Avtagbart pickup-skall, finnes slikt på dagens spillere?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Har en gammel (billig) spiller der jeg har to pickup skall, slik at jeg raskt og enkelt kan bytte til pickup nr 2
ved behov. Finnes det platespillere i dag til rundt 10k eller mindre som gir slik mulighet, eller er dette uhørt etter dagens standard? (gitt at helstøpt arm/skall er hifi-normen, er det?)

mvh
zimon

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Meg bekjent er det ingen"hifispillere" i prisklassen som har slikt.....en del dj greier som stanton etc har vel dette , men det er sikkert ikke det du tenker på.!

De jeg vet som selges i dag nytt med slike innretninger er dynavector 507mkII 36K

og noen sme armer , der den rimligste sme armen bortimot spiser opp ditt budsjett , den har clamp-on headshell , men ikke den type du sikter til tror jeg.

Derfor , finn en spiller du liker , kjøp en skikkelig pickup , og la den sitte der....du finjusterer etterhvert....

alternativt er vpi sitt system med flere armrør , kjempekjekke greier , ikke er det svinedyrt heller på den billigste armen , som forøvrig er knallgod.

Lykke til !

Espen

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
Meg bekjent er det ingen"hifispillere" i prisklassen som har slikt..
[...]
Derfor , finn en spiller du liker , kjøp en skikkelig pickup , og la den sitte der....du finjusterer etterhvert....
Takk for svar Espen. Primær bruk for pickup nr 2 har vært gamle herpa plater, plater med hakk i osv, som jeg har fått eller funnet i brukt-butikker osv (ikke jeg som har herpa de altså). Alternativet får være å beholde den gamle spilleren til slikt kanskje, men så var det plassen da....'

mvh
Zimon

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjøper du en litt dyrere pu så spiller disse også ripete plater bedre , jeg har kjørt mye ripete plater her , på billige pu er er det helt jævlig med knitring , med min nåværende lyra argo i går det mye bedre , jeg vil heller anbefale deg å gå til innkjp av en platevasker til 4k enn en ekstrapickup og shell....

Dette fordi det gir deg bedre lyd på alle platene , og du vil lettere kunne se hvem plater som har skader i rillene dersom du har vasket bort alt løst smuss først.

De platene som er helt ille ville jeg da heller vurdert å sette tilbake og overlate til noen andre , i påvente av ett bedre eksemplar.

Vinylvasker er det beste vinyl-produktet jeg har innvestert i , den gir meg mulighet for avspilling tilnermet knitrefri , og det er mye trivligere å jobbe med speilblenk vinyl fremfor går og møkkete. En annen ting er at får du fingermerker på platene vasker du de bare igjen , og da er de like fine ;)

En vpi 16,5 får du for 4500 hos taa import....Dersom det er av interesse , hørte jeg tor muliggens skulle sette opp en demomaskin snart,......dette er maskiner som er svært robuste , de bråker litt , men ....jeg vil aldri være forruten vasker....Kjøper man mye bruktvinyl er denne gull å ha.

Vidre finnes det dyrere modeller , jeg syntes den rimligste til vpi gjør susen , ikke tar den allverden med plass heller....Billige reservedeler og enkel tømming av rensevæske...

Du kan lese litt om vaskere i min tråd: Ixos sinlyttestue her på sentralen....

lykke til.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
Kjøper du en litt dyrere pu så spiller disse også ripete plater bedre , jeg har kjørt mye ripete plater her , på billige pu er er det helt jævlig med knitring , med min nåværende lyra argo i går det mye bedre , jeg vil heller anbefale deg å gå til innkjp av en platevasker til 4k enn en ekstrapickup og shell....
[...]
Takker for gode råd ssm, men sliter ikke riper og hakk på stiften da? Derfor jeg har brukt pickup nr 2 til
slikt...spare på "god stiften"... Platevask er selvsagt et alternativ, for å unngå unødig slitasje, men mye bry
om man bare vil sjekke innholdet på en skive man ikke kjenner fra før, for å bestemme om den skal
gå i hylla eller i "ut kurven".

mvh
zimon

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hadde jeg vært deg , ahdde jeg hweller vært litt hardere på krava ved sorteringen , jeg har ikke no tru på at hakk og riper...særs det siste sliter nevneverdig på stiften....hva snakker vi om av pris på pu ene du bruker da ?

Jeg har hørt om ett tilfelle med en zyx pu som diamanten forsvant , eiern fikk ny av zyx..at timeantallet blir redusert av riper i overflaten har jeg lite tro på...En annen itng du skal huske å er at å bedre slipinger du koster på deg , å dypere i rillen henter pu en sin informasjon , du kan derfor oppleve mye rillestøy på de aller billigste pu ene , og spiller du samme plate med en noe mer påkostet pu kan det være rimlig tyst...

N¨å vet jeg ikke hvor ripete dine ripe.plater er , men det er jo såre klart at er platene kastet bortover gulvet er de vel ikke spillbare etterpå , det går ett kryssningspungt over hvor mye riper det kan være før lyden forringes nevneverdig , for meg hanlder lp avspilling om enda bedre lyd enn cd , derfor er jeg kritisk til mine innkjøp , stygge hekk og rpier kjøper jeg ikke , da settes platen tilbake i påvente av ett bedre eks....

Hvordan pu er bruker du ?

Hvis din tid foran anlegget i så måte er kostbar , dvs du som alle andre her har sikkert en begrenset tid til å høre musikken din , da vil jeg tro du ønsker best mulig opplevelse innenfor ditt budsjett , dermed ville jeg sjaltet ut de aller værste platene , lagt pengene i 1 pickup og kost meg litt ekstra som følge av at lyden blir bedre....

Dynavector lager utrolig støysvake/rillestøy....pu er , det er bare helt utrloig , har du ikke hørt en , bør du det....om du liker kalngen er en annen skål , støy er det fint lite av....

valgets kval....Es

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.928
Sted
Kongsberg
Hei :)

Jeg har forståelse for ditt behov for løst headshell. Jeg savner selv en tonearm med SME-fatning som hadde vært ideelt ved raskt skifte av pickuper for testing.
Idealløsningen er som Espen påpeker en VPI-arm der man kan bytte armrør (med alle settinger "låst") - et bytte som kan gjøres på 10 sekunder. En kjempegod løsning men koster fort litt penger.
En arm med løst headshell (jeg tenker da primært på armer med SME-fatning - ikke pinglete P-10 eller hva de nå heter) er også rask, men da må man hvergang stille stifttrykk. Noe mer tidkrevende.
For å få tak i en slik løsning er det værdt å sjekke ut brukte armer som: Dynavector 505/507, Fidelity Research Fr-64/66, SME 3009 Series II Improved eller R, Sumiko MMT osv. Gode løsninger men koster fort flesk.
Et godt nytt og prisgunstig alternativ er Jelco SA-750D som i praksis er identisk med tidligere nevnte Sumiko MMT (med unntak av fargen). Den har ikke norsk importør men kan bestilles her: http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm Prisen havner på drøye 3000 kroner. Noe mindre for SA-250.
Det skulle gå greit å finne et godt drivverk (nytt eller brukt) som passer til disse armene.

Lykke til ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
En spiller som har avtagbart headshell er jo Technics 1210
Dette er vel egentlig en DJ spiller, men den spiller faktisk (MYE) bedre enn
hva en skulle tro. ( bare prøv å få hørt på en slik med skikkelig pickup)
Når det gjelder armer med avtagbart headshell så må en vel nevne SME M2 også
( har ikke hørt denne )
Ortofon har også kommet ut med noen armer med avtagbart headshell. men disse begynner vel på maxprisen din så...
En annen en kan skifte hele armrøret er Mørch UP4 og DP6, men her kan det være vanskelig å få tak i armrør.
ellers av brukte armer har vel Saec noen

Ser det er nevnt Sumiko MMT og Jelco
Har en MMT selv og denne spiller faktisk utmerket. Har ikke hørt Jelco men denne skal jo være "bygd på samme lest"
Vet at KH her på forumet har erfaring med begge disse armene, så et tips derfra ?
Lykke til med søk etter spiller/arm

Mvh Jan I

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Om det er en billig spiller du først og fremst er på jakt etter, så har Denon DP-300F løst headshell. Denne koster vel rett i underkant av 3000 kroner.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.851
Torget vurderinger
27
Litt over budsjett: Ortofon har kommet med noen gode armer med avtagbart headshell.
Ellers mange gode forslag til alternative løsninger her.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
Hadde jeg vært deg , ahdde jeg hweller vært litt hardere på krava ved sorteringen , jeg har ikke no tru på at hakk og riper...særs det siste sliter nevneverdig på stiften....hva snakker vi om av pris på pu ene du bruker da ?
Det vesentlige er at jeg har en pu som koster mer/er nyere, og en som koster mindre/er eldre, og at jeg vil spare den som koster mest og er nyest for unødig slitasje - og ditto spare "de gode" skivene mine mest mulig. Men, siden du spør, bruker nå en Audio Technica OC9 som nr 1 og en gammel Yamaha MC10 som nr 2, OC9 koster USD 349 hos Needledoctor.com nå ser jeg.

Tror vi har litt ulike preferanser. Jeg foretrekker god lyd jeg også, men ikke over alt annet til alle tider. God musikk er det vesentlige. Ergo kan jeg også høre på musikk uten å la meg affektere av at det knitrer og spraker - eller at stiften må løftes over ett hakk om så. Det avhenger av...flere ting. Gamle plater som ikke har kommet i nytt opptrykk/ikke er å oppdrive - og/eller der jeg liker plata godt, og lytter gjerne, men liker ikke godt nok til å betale for / lete etter nytt-opptrykk, eller en CD-versjon - om så finnes. You see?

Men jo, forstår poenget ad dyrere pu, bedre stift/sliping, leser dypere/bedre i rillene, mindre støy osv. Forslag
og tips er notert. Takker! :)

mvh
zimon

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Jan_I skrev:
En spiller som har avtagbart headshell er jo Technics 1210 [...] Når det gjelder armer med avtagbart headshell så må en vel nevne SME M2 også ( har ikke hørt denne ) [...] Ortofon har også kommet ut med noen armer med avtagbart headshell. men disse begynner vel på maxprisen din så... En annen en kan skifte hele armrøret er Mørch UP4 og DP6, men her kan det være vanskelig å få tak i armrør. ellers av brukte armer har vel Saec noen
Ser det er nevnt Sumiko MMT og Jelco Har en MMT selv og denne spiller faktisk utmerket. Har ikke hørt Jelco men denne skal jo være "bygd på samme lest" Vet at KH her på forumet har erfaring med begge disse armene, så et tips derfra ?
Takker for tips. Satser på å finne en god brukt spiller, og tenkte da at det finnes noe brukbart der skifte av pu-skall er en smal sak, så ville jeg vurdere...Har jo en gammel spiller, så alternativet er å beholde den til gjennomlytting av "urene plater". Greit å spare plass og slippe å ha to spillere, men pdas kanskje greit å slippe å bytte pu - eller arm - som noen foreslår her. Til nå har jeg gjerne samlet opp noen gamle skiver, byttet pu, og lyttet meg gjennom flere i sammen slengen, så skiftet tilbake til nr 1 pu. Driver altså ikke å bytter pu fra den ene plata til den neste.

mvh
zimon

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Gunnar_Brekke skrev:

Jeg har forståelse for ditt behov for løst headshell. Jeg savner selv en tonearm med SME-fatning som hadde vært ideelt ved raskt skifte av pickuper for testing.
Idealløsningen er som Espen påpeker en VPI-arm der man kan bytte armrør (med alle settinger "låst") - et bytte som kan gjøres på 10 sekunder. En kjempegod løsning men koster fort litt penger.
En arm med løst headshell (jeg tenker da primært på armer med SME-fatning - ikke pinglete P-10 eller hva de nå heter) er også rask, men da må man hvergang stille stifttrykk. Noe mer tidkrevende.
For å få tak i en slik løsning er det værdt å sjekke ut brukte armer som: Dynavector 505/507, Fidelity Research Fr-64/66, SME 3009 Series II Improved eller R, Sumiko MMT osv. Gode løsninger men koster fort flesk.
Et godt nytt og prisgunstig alternativ er Jelco SA-750D som i praksis er identisk med tidligere nevnte Sumiko MMT (med unntak av fargen). Den har ikke norsk importør men kan bestilles her: http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm Prisen havner på drøye 3000 kroner. Noe mindre for SA-250.
Det skulle gå greit å finne et godt drivverk (nytt eller brukt) som passer til disse armene.

Lykke til ;)
Takker forslag! Har til nå tenkt ny-spiller = spiller m/arm (no fuss, plug and play etc), men kanskje en ide å vurdere alternativene her ja. Har ikke fulgt med på hva som rører seg på spiller-markedet på lenge, langt mindre armer, ja hifi-fronten generelt, så jeg må nok lese meg opp litt her ser jeg. Mye å holde styre på her ja, en heldagsjobb om man vil, såpass at man noen ganger kan ønske seg tilbake til tiden da vi fikk plastikk-singler i posten fra Det Beste. Husker spesielt en, der introen lød noe slikt som "Denne demonstrasjonsplaten er laget i et nytt og uslitelig materiale som det umulig kan bli hakk i...svusj...hakk i...svusj....hakk i....svusj...hakk i...svusj.. " :D

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
kjetil71 skrev:
Om det er en billig spiller du først og fremst er på jakt etter, så har Denon DP-300F løst headshell. Denne koster vel rett i underkant av 3000 kroner.
men er trolig ikke særlig bedre enn den gamle jeg alt har...men takk for tipset anyway, greit å vite hva som finnes på markedet ja.

mvh
zimon

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Fosse skrev:
Litt over budsjett: Ortofon har kommet med noen gode armer med avtagbart headshell.
Ellers mange gode forslag til alternative løsninger her.
mange gode forslag, ja, takk til deg også.

mvh
zimon

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
zimon skrev:
Takker for gode råd ssm, men sliter ikke riper og hakk på stiften da?
Nei, ikke det jeg har hørt. Det som kan slite på stiften, er støvkorn og uhumskheter i rillene. Men det går jo ut på ett i ditt tilfelle, så vidt jeg skjønner.

-- Helge G.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Helge_G skrev:
zimon skrev:
Takker for gode råd ssm, men sliter ikke riper og hakk på stiften da?
Nei, ikke det jeg har hørt. Det som kan slite på stiften, er støvkorn og uhumskheter i rillene. Men det går jo ut på ett i ditt tilfelle, så vidt jeg skjønner.
Takk for svar. Nå er du Helge andremann i tråden som sier dette, så da får jeg vel tro dere da :)- Har alltid trodd at riper og hakk gir stiften et "kakk", igjen og igjen og igjen, og at dette får følger. Ikke at stiften "knekker", men at det bidrar til mikroskopiske strukturendringer - som kanskje ikke høres her og nå, men sliter ekstra på platene like så (mange bekker små gjør stor å ).... Men anyway, ikke så galt at det ikke er godt for noe. De platene med riper jeg har lagt til side for lytting med pu nr 2 har jo som regel ikke vært helt rene heller da.

Ps: Finner stadig flere gode tips her på forumet, lenge siden jeg har lest her ja. Har akkurat bestilt 1 stk Apollon vegghylle, som jeg trenger uansett, etter tips fra Vidar P. her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27249.msg512121#msg512121. Skulle bygge en selv, men har ikke hatt tid, så da kommer denne godt med, uansett hvilken spiller jeg ender opp med.

mvh
zimon

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
alternativt er vpi sitt system med flere armrør , kjempekjekke greier , ikke er det svinedyrt heller på den billigste armen , som forøvrig er knallgod.
Begynner å fatte interesse for VPI (ja rensemaskin også). Har lest som Scout spilleren, her på forumet, og ute på nettet. Akkurat nå er nettsiden til VPI nede /http://www.vpiindustries.com/, står at den skal relanseres i ny utgave 2.februar. Kanskje kommer de med noe noen nye spillere også da (?). Mener jeg leste noe her (eller ute på nett) om de skulle lansere en ny modell på et show i LasVegas, men kanskje det var i fjor...glemte å notere.

Tittet litt i "arkivet" hos web.archive.org pr. februar 2008 http://web.archive.org/web/20080206154940/http://www.vpiindustries.com/, men ikke alle sidene som vises der og det går av og til litt sent, pga generell stor trafikk til web.archive.org formoder jeg.

Finner ikke prisliste hos importøren http://www.taaimport.no/, ei heller hos den eneste (?) butikken som ser ut til å føre merket http://www.lyrichifi.no/, så jeg lurer jo på hva en Scout koster her på berget. Scout er vel den rimeligste modellen fra VPI slik jeg forstår det. Finner pris i dollar ute på nettet, usd1800
, dvs kr 12.446 pr. idag (fant prisen her: http://www.dedicatedaudio.com/inc/sdetail/6133 ), og da ligger nok Scout i overkant av hva jeg hadde tenkt, men det lov å leke med tanken. Har det ikke travelt.

Lurer samtidig på om det er mulig å kjøpe bare et ekstra armrør med pu-skall til en sånn JMW-9 arm, og i såfall sånn circa hva det koster, eller om man må kjøpe komplett arm med alle deler (selv om man bare vil ha røret inkl. skallet) og hva en sånn arm da koster (gitt at jeg vil ha to rør, ikke bestemt meg for det enda).

Så om du eller andre her har noen ide om priser på Scout og eventuelt ekstra armrør eller komplett arm - så hadde det vært greit å vite. Kan alltids maile importøren, men spør nå her først. Trenger bare sånn ca. peil - for å finne ut om dette er en tanke jeg skal smi videre på eller legge død med en gang :) Akkurat nå er jeg åpen for det meste, titter på alt av spillere akkurat nå, når jeg har tid, fra noen tusen lapper og opp til rundt de ti.

mvh
zimon

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , vpi har økt prisene noe akkurat nå , så det er mulig prislistene er noe diffuse...men....

vpi 16,5 vasker 4600 hos lyric i disse dager(anbefales sterkt for bedre vinyllyd!)

scout med jmw 9 arm ca 13k
scout med 9 signature arm= bedre armkabel , og mulighet for silikondemping vil tippe på ca 15k

de prisene du finner hos vpi , kan du bruke flg regnestykke på for å finne ut CIRCApriser hos lyric/taa=

vpi usd pris x dollarkurs(7.1)xmva(1,25) = ca norsk pris....

Den nye spillern til vpi vil ligge på ca 22k har det blitt skrevet her på dette fora tidligere....den er neppe leveringsklar til lille Norge på en stund enda....

scout er vanvittig mye spiller for pengene , den kan oppgraderes med vpi minifeet som gjør spillern en del bedre , den blir vesentlig tyngere med disse føttene ,og de innvirker spesiellt på bedre bassgjengivelse ( jeg tar forbehold om at dette er erfaringer på mitt Lack/ikea underlag)

føttene koster ca 2500 , som forsåvidt er nok , men de fungerer!

Det du bør være klar over er : scout har en mindre tallerken enn de øvrige modeller , dette beytyr at feks ringen ikke passer denne tallerken , , en annen ting , på std jmw-9 er junction box( ser du kobler rca kablene) skrudd i selve plintet , mens på jmw 9 sig. erdenne festet på en brakett under armbasen , hvis du skal oppgradere armen , og bruke braketten , så blir det hull i plintet etter den gamel box en......

selv om ikke scout har alle oppgraderingsmuligheter er det en fantasktisk spiller , og spiller utrolig godt med mange pickuper.....

Harry weisfeld sier : ( eiern av vpi).....en svout med en dynavector xv1-s referansepu spiller nærmere mastertapen enn en HRX MED EN MIDDELMÅDIG PICKUP (Min kilde Planet snapa).......da sier det seg selv at spillern er knallbra.

så kan man si : Hvem gærning kjøper en pickup til 35k og setter på en spiller til 13k ?????????

svaret er

Han som vil følge Weisfelds råd om å komme nærmest mastertapen billigst mulig....

Spillern spiller bra med en rekke pu er , selv har jeg hatt best resultat med Benz ace , og Lyra Dorian...3500 hhv 6500 kr...(sistnevnte klart best , men også dyrest.

Ortofon fungerer strplende i disse armene , i allefall kontrapungt serien , goldring , audionote , dynavector , lyra er merker som funker i disse armene.

desverre så er det slik , jo dyrere jo bedre , men jeg vil påstå at det er ikke mange(om det er noen i det hele tatt?) av komplette spilleklare spillere til under 15k (uten pu) som spiller på høyde med en scout.

det finnes også støvlokk ifra flere levrandører , også original...

støvlokk og underlagsplattformer designet for vpi finner du her : www.ginkoaudio.com

Lykke til i søken etter noe nytt......dette ble nok ett skryteinnlegg av Weisfelds kreasjoner , og det finnes mye annet bra der ute , det blir litt valgets kval.....prøv å få hørt en vpi først du , en som er riktig oppsatt.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
Hei , vpi har økt prisene noe akkurat nå , så det er mulig prislistene er noe diffuse...men....
vpi 16,5 vasker 4600 hos lyric i disse dager(anbefales sterkt for bedre vinyllyd!)
scout med jmw 9 arm ca 13k
scout med 9 signature arm= bedre armkabel , og mulighet for silikondemping vil tippe på ca 15k
Takk igjen for svar. Svært informativt, så har jeg noe "å gå etter". Så at scout havnet på B-lista hos Stereophile for et par år siden. Ikke at de nødvendigvis har rett i alle sine smaksdommer, eller matcher mine preferanser i alt, men det + omtalen her på forumet (av deg og andre) bidrar jo til at jeg tenker at spilleren må være av rimelig god kvalitet - og derfor havner høyt på lista over mulig kandidater. Noterer meg det du sa om oppgradering av arm og kosmetiske følger. Det kosmetiske er ikke viktig for meg, men grei info å ha med seg om jeg ender opp med en slik. Takk også for nyttig info om erfaring med ulike pickuper til denne spilleren.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Gunnar_Brekke skrev:
Bare en liten avklaring, om du eller noen andre kan svare: Greit å få et eksempel på hvordan de "pinglete" fatningene - som muligens kalles P-10, ser ut. Bare slik at jeg kan styre unna altså :) Ser at Thorens leverer spillere med armer med avtagbart skall på et par (flere?) av de rimeligste modellene deres (TD 240 og 190). Er det slike?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Gunnar_Brekke skrev:

Har ikke bestemt meg for noe enda, men googler nå litt. Fant en tråd på et forum der han som startet tråden
hadde omtrent samme utgangspunkt/behov som jeg startet med her. Kom opp en del forslag der, bl.a. Jelco som
Gunnar tipset om her, om noen er interesert: http://www.head-fi.org/forums/f7/audiophile-bayonet-mount-tonearms-274565/

Han som nevner Jelco i den tråden sier også at: "Bayonet mount is usually specifically applied to the common Ortofon/SME/JIS pattern so there are almost no tonearms made today that still conform to this. Most manufacturers dropped the standard in the '80s in favour of hex keyed bespoke versions if they continued to offer removable headshells at all."

Hmm, om "alle" droppet standarden på 80 tallet, skal jeg tolke det i retning av at man går på akkord med lyden dersom man velger s-arm med SME versus helstøpt "rett" arm? Om så er går jeg for det gjengse, dvs en spiller med "rett" arm, og beholder den gamle spilleren til gjennomlytting av "urene" plater.

Btw, Jelco SA-750D ser unektelig fin uthttp://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm. Fant en anmeldelse av den i siste nr av Hi-Fi World (Feb 2009 utg) som jeg plukket med meg fra Narvesen i dag. Får meget gode skussmål der, etter å vært prøvd på en Garrard 301 og en LAD GAJ942 spiller (som om jeg vet hva det er :), og med en Goldring 2500 pu og en AT OC9MLII (+ div. andre iflg forfatteren). Det nevnes i artikkelen at Jelco armene har vært vanskelig å få tak i UK, men at en butikk/importør der nå har tatt de inn i sitt sortiment http://www.soundhifi.com/jelco.html. Litt stivere priser der (inkl VAT), så det lønner seg nok å prøve produsenten i japan direkte om man vil kjøpe til norge tenker jeg. Anyway, deler bare der det jeg finner. Er i lære/tenke modus her.

Lurer bl.a. på hva som ville være et perfekt drivverk til en slik arm. Rent utseendemessig kan jeg se for meg denne
http://www.acoustic-solid.de/english/html/classic_wood.html, som jeg forøvrig ikke aner noen ting om :) , så den bare listet hos et stykke ned på forsiden til http://www.maxwellimport.com/, og mente den ser meget pen og rimelig tung ut :), men til den nette pris av 13.990,-....

Vet ikke om bygging av spiller, kjøpe arm og drev separat, er noe for meg. Høres ut som en risikosport, med mindre da man velger noe som er "tried and tested" av andre, eller har råd til å prøve å feile :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.928
Sted
Kongsberg

P-mount eller det jeg kalte P-10 (korrekt navn er T4P) beskrives her: http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=LG&Category_Code=T4P

Her er et annet eksempel på en pinglete standardfatning: http://www.twenga.co.uk/offer/5802/5434324993353043442.html

Ellers finner du en solid oversikt over shell til SME-fatning her: http://www.twenga.co.uk/dir-Audio-Video,Hi-Fi-and-home-stereo-systems,Headshell

Ellers må man se litt på platespillerens og pickupens historie for å få forståelsen for overgangen fra S-formede armer til rette. Amerikanerne har nok en gang skylden ;) Etter at Ortofon patenterte MC-pickupen i 1953 klarte en av de amerikanske (MM) pickupprodusentene (Shure tror jeg) å sperre bruk av denne pickuptypen på det amerikanske markedet for 30 år (fram til 1983). Se bare om du finner en amerikansk forforsterker med MC-inngang før den tid! Snakker vi om highendpickuper fortsatte amerikanerne med sine MM-versjoner, mens japanere og europeere foretrakk (de bedre) MC-pickuper.

MC-pickuper er generelt stivere enn MMer og fungerer bedre i tunge armer. S-formede armer er ofte tyngere enn sine rette slektninger. I tillegg kom erkeeksemplet på en MC-pickup; Ortofon SPU med integrert headshell (med SME-fatning) som bare passet i urette armer. Derfor fikk vi primært S-formede armer fra Japan (og Europa) og rette armer fra USA. Erkeeksemplene her er en FR-64S og en Infinity Black Widow.

I tillegg må man ikke undervurdere dette med utseende. Mange syntes nok at det var tøft med rette armer og disse måtte jo være bra siden amerikanerne brukte dem. Mote må aldri undervurderes.

I tillegg kommer vane. For unge mennesker i dag som stort sett ikke har sett annet en rette Rega RB-300 armer i 30 år er rette armer normen, mens for gamle gubber som meg selv er S-formede armer som SME-3009 (som egentlig er J-formet) normen. Se bare på resultatene i avstemningen av vakreste arm.

Sist men ikke minst må det sies at rette helstøpte armer som SME series V og Rega RB-300 vil være stivere og med rigid enn en arm med løst headshell. Man har en teoretisk mulighet for å få bedre lyd med en helstøpt (eller limt) arm enn en arm med løst headshell. Dette stemmer selvfølgelig ikke alltid i praksis da en masse andre parametere spiller inn. Det er enklere (les billigere) for produsenten å lage en "hel" arm, men det er ikke til å komme utenom at en arm med løst headshell er mer praktisk ved pickupbytte.

Når vi ser på platespillere i den noe høyere prisklassen som du nå vurderer er det vansklig å komme utenom VPI Scout (med den superbe JWM-9 armen). Se min test av denne her; http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/10.pdf side 76-79. Her har du alltids muligheten til å kjøpe deg et armrør til. Min anbefaling av pickup til denne spilleren vil i dag være en Ortofon Kontrapunkt H.

Lykke til :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Gunnar_Brekke skrev:
P-mount eller det jeg kalte P-10 (korrekt navn er T4P) beskrives her: http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=LG&Category_Code=T4P

Her er et annet eksempel på en pinglete standardfatning: http://www.twenga.co.uk/offer/5802/5434324993353043442.html
Takk så mye Gunnar. Da vet jeg hva som er hva :). Er forresten en sånn pingle jeg har (to av) nå, bra ingen har sagt det til meg før :eek: Men helt greit at du trekker meg ut av Instiutt for Begrepsforvirring. Er en stund siden jeg har lest om hifi nå, i lang tid har en platespiller for meg bare vært ..."en platespiller", you know.

Ellers finner du en solid oversikt over shell til SME-fatning her: http://www.twenga.co.uk/dir-Audio-Video,Hi-Fi-and-home-stereo-systems,Headshell

Ellers må man se litt på platespillerens og pickupens historie for å få forståelsen for overgangen fra S-formede armer til rette. Amerikanerne har nok en gang skylden ;) Etter at Ortofon patenterte MC-pickupen i 1953 klarte en av de amerikanske (MM) pickupprodusentene (Shure tror jeg) å sperre bruk av denne pickuptypen på det amerikanske markedet for 30 år (fram til 1983). Se bare om du finner en amerikansk forforsterker med MC-inngang før den tid! Snakker vi om highendpickuper fortsatte amerikanerne med sine MM-versjoner, mens japanere og europeere foretrakk (de bedre) MC-pickuper.

MC-pickuper er generelt stivere enn MMer og fungerer bedre i tunge armer. S-formede armer er ofte tyngere enn sine rette slektninger. I tillegg kom erkeeksemplet på en MC-pickup; Ortofon SPU med integrert headshell (med SME-fatning) som bare passet i urette armer. Derfor fikk vi primært S-formede armer fra Japan (og Europa) og rette armer fra USA. Erkeeksemplene her er en FR-64S og en Infinity Black Widow.
Aha! SOm en "formatkrig", som i VHS vs Betmax, Microsoft vs "verden", you name it, "det beste" vs. markedsmakt. Politikk altså, ikke kvalitet, sånt skjer desverre. Dette var oppklarende Gunnar, meget verdsatt!!

I tillegg må man ikke undervurdere dette med utseende. Mange syntes nok at det var tøft med rette armer og disse måtte jo være bra siden amerikanerne brukte dem. Mote må aldri undervurderes.

I tillegg kommer vane. For unge mennesker i dag som stort sett ikke har sett annet en rette Rega RB-300 armer i 30 år er rette armer normen, mens for gamle gubber som meg selv er S-formede armer som SME-3009 (som egentlig er J-formet) normen. Se bare på resultatene i avstemningen av vakreste arm.
He he, så rett så rett. At det estetiske spiller en rolle i hifi-verden har jeg jo skjønt da. Er ikke noe unntak selv. Hva vi regner som vakkert varierer sikkert noe. Noen vil ha en platespiller som ser ut som en tannlegestol fra helvete, andre vil ha et pent møbel. Men alle vil helst at det skal spille bra. Og liker man det man ser, så liker man lettere det man hører også. Persepsjonens forunderlige veier, iblannet litt kognisjon. Hodet sier "A" er et fornuftig valg, øynene sier "B", kongitiv dissonans oppstår osv. Vinner hodet, sier vi at det stygge likevel er vakkert, om enn på sin egen måte. Vinner øynene sier vi at det pene likevel var "best". Sånn er det. Får meg til å tenke på en mattematiker jeg en gang snakket med. Der jeg så kråketær og uforståelige formler og tallrekker, så han poesi. Vakkert, sa han. Jo enklere et komplisert uttrykk kunne uttrykkes, jo vakrerer ble det. Analogt til denne verden forvørig. Estetikk spiller en rolle der man minst skulle tro det. Samtidig brer moter og paragimer, om seg, her som i vitenskapen. Og vi blir alle litt isomorfe (formlike) og paradigmatiske i hva og hvordan vi vurderer. Myter brer seg, og rasjonalet - hvorfor noe ble som det ble, er det ikke alle som kjenner.

Sist men ikke minst må det sies at rette helstøpte armer som SME series V og Rega RB-300 vil være stivere og med rigid enn en arm med løst headshell. Man har en teoretisk mulighet for å få bedre lyd med en helstøpt (eller limt) arm enn en arm med løst headshell. Dette stemmer selvfølgelig ikke alltid i praksis da en masse andre parametere spiller inn. Det er enklere (les billigere) for produsenten å lage en "hel" arm, men det er ikke til å komme utenom at en arm med løst headshell er mer praktisk ved pickupbytte.
Forstår, mange variabler som spiller inn. Og som sagt enig at det er det er vedlig praktisk å kunne bytte skall. Er jo sånn jeg har gjort det til nå. Glad for at jeg ikke er alene om å se nytten :)

Når vi ser på platespillere i den noe høyere prisklassen som du nå vurderer er det vansklig å komme utenom VPI Scout (med den superbe JWM-9 armen). Se min test av denne her; http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/10.pdf side 76-79. Her har du alltids muligheten til å kjøpe deg et armrør til. Min anbefaling av pickup til denne spilleren vil i dag være en Ortofon Kontrapunkt H.
Scout'en stiger i gradene her. Øverst på lista nå. Litt mer enn jeg hadde tenkt, men sikkert penger spart i det lange løp. For, om jeg f.eks. skulle kjøpe den Jelco armen, og så finne et rimelig drivverk til denne, så ville jeg risikere å ende opp med en dårlig "match", noe som jeg ikke var helt 100% fornøyd med. Så må jeg da ut å lete etter ny arm, eller nytt drivverk eller bedre pu osv, og til slutt kansje bruke mere penger på et slikt prosjekt enn en ferdig matchet enhet, der drivverk og arm er utprøvd.. Joda, gøy å prøve og feile - når man har tid, men det har ikke jeg. Får ikke dyrket hifi som en hobby på den måten, der veien med stadig utskiftning av komponenter, prøve og feile, delvis også er målet - da det gir ekstra glede når man treffer og stadig spenning underveis. Risikerer selvsagt å kunne bli missfornøyd med en Scout også, men fordelen der er jo at da sitter det en hel bråta med folk her på forumet (iallfall noen) eller ute på nettet - med akkurat samme drivverk og arm, som har høstet en masse erfaring jeg kan høste av... Forskjell det, fra å sitte med en kombinasjon av drivverk og arm som få eller ingen andre har.

Takker også for anbefaling av PU. Ortofon Kontrapunkt H er ikke billig, men Scouten fortjener den helt sikkert. Jeg og, vil jeg tro. Men det må i såfall bli en to-trinns greie det her. Først Scouten, senere ny pu, mulig også Riia.

Har en AT OC9 Mk II som jeg mener å ha lest andre har brukt med Scouten, så det får bli med den i første runde i så fall + et ekstra armrør om så.

Nåvel, skal ikke bestille riktig enda, men la dette modne litt. Følge litt med, lese neste nummer av Fidelity blant annet, som vel skulle handle en del om vinyl om jeg ikke husker feil . Har det ikke travelt. har roen :) Bl.a. fundere litt på om jeg skal gå for signatur-armen, som Espen anbefaler når man først skal slå til, eller la det bli med standard armen. (dyrere arm fortjener vel også en dyrerer picup igjen...det baller da på seg). Lett å ta av nå man først starter her... om man bare legger på noen kroner til...så er man snart i himmelen. Pdas, leser jeg nå tråden om Amari. Kanskje det blir noen Scout-eiere som vil bytt snart? Får følge med på bruktbørsen :) (og håpet at noen sender meg en PM - eller helst mail til bsr at broadpark dot no - om de vurderer salg)

Har akkurat bestilt ab. på Fidelitiy. Har nesten litt dårlig samvittighet for at jeg lot abonnementet løpe ut for noen år siden. Når det er sagt, stor takk til deg og Knut V. for at dere tok steget, etter at Audio ble borte og Eyefi ble lansert som "erstatter". Skikkelig bra blad dere har fått til, som en fortsettelse av den gode trenden Audio var inne i (faglig sett). Lenge leve!

mvh
zimon aka Bjørn S.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Gunnar_Brekke skrev:
Når vi ser på platespillere i den noe høyere prisklassen som du nå vurderer er det vansklig å komme utenom VPI Scout (med den superbe JWM-9 armen). Se min test av denne her; http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/10.pdf side 76-79.
Glemte å si, at da jeg leste testen din i Fidelity nr 10, så smilte jeg av det du skrev om konstruksjon og vekt versus engelske lettvektere (og din analogi til biler), da det rimer med det jeg tenkte selv når jeg for noen år siden vurdrte å kjøpe en av de britiske budsjett-modellene...Hadde lest mye bra om disse, men så fikk jeg ta i en...

Eneste som bekymrer litt med Scouten er antiskatingen, manglende justering for... har ikke balanse på forsterkeren min, men der finnes det altså en 3.parts tweak å få kjøpt. Får nå se hva det blir til, er ikke der enda. (Ps. nettsiden til vpi, som har vært ute av drift en stund, annonserer at de kommer med nye websider i morgen ettermiddag/kveld...eh...dvs i dag).

PS: Veldig glad for at Fidelity har lagt ut pdf utgaver av eldre nummer på nettsiden! Spesielt for meg, som ikke har fulgt med. Dette var noe i den duren jeg hadde tenkt å foreslå for Audio, men så var det med ett for sent....Audio gikk inn. (mulig jeg foreslo det, på Audio-forumet, tidligere utgaver på cd-rom for nye abonnementer eller noe sånt, husker ikke). Takk igjen!

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Gunnar_Brekke skrev:
Bare til info:

Sendte en mail for å sjekke prisen. Svar nå, 58.000 Japanske Yen for armen, armkabel 9000y, ekstra headshell 6000y + frakt 3700y. Det gir 76700y tilsammen, dvs kr 5978 med dagens kurs (pr 2.2.09). Legger vi til moms skulle vel det bli ca kr 7473 totalt for å få herligheten hjem i postkassa.

Til sammenligning var det en her som fikk både arm, ekstra headshell og armkabel for tilsammen
55 700 japanske YEN i fjor:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=25373.msg479203#msg479203

Altså, både prisstigning og forverret valutakurs. 1/8-2008 var kursen for 100y nkr 4,75. I dag 2/2-2009 er den på nkr 7,79.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Gunnar_Brekke skrev:
Koster fort penger ja. Fra prislista deres (som lå ute i går), priser i USD:
ARMTUBES FOR JMW-9 400.00
ARMTUBE FOR JMW-9 SIGNATURE (VW) 700.00
ARMTUBES FOR JMW-10.5 or 10.5i (VW) 900.00
ARMTUBES FOR JMW-10 600.00
ARMTUBES FOR JMW-12.7 (VW) 1500.00
ARMTUBES FOR JMW-12.5,12.6 (VW) 1300.00

Moralen får vel blir: Vente med ekstra armør til man er sikker på at spiller/arm svarer til forventingen og
blir stående i stua en stund (om da ikke A/B testing med ulike pickuper vil være avgjørende for akkurat den vurderingen) Uansett, en genial løsning... :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Kort innpå (uten at jeg har lest hele tråden)

Ser helt klart fordelen, og har selv en helt oppegående Grace 840F med løst headshell.

Tilsvarende armer finner du av og til på ebay, og headshell har stort sett std. kobling.

Spesielt praktisk blir det om du har mulighet for å bruke to armer.

*en med fastmontert "favoritt pickup"
*en med mulighet for å bytte litt rundt~ Høres kanskje ambesiøst ut, men du verden så greit....

L

lark

Gjest
Gunnar_Brekke skrev:
Man har en teoretisk mulighet for å få bedre lyd med en helstøpt (eller limt) arm enn en arm med løst headshell. Dette stemmer selvfølgelig ikke alltid i praksis da en masse andre parametere spiller inn.
Har en mistanke om at gummiringen i koblingen mellom headshell og arm har skylden for at armer med avtagbart headshell har et litt dårligere rykte enn de helstøpte. Denne myke koblingen er et svakt punkt når det gjelder stivheten i armrøret. Tar man bort denne gummiringen og skrur godt til (ikke for hardt!!!) så oppfører vel armen seg omtrent som en arm med fastheadshell. Mener å huske at High Fidelity testet SME 3009II med både fast og avtagbart headshell en gang i forrige århundre. (På siste halvdel av 1970-tallet). Målinger viste da at det var mer vibrasjoner i den med avtagbart headshell enn den med fast.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
lark skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Man har en teoretisk mulighet for å få bedre lyd med en helstøpt (eller limt) arm enn en arm med løst headshell. Dette stemmer selvfølgelig ikke alltid i praksis da en masse andre parametere spiller inn.
Har en mistanke om at gummiringen i koblingen mellom headshell og arm har skylden for at armer med avtagbart headshell har et litt dårligere rykte enn de helstøpte. Denne myke koblingen er et svakt punkt når det gjelder stivheten i armrøret. Tar man bort denne gummiringen og skrur godt til (ikke for hardt!!!) så oppfører vel armen seg omtrent som en arm med fastheadshell. Mener å huske at High Fidelity testet SME 3009II med både fast og avtagbart headshell en gang i forrige århundre. (På siste halvdel av 1970-tallet). Målinger viste da at det var mer vibrasjoner i den med avtagbart headshell enn den med fast.
Ser at "tråden" er en smule utgått på dato, men debatten er interresant - særlig når også jeg "sniffer" på bl.a. Vpi for tida. Min spiller, en "working man's Linn Sondek", eller meir bestemt Harman Kardon T60 fra midt på -80tallet, har avtagbart shell. Den har en lettvekts Ito-arm, visstnok laget av karbon. Shellet er låst direkte i arma UTEN noen gummipakning, men med en liten settskruing som lett løsnes med to forsiktige fingre. Jeg synes det er veldig kjekt med flere shell. Man kan kjapt bytte mellom f. eks. mm- og mc-pickup'er. Sjøl foretrekker jeg mc'en når jeg spiller klassiske innspillinger. Mitt eneste ankepunkt til denne armen, er at den ikke takler pu'er over 8 gram. Min egen Ortofon mc 70 Anniversary, er med sine 10 gram følgelig utelukket. Synd, fordi det er en rasende god pu.. Spilleren hadde jeg nesten avskrevet. Etter lang tids vinylpause, begynte jeg å blåse støvet av T60'en. Jeg anskaffet en flunke ny Ortofon 2m Blue, bare for å oppdage at motoren ( som faktisk er på 11 watt..) ga fra seg en lav during. Da begynte jeg å leke med tanken om et bytte av spiller. Etter at jeg strammet litt på skruene til motorfestene, forsvant duringa. Jeg snappet opp et tips her på "Forumet" ang. Vibrapod's og plasserte en under hver labb. Resultat: T60'en spiller som den aldri har gjort tidligere! I løpet av de siste ukene, har jeg lytta til Music Hall m.m.f 5.1, Rega P3-24, Pro Ject Perspective og hatt en Rega P5 på heimlån. Ingen av disse kommer opp mot T60'en. Nå skal det tilføyes at P5'eren desverre ikke hadde pu da jeg fikk den. Jeg måtte benytte m2'en, noe som tilsa at armhøyden skulle vært endra. På T60'en er det en relativt enkel sak, men på Rega'en må man ha riktig shims. Det hadde ikke jeg...og uansett,ville jeg aldri mekka på en lånt spiller. MC 70'en fikk jeg ikke benytta. 700-arma på Regaen lot seg ikke balansere med det originale loddet, så jeg antar at heller ikke denne arma takler nevnte pu. Iallefall ikke uten et tyngre armlodd, og med justering av høyde. Så nå sitter jeg her og begynner igjen å like T60'en og Ito-arma MED utbyttbart shell, bedre og bedre! Og til trådstarter: Det finnes gode armer med løse shell's. De er bare noen år gamle. Men fullt ut brukbare, også etter 20 - 25 år! Det er mulig at jeg fortsatt blir å vurdere Vpi Scout,men ejg skal iallefall høre den først!

;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
VPI JMW 9 Sig m/ekstra armrør er iallfall ein draum å bruke når det skal skiftast mellom ulike pickupar i ein fart. Beste A/B-testutstyr eg har hatt til slikt. Tek 20 sekund før ny avspeling kan gjerast...
Armen er dessutan svært god med fleire kvalitetspickupar, t.d. Benz, Dynavector, Sumiko m.fl. (men likar ikkje Denon særleg godt)

Topp Bunn