Audioscan - en mimretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Morsom tråd som vekker minner. Denne trenger en overhaling, men funker enda. :D

    Rega 1.jpg

    Rega 2.jpg
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Innovative-Audio-Nikko-Gamma-30-front-left.jpg


    Testet denne i går. Fungerer fint ennå til tross for mange år i boden.
     

    Mr.disko

    Fersking
    Ble medlem
    15.12.2016
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Audioscan Wien høyttalere











    Audioscan Rio







    Audioscan New York








    Audioscan Kingston





    Hej Rock!
    Jeg kan se du har delt et billede af en RIO højtaler? Jeg vil meget gerne vide mere om den model? Jeg er ved at kigge på en RIO II og kan intet information finde på den. Kan du fortælle mig hvad år er RIO fra, og hvor godt lyder de her højtaler? Kan de bære moderne musik?
    Jeg skal betale 800kr for sættet, ved du om det er for meget?
    Mange tak :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4

    Mens denne morsomme mimretråden er oppe:
    Bilde av mine Gamma Monitor, kjøpt hos Audioscan i Osterhaugsgate i -75 eller deromkring,
    som jeg spiller på fortsatt! De gjør seg ikke bort.

    mvh. Ole G
     

    Vedlegg

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gamma Monitor låt fint de. Hadde et selvbyggersett selv. Ganske dunkle ved lavt volum, men de åpnet seg veldig opp ved mere realistiske lydtrykk. Tror det var mange brente båndiskanter rundt om i den perioden etter å ha blitt spilt med underdimensjonerte forsterkere på fest. :rolleyes: Jeg forbinder GM med typisk "engelsk" lyd. For en fattig ungdom var det jo en drøm som gikk I oppfylles å ha dem. 12'' I bunn og båndiskanter med horn på topp. Stor eierglede! :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok aldri modeller som Audioscan Rio seriøst, delvis på grunn av termineringen og en aversjon mot hornmating i diskant og mellomtone. På den andre siden har jeg tatt feil i ganske mye opp gjennom årene og vært nødt til å forandre oppfatning om diverse. Horn er blant de tingene. :rolleyes:
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg tok aldri modeller som Audioscan Rio seriøst, delvis på grunn av termineringen og en aversjon mot hornmating i diskant og mellomtone. På den andre siden har jeg tatt feil i ganske mye opp gjennom årene og vært nødt til å forandre oppfatning om diverse. Horn er blant de tingene. :rolleyes:
    Førsteinntrykket er vel at de trenger noen minus-db på diskantene. Låter mye mer behagelig når jeg henger noe forran diskantene.
    Noen som vet årsmodell på disse?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok aldri modeller som Audioscan Rio seriøst, delvis på grunn av termineringen og en aversjon mot hornmating i diskant og mellomtone. På den andre siden har jeg tatt feil i ganske mye opp gjennom årene og vært nødt til å forandre oppfatning om diverse. Horn er blant de tingene. :rolleyes:
    Førsteinntrykket er vel at de trenger noen minus-db på diskantene. Låter mye mer behagelig når jeg henger noe forran diskantene.
    Noen som vet årsmodell på disse?
    Bange anelser fra 35 år tilbake bekreftes, men det forandrer ikke mitt positive forhold til hornmating pt. Det ble nok laget litt for mange skjærebrennere med hornmating på den tiden som var grunnlaget for fordommene. Så totalt på bærtur var kanskje ikke unge baluba. Hva med en skikkelig romantisk røramp? Trengs ikke mye for å drive dem, så gammel vintage med EL34 eller 84 som ruller behagelig av i toppen kan kanskje frambringe magi summa summarum?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Piezo-horn och hifi har väl aldrig varit en bra kombination. Passar bättre i PA och på diskotek.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg tok aldri modeller som Audioscan Rio seriøst, delvis på grunn av termineringen:
    Heldigvis hadde jeg noen skruterminaler liggende i riktig størrelse.
    Slipper å lage større hull i kassene.
    Kan jeg legge på litt bitumen på hornene? Altså på utsiden av hornene inni kassene?
    Eller ødelegger jeg klangen på noe måte da?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok aldri modeller som Audioscan Rio seriøst, delvis på grunn av termineringen:
    Heldigvis hadde jeg noen skruterminaler liggende i riktig størrelse.
    Slipper å lage større hull i kassene.
    Kan jeg legge på litt bitumen på hornene? Altså på utsiden av hornene inni kassene?
    Eller ødelegger jeg klangen på noe måte da?
    Alle reversible tiltak er verdt å prøve. Disse får nok aldri noen samleverdi i originalstand, så kjør på. Tror ikke de hadde så dype tanker om klangen siden de utstyrte dem med skittbillige piezohorn. :rolleyes:
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg tok aldri modeller som Audioscan Rio seriøst, delvis på grunn av termineringen:
    Heldigvis hadde jeg noen skruterminaler liggende i riktig størrelse.
    Slipper å lage større hull i kassene.
    Kan jeg legge på litt bitumen på hornene? Altså på utsiden av hornene inni kassene?
    Eller ødelegger jeg klangen på noe måte da?
    Alle reversible tiltak er verdt å prøve. Disse får nok aldri noen samleverdi i originalstand, så kjør på. Tror ikke de hadde så dype tanker om klangen siden de utstyrte dem med skittbillige piezohorn. :rolleyes:
    Nei, de oser ikke av kvalitet akkurat.
    Ryddige filter om ikke noe annet😊
    Bassene virker også veldig billige.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok aldri modeller som Audioscan Rio seriøst, delvis på grunn av termineringen:
    Heldigvis hadde jeg noen skruterminaler liggende i riktig størrelse.
    Slipper å lage større hull i kassene.
    Kan jeg legge på litt bitumen på hornene? Altså på utsiden av hornene inni kassene?
    Eller ødelegger jeg klangen på noe måte da?
    Alle reversible tiltak er verdt å prøve. Disse får nok aldri noen samleverdi i originalstand, så kjør på. Tror ikke de hadde så dype tanker om klangen siden de utstyrte dem med skittbillige piezohorn. :rolleyes:
    Nei, de oser ikke av kvalitet akkurat.
    Ryddige filter om ikke noe annet??????
    Bassene virker også veldig billige.
    Nå virker ofte gode basser billige helt til du ser magneten, så den kan teoretisk være ålreit. Men piezotweeteers er og blir en billig løsning, som tidligere nevnt. Og kanskje det låter skapelig med litt tweeking og riktig elektronikk. Kom plutselig på at kanskje en Radionette-receiver kan være en artig kompanjong i tillegg til et ekstra lag skum eller lignede foran hornet.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg handlet et par ATC 9 (demopar - se det minste bildet nedenfor) der i 1981 (Osterhausgt 21). Var innom en fra militæret med denne høyttaleren samme dag og vi hørte på hans Cerwin Vega og deretter ATC 9 - byttet ikke tilbake den dagen :D. Dessverre bygget jeg et mindre, men penere basskabinett med en større bassport for bruk mens jeg studerte i Trondheim. Ikke så god bass i ny kasse, men det originale kabinettene hadde jeg kastet....... :confused:

    Men nå nesten 40 år senere:
    På det store bildet har jeg montert disse flotte basselementene i hvert sitt TDL Studio 2 kabinett etter at de originale var ettertrykkelig brent på en fest på jobben i fjor. Driver nå disse som rene basskasser (<150 Hz), aktivt med 2 brokoblede Nad 2200 effektforsterkere (kjøpt 1984 i Trondheim). Delt med en Lyngdorf RP-1 Room Processor mot små DALI Menuett MK II og romkorrigert. Låter så fint med all slags musikk at jeg stadig må opp og høre på de, selv om jeg har et annet og betydelig mer kostbart anlegg i et annet rom. ATC 9 i transmisjonslinje er fantastisk.

    ATC 9 (1981) i TDL Studio 2 kabinett.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Foruten Michaelson&Austin,hadde Audioscan ett fransk rørsluttrinn?Ampliton,Amplitron e.l
    Hifiklubben hadde Hiraga sluttrinnet Lectron.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tja,,, Franske L'Audiphile påstod i si tid at Le Tube var (minst) like god som ARC SP 10, noko eg absolutt kan avkrefte. Med 40 kOhm på utgangen kan ein høyre skilnad ikkje berre på kablar, men også på flod og fjøre, månefasar og dagsform. Eignar seg godt til asterologisk bruk.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Tja,,, Franske L'Audiphile påstod i si tid at Le Tube var (minst) like god som ARC SP 10, noko eg absolutt kan avkrefte. Med 40 kOhm på utgangen kan ein høyre skilnad ikkje berre på kablar, men også på flod og fjøre, månefasar og dagsform. Eignar seg godt til asterologisk bruk.
    ''Like god'' da sikkert med rett partnere,
    Og om en hører forskjell på kabler gjør vel ikke noe.En velger seg ut en kabel,gjerne den konstruktøren benyttet og lar det stå til.
    En trenger jo ikke bytte kabler selv om en hører forskjeller?

    Men så var det om Audioscan en tid hadde ett fransk rørsluttrinn på programmet,
    Ampliton e.l?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ampliton held det gåande framleis: https://www.ampliton.net/ Men det likaste franske er vel Jadis, vil eg tru. Eksotisk rørutstyr for den beinhade franko-audiofile.

    Men Le Tube vart vel designa med effektforsterkaren til Hiraga, fekk eg inntrykk av. Kva kabel han brukte, veit eg ikkje. Var det før kabelmoroa starta, kanskje? Finn ikkje kvitteringane mine frå 80-talet...
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Heisann.
    Driver og bygger en nostalgirigg bestående av Nikko's toppserie. Hadde en del Nikko utover 80 tallet og var da godt fornøyd med det. Så har vel HiFi interessen kommet og gått frem til i dag. Målet er og få på plass de siste komponentene innen rimelig tid, nemlig kassettspiller og platespiller :)

    Nikko rigg.jpg
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    På slutten av studietida var jeg i Osterhauggata og kjøpte Gamma Monitor, Sansui forsterker oG Technics dd platespiller. Anlegg som fulgte meg i mange år. Fin mimretråd!

    mvh. Ole G
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg kjøpte STAX SRX MK-3(SRD-7) fra audioscan i Oslo. Tror det var i Osterhausgaten. Det var ca. 1980 jeg kjøpte disse, kanskje de var1979 da disse var i produksjon. Husket at jeg var en tur i OSLO på den tiden. Det var flere måneder jeg ventet på disse elektrostatene. Var innom butikken og spurte hvordan det gikk, og da fikk jeg beskjed om at Stax var en liten fabrikk og det ville ta lengre tid. Nå bruker jeg en Klasse A Stax forsterkeren på disse. Fikk ikke denne WOO Audio energizer'n med med normal 300v inngang sammen med PRO inngang. Var en forglemmelse fra fabrikken. Men kan sammenligne med Koss ECP/950 elektrostat hodetelefonene over STAX SRM-1Mk.2 Professional forsterkeren. Utrolig formidlere disse to elektrostatene:)
     

    Vedlegg

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Oooops---.
    Det kom med to bilder, men bilder av bra ting kan det ikke bli for mange av;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Det ble vel en del fristelser i den perioden ?
    Det ble vel en AudioPro B2-50 kjøpt til mine RogersLS3/5A der om jeg husker rett, men ellers ble det mest sikling. Største investering i perioden var vel noe GAS utstyr kjøpt på Oslo HiFi senter, samt en dyr Nakamichi kassettdeck (582???)som jeg ikke husker hvor ble kjøpt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke rart de kaller seg hodehøyttalere :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn