Bølgeledere til din favorittdiskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Eller veivgaid (WG) som det heter på nynorsk. Det er jo en fin måte å løse noen "problem" i de øvre frekvenser. Her er en kjekk artikkel om hvordan tilpasse de vanlig tilgjengelige WG til et knippe diskanter.

    https://www.soundimports.eu/en/blogs/blog/wave-guiding-your-favorite-tweeter/

    Firmaet Soundimports har jeg benyttet et par ganger og med god erfaring, rask respons, og de var også i stand til å svare på spørsmål av teknisk karakter. Jeg hadde en morsom opplevelse relatert til temaet for et par dager siden . En kjenning HG (Haifai Gnomen) og jeg satt og diskuterte litt rundt temaet og han hadde en del bastante påstander rundt dette WG / Horn - komplekset. Stor kompetanse selvfølgelig (eid mye dyrt utstyr....osv ). Det hele foregikk i synlig kveldssol over noen halvlitere på et av landsbyens utesteder. Det ene fenomenet er av heller sjelden karakter (sol). Det viste seg at på nabobordet (over 1m unna !) satt det en representant fra hovedstaden som hadde tatt noen dager av sin ferie i denne avkroken på Vestlandet, påtvunget av Kåre Ona. Han hadde hovedfag innenfor bølgeteori. Det ble svært lystig og interessant, men min venn HG surnet en smule da bordet etter hvert ble fylt opp av ark med skisser og formler. Men noen Fernet Branca og noen mugger senere blei lydbildet litt lysere.

    Gung Ho!

    Dr E.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Synes at artikkelen ovenfor er for enkel. Mekanisk tilpasning alene er ikke oppskrift på suksess. F.eks. har Hifi Compass prøvd ut mange kurver og åpninger for å finne best WG - måling for gitt type diskant. Det sies heller ingen ting om matchende mid/ woofer- dia, effekt på delefrekvens, ulempe med avstand, offset, nødvendig utglatting osv. Jeg har WG-300 liggende. Den er enkel å tilpasse mht dia og innfesting. En annen mulighet kan være å bruke den til støpeform for en kompakt frontplate.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.535
    Sted
    Langesund
    Jeg er så ærlig å si at jeg "stjal" wave-formen av en tysker som hadde prøvd ut mange forskjellige.

    Denne waveguiden har en befriende fin respons over 10 kHz. Der kan waveguider rote til en del. Det sedvanlige dykket har jeg rundt 8-9 kHz, men det er kun på aksemålingen. På 15grader som er lyttevinkelen på høyttaleren i rommet mitt, ser det meget bedre ut. Har dessverre ikke den målingen.

    To målinger på 5cm avstand en på aksen en på ca 30-35 grader
    5cm.PNG

    30grader.PNG
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bølgeleder/hønn, kall det hva du vil.
    Jeg synes denne alu varianten fra Emokid er fin å lytte til.

    20200721_123331.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn