Bøyde plater

taterunge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
87
Antall liker
0
Er det noen som vet hvordan man kan få rettet ut en vinylplate som er bøyd? Det er usannsynlig surt å pakke en ny plate ut av coveret for så å oppdage at den er bøyd og pickupen står og hopper ved hver omdreining.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
Er det noen som vet hvordan man kan få rettet ut en vinylplate som er bøyd? Det er usannsynlig surt å pakke en ny plate ut av coveret for så å oppdage at den er bøyd og pickupen står og hopper ved hver omdreining.
Send den tilbake der den kom fra....
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Send den tilbake der den kom fra....
Ja det kan du si det men ofte er portoen fra Norge like høy som å bestille ny plate med porto fra f.eks. USA! Jeg fikk sending fra Acoustic Sounds i forrige uke og fikk en plate som er helt ødelagt. Når jeg kontakter dem sier de jeg kan returnere den men jeg må betale portoen og da er jeg like langt.

mvh,
OS
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Ja det kan du si det men ofte er portoen fra Norge like høy som å bestille ny plate med porto fra f.eks. USA! Jeg fikk sending fra Acoustic Sounds i forrige uke og fikk en plate som er helt ødelagt. Når jeg kontakter dem sier de jeg kan returnere den men jeg må betale portoen og da er jeg like langt.

mvh,
OS
Jeg har aldri opplevd problemer med Acoustid Sounds, men i forrige forsendelse fikk jeg ei plate med tydelig skrap på første spor, varer et minutt ut i låten.

Spurte hva jeg skulle gjøre og fikk til svar at jeg kunne returnere den, når jeg da sa at det så jeg liten vits i, i og med porto (hint, hint) fikk jeg beskjed om at jeg kunne få en ny for $10 ved neste forsendelse!!

Det var høyst skuffende for en gammel kunde.

Når det gjelder bøyde plater, søk, det har vært mange tråder om dette. Det lages remedier for å rette plater, men de er dyre. Noen har bakt plater i stekeovn med og uten hell, men en skikkelig platekrans er kanskje billigst og mest effektivt?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.889
Antall liker
9.329
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei jeg har lagd platekrans til min micro seiki bl 51 dette fungerer meget bra. Disse er dyre å kjøpe.
 
P

Parelius

Gjest
Ja det kan du si det men ofte er portoen fra Norge like høy som å bestille ny plate med porto fra f.eks. USA! Jeg fikk sending fra Acoustic Sounds i forrige uke og fikk en plate som er helt ødelagt. Når jeg kontakter dem sier de jeg kan returnere den men jeg må betale portoen og da er jeg like langt.

mvh,
OS
Drittnettsted dette altså? Skal holde meg unna. Fortelll verden.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Er det noen som vet hvordan man kan få rettet ut en vinylplate som er bøyd? Det er usannsynlig surt å pakke en ny plate ut av coveret for så å oppdage at den er bøyd og pickupen står og hopper ved hver omdreining.
Clear Audio har noe de kaller Vinyl Doctor? Jeg vet desverre lite om denne. Jeg tror denne retter ut plater? Men er ikke helt sikker. Gå til http://www.clearaudio.de/. gå så til Download. Last ned catalouge 72 pdi. Så er den på side 59 i katalogen.

Mvh
Kjetil
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Huff skeive skiver ja, jeg har mange av sorten. Slike plateringer, hvem selger disse? Ser Clearaudio har en men den koster 700Euro :O Om man har tilgang til en skikkelig metallfres så burde det vel være mulig å lage en slik selv. Noen som kjenner til noen firma som driver med metall arbeid og kan frese en slik ring av en alu plate feks. ??
 

rocka

Fersking
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
ja det må jo la seg fixe uten at det må koste skjorta og en års lønn.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
VPI har en, den koster en del mindre enn Clearaudio sin, spørsmålet er bare om den er universell, eller utelukkende passer VPI-tallerkener.

Skal man ha noen til å gjøre jobben så flakser vel tusenlappene likevel, og da kan man vel likegodt kjøpe standardprodukt. Men, vær varsom med lager og matching.

Ellers finnes det jo spillere som reduserer problemet ved å ha en forhøyning inn ved spindelen og en konkav platestrammer (som min Orbe).
 
P

Parelius

Gjest
Tror VPI i sin bare passer VPI sin tallerken (om en da ikke har en tallerken som har samme mål).

Det kan nok raskt bli penger av å lage en selv på bestilling. Det holder ikke med aluminium; det trengs litt tyngde her.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. VPI har en, den koster en del mindre enn Clearaudio sin, spørsmålet er bare om den er universell, eller utelukkende passer VPI-tallerkener.

2. Ellers finnes det jo spillere som reduserer problemet ved å ha en forhøyning inn ved spindelen og en konkav platestrammer (som min Orbe).
1. Clearaudio verkar utmerka, og kan nok brukast ganske generelt (berre platetallerkenen har mindre diameter enn vinylplata). VPI passar berre visse (dei nyare og ikkje Scout) VPI-spelarar. Den tredje eg har prøvd, var utstyr på Kenwood L-07D (sikkert den aller fyrste spelaren med sånt utstyr), og etter det eg hugsar, burde han kunne brukast på lik linje med Clearaudio - litt dillete å sentrere ved hjelp av mal, men godt fungerande.
Skal du lage sjølv, må du finne ein lur måte å sentrere på. Skeiv vekt og/eller feil diameter vil nok kunne vere eit problem.
2. Ja, eg har prøvd å gjere nokre grep på dette tidlegare. Eg brukte ein Michell platestrammar -ein sånn du strammar fast til senterspindelen (fann også ein som hadde hol til senterspindelen, men som la vekta i ytterkanten av platestrammaren, om lag ved ytterkanten av labelen på plata. Denne funka best til min dåverande Technics SL 1000 II, men kosta såpass mykje at eg ikkje slo til - hugsar diverre ikkje merket). Eg kjøpte så ei PlatterMatter gummimatte (akkurat lik Oracle-matta på den tida) som var svakt konkav.
Så tok eg to tiøringar og bora hol i desse, og plasserte dei over senterspindelen. Når eg no skrudde fast plata, vart lyden generelt betre, og plater med ørlite kast i, vart spelbare. Men verkeleg skeive skiver var framleis ubrukelege, sjølv med tangentialarm. Etter å ha leika meg nokre månadar med dette, fann eg ut at lydkvaliteten var best med berre ein tiøring. Så såg eg bort frå dei skeive platene, som berre kan spelast med platekrans.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.889
Antall liker
9.329
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det beste er å ha støre talerken en plate, da er sentrerings problemet borte.Min veier ca 700gr og er lagd av 316 (syrefast) den må ikke vere magnetiske.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hva er betegnelsen på en slik fres som freser metall med vann og er datastyrt ? Hvilke bedrifter er det vanlig at har en slik en ? Etter hva jeg har forstått så leser disse CAD filer. Omså kan jeg (hvis jeg finner en sjappe) lage en CAD fil selv som de freser. Har fortsatt troen på at dette blir vesentlig billigere enn Clearaudio ;)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.889
Antall liker
9.329
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei Berg fikk en venn til å vannskjere den ut, så dreide jeg den til rett mål så den passet til min Micro seiki.Dette med en klaring på 0,002 mm. Dette tok ca 3 timer.Det trengs ikke dataustyrt for å gjøre dette,min her jeg er lagd i en vanlig dreibenk.
 

dagb

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Kjøp to vinylskiver, drei / skjær to glasskiver som er like store som vinylplata og lim plata mot glasset. (To stk for å få spilt begge sidene da vet du :) Gammelt audiofilt 70'tallstriks som sikrer unik lydgjenngivelse! Koster litt da...

DagB
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.141
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
4
En kompis lagde en platestrammer til meg.
Han arbeider på mekanisk verksted.
Han gjenget i tillegg senterspindelen slik at jeg skrur platestrammeren på. Det vil si han kappet av den senterspindelen som var orginalt fordi denne var steine hard. Også laget han en senterspindel av messing som han gjenget. Fungerer utmerket.
 
Topp Bunn