Bør ingeniører og sykepleiere tjene det samme?

Bør ingeniører og sykepleiere tjene det samme?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, sykepleiere bør tjene mest

• Nei, ingeniører bør tjene mest

• Det bør ikke være noen slik sammenheng mellom yrkesgrupper

• Kunne ikke bry meg mindre

• Totalt antall stemmer
    0

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Trygve Hegnar bruker lederplassen i Finansavisen fredag til å latterliggjøre likestillingsombudets ferske utspill om likelønn i Harstad.

Likestillingsombudet har i en uttalelse slått fast at Harstad bryter loven når de lønner to avdelingssykepleiere dårligere enn kommunale avdelingsingeniører.

Trygve Hegnar er ikke nådig når han på lederplass beskriver fungerende likestillingsombud Ingeborg Grimsmo sin uttalelse.

– At hun med denne kjennelsen setter hele likestillingsombudet i vanry, forstår hun neppe, skriver han.

Klagen fra sykepleierne burde vært plassert i skuffen umiddelbart. Isteden har Grimsmo uheldigvis gjort seg noen tanker på egen hånd, ifølge Hegnar.

Han mener at ombudets uttalelse, hvis den blir tatt til følge, setter hele vårt tariffsystem ut av spill.

Uttalelsen er blitt kalt historisk av NRK.

– Historisk tøvete kanskje, skriver Hegnar. (©NTB)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
NEi - det bør de ikke.

Den eneste grunnen skulle i så fall være at de har like langt utdannelse.
Konsekvensen av en slik ordning - betyr jo at lengde på utdannelse og ansinnitet er det eneste som er utslagsgivende på lønn.

At sykepleierne har lav lønn i forhold til utdannelse, arbeid og ansvar er en annen sak - med å likestille alle med lik utdanningsnivå bir feil.

Mvh
OMF

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
1
Hegnar har selvføglelig helt rett i at det er helt uholdbart å benytte likestillingsloven i denne aktuelle saken.

Men det utelukker ikke at det faktisk kan være veldig riktig at sykepleier bør ha (minst) like god lønn som ingeniører. Det interessante spørsmålet her er hvorfor ikke markedsmekansmene har fungeret bedre, når bl..a. lønnsnivået har gitt så store problem med å skaffe nok sykepleiere som det tidvis har vært.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Tragedien med slikt statsinstitusjonalisert sludder og tøv, er at det faktisk risikerer å få en viss gjennomslagskraft ...

mvh
KJ

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
Det er jo vanskelig å skaffe ingeniører også.
Så kanskje løsningen er at Ingeniørene får en lønnsøkning på 10-20%. Hvoretter sykepleierne blir løftet til samme nivå? ;)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Vel rent samfundsmessig så kanskje det børe være mye likere ihvertfall?

Man bør få igjen for den investeringen det er å ta utdannelse. Har man 3 år bør dette tillegget være likt.
Man bør få noe for knapphet på kompetansen.. Ingeniører vinner her?
Man bør få noe for ubekvemmelighet.. Sykepleiere vinner kanskje her?

Dette blir seff teoretisk, men det er jo litt rart i samfunnet vårt at nyttige funksjoner som lærere og sykepleiere er så dårlig verdsatt lønnsmessig

ole-siv.ing (og dermed bør jeg ha for 6 år (ok 5 da, men noen trenger mer tid))

edit:stavingen i første setning forklarer forsinkelsen..

N

nb

Gjest
Ingeniører har et mye større (og godt betalt) alternativ i det private. Det er en grense for hvor mye lønningene i privat og offentlig sektor kan avvike for noenlunde like jobber.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Vi burde kanskje privatisere helsesektoren i likestillingens navn...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.389
Torget vurderinger
4
Dersom tankegangen (?) til ombudet skal følges ender man vel ved Inga Marthe Torkildsens klassiker av et blondinestatement; "LIK LØNN FOR ARBEID". Kort og godt....ehhh...

S

Slubbert

Gjest
Det er - eller burde i hvertfall være - knekkende likegyldig hvilken tittel (eller hvilket kjønn) du har i forhold til avlønning. Du har kompetanse til å utføre en gitt tjeneste, verdien av hvis bestemmes av etterspørsel. Din verdi som arbeidstager avhenger av dette, samt av utdannelse, ansiennitet, referanser og andre indikatorer på hvor god din kompetanse er. Politiserte lønnsoppgjør betrakter jeg som noe herk, avlønning er et individuelt anliggende og en personlig avtale som kun burde angå arbeidsgiver og arbeidstager.

Hvis du vil ha høyere lønn får du bli mer aktiv og bevisst i utviklingen av din egen markedsverdi. Bytt arbeidsgiver, bytt bosted, lær deg noe nytt. Personlig gir jeg stort sett beng i lønna bare jeg har så endene møtes.

Derfor: Alternativ 5.

G

Gjestemedlem

Gjest
Et tøvete forslag.

Hva man får i lønn er et resultat av etterspørselen etter denne kompetansen kombinert med reultater av forhandlinger mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, enten dette er individuelt eller organsert.

Dette er ikke så veldig mye anderledes enn om at staten skulle bestemme at en kilo gulrot skal koste like mye eller lite som en kilo kolerabi i butikken. De tar jo like lang tid å dyrke.

Om sykepleiere fortjener mer lønn eller ikke er en helt annen diskusjon enn å knytte den opp mot urelaterte yrkesgrupper.

Jeg tror nok ikke det er uvanlig at sykepleiere får utbetalt mellom 4-500.000 i året når man regner med alle særtillegg og ekstratimer. Det er ikke akkurat noen lavtlønnsgruppe vi snakker om her i noen tilfelle. Men det er jo som sagt en annen diskusjon.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Nå tar du feil Deph. Jeg er gift med en sykepleier. En sykepleier i turnus får utbetalt mellom 300 og 350 tusen i året om det ikke er spesielle tillegg inne i bildet. Da snakker vi om en turnus med noen kvelds og helgevakter i måneden.

Ikke mye for innsatsen det...

Markedsmekanismen styrer ikke lønna i off sektor. Kommuneøkonomien styrer, og vi vet hvordan det står til der...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Nå tar du feil Deph. Jeg er gift med en sykepleier. En sykepleier i turnus får utbetalt mellom 300 og 350 tusen i året om det ikke er spesielle tillegg inne i bildet. Da snakker vi om en turnus med noen kvelds og helgevakter i måneden.

Markedsmekanismen styrer ikke lønna i off sektor. Kommuneøkonomien styrer, og vi vet hvordan det står til der...
Hva får en kommuneingeniør utbetalt...?

Mvh
OMF

K

knutinh

Gjest
Rockefoten skrev:
Vel rent samfundsmessig så kanskje det børe være mye likere ihvertfall?

Man bør få igjen for den investeringen det er å ta utdannelse. Har man 3 år bør dette tillegget være likt.
Man bør få noe for knapphet på kompetansen.. Ingeniører vinner her?
Man bør få noe for ubekvemmelighet.. Sykepleiere vinner kanskje her?

Dette blir seff teoretisk, men det er jo litt rart i samfunnet vårt at nyttige funksjoner som lærere og sykepleiere er så dårlig verdsatt lønnsmessig

ole-siv.ing (og dermed bør jeg ha for 6 år (ok 5 da, men noen trenger mer tid))

edit:stavingen i første setning forklarer forsinkelsen..
Jeg tror at lønna bør være avhengig av hvor "nyttig" du er. Dvs hvor mye "verdier" skaper du, og hvor vanskelig/dyrt er det å erstatte deg med en annen.

Om du har sittet 0 eller 15 år på skolebenken er egentlig uinteressant med mindre det har gjort deg mer "nyttig". Altså er det tilstrekkelig å måle "nyttighetsfaktoren".

Jeg tror at systemet i dag svikter i å verdsette enkelte grupper for hvor mye nytte de egentlig gjør/burde gjøre, men jeg har ikke noen gode forslag på hvordan man kunne ha forbedret det.

Jeg synes at det er interessant å sammenligne lønnsdebatt med "rikingdebatt". Er det mer eller mindre "rett" at Røkke og fotballspillere skal ha store bank-kontoer enn at mer vanlige lønnsmottakere skal ha det samme? Dersom vi godtar at gode fotballspillere får en million i uka (tatt ut av lufta), burde vi ikke godta at leger og direktører får en million i året?

Jeg er ganske overbevist om at det ikke fører fram å sammenligne kvinnedominerte yrker med mannsdominerte yrker og gjøre en objektiv sammenligning av "hvor mye de fortjener", og så presse igjennom likelønn på den måten. Da vil det åpne seg en skog av sammenligninger på andre basiser (er det bare på tvers av kjønn vi skal ha absolutt likelønn?)

Jeg tror heller at de som er opptatt av lønn bør velge yrker hvor sannsynligheten for god lønn er stor, og så får de som prioriterer andre ting velge yrker ut fra andre kriterier. Dersom sykepleiere og kommuneingeniører synes at de får dårlig betalt så er det absolutt beste virkemiddelet rå makt: slutt i jobben og begynn med noe annet. Dersom nok mange gjør det så vil det presse frem en "sukring" av yrkene.

-k

R

Roysen

Gjest
Det eneste rette er resultatbasert avlønning. Det spiller svært liten rolle for arbeidsgiver hva slags utdannelse eller erfaring en arbeidstaker har. Det er resultatet av det arbeidstakeren gjør/produserer som er avgjørende og som har en verdi for arbeidsgiver. Lønnsjustering bør avgjøres ut fra målinger av resultat sett opp mot markedsverdien den spesifikke arbeidskraften har.

Mvh
Roysen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
...
Jeg tror at systemet i dag svikter i å verdsette enkelte grupper for hvor mye nytte de egentlig gjør/burde gjøre, men jeg har ikke noen gode forslag på hvordan man kunne ha forbedret det.
...
Litt av dilemmaet er at offentlig sektor ikke har noen «reell»/«funksjonell» betalingsvilje, dette gjelder ikke bare i forhold til ansatte men også i forhold til varer og tjenester. Dette kombinert med at «resultatene» av arbeidet ofte kan være noe «obskurt» om det i det heletatt er forstått eller uttrykt. Dermed er offentligsektor til en viss grad avhengig av et «privat» marked som referanseramme for verdsettingen. Yrker/kompetanse hvor det «private» markedet har lav etterspørsel vil ha en svakere lønnsutvikling enn andre yrker/kompetanseområder, dvs inntil noen «politiserer» lønsdannelsen.

mvh
KJ

J

Jurassic

Gjest
OMF skrev:
Gjest skrev:

Hva får en kommuneingeniør utbetalt...?

Mvh
OMF
Jeg kjenner til sivilingeniører i det private næringsliv med under 400k i lønn.

Forøvrig synes jeg 300-350 etter skatt er en god lønn for en sykepleier men du mente kanskje brutto og ikke netto?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Roysen skrev:
Det eneste rette er resultatbasert avlønning. Det spiller svært liten rolle for arbeidsgiver hva slags utdannelse eller erfaring en arbeidstaker har. Det er resultatet av det arbeidstakeren gjør/produserer som er avgjørende og som har en verdi for arbeidsgiver. Lønnsjustering bør avgjøres ut fra målinger av resultat sett opp mot markedsverdien den spesifikke arbeidskraften har.

Mvh
Roysen
Hvordan skal vi måle resultatene av arbeidet til en sykepleier?

K

knutinh

Gjest
Unplugged skrev:
Jeg vet ikke. Men i private jobber har man ofte kommet fram til mekanismer som som på mer eller mindre gode måter søker å måle resultater. Jeg har inntrykk av at i det øyeblikk man blir offentlig ansatt så protesterer man tvert på alle forsøk på å måle resultater. Hvorfor? Argumentene synes å være at systemet har svakheter og at det kan misbrukes. Hvilke systemer har ikke det? Jeg unner faktisk de 2-3 beste lærerne jeg har hatt en årslønn på en million. Jeg mener at det de bidrar med i samfunnet har så stor verdi, og jeg tror at mine "favoritter" sett i etterkant er ganske korrelert med andres favoritter. Men da må lærerne som er late, uengasjerte, mindre talentfulle etc akseptere at de ikke får like mye, og det tror jeg ikke at de gjør.

Dette er "idealet"mitt, og ikke konkrete forslag til hvordan man skulle løse dette i praksis og i detalj.

Jeg kunne godt ha tenkt meg at man sendte inn en "stikkprøve" en gang i mnd til hver ansatt i helse-norge. Dersom vedkommende greide å prestere en moderat smil og vanlig høflighet kunne det vanke en symbolsk eller mer substansiell premie. Jeg tror at ansatte på McDonalds blir utsatt for noe lignende?

Ellers så er vel jobben kort sagt å gi mest mulig helse for et gitt budsjett. Å bruke 0,- er enkelt, og å gi voldsomt god helse er kanskje også enkelt, men å gi mest mulig helse for en begrenset sum er sannsynligvis vanskelig. Kan man måle det? Det vi ønsker å oppnå er at 2-åringer ikke blir sendt hjem fra legevakten når noe er alvorlig galt, men at budsjettene heller ikke blir sprengt på "nice-to-haves".

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Det er nok ikke så enkelt. Lønnen i private bedrifter og andre yrker er med på avgjøre lønnen i det offentlig også. Hvis man tjener mye mer ved å skifte arbeidsgiver vil nok veldig mange gjøre det ved ellers like forhold. Og hvis yrket generelt betaler for lite i forhold til andre jobber man kan ta med sin kompetanse, så vil man også her får en stor forflytning av arbeidskraft.

Det er vel også en alminnelig enighet (?) om at det offenlige ikke skal være lønnsdrivende rent generelt sett, da dette gjerne ville fått svært negative konsekvenser på mange områder, ikke minst når det gjelder å svekke kommuneøkonomien.

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Jeg kunne godt ha tenkt meg at man sendte inn en "stikkprøve" en gang i mnd til hver ansatt i helse-norge. Dersom vedkommende greide å prestere en moderat smil og vanlig høflighet kunne det vanke en symbolsk eller mer substansiell premie. Jeg tror at ansatte på McDonalds blir utsatt for noe lignende?
Å drive helsetjenester på akkordprinsipp høres ikke særlig gunstig ut hvis man er pasient i allefall. Og hvis jeg noen gang blir møtt av en sykepleier med McDonaldsflir og 3 minutter til å ekspedere meg så går nok mine tanker fort til 'Falling Down'. Da går jeg nok fort i misantropisk faenskaphumør ja.

R

Roysen

Gjest
Unplugged skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Ved å sette opp krav til hvordan arbeidstakeren skal utføre sitt arbeide og mål for hvilken faglig utvikling arbeidstakeren skal ha sammen med arbeidstakeren. Alle arbeidstakere leverer et stykke arbeid. Hvordan de utfører dette arbeidet er det de produserer. Det å måle produksjonen burde ikke være vanskelig. Det burde være en enkel sak å måle hvordan en sykepleier utfører sitt arbeid sett opp i mot hennes arbeidsinstruks, mål for personlig utvikling og sammenlignet med andre sykepleiere. Målingen må selvfølgelig gjøres av en person som er kompetent innenfor søkepleier-faget. Gjerne sykepleierens overordnede.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Å drive helsetjenester på akkordprinsipp høres ikke særlig gunstig ut hvis man er pasient i allefall. Og hvis jeg noen gang blir møtt av en sykepleier med McDonaldsflir og 3 minutter til å ekspedere meg så går nok mine tanker fort til 'Falling Down'. Da går jeg nok fort i misantropisk faenskaphumør ja.
Jeg har ikke snakket om å drive helsetjeneste på akkord, men å oppfordre helsepersonell til å anse pasientene som kunder, og ikke brysomme forstyrrende elementer. Å se opp fra papirene, si hei og spørre hvordan man kan hjelpe meg burde være en opplagt del av jobb-spesifikasjonen til alle som jobber mot "kunder", uansett hvor stressende det er på jobb.

Når jeg har vært på legevakta så får jeg ofte inntrykk av at jeg burde ta av meg lua og være glad for at jeg i det hele tatt får komme inn.

-k

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Poenget er vel egentlig at om alle som jobber i kommunene, sykepleiere, vernepleiere osv. skulle hatt lignende lønninger som andre yrkesgrupper med flerårig høgskole/universitets utdanning så ville kommune Norge gått konkurs.
Dette på grunn av at i en liten kommune kan det jobbe to ingeniører, men kanskje opp mot 20 sykepleiere. En lønnsøkning på f.eks. 50000,- i året til disse 20 ville fått fatale konsekvenser for de tjenester kommunen ville vært i stand til å yte.
Kunne godt tenkt meg å ha hatt samme timelønn som en ingeniør jeg (er barnevernspedagog), men må vel samtidig innse at det nærmest er utopi.

gorg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2008
Antall liker
119
Sted
Bodø
Synes egentlig sammenligningen mellom disse to yrkesgruppene blir feil.

Ja, sykepleiere pleier å få dårlig lønn.

Men, hvis du vil se bort ifra likestillingen, se på hva advokater kan tjene og sammenligne det med sivilingeniører.

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg har ikke snakket om å drive helsetjeneste på akkord, men å oppfordre helsepersonell til å anse pasientene som kunder, og ikke brysomme forstyrrende elementer. Å se opp fra papirene, si hei og spørre hvordan man kan hjelpe meg burde være en opplagt del av jobb-spesifikasjonen til alle som jobber mot "kunder", uansett hvor stressende det er på jobb.

Når jeg har vært på legevakta så får jeg ofte inntrykk av at jeg burde ta av meg lua og være glad for at jeg i det hele tatt får komme inn.

-k
Problemet i dagens helse-Norge er at det ikke er pasienten som er kunden. Det er departementet som er kunden. Det er de som betaler og til syvende og sist er det hvor pengene kommer fra som betyr noe for hvor servicen rettes. Det brukes mye mer tid på omorganiseringer, nedleggelser og budsjettspørsmål for å oppnå de nødvendige tallene departementet krever enn nødvendig og dette går ut over pasientene.

Fokuset hos helse-Norge er sykehus drift og ikke pasient behandling. Dette er på linje med NSB som bare er opptatt av å kjøre tog ikke av kundene sine.

Mvh
Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:

-k
Legevakten er nok ikke representativt for hvordan passienter opplever sykepleierere i helsevesnet. Om noe så er vel legevaktens stress og effektivitetskrav noe av det som fører til at man føler seg som et nummer i rekken. Og å innføre enda mer slikt måleregime på hvordan de gjør jobben sin vil nok bare stresse dem ytteligere slik at pasientene får en dåligere opplevelse.

Sykepleiere i slike stressende omgivelser vil nok ikke bli noe mindre stresset av å ha et petimeter med en notisblokk, noen måleinstrumenter og en bunke spørresjemaer i skjørtene på dem når de prøve å gjøre jobben sin.

R

Roysen

Gjest
Det er nok slik Gjestemedlem (og dette vet jeg mye om fordi jeg har vært ut og inn av dette systemet i flere år) at Legevakten er en integrert del av hele systemet. De slipper deg nemlig ikke inn på sykehuset uten en rekvisisjon fra lege. Fastlegen har selvfølgelig ikke tid til akutte ting som oppstår etter 08:00 på morgenen og da må man til legevakten. Her møter du et surt og svært travelt individ som ikke har tid til å se på deg en gang mens vedkommende taster ned informasjonen om deg og i alt for mange tilfeller ikke anser deg syk nok for å kunne komme på sykehus.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:

-k
Legevakten er nok ikke representativt for hvordan passienter opplever sykepleierere i helsevesnet. Om noe så er vel legevaktens stress og effektivitetskrav noe av det som fører til at man føler seg som et nummer i rekken. Og å innføre enda mer slikt måleregime på hvordan de gjør jobben sin vil nok bare stresse dem ytteligere slik at pasientene får en dåligere opplevelse.

Sykepleiere i slike stressende omgivelser vil nok ikke bli noe mindre stresset av å ha et petimeter med en notisblokk, noen måleinstrumenter og en bunke spørresjemaer i skjørtene på dem når de prøve å gjøre jobben sin.
Det er da helt åpenbart at et av måleparameterne burde være service - både faglig og personlig?

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:

Dersom ansatte på McDonalds tåler å måles så bør sykepleiere med høyskoleutdanning tåle å måles.

Tåler de ikke å måles så får de heller ingen sympati fra meg for at lønna er for dårlig.

Måten de måles på, hvor mye tid og penger selve målingen tar, og hvor hensiktsmessig det er i forhold til det man ønsker å oppnå er selvsagt noe man kan diskutere.

Jeg er helt enig med Roysen :)

Å alltid gjøre en bra jobb, å alltid møte kunder/pasienter med et smil, å ikke bruke mer penger enn man må, å aldri tabbe seg ut i behandlingen av pasienter er selvsagt en vanskelig jobb. Derfor får man da også trene seg på den jobben fram til man blir pensjonist, og jeg tror ikke noen forventer at man alltid skal gjøre alle deler av jobben perfekt - det er urealistisk. Men det er realistisk å måle ytelse på det man mener er viktig, og å finne metoder for å forbedre ytelsen.

-k

K

KindOfBlue

Gjest
Hva er en ingeniør villig til å betale for en sykepleierske når han har akutt behov for henne?
Og hvem trenger den andre mest?

N

nb

Gjest
KindOfBlue skrev:
Hva er en ingeniør villig til å betale for en sykepleierske når han har akutt behov for henne?
Ikke relevant. Det er staten som betaler sykepleieren. Ingeniøren betaler staten for å levere den tjenesten.

J

Jurassic

Gjest
Sist jeg var hos en sykepleier endte jeg opp med å gå 3 måneder til ergoterapaut etterpå grunnet inkompetanse.

Uten ingeniører derimot hadde landet stoppet opp.

K

knutinh

Gjest
KindOfBlue skrev:
Sykepleieren kunne neppe gjøre jobben sin uten utstyr designet av ingeniører.

Ingeniøren kunne ikke gjøre jobben sin dersom hun ble syk og helsepersonell ikke tok seg av henne.

Jeg tror ikke denne argumentasjonen fører fram.

Hva trenger vi mest av sykepleiere og fotballspillere? Dersom svaret er sykepleiere, hva mener du at vi skal gjøre med det?

-k

K

knutinh

Gjest
Jurassic skrev:
...
Jeg tror det er mange ingeniører landet kunne "klart seg" uten. På samme måte som økonomer, advokater, bønder og fiskere.

-k

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Dæven, her var det mye rart gitt. Noen har møtt en eller flere sure og/eller inkompetente sykepleiere og dermed er vi alle sure og/eller inkompetente. Noen har fått dårlig behandlig på legevakta og dermed er legevakter overalt bare bæsj. Noen vil legge kompetansemåling til arbeidsbyrden, med det selvsagte resultat at det blir enda mindre tid til pasienter. Noen vil måle produktiviteten vår og hva vi skaper av verdier; hva da med de som jobber i sykehjem og skaper ingenting? Hvor mye er det verdt å få dø uten smerte og lidelse?

Takk og pris at ingen av deltagerne her sitter i styre of stell (forhåpentligvis)!

Jurassic skrev:
Forøvrig synes jeg 300-350 etter skatt er en god lønn for en sykepleier men du mente kanskje brutto og ikke netto?
Det var nok brutto du.

K

knutinh

Gjest
Lille_Adam skrev:
Dæven, her var det mye rart gitt. Noen har møtt en eller flere sure og/eller inkompetente sykepleiere og dermed er vi alle sure og/eller inkompetente. Noen har fått dårlig behandlig på legevakta og dermed er legevakter overalt bare bæsj. Noen vil legge kompetansemåling til arbeidsbyrden, med det selvsagte resultat at det blir enda mindre tid til pasienter. Noen vil måle produktiviteten vår og hva vi skaper av verdier; hva da med de som jobber i sykehjem og skaper ingenting? Hvor mye er det verdt å få dø uten smerte og lidelse?

Takk og pris at ingen av deltagerne her sitter i styre of stell (forhåpentligvis)!
De fleste av oss skal stemme, og det er på folk som skal sitte i styre og stell.

Jeg ser ingen som hevder at alle sykepleiere er sure eller inkompetente, men derimot virker det som om du på litt barnslig sett blir defensiv over at noen stiller krav til jobben du utfører.

Når jeg skrev verdier lengre opp så mente jeg "bredt definerte verdier". Verdien av jobben du (og jeg) utfører sammenfatter med min begrepsbruk alt det som er bra med vedkommende gjør den jobben man gjør. Dersom verdien av jobben er null, så kan man like gjerne ikke gjøre jobben.

De som jobber i sykehjem skaper da absolutt noe. De utfører en tjeneste for de som er blitt for gamle eller syke til å ta seg av seg selv. Dersom vi ikke hadde offentlige sykehjem så måtte denne tjenesten kjøpes hos private leverandører, eller vi måtte gå tilbake til at yngre familiemedlemmer var hjemmeværende for å ta seg av de gamle.

-k

K

KindOfBlue

Gjest
Folk tar ting litt for alvorlig, tydeligvis.

Skal bli et spennende oppgjør.

J

Jurassic

Gjest
knutinh skrev:
Jurassic skrev:
...
Jeg tror det er mange ingeniører landet kunne "klart seg" uten. På samme måte som økonomer, advokater, bønder og fiskere.

-k
Joda men folk klarer seg ikke nå i 2008 uten strøm og vann.
Dessuten vil ikke f. eks. en oljeplattform gå lenge uten ingeniører.

Topp Bunn