B. Hussain Obama. må IKKE bli president

O

Omar

Gjest
Denne mannen bør ikke bli president i USA. Gjett hvem han har sympati for, Israel eller Palestinerne. Det er første gang USA har en presidentkandidat med et såååå liberalt syn.
"Han roper We can change!" uten å komme med et eneste konkret forslag. helsevesenet der borte ja men HVORDAN?? "vet ikke". Typisk demokrater.. "Vet ikke"
Just air, no substance.
Jeg bruker ikke hans bakgrunn som argument fordi det er desverre politisk ukorekt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.369
Antall liker
6.766
Slapp av

Det blir nok McCane
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvis Obama blir valgt ser jeg muligheten for en ny JFK /MLK / Robert K. affære, noen der borte vet å ordne opp med uønskede elementer.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det noko eg ikkje vil fylgje etter NRK i, er det eit djupt og inderleg engasjement i presidentnominasjonsprosessane i USA. I går vart det kasta bort om lag eit kvarter av Dagsrevyen på ein ting som er mindre relevant enn amerikanske fotballkampar, (som vi også har hatt litt av på Dagsrevyen)

Personleg tykkjer eg dette er like interessant som resultata til det indonesiske damehockylandslaget. Kanskje litt mindre...

Men det er vel eit godt teikn at media fyllast opp av ting som ikkje har relevans....dei hadde nok proritert krig og naud, om det hadde vore i fokus no...
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
816
Antall liker
592
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Håvarhede skrev:
Denne mannen bør ikke bli president i USA. Gjett hvem han har sympati for, Israel eller Palestinerne. Det er første gang USA har en presidentkandidat med et såååå liberalt syn.
"Han roper We can change!" uten å komme med et eneste konkret forslag. helsevesenet der borte ja men HVORDAN?? "vet ikke". Typisk demokrater.. "Vet ikke"
Just air, no substance.
Jeg bruker ikke hans bakgrunn som argument fordi det er desverre politisk ukorekt.
Har han sympati med Israelerne? De visste jeg ikke. I såfall er eg enig, han må ikke bli president. Vi ser jo hva snart 8 år med Bush har ført til av lidelser for det Palistinske folket.
 
K

kbwh

Gjest
Du får reise over og prøve å stemme da, Håvarhede.
 
S

Slubbert

Gjest
Denne tråden bringer reflektert politisk diskurs opp på et helt nytt nivå. Jeg får virkelig tilbake troen på at det opplyste flertall bør ha unnskrenket bestemmelsesrett over enkeltmenneskers friheter og personlige valg.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Nietzsche mente det var galskap å drive folkeopplysning vha obligatorisk utdannelse for alle - han var overbevist om at folk kun ville bli ulykkelige over å lære seg alfabetet og å begynne å lese.

Denne tråden synes å understøtte hans synspukt.

Forøvrig har Obama ekstremt detaljerte policy papers på de fleste områder du kunne finne på å tenke på. Hvilket ikke betyr at jeg støtter mannen, men jeg har satt meg inn i hva han ønsker å utrette.

http://www.barackobama.com/issues/
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Soundproof skrev:
Nietzsche mente det var galskap å drive folkeopplysning vha obligatorisk utdannelse for alle - han var overbevist om at folk kun ville bli ulykkelige over å lære seg alfabetet og å begynne å lese.

Denne tråden synes å understøtte hans synspukt.

Forøvrig har Obama ekstremt detaljerte policy papers på de fleste områder du kunne finne på å tenke på. Hvilket ikke betyr at jeg støtter mannen, men jeg har satt meg inn i hva han ønsker å utrette.

http://www.barackobama.com/issues/
Desse tankane frå Nietzsche vart prøvd ut av Salahzar i Portugal, og den eldre generasjonen der har problema med analfabetisme og manglande kunnskap.
Tru meg, dei er ikkje einige med Nietzsche.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.270
Antall liker
2.869
Torget vurderinger
16
Håvarhede skrev:
Denne mannen bør ikke bli president i USA. Gjett hvem han har sympati for, Israel eller Palestinerne. Det er første gang USA har en presidentkandidat med et såååå liberalt syn.
"Han roper We can change!" uten å komme med et eneste konkret forslag. helsevesenet der borte ja men HVORDAN?? "vet ikke". Typisk demokrater.. "Vet ikke"
Just air, no substance.
Jeg bruker ikke hans bakgrunn som argument fordi det er desverre politisk ukorekt.
Så du tror det er republikanerene som tradisjonellt har vært mest israelvennlige ? Da bør du kanskje gå over 'American politics 101' en gang til.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Hva er galt med Obama? Jeg syns han virker som en langt bedre kandidat enn de andre som er igjen i løpet. Når det står mellom Obama, den ustabile krigshisseren McCain og gamlefru Clinton som er kjøpt og betalt i huet og ræva på lik linje med alle andre som har sittet i det ovale kontoret de siste tiårene har jeg ingen problemer med å foretrekke Obama. Obama har i det minste integritet, et fungerende moralsk kompass og et tilsynelatende oppriktig ønske om forandring.

Lawrence Lessig sier det mye bedre enn meg.
 
R

Ronny_D

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Berre dei som ikkje er analfabetar.
Ka fasken ; Kattolikkera'n ha ikje meire ein en liten vatikanstat midt blant de vantro. Keffør sku Jødan få stat dær mange true møtast saman med analfabeta og skriftløuse ? eg bærre spyyr
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
tror ikke det blir noe stort problem om obama vinner valget, men får håp clinton vinner.
Uansett, noe verre enn Bush blir det vel neppe!
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Håvarhede skrev:
Jeg bruker ikke hans bakgrunn som argument fordi det er desverre politisk ukorekt.
Ja, huff. Det er forferdelig at det ikke er stuereint å stå frem som rasist. ???
Eller hadde du noe annet i tankene?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Obsolete Audio skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Berre dei som ikkje er analfabetar.
Ka fasken ; Kattolikkera'n ha ikje meire ein en liten vatikanstat midt blant de vantro. Keffør sku Jødan få stat dær mange true møtast saman med analfabeta og skriftløuse ? eg bærre spyyr
Dette forstod eg ikkje. Du må nesten prøve ein gong til.

Elles er det godt å vite at dei som engasjerer seg mest i ymse emne på off-topic, har minst innverknad på det dei er engasjerte i. (Dette utsegnet er ikkje nødvendigvis retta til hr Obslolete. Det vil henge saman med kva han eventuelt meinte i inlegget sitt..)
 

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Til Audiophile-Arve; ber deg slutte med dine usmakelige karakteristika/kommentarer
til hvor liten innverknad, andre mennesker inne på dette forumet måtte være i besittelse av.

Du fremstår som en svært oppegående og kunnskapsrik person.
Men du kan vel holde deg til, et noenlunde saks relatert diskusjonstema, uten å
utbasunere dine personlige meninger, (med innlagte morsomme kommentarer) av hvor liten interesse du har for USA sitt kommende presidentvalg. Og deretter i et senere sitat, slenger inn en brannfakkel, kommentar, til hvilken liten (minst samfunns messig betydning?) innverknad andre personer har på dette forum, hva tjener det saken?

Skulle hvert interessant å hvite vilke kilder, eller hvordan du videre kommer frem til denne sluttkonklusjonen, over hvilken innverknad (påverknad) andre mennesker her inne på off-topic skal være i besittelse av.
Skulle nesten tro du hadde en lønnet stilling i en eller annen statsforvaltning/person overvåknings tjeneste.

Med dine nedlatende holdninger (fordommer), fremstår du her i denne konkrete temadiskusjonen som en person med svært lite respekt/folkelighet over for andre medmenneskers meninger, som i en konkret sak, har fremmet et annet synspunkt enn du selv har/ er i besittelse av.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.830
Antall liker
38.252
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Arve kan sikkert svare for seg selv, men det virker ganske åpenbart på meg at selv dypt følte og innsiktsfulle innlegg på Hifisentralens off-topic-hjørne har minimal påvirkning på utfallet av nominasjonsprosessen og presidentvalget i USA. Jeg trenger ikke engang lommepenger fra noen etterretningstjeneste for å se det, langt mindre fast lønnet stilling.

Men vi kan jo sjekke: For å påvirke presidentvalget må man være amerikansk statsborger og registrert som "voter". Hvor mange av oss er det? For å påvirke nominasjonsprosessen hos demokratene (de 11 mandatene som representerer utenlandsboende av ca 4050 totalt) må man i tillegg være registrert som demokrat. Hvor mange av oss er det?

Henholdsvis ingen og ingen? Neivel, så har vi ikke all verdens innflytelse på denne saken.

Likevel er jeg dypt uenig med trådstarter, både i standpunkt (Obama ser for meg ut til å være den beste av de gjenstående kandidatene, spesielt mht å gjenreise USAs omdømme og selvrespekt), argumentasjon (tommere retorikk enn den sittende presidentens skal man lete lenge etter, og trådstarter antyder noe om Israelvennlighet eller mangel på sådan - ikke helt sikker på hvilken av delene trådstarter mener er verst) og form (sluttreplikken tyder på noen form for krypto-rasisme eller insinuasjon om religiøs upålitelighet).

Men heldigvis har hverken trådstarter eller jeg noen som helst påvirkning på utfallet.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Gjenreise USAs omdømme?

Hva er galt med det?

Eller sagt på en annen måte, har de noensinne hatt et godt omdømme her til lands?

Vi elsker å hate USA, det er ikke noe nytt, alt er ved det gamle. Bare en person med like stor forrakt for USA som det vi selv har kunne vel være noe man her til lands kan bli fornøyde med, og det er liten grunn til å tro at amerikanerne vil velge noe slikt, vel er de sikkert veldig dumme, men så dumme er de neppe..

Sist det var valg der borte var det en gjeng med stor tiltro til egen påvirkningskraft her fra Norge som satte inn en annonse i en amerikansk avis for å fortelle amerikanerne hva de burde stemme. Man kan gremmes over enkeltes tro på egen fortreffelighet...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Forsøk fra utlendinger på å blande seg inn i valgkampen vil nok bare virke mot sin hensikt. Men det er ikke det samme som at alle skal sitte musestille til det hele er over og ikke våge å gi uttrykk for sine sympatier og håp for fremtiden.

Hvis USA velger Obama og ikke en konservativ krigshisser eller en religøs fanatiker, vil de ta et stort steg fremover og vil kunne skape et mye bedre samarbeidsklima for USA rundt i verden ellers. USAs omdømme i resten av verden er nå rekordlavt etter 8 års bushiansk vannstyre. Økonomien nermest kollapset, budgettunderskuddet er rekordstort, de starter nye kriger i hytt og pine og gjør ellers det de kan for å fremstå som spesielt usympatiske for resten av kloden.

Men det er jo lite vi kan gjøre med saken annet ann å håpe at vi ikke får 4 nye år med en ny Bush bak spakene.

http://www.flagamerican.net/american-flag.jpg
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.830
Antall liker
38.252
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Komponenten: Sønnen min er født i USA og dermed statsborger, og han var lenge stolt av det blå passet sitt med ørn på. Jeg har også en tante (!) som er ex-major i U.S. Army, og som fortsatt er ganske hendig med både rifle og hagle. Begge har uttrykt direkte skam over å være amerikanske etter de siste åtte årenes vanskjøtsel av landet. Landet trenger en ny JFK før det kan stå oppreist igjen. Av de fire gjenstående presidentkandidatene er det bare Obama som kan fylle den rollen - men det er langt fra sikkert at han greier det.

Selv har jeg bodd i USA i årevis, og har stor sympati med det beste i USAs styresett og politiske tradisjon. Nevner Lincoln, Jefferson, Roosevelt, Marshall, Eisenhower, Fulbright, Kennedy, King som noen knagger å henge det på. Men så skal man ikke være blind for at det er noen ganske nattsvarte understrømmer også, representert ved lang rekke "storheter" som McCarthy, J E Hoover, Wallace, Nixon, Limbaugh, Rumsfeld, Cheney, Bush jr, Coulter, osv.

Og jo, frem til Vietnamkrigen og Watergate hadde da USA ganske høy stjerne også i Norge. Deretter har det gått gradvis nedover. Lenge var frykten for Sovjetunionen en motvekt, sånn at på åtti-tallet foretrakk (tross alt) de fleste Reagan fremfor Gorbatsjov, for å forenkle det hele litt. Men de siste årene skal du langt, langt ut på ytterste kristenfundamentalistiske høyrefløy før du finner noen som sympatiserer med Bush-administrasjonen. Og det skal d'herrer Rumsfeld, Cheney, Rove, Bush, & co. ha mesteparten av vanæren for, ikke noen slags konstant antiamerikanisme. Men nå er det heldigvis bare 344 dager igjen før restene av den forskrudde juntaen går på hue og hekken ut. Og de kommer ikke tilbake på en stund.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Sikkert mange som bør skamme seg over hvor de kommer fra, tror nok amerikanerne kommer ganske langt ned på den listen og man skal være helt ærlig...



Ellers er det ikke sikkert at Obama blir en så stor suksess som president som enkelte tror.
Jeg leste nylig at han har vært muslim. Det kan bli et problem i forhold til muslimske land, for er det noe de misliker mer enn noe annet så er det frafalne muslimer...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.830
Antall liker
38.252
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Faren var lunken muslim og Barack ble vel tatt med i moskeer som barn. Islam skiller forøvrig mellom "frafalne" barn og voksne, så det skulle ikke være spesielt mye å frykte derfra. Fanatiske islamister vil forsøke å ta livet av enhver amerikansk president uansett, og vil være imot alt han står for, så dette gjør neppe noen stor praktisk forskjell.

En av mine tommelfingerregler er at folk flest er lik seg selv overalt. Jeg tipper at mange flere vil være positive og stolte over at en av "sine" blir president. Jfr hvor fort folk blir definert som "nordmenn" hvis de gjør det bra i idrett.

Derimot ville jeg vært mer bekymret for USAs egen ytterste høyrefløy og deres hat mot en president som ikke representerer deres verdisett. Obama sammenlignes med John F Kennedy, Robert Kennedy og Martin Luther King. Hvordan gikk det med dem til slutt?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.811
Antall liker
7.851
I de fleste land med sterke religiøse understrømmer i den politiske meningsdannelse, og her er det bare Irland av EU-landene som historisk har vært i nærheten av USA (i følge The Economist og The World Value Survey), så er det dessverre en sterk positiv korrelasjon mellom religiøs konservatisme og politisk disiplin. Som i store deler av den post-kommunistiske verden; mens sosialliberalerne blir sittende på kafe og diskutere politikk, så tropper de bitre gamle og de sinte unge faktisk opp ved stemmeurnene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
noruego skrev:
I de fleste land med sterke religiøse understrømmer i den politiske meningsdannelse, og her er det bare Irland av EU-landene som historisk har vært i nærheten av USA (i følge The Economist og The World Value Survey), så er det dessverre en sterk positiv korrelasjon mellom religiøs konservatisme og politisk disiplin. Som i store deler av den post-kommunistiske verden; mens sosialliberalerne blir sittende på kafe og diskutere politikk, så tropper de bitre gamle og de sinte unge faktisk opp ved stemmeurnene.
Kva med Tyrkia i ein slik samanheng, Deffe?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
noruego skrev:
I de fleste land med sterke religiøse understrømmer i den politiske meningsdannelse, og her er det bare Irland av EU-landene som historisk har vært i nærheten av USA (i følge The Economist og The World Value Survey), så er det dessverre en sterk positiv korrelasjon mellom religiøs konservatisme og politisk disiplin. Som i store deler av den post-kommunistiske verden; mens sosialliberalerne blir sittende på kafe og diskutere politikk, så tropper de bitre gamle og de sinte unge faktisk opp ved stemmeurnene.
Kva med Tyrkia i ein slik samanheng, Deffe?
Ikke så stor forskjell her som ellers. Deter gjerne de mest konservative og de mest religiøse som en mest innbitte i kamp for sine saker og sin overbevisning om at de står for det enestste rette. Her nede, som så ofte ellers, er religøs konservativisme også sterkt tilknyttet de fattige og lavt utdannede, som ofte har et noe simplistisk syn på verden.

Men her nede har de også de religøse konkurranse fra de kemalistene om å være mest engasjert i politikk og styre og stell. Men de er jo også konservative i ordets rette forstand de også.

Når det gjelder andre EU land som er preget av voldsom religiøs innflytelse kan vi jo ta med Polen i samme slengen. Selv om de er på bedringens vei der også. Land som Portugal har vel ikke gått helt fri de heller.
 

Maske

Medlem
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
31
Antall liker
0
Det viktige med både Obama og Hillary Clinton er jo at de, dersom de blir valgt til president, vil bryte en barriære ved å bli henholdsvis den første fargede og den første kvinnelige presidenten i USA. Derfor håper jeg at en av dem blir valgt - og jeg tror begge kan bli en god president!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Atilla skrev:
Det viktige med både Obama og Hillary Clinton er jo at de, dersom de blir valgt til president, vil bryte en barriære ved å bli henholdsvis den første fargede og den første kvinnelige presidenten i USA. Derfor håper jeg at en av dem blir valgt - og jeg tror begge kan bli en god president!
Ja begge disse har potensiale til å bli gode presidenter for USA. Men det hadde jo vært artig om de hadde slått seg sammen da, Obama som president og Clinton som VP. Ingen av dem har vel avvist muligheten selv om det er alt for tidlig å snakke om den før det er avklart hvem som blir hovedkandidaten.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Hillary som president vil bli fullstendig kaos, det er jeg overbevist om. Med enkle ord: Bill som sjuende far i huset. Hvem skal bestemme? Hun vil forresten aldri bli valgt. Obama derimot har noe ved seg. Har en følelse av at han kan bli president. Pokerspill er jo så populært for tiden. Ansvarligheten kommer nok med embetet, mannen er smart. Han vil forresten bombe stammeområdene i Pakistan...
Men, McCain er det fornuftige alternativet, naturligvis. Fem, (5!) år på grillen i Nord-Vietnam gjør noe med et menneske. Han er trygg, og mye tøffere enn Putin!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Men, McCain er det fornuftige alternativet, naturligvis. Fem, (5!) år på grillen i Nord-Vietnam gjør noe med et menneske. Han er trygg, og mye tøffere enn Putin!
Ja slikt gjør noe med folk. Psykiske problemer, alkoholisme, dop misbruk, uteligging, deprejsoner, galskap og invaliditet er vel de mest kjente effektene. Neppe noe tillitsvekkende bakgrunn det. Blir litt som å velge John Rambo som forsvarsminister. Er vel mer en tikkende bombe enn en trygg kosebamse dette. Men for all del, han er da et bedre alternativ enn de andre republikanske kandidatene så hvis amerikanerne går på limpinnen igjen og innsetter noe slikt så kan det neppe være noe verre enn det som nå sitter i stolen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Ja slikt gjør noe med folk. Psykiske problemer, alkoholisme, dop misbruk, ..........................Neppe noe tillitsvekkende bakgrunn det.
Deph,

Du gjør meg alltid litt usikker på hva du egentlig mener. Var dette reaksjoner på grunn av at man snek seg unna Vietnamkrigen? ( en viss sittende president,- Busk ), eller var det ment som eksempel på reaksjoner fordi man deltok? ( McCain, - visste forøvrig ikke at han hadde slitt med alkohol og slikt )
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ja slikt gjør noe med folk. Psykiske problemer, alkoholisme, dop misbruk, ..........................Neppe noe tillitsvekkende bakgrunn det.
Deph,

Du gjør meg alltid litt usikker på hva du egentlig mener. Var dette reaksjoner på grunn av at man snek seg unna Vietnamkrigen? ( en viss sittende president,- Busk ), eller var det ment som eksempel på reaksjoner fordi man deltok? ( McCain, - visste forøvrig ikke at han hadde slitt med alkohol og slikt )
Nei mer en generell betraktning om hva vietnamveteraner ofte sliter med. Det var ikke direkte koblet mot den ene eller andre presidenten. Kun en påpekning av å ha vært utsatt for brutale krighshandlinger gjennom mange år ikke nødvendigvis er noe positivt, hverken for en leder eller andre. Det kan godt hende at Cain er uberørt av sine opplevelser for alt jeg vet, eller har undertrykket dem, eller hadde stor gled og nytte av dem. Men jeg kan uansett ikke se at dette er noen slags fordel. I allefall er fort de erfaringene man har fått ved å jakte gulinger og kommunister i jungelen lett overskygget av de påkjenningene man som menneske gjerne får av slikt.

Det er ikke noen kommentar til vietnamkrigen som sådan. Selv om det hele var helt fånyttes og USA tapte til slutt. Ser ikke ut som Cani har lært noe av denne biten heller, for USA har jo sitt nye vietnam nå i Irak. Kanskje han bare vil utsette den uunngåelige tilbaketekningen noen år til slik at ikke han selv da fremstår som presidenten som tapte Irak krigen. Det er jo verdt å ofre noen tusen flere amerikanske soldater for i seg selv.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.270
Antall liker
2.869
Torget vurderinger
16
BBking skrev:
Hillary som president vil bli fullstendig kaos, det er jeg overbevist om. Med enkle ord: Bill som sjuende far i huset. Hvem skal bestemme? Hun vil forresten aldri bli valgt. Obama derimot har noe ved seg. Har en følelse av at han kan bli president. Pokerspill er jo så populært for tiden. Ansvarligheten kommer nok med embetet, mannen er smart. Han vil forresten bombe stammeområdene i Pakistan...
Men, McCain er det fornuftige alternativet, naturligvis. Fem, (5!) år på grillen i Nord-Vietnam gjør noe med et menneske. Han er trygg, og mye tøffere enn Putin!
McCain var flinkeste gutten i klassen i Vietnam, han sang som en fugl og stilte villig opp i propagandafilmer for nord vietnameserene. Det var utvilsomt meget tøft å sitte i Vietnamesisk fangeleier, sikker noe få om noen av oss engang kan forestille oss men det var altså andre fanger som hold kjeft om 'chain of command' og ikke stillte opp i propagandafilmer.

Når det gjelder McCains fortreffelighet som president så finnes det utallige eksempler på at det siste han burde bli er nettopp president. En mann som ikke kan styre sinnet sitt vil jeg ikke ha med fingeren
på knappen.
McCain har dessuten ikke en særlig solid støtte fra den konservative basen, han kan faktisk tape mot Obama. Hadde Obama vært hvit så hadde løpet vært kjørt. Hillary tror jeg er for polariserende til å vinne.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Håvarhede skrev:
Denne mannen bør ikke bli president i USA. Gjett hvem han har sympati for, Israel eller Palestinerne. Det er første gang USA har en presidentkandidat med et såååå liberalt syn.
"Han roper We can change!" uten å komme med et eneste konkret forslag. helsevesenet der borte ja men HVORDAN?? "vet ikke". Typisk demokrater.. "Vet ikke"
Just air, no substance.
Jeg bruker ikke hans bakgrunn som argument fordi det er desverre politisk ukorekt.
Mener Obama er den klareste presidentkandidaten USA har hatt på 35 år............... ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Nå er nok mye av charmen og kulheten til Obama et spill for galleriet da, men for all del.. det er jo det som er valgkamp. Men han støttet jo selv de fasistiske Patrio Act lovene og har sagt seg villig til å bruke atomvåpen i kampen mot terror (hva han nå enn mener med det). Så helt trygg er nok ikke han heller. Men det er jo ikke noen voldsomt mye bedre kandidater heller da.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Tror nok det blir en forandring for USA viss Obama blir valgt,og internasjonalt ser jeg litt konturene av en verden som da beveger seg i samlet saueflokk mot kanten av stupet.
Man må vere forsiktig med hva man ønsker seg.......
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Tror nok det blir en forandring for USA viss Obama blir valgt,
Ja det er vel litt av poenget. Han går jo til valg på at det skal bli forandringer på mange måter, det er dette som gir håp og entusiasme blandt hans tilhengere.

og internasjonalt ser jeg litt konturene av en verden som da beveger seg i samlet saueflokk mot kanten av stupet.
USA har alltid vært en bjellesau både økonomisk og utenrikspolitisk. At de har ledet verden til en stup i løpet av de siste årene kan så være, men da er det vel greit med litt forandinger da og ikke holde stø kurs fremover.


Man må vere forsiktig med hva man ønsker seg.......
De har nå den mest upopulære presidenten som har sittet i det hvite hus, så uansett hva de får blir det nok forbedringer.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Tenkte mer i det åndelige perspektiv Gjestemedlem ;)

De får det helt sikkert bedre økonomisk når de slutter å bruke vanvittige summer på kriger her og der,og de kommer til å få langt mer respekt fra det internasjonale samfunn når de inntar en mer politisk korrekt holdning til muslimer og Israel.
Jeg ser ingen som da står i veien for en samlet bevegelse mot et "verdens-samfunn" .
Israel blir helt sentralt fremover.Ser ut som de kommer til å bli stående ganske alene viss Obama kommer til makten,og da har Israel kun en plass å vende seg for støtte .......
 
Topp Bunn