri hadde vært renset) og blandet opp med gløggekstrakt. Jeg spydde etter første koppen, sjefen flirte og kalte meg en fislete østlending som kunne lite om karsk. Derfor drakk han demostartivt flere kopper. Vel,,, han satt visst på skåla hele julaften og ville ikke bli minnet om affæren. Senere leste jag at kalk som løses opp med syre er sterkt lakserende ;-)
    Har fremdeles "Høyttalerbogen", full av DIY-basics, ACE horn og en forløper til Proac (trur eg).
    Gikk kokk og stuertskole på Ladehammeren i Trondheim 83/84

    Mente det lå ei "sjappe" i Fjordgata ja:)

    På andre siden, av E6 som gikk mer eller mindre tvert igjennom byen på vei mot domkirka lå Bykroa på den ene siden, og Butikk til Ola? Brun på den andre siden av fjordgata.

    Fikk tilsendt en Honda CB 350Twin fra Ola Brun med hurtigruta ca. 78/79:)
    En 72 modell.

    Hadde også Playtime, med kjeller full av vinyl, men denne lå i ikke i Fjordgata.

    På andre siden av bybrua rett over lå hifisenteret mener jeg, og ett stykke videre opp mot Lade lå Boah,s hi-fi - mener det var Boah,s hi-fi-

    Bruker enda høyttalerledninger kjøpt der i 83/84 - så ett sett av mine høyttalerkabler kan også kalles for vintage...............
     
    Sist redigert:

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Trivelig å se litt tilbake. Kjørte hardt på Nikko tidlig på 80 tallet. Har vel ennå stående forsterkere tumere og kasettspillere fra den tiden. Husker spesiellt spilleren ND990, den var ganske bra. Det ble jo litt høyttalerbygging også med Coral elementer :)

    mvh
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Var noen i ett utenlandsk forum som mente Audioscan også solgte C.E.C en periode?

    Da han kjøpte C.E.C Disko 4000 platespiller der......






    1983/84


     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Oslo
    Mimre :cool:

    Jeg var mye på Audioscani Oslo og kjenner særlig igjen Nikko-produktene. Det ble litt mye jalla etterhvert, ikke minst da de skulle vise frem Cervin Vega, så jeg kjøpte aldri annet enn tomme kassetter der. Det ble heller et Technics-anlegg med Jamo-høyttalere borte i Torggata (i 1983).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn