Bærbar PC med best lyd

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Antar at den Med best lyd har det mest påkostede lydkortet? Er det også andre ting som avgjør dette? Hvilke merker har best lyd der ute?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.024
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tenker du kobling til andre lydkilder/høyttalere eller lyden i de innebygde høyttalerene? Asus er kommet med B&O i en modell nå.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
bambadoo skrev:
Tenker du kobling til andre lydkilder/høyttalere eller lyden i de innebygde høyttalerene? Asus er kommet med B&O i en modell nå.
Tenker på å koble til min Ayon Orion integrerte med USB inngang.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.024
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Da er det nok ikke noe særlig forskjell på de forskjellige der ute tenker jeg. Blir mer oppsettet av dem som kan utgjør lydmessig forskjell.
mac,windows,linux etc. Finn det som passer deg.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
bambadoo skrev:
Da er det nok ikke noe særlig forskjell på de forskjellige der ute tenker jeg. Blir mer oppsettet av dem som kan utgjør lydmessig forskjell.
mac,windows,linux etc. Finn det som passer deg.
Har ikke særlig peiling på disse tingene. Når signalene går ut av PC med USB, går de kanskje ikke innom lydkortet i PC, men rett fra disken? Og da er det, antar jeg, et lydkort i forsterkeren?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.024
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er nok en DA konverter i forsterkeren. Dvs. USB-Digital-Analog.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
HP har et Beat by Dr Dree innlagt program for hodetelefon og usb.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ludo skrev:
Digitalsignalet transporteres via USB og sender det videre til DAC - fungerer meget godt :)
Når jeg har en DAC i forsterkeren trenger jeg ikke en enda en? Da må det være fordi den i forsterkeren ikke er "bra"nok og da må jeg bruke en analog inngang. Men jeg har en BD spiller med ikke så bra lyd(kun stereoutgang), så hvis også kunne kobles til en DAC samtidig kunne det vært interessant.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
oyvjorge skrev:
Ludo skrev:
Digitalsignalet transporteres via USB og sender det videre til DAC - fungerer meget godt :)
Når jeg har en DAC i forsterkeren trenger jeg ikke en enda en? Da må det være fordi den i forsterkeren ikke er "bra"nok og da må jeg bruke en analog inngang. Men jeg har en BD spiller med ikke så bra lyd(kun stereoutgang), så hvis også kunne kobles til en DAC samtidig kunne det vært interessant.
Du spurte om best lyd fra en PC og derfor ble en interface som Exadevices nevnt hvor du får skikkelig klokkesynkonisering med USB. Det handler om en god overføringsprotokoll fra PCen. Det er ikke sikkert du får like bra resultat med DACen som du har, det er heller tvilsomt.

Men på en annen side. Vi snakker om veldig små forskjeller (så sant DAC konstruksjonen er bra) og det er ikke akkurat det jeg ville ha konsentrert meg mest om i et anlegg.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Det ser ut som om trådstarter har en forsterker med innebygd USB-DAK á la Hegel H100. Stemmer dette?

En USB-DAK, innebygd i forsterker eller separat, fungerer som et eksternt lydkort. Datamaskinen trenger da ikke å ha andre (gode) lydkort, og kvaliteten på et evt. internt lydkort er revnende likegyldig for lyden han får via USB-DAKen fordi det interne lydkortet ikke benyttes.

Trådstarter trenger kun å strekke en (rimelig kort) USB-kabel fra datamaskinen til forsterkerens USB-inngang. Sette opp datamaskinen for musikkavspilling, og deretter kan han spille musikk.

Hvis han skal benytte en Windows-PC, kan han med fordel lese "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" og lenkene den viser til.

Se også:
http://www.ayre.com/usb.htm
http://usbdacs.com/

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Står ikke på produsentens hjemmeside om hva DAC/lydkort heter. Hadde vært morsomt å vite.

Når det gjelder Foobar synes jeg det blir alt for vanskelig for mine datakunnskaper. Den gangen det ikke nytter å få tak i ny musikk på CD må jeg nok ha en egen boks hvor det bare er å sette inn minnepinne eller lignende enkle tiltak.

Topp Bunn