B&O TX-2, får ikke lyd

perolarike

Medlem
Ble medlem
02.09.2006
Antall liker
0
Kjøpte nylig en B&O TX-2 platespiller. Når jeg plugger den på mitt Beomaster 4500 fra 1990 kommer det ikke lyd. Med unntak av når jeg skrur volumknappen nesten på maks, da hører jeg svak knitrete lyd i begge høyttalerne. Phonoinngangen er i orden, den er testet med andre lydkilder.

Hva kan være galt? Kan en defekt stift være problemet? Det høres ut som om den virker.  Kabelen? Andre ting inni spilleren?
Siden det tross alt kommer lyd frem, må det nesten være noe inni platespilleren, som forøvrig er stappet med ledninger og elektronikk. Finnes det B&O verksteder i Oslo?

M

Mulelid

Gjest
Phonoinngangen er testet med andre lydkilder? En platespiller gir ikke mer enn ca 3 - 4 millivolt kontra bortimot 2 volt fra en CD-spiller, så du må ha koblet litt feil et sted nå? :)

perolarike

Medlem
Ble medlem
02.09.2006
Antall liker
0
phonoinngangen er testet og virker med andre kilder. Det er mulig at jeg trenger en RIAA forsterker. Tror kanskje ikke verken platespiller eller forsterker har det.

perolarike

Medlem
Ble medlem
02.09.2006
Antall liker
0
Etter å ha sjekket dette nærmere: verken beomaster 4500 eller tx-2 har riaa.
Derfor kjøpte jeg en NAD riaa til 698,- som fungerer - det ble lyd!

Men: lyden er noe dårlig, den er rund og bassaktig, lite diskant. Er det vanlig tro? det blir jo noen ekstra kabler fra spilleren til forsterker. Særlig RCA female/DIN overgangen min er billig, tror jeg.

K

kbwh

Gjest
Har du inspisert den som sitter på?
Ringt rundt til B&O-forhandlere som kanskje kan ha en MMC-pickup liggende?

(Husk: B&O SKAL være dyrt ;D)

perolarike

Medlem
Ble medlem
02.09.2006
Antall liker
0
Nei, fikk lyd først i går, men skal se nøyere på den i dag. Jepp, det koster forsåvidt med B&O. Men de må sies at jeg fikk hele beosystem 4500 (Receiver, CD og kassett=120 cm langt)) til 1800 kr. Borimot ubrukt ifølge selger og hvordan fjernkontrollen ser ut. TX-2 kostet en tusing hos en vinylselger på Youngstorget.
I 1990 kostet dette over 30000 tusen totalt. DET er sykt.

M

Mulelid

Gjest
Ja, sånn ca 27.000,- kr for navnet og 3.000,- for det øvrige skrammelet.. :)

Topp Bunn