Avfallskvern - løsningen på mange problemer i hjemmen!!!

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Denne er meget offtopic da...

Men siden jeg er blitt opplyst så må jeg dele denne fantastiske erfaringen med forumets medlemmer.

Jeg har fått meg avfallskvern, det er i utgangspunkt ikke lov i Norge da man mener at dette er farlige greier..

Litt om kvern: Det er ca 110 000 000 brukere av avfallskvern i verden (110 mill). Internasjonale undersøkelser konkluderer entydig med at dette er det billigste og beste måten å samle inn matavfall på. Dersom du bygger deg et hus i feks Los Angeles eller Denver så slipper du ikke unna uten kvern.

Hva er så en avfallskvern egentlig?
En avfallskvern er en duppedipp som plasseres under kjøkkenbenken som finriver matavfall til en tynn suppe som forsvinner ned i avløpet. Igjen sitter man med papir, plast og litt metall. Søppellukten et borte fra under kjøkkenbenken og den totale søppenmengden er merbark redusert.

For dere som liker å lage mat så er det nok dessverre ikke noen vei utenom. Jeg må vel også legge til at jeg ikke har noen næringsinteresser her, jeg selger ikke disse. Men jeg syns likevel at dette er en meget bra duppedipp.
 
T

Thomas1

Gjest
Jeg har fått meg avfallskvern, det er i utgangspunkt ikke lov i Norge da man mener at dette er farlige greier..
Farlige greier er det ikke, men vi har ikke tykke nok vann/kloakkrør til å håndtere avfallet. Nå er det jo slik at du har ansvaret selv for rørene på din egen tomt så lykke til. hehe
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Natuligvis. Veldig nyttig. Bare husk å la det renne godt med vann gjennom. Forresten er det ikke ulovlig. Skulle bare mangle.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
BBking skrev:
Forresten er det ikke ulovlig. Skulle bare mangle.
Jasså? Når ble det lovlig igjen?

§§15A-4: Kommunen kan i forskrift forby påslipp av oppmalt matavfall til offentlig avløpsnett fra virksomhet og husholdning. Slike påslipp er forbudt fra 1. januar 2007 såfremt ikke kommunen i forskrift gjør unntak fra forbudet.

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20040601-0931-044.html
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
If my memory serves me right? ??? Man kan jo aldri vite! ;)

Forbudet kom fordi kloakkrenseanleggene ikke var dimensjonert til å håndtere så store mengder organisk avfall. Man ble ( basert på Alzheimer Light harddisk ) oppmerksom på problemet da en eller anne luring filmet bunnen av Michigansjøen utenfor Chicago. Der var det uanede mengeder dynn som følge av at husholdningenes organiske avfall ble skyllt ut via kjøkkenvasken.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er ikke helt overbevist om at behovet er videre stort. :-\

 

Vedlegg

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Spiralis skrev:
If my memory serves me right? ??? Man kan jo aldri vite! ;)

Forbudet kom fordi kloakkrenseanleggene ikke var dimensjonert til å håndtere så store mengder organisk avfall. Man ble ( basert på Alzheimer Light harddisk ) oppmerksom på problemet da en eller anne luring filmet bunnen av Michigansjøen utenfor Chicago. Der var det uanede mengeder dynn som følge av at husholdningenes organiske avfall ble skyllt ut via kjøkkenvasken.
Forbudet i norge må vi vel bære akseptere så lenge, jeg kjenner ikke saken du henviser til, men der hvor det er mye industri er det også mye forurensing nesten uansett hvor i verden man ser. Også hvor man ikke kan stave til avfallskvern.

Når det gjelder selve rørene så blir det faktisk mindre avsetning (bedre drift) med avfallskvern, så lenge rør-anleggene er riktig dimensjonert, dvs ikke har problemer med feks kaffegrut i utgangspunkt.

Det som er verd å merke seg er at dersom man har egen løsning for avløpet, jfr egen slamavskiller så er det i svært mange tilfeller registrert redusert slammengde fordi det organiske materialet forbedrer utråtningen i tanken.

Jeg er uansett utrolig fornøyd med min nye duppedipp, men det er litt uvant å ikke ha de posene som lager golukt og våte merker under benken der lenger...
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Problemet med avfallskverner er at det tilføres masse næring til sjøen rundt store byer, næring som ikke hører hjemme der. Hva er så vanskelig med å kaste matrester i bosset? Synes avfallskvern er grisete jeg.
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Bach_Man skrev:
Problemet med avfallskverner er at det tilføres masse næring til sjøen rundt store byer, næring som ikke hører hjemme der. Hva er så vanskelig med å kaste matrester i bosset? Synes avfallskvern er grisete jeg.
Ja, men det er ikke noen problem om man har et avløpsrenseanlegg mellom sjøen og byen.
En slik uttalelse kan ikke annet enn basere seg på ukunnskap...

Dersom man ser til EUs strateginotat om forurensing så er konklusjonene entydige. Tyngdekaften gjelder nok også her på berget.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet er vel mer at det løses opp store mengder nitrogen i avløpsvannet, noe som ikke legger seg som sedimenter men som havner i fjorden. Jeg vet ikke hvor stort problemet er i omfang, men jeg ville ikke bli forbauset om dette kan medvirke til algeoppblomstring med påfølgende problemer.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
rolfma skrev:
Jeg er uansett utrolig fornøyd med min nye duppedipp, men det er litt uvant å ikke ha de posene som lager golukt og våte merker under benken der lenger...
Hvis det er slik at dette ikke er politisk korrekt, blir nytelsen enda større. Vroooom, vrooom.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Avfallskværn er en flott duppeditt, men fører med seg problemer som bla. Gjestemedlem har vert inne på. Det beste hadde vert om det ble mere vanlig med kompostering. For de som bor i hus og har en hageflekk er det jo ikke noe problem, men for oss som bor i bygård er det vanskligere. Jeg foreslo å sette opp en komposteringsdunk i bakgården der jeg bor, men det synes de hørtes skummelt ut og kunne ikke skjønne vitsen med...
Så da må man kaste organisk avfall i søppla til Oslo kommune kommer opp med et bedre tilbud :(
 
Topp Bunn