Avstander i 9.1.2 setup...

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Det står mye om vinkler i atmos guiden, men lite om avstander. Tenker spesielt på side ht (surround ht). Dette reguleres som regel av rommets bredde, men jeg har 7,73m i bredde på rommet og har alle muligeter opptil 3,5m (front er 3,5m). Nå står de på 1,5m og det er altfor nærme den som sitter i enden på sofa. Så det snevrer seg inn til 2-3,5m. Føler egentlig 3,5m blir for langt, men i atmos guiden ser det ut som de kan ha samme avstand som front?? Noen tips?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.676
Antall liker
4.128
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Har du riggen ute i fjøset😅
Lik avstand på alle talere er å foretrekke, det gjelder også de i taket. Du er faktisk en veldig heldig kar som kan bestemme dette selv, og at rommets beskaffenhet ikke avgjør.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Har du riggen ute i fjøset😅
Lik avstand på alle talere er å foretrekke, det gjelder også de i taket. Du er faktisk en veldig heldig kar som kan bestemme dette selv, og at rommets beskaffenhet ikke avgjør.
He he, jeg satt å vurderte det over noen glass rødvin i sommer....endte med at jeg banka ned en vegg i 2.etg som plutselig ga meg 48m2 å utfolde kinoen på :) Ja, skal prøve det først, lik avstand som front. Blir litt rart da jeg bare har 1,5m til surround back....men men.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Receiverene justerer jo delay på dette - så det viktigste er at du får plasser høytalerne riktig mtp vinkel til lytteposisjon.
For atmos (tak) så er det best om du greier å vinkle de mot lytteposisjon.

Noen bilder sier mer enn 1000 ord.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
I Dolby atmos guiden mener de at heigh1 skal ha samme bredde som front......??! For min del med 3.10 mellom front skulle jeg da egentlig hatt over 4m takhøyde for å gjøre det mulig i forhold til 60grader trekant filosofien.
Hva skal man velge...? 60 grader eller samme avstand som front ht eller noe midt i mellom??
 
Topp Bunn