Bånddiskanter? Trenger litt hjelp!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.565
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei, vet ikke om dette er det rette stedet å legge ut spørsmålet mitt, men håper at folk her kanskje har peiling:

Har hatt et par bånddiskanter stående bak på mine Overkill Audio Encore. Grunnen er at Mangerne mine er veldig retningsbestemte og detter fort i output over 15 kHz. De detter også veldig fort off-axis. slik at de har godt av litt ekstra "stjernestøv". Det ser slik ut:

007E0841-B4F7-4BA2-A3DF-25EF02BF1B18.jpeg

20E3B383-75D4-4E46-A409-2D8C6A8D7787.jpeg

Etter at jeg gikk over alle kabler og kontakter, har de gått fra hvisking til full output, og nå har det blitt litt for mye av det gode. Jeg sliter plutselig med for mye diskant, og har ingen måte å regulere lydstyrken på dem.

Jeg kunne selvsagt koplet opp to nye kanaler og sette inn to monoblokker som jeg har stående, men jeg vet ikke om jeg gidder. Nødløsningen min ser slik ut:

3D678C09-9F44-4CCA-8237-C413E0DD233F.jpeg

Plastfolie direkte fra kjøkkenskuffen! :)

Det funker på sett og vis, og mye av skarpheten er borte. Men jeg lurer på et par ting:
    1) Utvikler bånddiskanter så mye varme at plastfolie kan hindre kjølingen?
    2) Og DIY- spørsmålet: Er det dyrt og vanskelig å få til noen slags volumkontroll, et potmeter f.eks?

På forhånd takk for svar.

Mvh

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Fostex har noen fine attunatorer som gir god kontroll over dempning i step på en db. Denne kobles om så mellom delefilter og diskant. Har selv brukt disse og de se greie å ha med å gjøre.

ellers må loddebolten frem. Det finnes mye på nett for å få rette verdier til slutt.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.565
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fostex har noen fine attunatorer som gir god kontroll over dempning i step på en db. Denne kobles om så mellom delefilter og diskant. Har selv brukt disse og de se greie å ha med å gjøre.

ellers må loddebolten frem. Det finnes mye på nett for å få rette verdier til slutt.
    Takker!

Skal google litt. Jeg har jo loddebolt, men er i grunn utstyrt med litt for mange tommelfingre til noe highend-DIY. :)

mvh

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.177
    Da får jeg lese litt mer på den tabellen du linket til. Det er antakelig enklere enn å plundre med to ekstra kanaler i preen og, ikke minst, to ekstra forsterkere.

mvh
    Absolutt, det er jo bare å kjøpe inn motstander fra 1 til la oss si 5 db, så prøver du deg frem.
    Fest de midlertidig med f. eks. krokodilleklemmer.

• Liker

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er enkelt og dempe ja. Dersom du handler inn komponenter så er det lurt å også ta med de nærliggende verdier slik at du kan jobbe deg frem.

• Liker

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.538
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    HVis du fortsatt deler på 9k, så er det ikke rare effekten som ender opp i de båndelementene så lenge de mates med musikk... skulle du nå mot formodning dra på med sinustester blir det for ten annen skål... hvordan kalibrerer du digitalfiltrene? Med målemikrofon og tilhørende programvare..??
    Siden disse ekstradiskantene bare bidrar med det du kaller "stjernestøv", ville jeg ikke være så veldig opptatt av high-end komponenter.. er av disse dempeleddene er mye enklere, - så kan du også variere mye enklere til et nivå du er fornøyd med. Du kan jo evt bytte til faste motstander når du er fornøyd....
    Hvis du søker med 'attenuator' i søkevinduet finner du en rekke slike, både i mono og stereoversjon. Endel andre leverandører selger nøyaktig samme dingsene til mye høyere pris...

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Gjerne en motstand i serie og en i paralell. Selv med PC deling kan det være greit å holde nogenlunde samme impedans. ( Gammel vane ) BJ.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.565
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    HVis du fortsatt deler på 9k, så er det ikke rare effekten som ender opp i de båndelementene så lenge de mates med musikk... skulle du nå mot formodning dra på med sinustester blir det for ten annen skål... hvordan kalibrerer du digitalfiltrene? Med målemikrofon og tilhørende programvare..??
    Siden disse ekstradiskantene bare bidrar med det du kaller "stjernestøv", ville jeg ikke være så veldig opptatt av high-end komponenter.. er av disse dempeleddene er mye enklere, - så kan du også variere mye enklere til et nivå du er fornøyd med. Du kan jo evt bytte til faste motstander når du er fornøyd....
    Hvis du søker med 'attenuator' i søkevinduet finner du en rekke slike, både i mono og stereoversjon. Endel andre leverandører selger nøyaktig samme dingsene til mye høyere pris...
    Nei, det er ikke rare effekten som trengs. Takk for linker! :)
    Jeg bruker kun ørene for å bestemme nivået på utgangene. Det gode er at jeg kan mute en og en utgang slik at jeg kan få lyden sentrert på både tweetere og woofere.
    mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.565
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for god hjelp til alle som har svart.Her inne er det jammen mange kompetente og hjelpsomme folk! :)

Nå skal jeg gå gjennom alle gode linker en gang til, og bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Skal legge det ut her når jeg har funnet en vettig løsning.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.565
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    overkill finnes ikke. Dessuten er de rett og slett nydelig å kneppe et hakk eller to på.
    Der har du rett, og der har du rett! 😀

Flotte skapninger det der, og kan absolutt ikke høre noen negativ innvirkning på lyden. Tvert imot, lydbildet virker litt dypere.
    Må nok ratte litt for å finne riktig nivå på dem, men det høres temmelig riktig ut allerede:

wishyouwerehere.jpg

Takk for handelen!

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: H.R
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn