Dyr, jakt, våpen og fiske Av og til blir man bare så forbanna!

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.415
Antall liker
4.015
Torget vurderinger
10
Cyanidbolle er ennå bedre....

Mvh.
SAL
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Nå trenger vi ikke falle helt ned på bermens nivå ....

Jeg kan vanskelig tenke meg noe mer fredsommelig dyr (hvis du ikke er huggorm, smågnager, meitemark eller snegle da) enn et pinnsvin.
De fortjener å få være i fred uansett, men spesielt siden de tilhører en truet dyreart.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.166
Antall liker
8.926
Skulle gjerne hatt en pinnsvinfamilie i nærheten.
Hatt dem her i flere år nå, det er stor stas hver kveld.

 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Før man går helt av skaftet så må man være klar over at den største sadisten mot pinnsvin er robotgressklipperen.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Da er det ikke med overlegg.

Man kan ikke ha særlig med empati om man gjør sånt mot et levende vesen.
Hvis du kjøper og installerer en maskin som kjører rundt uten tilsyn og skader dyr i hagen så er vel det med overlegg?
Pinnsvin eller andre dyr er "colleteral damage" som er rettferdiggjort av at hageeier skal slippe å klippe plena.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Det kan du si, men det er et godt stykke derfra og til å gjøre dette for egen nytelses skyld.
Det har du helt rett i!
Når jeg skrev du, så mente jeg for øvrig ikke du som deg personlig, burde kanskje heller ha skrevet "man"?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Folk som mishandler barn og dyr er tung psykiatri. Allikevel ikke fritt for at man får lyst til å ta loven litt i egne hender når man høre om sånt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Folk som mishandler barn og dyr er tung psykiatri. Allikevel ikke fritt for at man får lyst til å ta loven litt i egne hender når man høre om sånt.
La oss ikke glemme et lite øyebikk her at vår skandinaviske omsorg for andre levende vesner ikke nødvendigvis er normen i den store verden.
For å unngå å trekke fram de mest nærliggende kulturer, eller de som oftest blir dratt fram, så vil jeg bare vise til et ganske så sivilisert land sett med våre øyne, som Hellas. Der er det mange tusen ( antar jeg? ) esler som "misbrukes" i turistindustrien. Mange av disse dyrene lider hver jævla dag på grunn av uberfeite turister som setter seg på dem, og eiere som er flittige med bruk av pisken. Tror ikke verken turistene eller eierne sover dårlig om natten på grunn av denne mishandlingen.

Og i andre kulturer er det helt normalt med behandlig av barn som ville blitt dømt som barnemishandling og medført lang tid innafor murer i Norge.

Så "tung psykiatri"? Vel ja håper jo det faktisk, men det kommer nok mye an på i hvilket miljø man har vokst opp i om man blir dyremishandler eller ei!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
La oss ikke glemme et lite øyebikk her at vår skandinaviske omsorg for andre levende vesner ikke nødvendigvis er normen i den store verden.
For å unngå å trekke fram de mest nærliggende kulturer, eller de som oftest blir dratt fram, så vil jeg bare vise til et ganske så sivilisert land sett med våre øyne, som Hellas. Der er det mange tusen ( antar jeg? ) esler som "misbrukes" i turistindustrien. Mange av disse dyrene lider hver jævla dag på grunn av uberfeite turister som setter seg på dem, og eiere som er flittige med bruk av pisken. Tror ikke verken turistene eller eierne sover dårlig om natten på grunn av denne mishandlingen.

Og i andre kulturer er det helt normalt med behandlig av barn som ville blitt dømt som barnemishandling og medført lang tid innafor murer i Norge.

Så "tung psykiatri"? Vel ja håper jo det faktisk, men det kommer nok mye an på i hvilket miljø man har vokst opp i om man blir dyremishandler eller ei!
Litt whataboutisme der syns jeg, men jeg syns ikke det er noen unnskyldning å trekke fram mishandling som en kulturell greie. Hvis man f.eks. fanger en babyelefant og systematisk mishandler den for å "temme" den så er det et eller annet som mangler. Man ser og skjønner at det man driver med ikke er bra hvis man ikke mangler noen helt vesentlige komponenter.

Flertallet av elefantene er tatt fra den ville bestanden, som er nede i 50.000 i Asia. Ifølge dyrevernerne blir babyelefanter tatt fra mødrene sine og temmet med tvang.
Prosessen kan inneholde vold og lange perioder fastlenket i bur.
– Det er en skjult form for mishandling. Mye skjer før turistene ser elefanten. De ser en elefant som er ganske avslappet, men det ble banket inn i den fra den var nyfødt, sier organisasjonens talskvinne, Chiara Vitali ifølge The Guardian.

Og når man leser om spedbarn som havner på sykehus fordi foreldrene har mishandlet det... Ikke prøv å unnskyld det engang.

 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.365
Sted
Interiore Simplicitate
Det er mye å si om både sirkus, industrielt landbruk og turistnæringens (mis)bruk av dyr, men der tjener det i det minste et praktisk formål. Man bør nok være varsom med å sette seg til doms over andre, til syvende og sist handler det vel mest om å overleve.

Det å torturere et pinnsvin for underholdningens skyld derimot, ingen unnskyldning.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det er mye å si om både sirkus, industrielt landbruk og turistnæringens (mis)bruk av dyr, men der tjener det i det minste et praktisk formål. Man bør nok være varsom med å sette seg til doms over andre, til syvende og sist handler det vel mest om å overleve.

Det å torturere et pinnsvin for underholdningens skyld derimot, ingen unnskyldning.
Jeg prøver vanligvis å være balansert og se saker fra flere sider, men når det gjelder dyreplaging og sånn gidder jeg ikke være så veldig nyansert, da vil jeg heller dømme de som står bak ukritisk og fremme hatefulle ytringer rettet mot dem.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Hvis jeg ser en person som mishandler og lemlester en dyr, så ønsker jeg å gjøre minst det samme med vedkommende som utførte handlingen, hva gjør det meg til? Er ringen sluttet?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Hvis jeg ser en person som mishandler og lemlester en dyr, så ønsker jeg å gjøre minst det samme med vedkommende som utførte handlingen, hva gjør det meg til? Er ringen sluttet?
Jepp, ringen er sluttet. Hvis du ser en mann voldta en annen mann, får du da lyst til å voldta han som voldtar? :rolleyes:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Hvis jeg ser en person som mishandler og lemlester en dyr, så ønsker jeg å gjøre minst det samme med vedkommende som utførte handlingen, hva gjør det meg til? Er ringen sluttet?
Hvis du nøyer deg med å avverge handlingen uten å bruke urimelig mye makt er du en helt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Dyremishandling er barbarisk, men det er viktig at vi ikke bruker rettferdig harme til å legitimere mere barbari.
Kanskje spesielt ikke vårt eget barbari.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.166
Antall liker
8.926
Kommer hver kveld denne sommeren også, i går hadde vi full paring i hagen så vi venter å få se små i August.


IMG_1963.jpeg
 
Topp Bunn