Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

  • Ja

    Stemmer: 43 18.5%
  • Nei

    Stemmer: 189 81.5%

  • Totalt antall stemmer
    232

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har lest og forstått noe som helst av hva jeg har skrevet, så burde du ha fått med deg at tverrsnittet og dermed seriemotstanden er den i særklasse viktigste egenskapen ved en høyttalerkabel. Så hvis noen skulle spørre meg, ville de få til svar at lunteledning er en særdeles dårlig idé. Men hvis man er mest opptatt av å irritere seg over at jeg i det hele tatt skriver noe, er det vel ikke så lett å få med seg innholdet også.
    Jeg har fått med meg mesteparten av det du har skrevet om kabler, og har vel også stort sett forstått de tekniske grunnene til at du mener forskjellene er alt for små. Problemet er at jeg ikke hører det du påstår er teknisk bevist. Jeg skal forresten også ombestemme meg den dagen det er sammenheng mellom det som måles og det jeg hører.

    Lederareal er en av de tingene som gir forskjeller, men jeg har aldri klart å komme til en konklusjon som tilsier at det største mulige tverrsnittet er det beste. "Lunteledning" var forøvring ment som samlebegrep. Jeg burde kanskje har brukt COC-ledning (Clas Ohlson Collection).

    Jeg irriterer meg ikke over hva du skriver Asbjørn. Problemet er vel heller at det over tid begynner å ligne litt på misjonering.

    "Jeg trodde en gang at jeg hørte forskjell, men så så jeg endelig lyset, og etter det har jeg vært en ihuga tilhenger av RCL-parametre og lav pris. Alle som ikke forstår at det er slik det henger sammen er mest sannsynlig rammet av en eller annen placeboeffekt eller har kjøpt feilkonstruerte komponenter. Vedkommende er uansett latterlig lettlurt!"
    Det er medlemmer her på sentralen som har stått for denne argumentasjonen i snart 15 år, og fremdeles er det altså noen som nekter å ta de tekniske bevisene for god fisk. Hva er det man egentlig prøver å oppnå? Redde verden, eller bare kverulere? Denne misjoneringen ser også ut til å påvirke en del "ferskinger" som føler seg tvunget til å skrive epistler om hvordan verdens hifi-produsenter gjør alt i sin makt for å lure dem til å kjøpe udokumenterte lydforbedringer. Disse innleggene er selvfølgelig breddfulle av akkumulert avsky og sarkasme.

    Holder dere på lenge nok kan dere melde dere inn i klubben til Peter Aczel (ble startet en tråd her nå nettopp). Han har iflg eget usagn hold på i 60 år for å få hifi-bransjen og hifi-forbrukerne til å forstå hvordan verden (hans) henger sammen. Heldigvis for de fleste av oss så har vi ikke kjøpt budskapet, noe som selvfølgelig irriterer 90-åringen grenseløst.
    Jeg foreslår at du prøver en gang til å lese og forstå hva jeg skriver, for det fingerte sitatet har ihvertfall ikke jeg skrevet. Jeg mener det er en viktig innsikt at eventuelle kabelforskjeller er grunnleggende systemavhengige, slik at kabler som låter forskjellig i ett anlegg kan låte klin likt i et annet, og motsatt. Det mener jeg er relevant i diskusjoner om at kabler låter slik-og-sånn. En liten oppsummering her, hvis du fortsatt ikke har fått det med deg: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840 Om du velger å tro på det eller ikke får nå være ditt problem, man det kan muligens være nyttig input for andre som må prioritere hva man skal bruke penger på.

    Jeg er litt lei av å bli forsøkt avfeid med stråmannsargumentasjon. Det virker som enkelte ikke kan eller vil forstå det faglige innholdet, og derfor velger å angripe personen i stedet for å slippe å forholde seg til innholdet. Jeg anser fortsatt personangrep som en innrømmelse av at man ikke har fler saklige argumenter og derfor har tapt diskusjonen. Det fremstår litt som å stikke fingene i ørene og gaule "Nanananananana" for å slippe å høre eller ta inn over seg hva som sies.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Sist gang jeg testet kabler hadde jeg chord cobra rca kabler og chord empire høyttaler kabler til testing , di kablene ble for lyse i det øvre registeret hos meg , bassen hadde jeg ikke så mye og utsette på. Husker dama kom hjem og da satte jeg og lyttet på musikk , og da sa hun va har du kjøpt nå da , ingenting sa jeg bare tester ut noen kabler. Og hun sa det di kablene kan du fort få ta vekk for di gnager i ørene er for skarpt sa hun , når hun klarer og høre så fort forskjell som ikke sitter her daglig når jeg holder på med mitt. Ja da forstår jeg ikke at andre klarer og høre forskjell på høyttaler kabler , man kan ikke bare slenge på noen kabler nei dette er bare tull det er ingen forskjell , dere må som sagt ha tolmodighet og lytt på musikken som kommer ut.

    Mvh Imagine
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De siste tråden har visst at det kunne være nyttig at Høvdingen gjennomførte det han skrev før. At de som snakker om forskjeller på feks sølv kontra kobber kabler kan få gjøre dette et sted, så kan de som kvantifiserer kabler via rene målinger og teknikk få gjøre det på et annet sted. Begge parter må såklart få kunne skrive på det andre sted under de forutsetninger som er gitt der en skriver. Hvis ikke dette blir gjennomført vil dette, som sluket sier, være en evighetsmaskin med perosnangrep, dårlig stemning og harselas av begge leire...Så Høvding... Ta grep!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helt og totalt enig med HCS. Jeg kan overhode ikke forholde meg til tekniske avhandlinger, når de ikke en eneste gang er understøttet av praktiske erfaringer. Det blir helt meningsløst. Hva folk tror, er uinteressant. Rett og slett.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Sist gang jeg testet kabler hadde jeg chord cobra rca kabler og chord empire høyttaler kabler til testing , di kablene ble for lyse i det øvre registeret hos meg , bassen hadde jeg ikke så mye og utsette på. Husker dama kom hjem og da satte jeg og lyttet på musikk , og da sa hun va har du kjøpt nå da , ingenting sa jeg bare tester ut noen kabler. Og hun sa det di kablene kan du fort få ta vekk for di gnager i ørene er for skarpt sa hun

    Mvh Imagine
    Du og kona må forstå at dere må vente til kablene er innbrente før dere feller en dom over lydkvaliteten.
    Og det kan i verste fall ta rundt hundre timer eller mer.;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Et stjerneeksempel på hvorfor dele opp, slik at man får slutt på tøvet. Slett ikke morsomt, Larkus. Kun platt og ment som for til followers.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Sist gang jeg testet kabler hadde jeg chord cobra rca kabler og chord empire høyttaler kabler til testing , di kablene ble for lyse i det øvre registeret hos meg , bassen hadde jeg ikke så mye og utsette på. Husker dama kom hjem og da satte jeg og lyttet på musikk , og da sa hun va har du kjøpt nå da , ingenting sa jeg bare tester ut noen kabler. Og hun sa det di kablene kan du fort få ta vekk for di gnager i ørene er for skarpt sa hun

    Mvh Imagine
    Du og kona må forstå at dere må vente til kablene er innbrente før dere feller en dom over lydkvaliteten.
    Og det kan i verste fall ta rundt hundre timer eller mer.;)
    Di jeg fikk var allerede godt brukt :)

    Mvh Imagine
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan overhode ikke forholde meg til tekniske avhandlinger, når de ikke en eneste gang er understøttet av praktiske erfaringer. Det blir helt meningsløst.
    Det har vi forstått, ja. Riktignok stemmer mine praktiske erfaringer godt overens med de tekniske forklaringsmodellene, men det forutsetter kanskje at man kan og vil lese og forstå det som skrives.

    Hva folk tror, er uinteressant. Rett og slett.
    Jeg har vel sjelden vært mer enig med deg enn akkurat her. ;)
     
    L

    Larkus

    Gjest
    ^ Et stjerneeksempel på hvorfor dele opp, slik at man får slutt på tøvet. Slett ikke morsomt, Larkus. Kun platt og ment som for til followers.
    Påstår du at innspilling av kabler er bare tøv?:)

    En annen ting jeg lurer på er at mange her inne er veldig opptatt av lydforskjellen mellom kabler, men ser ut til å ha et mye mer avslappet forhold til forskjellen mellom forskjellige CD-mastringer. Er det noen her som i fullt alvor vil hevde at forskjellen i lyd mellom kabler har like stor (eller større) betydning som forskjellen mellom forskjellige mastringer?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Der er vi helt på linje, Larkus. Gode mastringer kontra dårlige betyr mye mer for lyden enn kabler.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    ^ Et stjerneeksempel på hvorfor dele opp, slik at man får slutt på tøvet. Slett ikke morsomt, Larkus. Kun platt og ment som for til followers.
    Påstår du at innspilling av kabler er bare tøv?:)

    En annen ting jeg lurer på er at mange her inne er veldig opptatt av lydforskjellen mellom kabler, men ser ut til å ha et mye mer avslappet forhold til forskjellen mellom forskjellige CD-mastringer. Er det noen her som i fullt alvor vil hevde at forskjellen i lyd mellom kabler har like stor (eller større) betydning som forskjellen mellom forskjellige mastringer?
    Alt har en betydning i hvordan et oppsett er satt opp , alt i fra komponenter , høyttalerens plassering etter rom klangen , kabler osv osv. Jeg har holdt på en stund med dette nå , men har enda ikke tatt steget opp til dyrere hifi , jeg har holdt meg til budsjett høyttalere , mellom klasse på hjemmekino fronten , samme med integrert forsterker. Men det er jeg glad jeg har gjort for jeg har lært hvor mye du kan få ut av et slik oppsett , det trenger ikke og koste skjorta for at det skal låte skikkelig hifi. Men nå er jeg klar til og gå videre og leke med dyrer høyttalere , komponenter , akustikk behandling og den slags , nå skal jeg sette opp drømme anlegget vist alt går etter planen :)

    Mvh Imagine
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan overhode ikke forholde meg til tekniske avhandlinger, når de ikke en eneste gang er understøttet av praktiske erfaringer. Det blir helt meningsløst.
    Det har vi forstått, ja. Riktignok stemmer mine praktiske erfaringer godt overens med de tekniske forklaringsmodellene, men det forutsetter kanskje at man kan og vil lese og forstå det som skrives.

    Hva folk tror, er uinteressant. Rett og slett.
    Jeg har vel sjelden vært mer enig med deg enn akkurat her. ;)
    Ser vel ikke annet enn at de som kommer med avhandlinger, stadig vekk skriver at de tror eller ikke tror. Blir gjerne slik, når man ikke har pratisk erfaring. Så bra at du er enig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23

    Det finnes to typer ingeniører; de som "kan alt" og de nysgjerrige som er klar over at de ikke vet alle svar.


    Mere præcist kan det vil dårligt siges. Og på trods af det er begge grupper sikker på at de har svaret :)

    - og deri ligger muligheten for nevnte perpetuum mobile! Kabler er hifiens Midt-Østen. Tar aldri slutt.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Oslo

    Det finnes to typer ingeniører; de som "kan alt" og de nysgjerrige som er klar over at de ikke vet alle svar.


    Mere præcist kan det vil dårligt siges. Og på trods af det er begge grupper sikker på at de har svaret :)

    - og deri ligger muligheten for nevnte perpetuum mobile! Kabler er hifiens Midt-Østen. Tar aldri slutt.
    :)

    vel, grunnen til at vi har ingeniører, og vitenskap, i det hele tatt er jo at noen sluttet å stole blindt på vitnesbyrd og fant det klokt å undersøke ting nærmere.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jo, jo, men i denne tid med alle englene er det vel grunn til å ta et steg bakover å se om vi ikke tok feil likevel. Det er jo så populært ;)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

    Det finnes to typer ingeniører; de som "kan alt" og de nysgjerrige som er klar over at de ikke vet alle svar.


    Mere præcist kan det vil dårligt siges. Og på trods af det er begge grupper sikker på at de har svaret :)

    - og deri ligger muligheten for nevnte perpetuum mobile! Kabler er hifiens Midt-Østen. Tar aldri slutt.

    :)

    vel, grunnen til at vi har ingeniører, og vitenskap, i det hele tatt er jo at noen sluttet å stole blindt på vitnesbyrd og fant det klokt å undersøke ting nærmere.
    Higgs partiklen blev forudsagt i 1960'erne og blev først bevist og fundet i 2012 og mange var ingen gang sikre på at den faktisk fandtes, men man fandt den heldigvis, for ellers havde man måttet kasserer alt hvad man hidtil havde fundet ud af, nærmer betegnet den såkaldte standardmodel.

    Jeg mener også at have hørt fra pålidelige kilder at der er blevet sat en del flere kræfter end på at finde denne partikel end man har gjort for at påvise at der hørbar forskel på kabler og forklarer dette, noget som iøvrigt også er blevet diskuteret siden 60-70'erne.

    På trods af det er ganske nemt at bevise at der må være lydmæsige forskelle, og også at der er lydforskelle, måske ikke altid hørbare for mennesker under alle omstændigheder, men lydforskellene må være der, næsten som med Higgs partiklen hvis det hele skal passe og hænge sammen.

    Det er også nemt at bevise at et elektrisk diagram kan implementeres så det lyder vidt forskelligt, afhængigt af hvad der er benyttet til at realiserer diagrammet med.

    Altså et bevis for at der er mere end konstruktion som betyder noget, det er som med højtaler, det man bruger til konstruktionen har også sin del af indflydelsen på lydresultatet.
    Men det er desværre uinteressant for videnskaben. Og endelig også forstårligt, det er ikke særlig vigtigt i forhold til så meget andet, men jeg mener faktisk godt at der kunne ligge noget videnskabeligt interessant og vente på at blive opdaget.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    - og deri ligger muligheten for nevnte perpetuum mobile! Kabler er hifiens Midt-Østen. Tar aldri slutt.

    :)

    vel, grunnen til at vi har ingeniører, og vitenskap, i det hele tatt er jo at noen sluttet å stole blindt på vitnesbyrd og fant det klokt å undersøke ting nærmere.
    Higgs-partikelen blev forudsagt i 1960'erne og blev først bevist i 2012 , og jeg mener at have hørt fra pålidelige kilder at der er blevet sat en del flere kræfter end på at finde denne partikel end man har gjort for at påvise at der hørbar forskel på kabler og forklarer dette. Selv om det er ganske nemt at bevise at der må være lydmæsige forskelle, og også at der er lydforskelle.
    Og det er også ganske nemt at bevise at et elektrisk diagram kan realiseres så det lyder vidt forskelligt, afhængigt af hvad der benyttes til at realiserer diagrammet med.

    Altså beviset for at der er mere end konstruktion som betyder noget, det er som med højtaler, det man bruger til konstruktionen har også sin indflydelse på det samlede lydresultat.
    Så vitenskapen er altså ikke statisk, men utvikler seg? Svar man ikke hadde i går, kan man ha i morgen? Gjerne som resultat av at man ikke kan forklare noe? Som det faktum at det er hørbare forskjeller på kabler?

    Hvilke muligheter gir vel ikke dette. Det er gjerne slik vitenskapen har utviklet seg også; ved nysgjerrighet, heller enn fasttømrede "sannheter".

    En humle kan i følge vitenskapen ikke fly. Dette vet selvfølgelig ikke humla, der den flyr fra blomst til blomst.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Men selv om vitenskapen er så prematur at den ikke skulle gi svaret teoretisk, så ville jo statistiske metoder gi grunnlag for å undersøke om det er noe ukjent der.... Vitenskapen er av natur nysgjerrig og etablerte sannheter viker for ny kunnskap der det er basis for det. Men det er selvfølgelig basert på etterprøvbare etablerte metoder.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    - og deri ligger muligheten for nevnte perpetuum mobile! Kabler er hifiens Midt-Østen. Tar aldri slutt.

    :)

    vel, grunnen til at vi har ingeniører, og vitenskap, i det hele tatt er jo at noen sluttet å stole blindt på vitnesbyrd og fant det klokt å undersøke ting nærmere.
    Higgs-partikelen blev forudsagt i 1960'erne og blev først bevist i 2012 , og jeg mener at have hørt fra pålidelige kilder at der er blevet sat en del flere kræfter end på at finde denne partikel end man har gjort for at påvise at der hørbar forskel på kabler og forklarer dette. Selv om det er ganske nemt at bevise at der må være lydmæsige forskelle, og også at der er lydforskelle.
    Og det er også ganske nemt at bevise at et elektrisk diagram kan realiseres så det lyder vidt forskelligt, afhængigt af hvad der benyttes til at realiserer diagrammet med.

    Altså beviset for at der er mere end konstruktion som betyder noget, det er som med højtaler, det man bruger til konstruktionen har også sin indflydelse på det samlede lydresultat.
    Så vitenskapen er altså ikke statisk, men utvikler seg? Svar man ikke hadde i går, kan man ha i morgen? Gjerne som resultat av at man ikke kan forklare noe? Som det faktum at det er hørbare forskjeller på kabler?

    Hvilke muligheter gir vel ikke dette. Det er gjerne slik vitenskapen har utviklet seg også; ved nysgjerrighet, heller enn fasttømrede "sannheter".

    En humle kan i følge vitenskapen ikke fly. Dette vet selvfølgelig ikke humla, der den flyr fra blomst til blomst.
    At humler ikke kan fly er en myte basert på en altfor forenklet forklaringsmodell fra et tidlig stadium. Vitenskapen har ikke dette forklaringsproblemet, men myten lever ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Nettopp; fra et tidlig stadium.... :)

    Mens da flertallet var av den oppfatning at det var placebo-effekten som gjorde at man innbilte seg at humla fløy, forsket andre videre på dette mysteriet.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    De siste tråden har visst at det kunne være nyttig at Høvdingen gjennomførte det han skrev før. At de som snakker om forskjeller på feks sølv kontra kobber kabler kan få gjøre dette et sted, så kan de som kvantifiserer kabler via rene målinger og teknikk få gjøre det på et annet sted. Begge parter må såklart få kunne skrive på det andre sted under de forutsetninger som er gitt der en skriver. Hvis ikke dette blir gjennomført vil dette, som sluket sier, være en evighetsmaskin med perosnangrep, dårlig stemning og harselas av begge leire...Så Høvding... Ta grep!
    Vi trenger en kraftigere oppdeling av kabeldebatter, men jeg ville først se hvordan denne tråden utviklet seg. Det er mange argument som taler både for og imot en oppdeling som foreslått, men all krangligen som har pågått tilsier at noe må gjøres.

    Uansett hva som blir den praktiske løsningen, så vil dette også være litt opp til brukerne. I en tråd som omhandler "forskjeller på kabler" så må en påregne at det blir heftig diskusjon, og jeg legger merke til at de som skriker høyest etter forandringer ofte er faste deltagere i alle kabel-krangle-tråder. F.eks. så ligger ikke denne tråden i kabel-hjørnet, og den var heller ikke tiltenkt å ta for seg forskjellen på kabler, men her er alle på plass, og diskusjonen pågår som den alltid har gjort.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Så vitenskapen er altså ikke statisk, men utvikler seg? Svar man ikke hadde i går, kan man ha i morgen? Gjerne som resultat av at man ikke kan forklare noe? Som det faktum at det er hørbare forskjeller på kabler? ...
    At det er hørbare forskjeller på kabler er bare et av mange fakta i denne sammenhengen, hva med disse faktaene:


    • Placebo påvirker alle, også erfarne hifi-folk.
    • I blindtester forsvinner ellers hørbare forskjeller mellom kabler.
    • Billige kabler gjør samme nytten som dyre

    Det er først når alle fakta er på bordet av vi kan begynne å trekke slutninger.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et fakta til er at hvis alle kabler hadde ligget i samme prisregion, så hadde man hatt lettere for å innrømme at kabler kan lyde ulikt. Den store verkebyllen her inne er at en del kabler er svindyre og dette faller enkelte tungt for brystet. Det er nok å bekymre seg over, så det er fint hvis ikke kabler også skulle måtte utgjøre en forskjell (og kostnad). Man føler dessuten at man ikke får så mye igjen for pengene når man kjøper en kabelstump til høy pris.......
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    ... så hadde man hatt lettere for å innrømme at kabler kan lyde ulikt.
    Den stråmannen er litt irriterende.

    Prøv å finn en eneste en her på sentralen som ikke vil innrømme at kabler kan låte ulikt.

    Uenigheten ligger vel mer i hvor stor forskjellen faktisk kan være, om den kan verifiseres på en etterettelig/etterprøvbar måte, og hvilke forhold som skal til for at forskjellene utgjør en forskjell.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Oslo
    - og deri ligger muligheten for nevnte perpetuum mobile! Kabler er hifiens Midt-Østen. Tar aldri slutt.

    :)

    vel, grunnen til at vi har ingeniører, og vitenskap, i det hele tatt er jo at noen sluttet å stole blindt på vitnesbyrd og fant det klokt å undersøke ting nærmere.
    Higgs partiklen blev forudsagt i 1960'erne og blev først bevist og fundet i 2012 og mange var ingen gang sikre på at den faktisk fandtes, men man fandt den heldigvis, for ellers havde man måttet kasserer alt hvad man hidtil havde fundet ud af, nærmer betegnet den såkaldte standardmodel.

    Jeg mener også at have hørt fra pålidelige kilder at der er blevet sat en del flere kræfter end på at finde denne partikel end man har gjort for at påvise at der hørbar forskel på kabler og forklarer dette, noget som iøvrigt også er blevet diskuteret siden 60-70'erne.

    På trods af det er ganske nemt at bevise at der må være lydmæsige forskelle, og også at der er lydforskelle, måske ikke altid hørbare for mennesker under alle omstændigheder, men lydforskellene må være der, næsten som med Higgs partiklen hvis det hele skal passe og hænge sammen.

    Det er også ganske nemt at bevise at et elektrisk diagram kan implementeres så det lyder vidt forskelligt, afhængigt af hvad der er benyttet til at realiserer diagrammet med.

    Altså et bevis for at der er mere end konstruktion som betyder noget, det er som med højtaler, det man bruger til konstruktionen har også sin del af indflydelsen på lydresultatet.
    Men det er desværre uinteressant for videnskaben. Og endelig også forstårligt, det er ikke særlig vigtigt i forhold til så meget andet, men jeg mener faktisk godt at der kunne ligge noget videnskabeligt interessant og vente på at blive opdaget.
    Du tar ikke poenget. Saken er at vitenskapen ikke stoler på vitneutsagn. Det er helt riktig at den alltid er i endring, det fordi den tar opp innser muligheten for at alle kan ta feil. Akkurat motsatt av dem som gjentar i det uendelige at det de hører er sant og gjelder alle. Det er derfor de ikke regner det å ta feil som et nederlag (selv om det på det personlige plan kan være tungt for forskerne).

    Det er derfor man har systemer og metoder, for å eliminere feilobservasjoner. De som observerer feil bør ikke sett ned på, for alle gjør det.

    Faren for feil gjorde at Higgspartikkelen ikke ble regnet som funnet før observasjonen var godt nok observert til at sjansen for feil var 1 av 3500000. Til sammenligning tar en del kabellyttere i disse trådene at de kan ta feil i det hele tatt.

    skal man late som man diskuterer vitenskap bør man nok tenke vitenskapelig :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    ... så hadde man hatt lettere for å innrømme at kabler kan lyde ulikt.
    Den stråmannen er litt irriterende.

    Prøv å finn en eneste en her på sentralen som ikke vil innrømme at kabler kan låte ulikt.

    Uenigheten ligger vel mer i hvor stor forskjellen faktisk kan være, om den kan verifiseres på en etterettelig/etterprøvbar måte, og hvilke forhold som skal til for at forskjellene utgjør en forskjell.
    Nei, det er nok av (les mesteparten av innleggene) som sier at det er absolutt INGEN hørbar forskjell, noe som en ABX test vil avdekke.
    Med en gang man åpner for dette, betyr det jo at man sier at 'disse små forskjellene er ikke verdt dine pengeutlegg, og dette har jeg satt meg som overdommer av').
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    - og deri ligger muligheten for nevnte perpetuum mobile! Kabler er hifiens Midt-Østen. Tar aldri slutt.

    :)

    vel, grunnen til at vi har ingeniører, og vitenskap, i det hele tatt er jo at noen sluttet å stole blindt på vitnesbyrd og fant det klokt å undersøke ting nærmere.
    Higgs partiklen blev forudsagt i 1960'erne og blev først bevist og fundet i 2012 og mange var ingen gang sikre på at den faktisk fandtes, men man fandt den heldigvis, for ellers havde man måttet kasserer alt hvad man hidtil havde fundet ud af, nærmer betegnet den såkaldte standardmodel.

    Jeg mener også at have hørt fra pålidelige kilder at der er blevet sat en del flere kræfter end på at finde denne partikel end man har gjort for at påvise at der hørbar forskel på kabler og forklarer dette, noget som iøvrigt også er blevet diskuteret siden 60-70'erne.

    På trods af det er ganske nemt at bevise at der må være lydmæsige forskelle, og også at der er lydforskelle, måske ikke altid hørbare for mennesker under alle omstændigheder, men lydforskellene må være der, næsten som med Higgs partiklen hvis det hele skal passe og hænge sammen.

    Det er også ganske nemt at bevise at et elektrisk diagram kan implementeres så det lyder vidt forskelligt, afhængigt af hvad der er benyttet til at realiserer diagrammet med.

    Altså et bevis for at der er mere end konstruktion som betyder noget, det er som med højtaler, det man bruger til konstruktionen har også sin del af indflydelsen på lydresultatet.
    Men det er desværre uinteressant for videnskaben. Og endelig også forstårligt, det er ikke særlig vigtigt i forhold til så meget andet, men jeg mener faktisk godt at der kunne ligge noget videnskabeligt interessant og vente på at blive opdaget.
    Du tar ikke poenget. Saken er at vitenskapen ikke stoler på vitneutsagn. Det er helt riktig at den alltid er i endring, det fordi den tar opp innser muligheten for at alle kan ta feil. Akkurat motsatt av dem som gjentar i det uendelige at det de hører er sant og gjelder alle. Det er derfor de ikke regner det å ta feil som et nederlag (selv om det på det personlige plan kan være tungt for forskerne).

    Det er derfor man har systemer og metoder, for å eliminere feilobservasjoner. De som observerer feil bør ikke sett ned på, for alle gjør det.

    Faren for feil gjorde at Higgspartikkelen ikke ble regnet som funnet før observasjonen var godt nok observert til at sjansen for feil var 1 av 3500000. Til sammenligning tar en del kabellyttere i disse trådene at de kan ta feil i det hele tatt.

    skal man late som man diskuterer vitenskap bør man nok tenke vitenskapelig :)
    Jeg tror heller ikke helt du har forstået min pointe, man kan måle-mæssigt måle forskelle på kabler, man kan matematisk beregne at der er forskelle på kabler , man kan simulerer at der er forskelle på kabler, så forskningen skal bare slå fast en gang for alle om disse forskelle også resulterer i hørbare forskelle ,og hvordan det hænger sammen.

    Eksempelvis hvad er årsagen til at der er så stor lydforskel på kobber og finsølv i samme konstruktion og indpakning, et forsøg jeg har lavet, og et forsøg som Niels Larsen NLE gentog da han udviklede sine kabler, han blev lige så overasket som jeg selv, og kunne heller ikke give en fyldestgørende forklaring, for så havde vi fået den, det er stensikkert , i stedet kom der noget pseudovidenskab med elektronskaller og afstande osv. ja det er da ikke utænkeligt at der er noget om det, den ene forklaring kan være lige så god som den anden, så længe vi intet ved.

    Vi har set eksempler på at nogle er nødt at have deres kone til afgøre om der er forskel eller ej , jeg selv har tit rettet mig efter min kat, hvis jeg ikke selv kunne kunne hører noget, blev den liggende foran højtaleren, så var det sikkert ok, skred den var det nok ikke så godt. Så forskel har der sandsynligvis været selv om jeg ikke kunne hører det.

    Det er alt sammen tegn, som sikkert har lige så meget vægt , som de tegn der gjorde at man satte sig for at finde Higgs partiklen og bygge CERN.

    Men som jeg også siger har det ingen interesse for forskningen om der er forskel på kabler , det er anden eller tredjerangs forskning , hvor foskerne for det meste er på samme niveau. eller endnu dårligere, men nu er der jo ingen grund til at nævne navne.
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.123
    En av grunnene til at jeg ikke er filla interessert i kabler er faktisk Sentralen.

    Det finnes andre grunner også.
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    ... så hadde man hatt lettere for å innrømme at kabler kan lyde ulikt.
    Den stråmannen er litt irriterende.

    Prøv å finn en eneste en her på sentralen som ikke vil innrømme at kabler kan låte ulikt.

    Uenigheten ligger vel mer i hvor stor forskjellen faktisk kan være, om den kan verifiseres på en etterettelig/etterprøvbar måte, og hvilke forhold som skal til for at forskjellene utgjør en forskjell.
    Nei, det er nok av (les mesteparten av innleggene) som sier at det er absolutt INGEN hørbar forskjell, noe som en ABX test vil avdekke.
    Med en gang man åpner for dette, betyr det jo at man sier at 'disse små forskjellene er ikke verdt dine pengeutlegg, og dette har jeg satt meg som overdommer av').
    Kan du finne noen av disse "mesteparten av innleggene" som sier det du påstår (uthevet)?

    Den eneste jeg vet som nærmest kategorisk avviser kabelforskjeller (om ikke nødvendigvis i denne tråden), er Kule-Trygve mht strømkabler.

    At de fleste vil slite med å avdekke forskjeller i en ABX-test, forteller om størrelsesorden av forskjellene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Eller man kan prøve å finne dem som sier at det er hørbare forskjeller, det er vel heller få (blant fornekterene) ;)
    Finnes disse forskjellene, så kan man jo i prinsippet identifisere kabler i en ABX test, men det kan jo som kjent ikke.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.123
    Jeg kan faktisk ikke huske at noen noengang har skrevet at det ikke er hørbare forskjeller på kabler.
    Men så har jeg ikke fulgt med så nøye.

    Stridens øye ligger vel mer ved hvor viktige disse forskjellene er.

    ( Ikke så viktige at det spiller noen som helst rolle, synes jeg. Men hva vet vel jeg. )
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg kan faktisk ikke huske at noen noengang har skrevet at det ikke er hørbare forskjeller på kabler.
    Men så har jeg ikke fulgt med så nøye.

    Stridens øye ligger vel mer ved hvor viktige disse forskjellene er.

    ( Ikke så viktige at det spiller noen som helst rolle, synes jeg. Men hva vet vel jeg. )
    Det er sikkert en felles enighet om at kabler måler noe forskjellig, med det anser jeg som poengløst, for det er vel ingen (fra noen leire) som kjøper dyre kabler med fordelaktige måleresultater, hvis man ikke samtidig hører noen som helst forskjell. Det kan dog være at farge, form, fleksibilitet, lengde og terminering spiller inn.

    Det er mulig at andre endringer enn kabelskifte kan være mer fornuftig (eksempelvis akustikktiltak), men jeg har store problemer med at andre skal avgjøre hvilke tiltak jeg skal prioritere. Jeg må få bestemme selv om de såkalte små forskjellene er verdt nok for meg.
     
    Sist redigert:

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Eller man kan prøve å finne dem som sier at det er hørbare forskjeller, det er vel heller få (blant fornekterene) ;)
    Finnes disse forskjellene, så kan man jo i prinsippet identifisere kabler i en ABX test, men det kan jo som kjent ikke.
    Stadig samme stråmann?

    Det er vel altså bare Kule-Trygve som fornekter kabelforskjeller, da riktignok på strømkabler.

    Er det flere åpne dører skal slås inn?

    Hva er problemet med ABX-tester? Så vidt jeg har forstått, handler det mest om at de som hører oktaver i forskjell seende, ikke er i stand til å høre forskjell om det er blindt (eller ikke tør å prøve). Det kan sikkert oppleves som et problem, men det problemet er ikke relatert til selve ABX-testen.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    3.123
    ABX-tester må nok trenes for at de skal ha noen som helst verdi.
    Det samme med dobbelt blinde tester.
    Man lytter helt forskjellig for å prøve å høre forskjeller, enn når man hører på musikk. Det er ikke engang i nærheten.

    ( med unnskylding for klossete setningsoppbygging )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn