Av med gipsplate og på med Rockfon industrial?

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Jeg vet godt at plater av typen Rockfon industrial ofte demper et for lite frekvensområde. Men hva om man tar av gipsplatene på veggen og erstatter med rockfon-plater? Vil man da dra nytte av isolasjonen i veggen?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.062
Torget vurderinger
1
Er det lydisolasjon eller akustisk demping du er ute etter her?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Lagde meg noen absorbenter med rockphon og rockwool,5cm og 15cm.
Syntes ikke de fungerte med rockphonsiden ut.
I taket er det det samme men her må det brukes med rockphon på utsiden og rockwool over.
Dette skal på ett tidspunkt ned,og den delen,halve stuen,skal dempes med dette nye? tremasse isolasjonen fra hunton..


366256-d5baec5ad70be5719b6f8318837f22b5.jpg
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.062
Torget vurderinger
1
Akustisk demping
I så fall er det all grunn til å anta at du får et bedre resultat ved å ta av gipsen. men du får en dramatisk forverret lydisolasjon, dersom det er en faktor av betydning. Og så har det kanskje noen andre praktiske utfordringer, blant annet i forhold til å hindre partikler fra isolasjonen i veggen til å komme inn i rommet.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Hvad vil du opnå? Hvad er problemet?
Bedste lyd fås ved diffusion. Smt Svanå Teknik kan jeg anbefale.
Løs først basproblemer. Derefter diffusion. Diffusere er meget forskellige. De skal ses som hver en højttaler.
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Hvad vil du opnå? Hvad er problemet?
Bedste lyd fås ved diffusion. Smt Svanå Teknik kan jeg anbefale.
Løs først basproblemer. Derefter diffusion. Diffusere er meget forskellige. De skal ses som hver en højttaler.
Vel, tanken springer utifra at jeg har forsøkt meg med forskjellig demping i lytterommet mitt, forsåvidt med ganske godt resultat. Pga. økonomi har jeg laget selv, forutenom en broadsorbor i taket kjøpt via lyd og akustikk. Jeg har demping i førsterefleksjon og jeg har fylt hjørnene ved frontvegg med rockwoll flexi a i trekant på 60, 60, 80. I tilegg til økonomi er dette også et kompromi som går på hvor mye jeg kan fylle rommet med uten at det ser for stygt ut. Tanken om å ta av gisplatene på frontvegg og erstatte disse med rockwool industrial dreier seg således om jeg ved å gjøre dette kan oppnå et enda bedre resultat, og da tenker jeg spesielt på å dempe enda dypere i bassen. I såfall ville jeg da unngått å måtte bruke store penger f.eks. trykkbasrerte bassfeller, og jeg slipper å eventelt bygge ut enda mer i rommet med store absorbenter av rockwool flexia a.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Og skjære vekk platene bak alle absorbenter og absorbent/diffusorer har nå jeg gjort, du får en mye dypere absorbent , det er en no-brainer. Derimot må du sjekke at at densitet en på isolasjonen/absorbenter ikke blir for høy. Hvis du får 20-30cm isolasjon bør man bruke isolasjon med god luftgjennomstrømning. Glava har 8000 og 10300 kPa eller hva det heter, bruk den med 8000, lavere tall jo bedre gjennomstrømming...
 
Topp Bunn