Audiovector 6 - delefilter

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg vet at det ble solgt endel byggestt av Audiovector på 90-tallet, og går bare ut fra at også Audiovector 6 ble solgt på denne måten. Det er vel ikke tilfeldigvis noen her inne som sitter på tegning til delefilter, eller lignende?

Alt av interesse...

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.094
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hei.Jeg bygget et sett med audiovector på begynnelsen av 90 tallet.De fallt i unåde hos et nyanskaffet interiørpoliti.Hun leverte i rask rekkefølge to små horn som hadde innebygd volumkontroll, som ofte stod på maximum og overdøvet danskene.Dog med en fantastisk høy forvrengning og sped bass.De nye hornene hadde en medfødt nysgjerrighet av en betydelig størrelse og oppildnet av noen små hint om at det skjulte seg noe veldig spennende bak membranene,ble danskene obdusert effektivt og brutalt.Så brutalt at restene ble levert lokal avfallstasjon....Prøv , om du ikke har gjort det alt, Eltek i tvetenveien, oslo.Frode Steen har kanskje fremdeles specs på delefilteret. I allefall burde han vite hvor du får tak i det...
mvh Vegard

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takk for tipset Vega65. Jeg har imidlertid allerede vært i kontakt med Eltek, og de hadde nada...

Er det så at du hadde Audiovector tidligere, men skrota dem..? :eek: Har du i såfall ingen rester, ikke en liten mellomtone eller et emblem engang?

Mvh
Håvar

PS. Jeg har også to "horn", men de plukket heldigvis ikke på noe som har med anlegget å gjøre. Kan hende det skyldes første forsøk, hvor volumknappen ble vridd til ca kl 12, hvorpå hornet satte i å hyle... ;D Neste dag ble det store omveier... :D

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.094
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Desverre alt er borte.Har du forsøkt å finne produsent/konstruktør i Danmark?
mvh vegard

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Audiovector i Danmark har ihvertfall elementer til høytalerne.
Jeg sprengte basselementet for 4-5 års siden og da bestilte jeg
det hos Hi-Fi Center kjeden, som igjen hentet det hos Audiovector.
http://www.audiovector.com/

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Bra med slik info. Thanx! 8) Forhåpentligvis behøver jeg ikke handle nye elementer, men man kan jo aldri vite...

For noen år siden kunne A6 oppgraderes til A6x, men med en prislapp på ca 20000,- for oppgraderingen, er jeg nesten bare glad for at de er utsolgt, for det er de. ::)

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
80
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Har bygget av6,av5 og av3.Skal sjekke om det finnes noe i en mappene på loftet i helga.Vet jeg har bilder av delene en eller ennen plass???

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg har gjort forsøk på å kontakte f3/lyd (audivector) tidligere for å prøve å skaffe skjema til mine Audiovector 1X da jeg hadde ønske om å oppgradere filterene i de.
Fikk til svar at de ikke sendte ut slik, men hvis jeg sendte filtrene til dem kunne de se på hva som kunne gjøres. Så det som i utgangspunktet var en DIY-høyttaler var ikke så DIY lengre. ???

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
52
Torget vurderinger
3
trenger ikke skjema for å oppgradere

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
havar skrev:
Jeg vet at det ble solgt endel byggestt av Audiovector på 90-tallet, og går bare ut fra at også Audiovector 6 ble solgt på denne måten. Det er vel ikke tilfeldigvis noen her inne som sitter på tegning til delefilter, eller lignende?

Alt av interesse...
Har du noen gode bilder er det sikkert noen som kan tegne et skjema for deg.
(Bare så det er sagt, jeg er desverre ikke god til slikt:))

Edit: AV6 har vel en "haug" med elementer. Kanskje det er vanskelig å tegne et delefilter ut fra bilde til disse?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
el_mariachi skrev:
Jeg har gjort forsøk på å kontakte f3/lyd (audivector) tidligere for å prøve å skaffe skjema til mine Audiovector 1X da jeg hadde ønske om å oppgradere filterene i de.
Fikk til svar at de ikke sendte ut slik, men hvis jeg sendte filtrene til dem kunne de se på hva som kunne gjøres. Så det som i utgangspunktet var en DIY-høyttaler var ikke så DIY lengre. ???
Ikke overaskende.
Lite hjelp å få hos audiovector etter at jeg kjøpte toppmodellen demmes til 120000,-
Var i begynelsen plaget med at messingplata på delefilteret "syngte" med når jeg spilte musikk.
Audiovector påstod det var min egen feil. Svært arrogant behandling av en kunde spør du meg.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
ssnht skrev:
trenger ikke skjema for å oppgradere
Det har du helt rett i, men for å finne ut verdiene uten å ta ut delefilteret først, er det nødvendig. Delefilteret må ut, og mange komponenter må loddes av for å finne verdien på disse. Dette er grunnen til at jeg svært gjerne skulle hatt det originale skjemaet (eller hjemmesnekra ;))

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
belia skrev:
Har du noen gode bilder er det sikkert noen som kan tegne et skjema for deg.
(Bare så det er sagt, jeg er desverre ikke god til slikt:))

Edit: AV6 har vel en "haug" med elementer. Kanskje det er vanskelig å tegne et delefilter ut fra bilde til disse?
Det er ikke skjemaet som sådan jeg er ute etter, men verdien på komponentene. Dette kan man ikke finne ut ved å kikke på filteret. Man må i såfall fram med loddebolten, og fjerne komponeneter. Dette vil jeg helst slippe...

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
52
Torget vurderinger
3
verdierne på kondensatorene - motstandene, står på de,spolene må måles, men det er ikke noe problem å måle på printet. men pass på med bytte av spoler, da motstanden må være lik, ellers får man store problemer.
har selv tenkt på oppgradering av mine m3 advengarde,som skal selges snart,og der er ikke gode komponenter fra før. synd i så dyr ht.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
ssnht skrev:
verdierne på kondensatorene - motstandene, står på de,spolene må måles, men det er ikke noe problem å måle på printet. men pass på med bytte av spoler, da motstanden må være lik, ellers får man store problemer.
har selv tenkt på oppgradering av mine m3 advengarde,som skal selges snart,og der er ikke gode komponenter fra før. synd i så dyr ht.
Spolene lar jeg stå i første omgang. Jeg satser på kondensatorene og motstanderne. Forøvrig vet jeg at verdien står på, men teksten er ikke synlig. Kondensatorene er (Så nær som to) montert med teksten mot printet.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
havar skrev:
ssnht skrev:
Spolene lar jeg stå i første omgang. Jeg satser på kondensatorene og motstanderne. Forøvrig vet jeg at verdien står på, men teksten er ikke synlig. Kondensatorene er (Så nær som to) montert med teksten mot printet.
Ok. Da skjønner jeg problemet. På mine gamle Audiovector/F3 Lyd 3x er det veldig greit å se verdiene. Skal oppgradere disse selv nå på gøy. Tenkte å prøve ut Mundorf sin (nye) RXF-kondiser som er billig og skal ligne litt på de dyrere Supreme (ifølge Mundorf).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1
ssnht skrev:
... spolene må måles, men det er ikke noe problem å måle på printet...
Helt avhengig av hvordan tingene er koblet sammen, så kan det bli stor missvisning ved å måle komponenter innkoblet i kretsen. Dersom man ikke kjenner hele kretsen og kan kompensere for den, så må komponenten tas ut før den måles.

mvh
KJ

Topp Bunn