AVALON SENTINEL DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Har startet på en ny utfordring etter Extrema byggingen.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...talere-forsterkere-etc/64561-extrema-diy.html

    Valget falt på Avalon Acoustics' Sentinel
    sen17.jpg


    Det ble igjen en del biter fra Extremabyggingen, og har startet opp med å prøve meg på den øvre basskassa. Ser på denne som den store utfordringen snekkermessig.
    sen2.jpg

    En sped begynnelse.

    Etter det jeg har forstått Ser Avalon på denne modellen som en 3 veis passiv høyttaler med en aktiv basskasse i tillegg.


    Gunnar S
     

    Mr.SQ

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    99
    Antall liker
    86
    Sted
    Aust-Agder
    Torget vurderinger
    15
    Imponerende arbeid så langt. Du viste meget flott arbeid med Extrema klonen din og her går du enda litt videre.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke før jeg så dette bilde at jeg forstod hvilket prosjekt du har startet:) Lykke til!!!
    CartonFull5.jpg
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Bildet du viser til her tror jeg er fra en hollender som har endt opp med å nedskalere alt ned til 75%. Pappmodellen er en 100% versjon etter som jeg forstår.
    oppdaget.jpg

    Fruen i heimen ble også litt overasket da jeg hadde satt sammen basskassene.
    GunnarS
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.332
    Nedskalering er for pyser!

    Tøft og fint!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant bildet her: Kopia Avalon Acoustics Sentinel - DIY - Audiostereo.pl Sliter litt med språket, men bildene forstår jeg;)
    Det er noe som sier meg at du har holdt på med dette prosjektet i smug eller er du en "duracellkanin" ala OB-BB?:) Uansett er det imponerende arbeid.
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Der ble jeg avsørt gitt!
    Ja, har drevet på en stund. Jeg synes jeg måtte prøve meg litt frem før jeg la det ut på sentralen. Er fortsatt redd for at det dukker opp utfordringer jeg ikke får til, men det er jo både motiverende og godt å få tips fra dere på Hifisentralen.
    GunnarS
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Flott prosjekt - blir spennende å følge dette!

    Hva slags elementer skal du bruke på dette bygget?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Etter det jeg forstår bruker Avalon diskant og mellomtone fra Accuton. Diskanten er vistnok en avsindig dyr diamant type, som jeg ikke har tenkt å koste på meg.
    Jeg har kjøpt mellomtone brukt på Ebay og diskant fra Europe Audio.
    De brukte mellomtonene hadde misfargede membraner (ser skittene ut), jeg får prøve de så for vi se om jeg bytter de ut hvis de ikke er bra.
    Bassene (2 stk. 8 tommer og 4 stk. 12 tommere) fra Eton har jeg ikke kjøpt ennå.
    Alle elementene Avalon bruker er vel sikkert mer eller mindre "custom", så helt likt blir det nok ikke.
    accuton twee.jpg

    Accutom mid.jpg


    Etonelementene jeg vurderer er følgende:
    eton 8.jpg

    eton12.jpg


    Trodde Eton hadde norsk importør, men de er ikke oppført på Etons hjemmesider.
    GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    sen19.jpg

    Litt pussing på kveldene.
    Har forsøkt meg med Plastic Padding's sprøytesparkel.
    Det ser ut som den lukker porene i snittflatene på en god måte.
    GunnarS
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dette er bra DIY! Har sansen :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Du er en reser på DIY Gunnar! Tøffe prosjekter/objekter også. SlukApprobert :cool:
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gleder meg stort til fortsettelsen.
    Lykke til!
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Dette ser like rått ut som tidligere bygg! :)

    Regner med du satser på aktiv deling på dette - konvensjonelt delefilter til dette blir vel fort ganske omfattende?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Heftig! Blir spennende å følge med her.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Fantastiske prosjekter og knall utførelse!!

    Bare gleder meg til du begynner med horn ;)

    /JR
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tøft prosjekt! ( og sterk rygg?)
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    20141102_001304.jpg

    Takker for mange hyggelige tilbakemeldinger.
    Ang. aktiv / passiv drift, har jeg så langt kjøpt brukt et par subwooferforsterkere til 12 tommerne. Tenker i første omgang å bruke et 3 veis passivt filter til resten. Alt blir i en separat boks (pr. kanal), og det er lett å gjøre endringer hvis jeg skulle ombestemme meg underveis.
    Skulle vært artig å prøvd seg på horn en gang også.
    GunnarS
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Ikke så mye spennende å melde for øyeblikket. Har nok en del pussing foran meg.
    Jeg har nok noen uker med arbeid som ikke er så veldig spennende å skrive om.
    Kommer tilbake når jeg har noe å melde.
    GunnarS
    PS. Kanskje litt Off topic, men det kom inn et par Lowther PM7C på lager her en kveld.
    lowther 7c.jpg
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Avstivning og litt dempemateriale på plass i diskant / mellomtonekassa før bakplate settes på.
    sen22.jpg

    GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Har lurt litt på hvilken løsning jeg skal benytte for å avstive kabinettet.
    Det er en utfordring å få et så stort kabinett stift.
    Kanskje prøver jeg noe sånt:
    sen23.jpg

    GunnarS
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Avstivning som du tenker på der bør kunne stabilisere kabinett ganske bra, jo flere sånne jo stivere blir det :)
    For å ta det et hakk lenger kan du lage samme "skjelett" men skråstille det slik at kabinettsidene blir støttet asymmetrisk. Dette hindrer at resonnansområdet fokuserer seg rundt et spesifikt svingningspunkt som kan oppstå når alle flater er støttet på samme sted og i parallelle plan.

    Som nevnt tidligere, heftig bygg og tommel opp! :D
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    sen24.jpg

    Er dette bedre ?
    GunnarS
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Bygger du en slik matrix inne kabinettet så blir det så stivt at det uansett ikke spiller noen rolle - så jeg ville nok fokusert på hva som gjorde det lettest å bygge.

    Mvh
    OMF
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Er dette bedre ?
    Bare så det er sagt, dette er ikke noe jeg har noen absolutt kompetanse på :)
    Merk - dette er kun mine betraktninger om dette, ikke noen instruksjon på hvordan du skal gå frem :)

    Siste revisjon mener jeg er betydelig bedre, ikke først og fremst pga 45deg (*) vridning av skjelettet men mest i kombinasjon med de horisontale avstiverene.
    * - Hjørnene i kabinettet er godt støttet opp av seg selv (naturlig i en langsgående skjøt) og disse er ikke avhengig av skjelett i tillegg.

    Hvis det skråstilte skjelettet forskyves "en halv" fase forover eller bakover får du forankringspunkt på to linjer på flatene kontra en som du har nå. (slik som på rev1 forresten men at avstivningen er diagonal fremfor parallell ifht kabinett.)

    Men rev1 er mye enklere å bygge, ei heller "unyttig" utformet, det er det ingen tvil om :rolleyes:
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Er dette bedre ?
    Bare så det er sagt, dette er ikke noe jeg har noen absolutt kompetanse på :)
    Merk - dette er kun mine betraktninger om dette, ikke noen instruksjon på hvordan du skal gå frem :)

    Siste revisjon mener jeg er betydelig bedre, ikke først og fremst pga 45deg (*) vridning av skjelettet men mest i kombinasjon med de horisontale avstiverene.
    * - Hjørnene i kabinettet er godt støttet opp av seg selv (naturlig i en langsgående skjøt) og disse er ikke avhengig av skjelett i tillegg.

    Hvis det skråstilte skjelettet forskyves "en halv" fase forover eller bakover får du forankringspunkt på to linjer på flatene kontra en som du har nå. (slik som på rev1 forresten men at avstivningen er diagonal fremfor parallell ifht kabinett.)

    Men rev1 er mye enklere å bygge, ei heller "unyttig" utformet, det er det ingen tvil om :rolleyes:
    IMPONERENDE! Litt av en utfordring må jeg si, her er det knapt to tommeltotter vil jeg tro :cool:

    Når det gjelder kabinettkonstruksjon er det jo to måter å redusere "uønsket oppførsel" av kabinettet: Avstiving og Demping

    - Egenfrekvenser (dynamisk stivhet) er jo bestemt av forholdet mellom stivhet (platetykkelse og areal, samt materialets elastisitetsmodul) og masse (dvs egenvekt pluss evt tilleggsmasse).
    - Dempning øker man ved å benytte hensiktsmessige materialer/geometrier. Finer er f eks langt mer effektivt enn heltre fordi det er en lagdelt konstruksjon hvor trykkreftene (forårsaket av de akustiske trykkendringene) tas opp i forrm av interlaminære skjærkrefter (dvs krefter mellom lagene).

    Noen tommelfingerregler (som du kanskje kjenner fra før):
    - Egenfrekvens (for ubelastet plate) er direkte proporsjonal med platetykkelsen, men omvendt proporsjonal med kvadratet av lengden av (lengste) sidekant. Dette viser jo hvor viktig det er å velge tykke (nok) plater, det reduserer behovet for avstivere; å lage/tilpasse disse er ofte er en tidkrevende jobb som krever stor nøyaktighet.
    - Egenfrekvensen er også omvendt proporsjonal med massen, dette innebærer at frontplate med element(er) må dimensjoneres ift dette.

    Med referanse til bildene over er nok frontplata det "mykeste" plata selv om den er tykkest (slik jeg tolker bildene). Den har store hull til høyttalerelementene, er svekket pga fasene (her kan du evt legge inn kiler som kompenserer) og massen til elementene drar ned egenfrekvensen kraftig. Derfor er de "grønne etasjeskillerne" svært viktige.

    I et mekanisk godt design skal kreftene alltid overføres ut til de stiveste punktene. I et kabinett er jo dette hjørnene. Dette er det lurt å tenke på når man utformer og plasserer avstiverne (som også Halair er inne på). "Etasjeskillerne" kan derfor gjerne utformes med store senterhull, (bøyestiveheten er ikke spes. kritisk), plata får da en utforming som fungerer som 4 stk kneplater.

    Som OMF nevner vil en matrise slik det ble foreslått ovenfor trolig være så stiv at det ikke er kritisk om den plasseres på den ene eller andre måten. De viktigste er at den får en god kobling til kabinettstrukturen. Dette innebærer i praksis at det er ønskelig med en relativt enkel avstiverstruktur som er relativ lett å tilpasse og feste.
    Optimalt sett burde denne vært gjort ferdig (les: tilpasset) før kabienettet var permanenent satt sammen. Kan evt festes med skruer utenfra (som evt fjernes etter liming).

    Dempematerialer bør velges ift hvilke frekvenser som genereres (i de repesktive delkabinettene) og hvilke egenfrekvenser som er til stede. Dempningen vil til slutt bestemme noe av klangen i høyttaleren. "Toppetasjen" synes å ha såpass små dimensjoner at med bruk av tykke plater bare vil være behov for dempning.

    Gleder meg til fortsettelsen :)
    Mvh
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Takker for gode og lærerike innspill.
    Da blir de kanskje en v.3 ?
    sen26.jpg

    Jeg får bort på byggevaren, og se hva de har av materialer.
    Kanskje det blir kryssfiner. Det er litt hyggeligere å jobbe med enn mdf (som resten av kassa er laget av).
    Kassa mangler fortsatt rygg og bunn, så det skal være mulig å få festet avtivningene.
    GunnarS
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ingen risiko mht å "blande" materialer, forskjell i termisk utvidelse er nok bare er av akademisk interesse. Så det handler vel mest om smak og behag.
    - Kryssfineren ville primært vært gunstig i kabinettveggene, det er disse som blir utsatt for trykk og vil kunne gi membranoppførsel.
    - Om du skal lage et "skjelett" innvendig ville finer vært gunstig mht praktisk håndtering under tilpassing/monetring, den tåler jo mer enn MDF som jo ikke har kontiuerlige trefibre.
    - Men finer fliser "fliser" langt mer enn MDF....(når du skal lage hull etc)
    - Og finer er vel langt dyrere enn både spon og MDF, tror jeg.

    Dersom bildet i innlegg 36 er representativt mht dimensjoner, ville jeg droppet det øvre tverrplanet siden det sitter så nær kabinettveggen/toppen.

    Edit: Hva er ca hovedmål (B x D x H) på basskassa? Og veggtykkelsene?
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Basskassa har utvendig mål 946*430*500 (hbd). Det er brukt 30 mm mdf, bortsett fra front hvor det er tenkt 2*30 mm (jeg har ikke limt fast det indre laget enda.
    vh GunnarS
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Basskassa har utvendig mål 946*430*500 (hbd). Det er brukt 30 mm mdf, bortsett fra front hvor det er tenkt 2*30 mm (jeg har ikke limt fast det indre laget enda.
    vh GunnarS
    Du verden, det er litt av noen dimensjoner! :eek:
    Den doble fronten kan du jo lime på to måter:
    - Med trelim slik at det i praksis blir 60 mm MDF (smart å "rubbe" litt før du limer).
    - Med et viskoelastisk lim slik at du i praksis får en form for sandwich. Denne blir ikke så stiv som førstnevnte, men demper bedre (se tidligere innleggg).
    Siden elementene sitter i front ville jeg helt klart valgt første alternativ (er enklest å få til i praksis også).

    Har du peiling på hva du havner på mht vekt, totalt, pr høyttaler? De blir vel i praksis tyverisikre, må vel være to personer for å få de med seg :cool:
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    RIMG1036.JPG


    image4.png
    image3.png


    Et par billeder af Duelund matrix´ er; første billede er fra Svens Palvigs tråd http://www.hifisentralen.no/forumet...terkere-etc/71205-mit-ha-jtalerprojekt-3.html - bygget af Modifix


    Lidt citater fra Duelund + supportere:

    "Som tommelfingerregel skal det åbne areal bag enheden være større end membranarealet. Med udgangspunkt i en 8" er en opdeling bag enheden i 4-6 felter et brugbart udgangspunkt d.v.s. at et kabinet der indvendigt er ca.30cm bredt opdeles i 3-4 felter i bredden. De enkelte kamre bør ikke have ens sidemål.

    Steen: Following my experience you think a cross on the unit in use. to form four boxes behind the unit.
    The two sides should be about that half diameter, selected to differ sufficiently, the third
    side should be selected sufficiently smaller or bigger than the two others.
    The size of the holes in the construction is determined from the box formed behind the
    loudspeaker (4 small boxes). The total area of the 12 holes leading out from these boxes
    should exceed the working area of the loudspeaker. If the holes are too small, this little
    box will cause a rise of impedance just over the resonance frequency. Then you must make the room deeper up to 6 or 8 small boxes.
    If you would like to go to the extreme you should build the magnet assembly into the matrix to get its vibrations lesser coupled to the front of the cabinet, and use the cabinet itself as bearing for the rest
    of the loudspeaker, but that is hard work.

    Hele formålet med matrix-konstruktionen er at udnytte kamrenes egenskaber som gennemstrømningsventiler hvilket muliggør en nær "perfekt dæmpning" af det lukkede kabinet

    Limtypen for samlingen af matrixen og dens kontaktflade til det ydre svøb bør være blød og dæmpende. Man kan bruge Flügger lim tilsat en skefuld alm. flydende blødgøringsmiddel til en liter [eller alm. fugemasse?]

    Det vigtige at holde for øje er, at de enkelte matrixstykker skal kunne vibrere veldæmpet og afgive varme, når det er samlet."



    Sidste billede fra Sven Palvigs tråd http://www.hifisentralen.no/forumet...talere-forsterkere-etc/71249-rock-bottom.html - ligeledes bygget af Modifix
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn