Rockefoten skrev:
Vel rent samfundsmessig så kanskje det børe være mye likere ihvertfall?
Man bør få igjen for den investeringen det er å ta utdannelse. Har man 3 år bør dette tillegget være likt.
Man bør få noe for knapphet på kompetansen.. Ingeniører vinner her?
Man bør få noe for ubekvemmelighet.. Sykepleiere vinner kanskje her?
Dette blir seff teoretisk, men det er jo litt rart i samfunnet vårt at nyttige funksjoner som lærere og sykepleiere er så dårlig verdsatt lønnsmessig
ole-siv.ing (og dermed bør jeg ha for 6 år (ok 5 da, men noen trenger mer tid))
edit:stavingen i første setning forklarer forsinkelsen..
Jeg tror at lønna bør være avhengig av hvor "nyttig" du er. Dvs hvor mye "verdier" skaper du, og hvor vanskelig/dyrt er det å erstatte deg med en annen.
Om du har sittet 0 eller 15 år på skolebenken er egentlig uinteressant med mindre det har gjort deg mer "nyttig". Altså er det tilstrekkelig å måle "nyttighetsfaktoren".
Jeg tror at systemet i dag svikter i å verdsette enkelte grupper for hvor mye nytte de egentlig gjør/burde gjøre, men jeg har ikke noen gode forslag på hvordan man kunne ha forbedret det.
Jeg synes at det er interessant å sammenligne lønnsdebatt med "rikingdebatt". Er det mer eller mindre "rett" at Røkke og fotballspillere skal ha store bank-kontoer enn at mer vanlige lønnsmottakere skal ha det samme? Dersom vi godtar at gode fotballspillere får en million i uka (tatt ut av lufta), burde vi ikke godta at leger og direktører får en million i året?
Jeg er ganske overbevist om at det ikke fører fram å sammenligne kvinnedominerte yrker med mannsdominerte yrker og gjøre en objektiv sammenligning av "hvor mye de fortjener", og så presse igjennom likelønn på den måten. Da vil det åpne seg en skog av sammenligninger på andre basiser (er det bare på tvers av kjønn vi skal ha absolutt likelønn?)
Jeg tror heller at de som er opptatt av lønn bør velge yrker hvor sannsynligheten for god lønn er stor, og så får de som prioriterer andre ting velge yrker ut fra andre kriterier. Dersom sykepleiere og kommuneingeniører synes at de får dårlig betalt så er det absolutt beste virkemiddelet rå makt: slutt i jobben og begynn med noe annet. Dersom nok mange gjør det så vil det presse frem en "sukring" av yrkene.
-k