Bøker om klassisk musikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Fruen og jeg skal trappe ned skjermaktiviteter på kvelden og heller utsette øyne og sinn for gult lys og ekte bøker (og musikk i hodetelefoner :rolleyes:). For mye TV (og annet blått lys) skal etter sigende redusere søvnkvalitet og intelligens.

    Ønsker tips på flotte bøker om klassisk musikk. Det jeg først kunne tenke meg var et skikkelig fint illustrert oppslagsverk hvor jeg kan lese om epoker, komponister osv. Helst på norsk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klassisk musikk har vært med oss en stund, og både bøker og klassisk musikk var mer utbredt for noen tiår siden.
    Det betyr at de store referanseverkene i sjangeren ligger noen tiår tilbake i tid, og du vil finne mye interessant i gode antikvariat.
    Musikkens Verden het et tjukt ettbinds leksikon som sto i alle møblerte hjem i min barndom, opprinnelig svensk, Musikens Värld, men også norsk, siste utgave fra tidlig 60-tall. Vi har den, både første svenske utgave og siste norske, innbundet med skinnrygg og trepanel sider, arvegods som kommer til å følge slekta. Se etter den.
    Skjermbilde 2019-04-07 kl. 12.31.11.png


    Ellers har du den svære Cappelens Musikkleksikon fra 1980, i 6 bind. Mye forskjellig, om mange sjangre, og litt mye å dra på.

    En nyere som vi har hatt glede av er Herresthal sin Musikkens Verden, den finnes i salg fremdeles.
    Skjermbilde 2019-04-07 kl. 12.19.39.png
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    38_1098645390.jpg


    En utgivelse jeg har hatt mye glede og interesse av. Lettlest og lite professoral, og med gode anbefalinger til ymse innspillinger. Har selvfølgelig noen år på baken, og har derfor ikke med alt som er av nyere dato, men Sandmo har meninger om mye og mangt.

    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekk tråd dette, et fint tema som interesserer meg også.
    Den du viser Steen var jeg ikke klar over.
    Tilfeldigvis kjenner jeg Katrine Sæverud litt, har spilt med henne for mange år siden, så den boken må jeg ha.

    Ellers kan jeg anbefale turer innom nærmeste bibliotek, de store har betydelige musikkavdelinger der du kan boltre deg livet ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har akkurat hatt framme John Culshaws Ring Resounding igjen, om produksjonen av den aller første komplette innspillingen av Wagners Der Ring des Nibelungens (Solti).
    Et overflødighetshorn for den som liker å lese om musikk, musikkscenen i Wien for seksti år siden, opptaksteknikk, sære stjerner, profesjonelle stjerner, amboltjakt, bønder som skal vise hvor flinke de er til å spille alpehorn, og britisk humor.

    https://www.amazon.com/Ring-Resounding-John-Culshaw/dp/0670598895

    "There's always a harp crisis in Vienna."
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Masse gode tips i denne tråden. Notert ned flere av bøkene! La meg også nevne et par romaner som jeg synes skriver godt om klassisk musikk:

    "Doktor Faustus" av Thomas Mann. Tunge saker, dette. Men storslagne diskusjoner om overgangen fra romantikk til modernisme, med mer, og en fantastisk roman sånn generelt.

    "Engelen din, Robinson" av Edvard Hoem. Det er en ungdomsroman og handler ikke bare om klassisk, men også om jazz og musikk mer generelt, men er en utrolig fin bok som beskriver lidenskapen rundt musikk på en veldig fin måte. (fun fact: Jazz- og popsangerinnen Ine Hoem er datter av Edvard Hoem, så er nok en familie med mye musikk)

    "En egen musikk" av Vikram Seth. Denne har jeg ikke lest, men hørt mye bra om. Er en roman som utspiller seg i det klassiske musikkmiljøet i Wien, og visstnok gir godt innblik i hvordan det miljøet fungerer, pluss mye om klassisk musikk generelt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kan foreslå at dere kompletterer med Howard Goodalls fenomenale reise gjennom musikkens historie på kryss og tvers hvor selvsagt klassisk er et tyngdepunkt. Han utdyper dog et hele fra sang musikkens opprinnelse frem til i dag og hvor de forskjellige innflytelsene spilte inn helt til dagens musikk. De store utviklingstrinnene er selvsagt viet stor oppmerksomhet.

    Er dere genuint opptatt av klassisk må dere få med dere dette. Han har laget mange programserier så pass på å få med dere "alt".

    Her en en start:



     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har handlet noen bøker på antikvariater og på Finn opp gjennom årene for svert beskjedne summer. Ville tro at det er mulig å få tak i disse fortsatt til overkommelig pris.
    Boklubben ga ut en serie med 10 flotte hefter og 10 bokser med LPer (bare Deutsche Grammophon innspillinger). Disse tar for seg de forskjellige epoker i den klassiske musikken.
    20190409_142118.jpg


    Har også funnet en bokserie som heter "De store komponister". Her fulgte det opprinnelig med CDplater. 6 bøker hvor den siste tar for seg instrumentenes utvikling. Også dette er lettleste og interessante bøker.
    20190409_142951.jpg


    20190409_143104.jpg


    Har også 3 bøker som heter "Musikken og vi" som er mer i leksikonform.

    20190409_142959.jpg


    Alle disse er på norsk.
    Vh GunnarS
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Og når et visst overblikk er oppnådd, om det ikke er det allerede, kan en bok som dette gyves løs på:
    th.jpg
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Og når jeg tenker meg om har Glenn Gould noen fantastiske serier om klassisk musikk, alle ligger på Youtube. De er verdt å se, alle som en. Utstudert, selvbevisst regi, men stor dybde i formidlingen fra herr Gould.
    Ta denne, f.eks., med noen helt fantastiske versjoner av store verk innimellom pompøse, men morsomme foredrag:
    https://www.youtube.com/watch?v=bP-te0P_rE8

    Her er også den legendariske framføringen av kantata 53, "Wiederstehe doch der sunde", denne merkelig arrangerte (av Gould) kantataen, som for meg er mellom de flotteste framføringer av musikk jeg i det hele tatt har hørt.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nerding:
    The Beethoven Quartet Companion, redaktører Winter og Martin. Fin hjelp til mer enn Op. 131.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Sånn. Da er jeg godt dekket opp. Takket være gode tips i denne tråden. Tre forskjelllge innkjøp på Finn.no til en drøy tusing totalt:

    EAFE4982-7DE2-4645-BCD4-C3D2A0493D46.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Dette er ein fin tråd.

    Har lyst til å nemna at eg har fått mykje ut av essaysamlingane til Eivind Buene, Dobbeltliv (2014) og Nye privilegier (2019). Eg tykkjer han skriv fint om samtidsmusikk, og ikkje minst gjev han interessante tips om kva ein skal lytta etter.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Litt på siden muligens, men vil anbefale Kjell Westö sin roman Tritonus🎶
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes faktisk også "The Rough Guide to Opera" er veldig bra og gir en god og bred introduksjon til temaet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    2CFE822F-8283-4D70-AFC1-B5DFA3DB3196.jpeg


    Dette er gull. Skal akkurat til å begynne på den lille mellomakten som heter On manic record collectors. 🫣

    (Til dere estetikere beklager jeg veldig at boka endte opp med å tangere vasen på bildet. Wrooong, do it again! og med det sier vi takk til Pink Floyd.)
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Står på lista :) Held på med "Yrke: Forfatter" no, og meiner vel at den er svakare enn "What I talk about when I talk about running"
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sistnevnte kunne jeg som syklist kjenne meg svært godt igjen i. Noterer nok en gang at jeg ikke bør låne bort bøker jeg er svært glad i. Den er borte vekk, akkurat som Death in the Afternoon.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Vis vedlegget 536704

    En utgivelse jeg har hatt mye glede og interesse av. Lettlest og lite professoral, og med gode anbefalinger til ymse innspillinger. Har selvfølgelig noen år på baken, og har derfor ikke med alt som er av nyere dato, men Sandmo har meninger om mye og mangt.

    Steen
    Dette er en god bok. Forfatternes valg av interpreter kan nok i enkelte tilfelle diskuteres, men det gies en god innføring i stoffet, og man har derved et godt grunnlag for å fordype seg mer i denne materie.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Dette er en god bok. Forfatternes valg av interpreter kan nok i enkelte tilfelle diskuteres, men det gies en god innføring i stoffet, og man har derved et godt grunnlag for å fordype seg mer i denne materie.
    Ved siden av 'Musikkens verden' har man også 'Cappelens Musikkleksikon', J. W. Cappelens Forlag, Oslo 1980, 6 bind.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Eg fekk reklame for denne på Facebook. GBP 35 frå forlaget (Paperback). Sjølv om eg ikkje har planar om å ta opp musikk sjølv, lurer eg på om han kan vera interessant for å forklara kva eg høyrer?


    BTW: Koplar frekt på @TrompeteN: Kjenner du til denne?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn