toref skrev:
Permission to speak?
Det er mulig jeg blir misforstått. Når jeg snakker om praktikere snakker jeg om de som har personlig erfaring med bruk av utstyr og som uttaler seg om de opplevelsene de har. Lundteigen manglet personlig erfaring, og belegg i det hele tatt, i denne saken. Uttalelsene rundt klasse-D var satt fram med personlig erfaring, men dreide seg om forhastede forsøk på å forklare og generalisere. Poenget mitt er at ny kunnskap dannes der teori og praksis møtes. Teoriens rolle er å systematisere, forenkle, forklare, predikere. Praksis er drivstoffet til teorien og utløpet for testing av teori. Dersom Rognlien opplevde at klasse-D forsterkeren gav mindre dynamikk enn rørforsterkere han har hørt tidligere, så mener jeg at det er grunn for å undre seg om hvorfor. Rognliens forsøk på forklaring er akkurat like feil som å ikke forsøke å forstå hvorfor Rognlien opplevde dette. Kanskje er det andre sammenhenger her som man ikke tidligere har vært oppmerksomme på? Jeg har nesten null erfaring fra praktisk bruk av klasse-D forsterkere, og denne tråden er vel heller ikke ment å være en tråd for diskusjon av klasse-D som teknologi, så det er vel ikke plassen for å ta den veien.
At Lundteigen bæsjer på leggen kan fortsatt ikke forsvare at det skal vises eksamenspapirer eller beviser på kvalifikasjoner innen fag som diskuteres på et fullstendig demokratisk forum som hifisentralen.no. Hvis det da skal være et demokratisk forum... Ser du for deg at hvert innlegg vurderes for faglig kompetanse, upartiskhet, relevans for forskningen, korrekt bruk av siteringer og rettskrivingsregler før det blir akseptert for publisering? Av hvem? Tror ikke det er så mange som ville sluppet igjennom, hverken som forfattere eller som jury.
Som jeg ser det, og jeg håper det er åpenbart at jeg bare uttaler meg på vegne av meg selv, så er sentralen et noenlunde demokratisk forum for læring. Læring fordrer selvsagt ydmykhet, og både Lundteigen samt veldig mange andre, kunne sikkert hatt nytte av det. Men uten at vi er åpne for at vi har forskjellige erfaringsgrunnlag og forskjellige "briller" tror jeg debattene blir intetsigende monologer som knapt har større verdi enn en reklamebrosjyre.
Mvh
Dette innlegget gir meg følelsen av at jeg har forsøkt å kneble noen. Det får meg til å tenke at du ikke har lest hele debatten, eller hatt hodet et helt annet sted når du leste innleggene mine. Jeg har skrevet flere ganger at jeg ønsker at alle skal ha lov til å skrive og at de ikke skal føle seg uglesett om de ikke har faglige meritter å vise til.
Feilen med uttalelsene ift klasse D er argumentasjonen. Hans subjektive konklusjon kan ikke angripes, men som du selv er inne på, bør man ta den seriøst og ikke avfeie den som vranglære. Jeg har selv flere faglige teorier om hva han hørte, men de hører ikke hjemme i denne debatten.
Her er min mening om hvordan man bør gå frem:
- Det man opplever subjektivt kan man dele fritt uten at noen har "lov" til å angripe dem.
- Om man har teorier om hvorfor man opplever noe så har man et ansvar. Med god faglig kompetanse i den aktuelle faggrenen er sjansen større for å treffe blink, men ansvaret er også større fordi det forventes at det man skriver har forankring i virkeligheten. Har man ingen kunnskap om faget må man selvsagt også gjerne dele sine teorier, men man må akseptere at teoriene blir saklig motargumentert av andre debattanter.
- Om man blir motargumentert har man tre muligheter, den ene er å bekrefte at motargumentet er, eller sannsynlig vis er korrekt. Den andre er å holde kjeft. Den tredje er å angripe motargumentet ved å faglig styrke sin egen argumentasjon eller ved å saklig/faglig argumentere for hvorfor "angrepet" er feilaktig.
Allikevel vet jeg at to som mener å følge disse retningslinjene havner i krangel, og jeg har en følelse av hva som skjer. Den ene legger frem en sujektiv opplevelse. Den andre svarer med et faglig innspill. Den første ser sin opplevelse angrepet, men på et faglig nivå han selv ikke henger med og da er det i gang.
I 99% av alle slike tilfeller mener jeg det ikke er snakk om noe angrep, men en interessant innskytelse. Et medlem fortalte at han hadde byttet fra passiv til aktiv deling, og derved rettet opp den absolutte fasen med påfølgende lydmessige forbedring. Jeg foreslo at vedkommende muligens kunne ha endret frekvensgang i forhold til før ombyggingen, noe som ble fulgt opp med beskyldninger om personangrep.
Ser du poenget Toref? Jeg ønsker å frata folk retten til å legge bånd på debatten med alt for store ord, beskyldninger om personangrep osv, kraftig off topic osv.