Audirvana/Mac-Dac eller streamer?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hva låter best? streamer+ ev dac eller datamaskin/dac?

Jeg henter digitale filer fra en nettverksdisk. Som spiller bruker jeg Audirvana på en Macbook air. Enn så lenge bruker jeg den interne Dacen i forsterkeren. Nå vurderer jeg ny dac. Spørsmålet er da om jeg skulle kjøpe en streamer. I praktisk bruk er jeg godt fornøyd med dagens opplegg, men det er mye å gå på når det gjelder lydkvalitet. Ønsker og noe jeg kan ha med videre når jeg oppdaterer forsterker. Ser mange er veldig opptatt av at datamaskiner forurenser og at jitter og faenskap rammer den som ikke passer på. Hva tenker folket? TO: Jeg er verken radikal subjektivist eller objektivist. Lytter til kvalifiserte innlegg fra alle ståsteder.

Mvh
 
X

X186841

Gjest
Førsteutgaven av Airport Express var for dårlig, men senere utgaver skulle være greie angående jitter.
 
S

svk

Gjest
Kjøpte en på finn for 100kr + frakt.
Ikke fått den ennå
 
S

svk

Gjest
Hva låter best? streamer+ ev dac eller datamaskin/dac?

Jeg henter digitale filer fra en nettverksdisk. Som spiller bruker jeg Audirvana på en Macbook air. Enn så lenge bruker jeg den interne Dacen i forsterkeren. Nå vurderer jeg ny dac. Spørsmålet er da om jeg skulle kjøpe en streamer. I praktisk bruk er jeg godt fornøyd med dagens opplegg, men det er mye å gå på når det gjelder lydkvalitet. Ønsker og noe jeg kan ha med videre når jeg oppdaterer forsterker. Ser mange er veldig opptatt av at datamaskiner forurenser og at jitter og faenskap rammer den som ikke passer på. Hva tenker folket? TO: Jeg er verken radikal subjektivist eller objektivist. Lytter til kvalifiserte innlegg fra alle ståsteder.

Mvh
Hva ble det til? Kjøpt deg noe? Kjøp deg en airport. Da får du en veldig god streamer til 100-200kr. Men audirvana virker jo ikke med eksterne streamere. Da er det vel roon som gjelder
 
Sist redigert av en moderator:

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hva ble det til? Kjøpt deg noe? Kjøp deg en airport. Da får du en veldig god streamer til 100-200kr. Men audirvana virker jo ikke med eksterne streamere. Da er det vel roon som gjelder
Slår meg til ro med audirvana i første omgang. Prøver i første omgang å orientere meg i DAC-jungelen. Så tenker jeg ev streamer får komme etter hvert. Takk for svar og gode tips!
Mvh
 
S

svk

Gjest
Mange bra dacer på markedet.
Men du trenger vel ingen streamer når du har audirvana?

du bruker vel appen itilegg? Da fyrer du jo bare opp mac’n og styrer musikken fra mobilen.
Da kan du jo «streame» egen musikk fra nas og tidal via audirvana.
Mange gode råd å få her inne. Men da må du fortelle litt mer om resten av utstyret
 
X

X186841

Gjest
Funker fett å bruke Audirvana over nettverket mot en Raspberry som er koblet til dac,n. Den funker og som ROON endpoint ++
IMG_20200819_191334.jpg
 
S

svk

Gjest
Støtter audirvana endpoint da?
Fant ikke noen endtpoint/streaming mulighet når jeg testet audirvana for litt siden

edit: ser jo på bilde ditt at dette er mulig.
Står lite og ingenting om dette på audirvana.com
Jeg har bare testet med pc
 
X

X186841

Gjest
Pc og Mac går like bra.Er vel endel streamere som støtter UPnP bla. Naim sine.
UPNP/DLNA

To send music to your wireless system without any loss in quality, Audirvana works with the universally accepted UPnP or DLNA protocol. It is a royalty-free protocol that allows multiple devices to communicate over the same network (wirelessly over wi-fi or wired over ethernet or PLC) to share and play files, including audio.
 
S

svk

Gjest
Dette har jeg fått med meg.men ikke noe om endpoint
Er roopie som du bruker dlna?derfor det virker
Trodde roopie var et roon endpoint.
Står ingenting om endpoint på audirvana.com
 
Sist redigert av en moderator:
X

X186841

Gjest
Ropieee er kun ett Roon endpoint, mens XL utgaven av programvaren også har UPnP/DLNA, Airplay, Spotify Connect og Squeezelite i tillegg. Standardutgaven kan oppgraderes ved å huke av en checkbox eller man kan legge inn full XL utgave på SD kortet med engang.
 
  • Liker
Reaksjoner: svk
S

svk

Gjest
Takk for nyttig info. Greit å vite at raspberry kan brukes som audirvana/endpoint via dlna/upnp.
Når jeg leser om dlna/upnp så tenker jeg streaming via nas eller nettverk.
Men når jeg leser litt på nett.så ser jeg jo også at det kan brukes til avspilling/endpoint.
tydelig At jeg ikke har gjort hjemmeleksa
 
Sist redigert av en moderator:
S

svk

Gjest
Lest litt om roopie xl. Spennende løsning.
Har hatt litt i tankene å prøve en raspberry.
Kjører for øyeblikket pc/mobil direkte i DAC.
Mulig en rpi gir renere usb signal
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Mange bra dacer på markedet.
Men du trenger vel ingen streamer når du har audirvana?

du bruker vel appen itilegg? Da fyrer du jo bare opp mac’n og styrer musikken fra mobilen.
Da kan du jo «streame» egen musikk fra nas og tidal via audirvana.
Mange gode råd å få her inne. Men da må du fortelle litt mer om resten av utstyret
Rødme. Appen hadde gått meg hus forbi. Smart løsning. Skal se nærmere på den. Umiddelbart virker det som om den ivaretar det jeg har savnet av brukervennlighet. Lytter mest på vinyl. Digitalt utstyr sliter litt mer med å vekke den store iveren. Er ute etter løsninger som er mest mulig plugg inn og spill. Når hjernen blir bedt om å sette seg inn i software og mange bokstavforkortelser, reagerer den litt som en gammel tykk og lat hund som blir bedt med på tur i regnet🥴. Når det gjelder DAC er jeg nok ute etter en som gjør minst mulig ut av seg, men gir rent vann jeg kan smake til med forsterker og høyttaler. Budsjettet er begrenset: mellom 3 og 5000

mvh
 
S

svk

Gjest
Kan anbefale schit modi. Billig og bra. Har den selv.

audirvana appen er som en fjernkontroll. Veldig hendig
 

Paolo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2016
Innlegg
66
Antall liker
90
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg bruke Audirvana på en macmini koblet via ethernet til nuk med installert Volumio.
Volumio fungere som endpoint og spille upsamplet musikken sendt fra Audirvana. Styre Audirvana med appen fra mobil eller macbok/ipad styre macmini/Audirvana. Nuk med Volumio er koblet via usb til dac. Ser ikke Volumio i hele tatt, bare starte nuk og han er klart på 10 sekunder, og Audirvana koble seg med en gang til Volumio via ethernet, kan også koble Audirvana til Volumio via wifi.
IMG_1566.JPG
 
S

svk

Gjest
Sjekka Igår om den støttet/fant Apple tv4,Apple express, chromecast audio eller Google home. Fant ingen.
Roon finner alle disse.

Har Flasha et SD kort med roopie xl.
Så da gjenstår det bare å handle in raspberry
 

Kristonio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2018
Innlegg
102
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Hei. Er det noen som bruker Audirvana på Windows 10? Jeg har problemer med at remote appen hele tiden faller ut, og ikke vil koble seg sammen før Audirvana evt restartes. Bruker den på iPhone. Noen andre som opplever det? Eller som har en løsning?

hadde tidligere Audirvana installert på en Mac uten problemer med remote appen.
 

Kristonio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2018
Innlegg
102
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Fant egentlig svaret på mitt eget spørsmål. Det viser seg at når jeg har installert Bitdefender og kuttet ut Windows sin innebygde brannmur, så funker remote appen knirkefritt. Selv om jeg selvfølgelig hadde laget tillatelser til Audirvana i Windows sin brannmur, så funket det ikke før annen brannmur var installert.

Synes det er merkelig at dette ikke blir fikset opp i raskere av Damien fra Audirvana. Jeg liker programmet meget godt, og synes lyden er knall. Men en fjernstyringsfunksjon er jo ganske essensielt å ha i orden.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.077
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den innebygde brannmuren til Win stopper ikke et program uten at den er bedt om å gjøre det. Du var bare en "konfig" unna...
Uansett, fint at det nå fungerer for deg.
 

Kristonio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2018
Innlegg
102
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Den innebygde brannmuren til Win stopper ikke et program uten at den er bedt om å gjøre det. Du var bare en "konfig" unna...
Uansett, fint at det nå fungerer for deg.
Om du leser på Audirvana sitt forum så er det veldig mange som har problemer med tilkoblingen windows til remote appen.

Hvilken "konfig" mener du jeg ikke hadde gjort?Hadde som sagt laget tillatelser i windows sin brannmur for Audirvana. Prøvde også å slå av windows defender uten at det gjorde noe forskjell.
 
S

svk

Gjest
Virka knirkefritt hos meg. Men hadde til gjengjeld andre problemer.(metadata)
 
Topp Bunn