Forsterkere B&W 804 Diamond - anbefalinger effektforsterker(brukt)

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
En rotel rb 1590 vil nok være bra!
Jeg har hatt bryston 4b sst, solgte min for 10 lapper, så 19 er latterlig...., det er en 0k forsterker.
Men vil heller anbefale deg emotiva xpa dr2 dersom du greier å få tak i.
Den fikk til og med toppscore av lyd og bilde.
Den driver mine epicon 6 med stor autoritet c,")
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cundis: VDH er et tidligere Klubben-merke, så jeg kan bekrefte at f.eks. D102Mk3 fungerer stjerne med 804D også...Du kan nok mer enn tenke deg til hva NRS´Ask kan få til derrsom pre er i Bladeliusklasse. ;)

Assy74: Prøv den kommende Baldelius Thor IV på Epicon 6, du...da ryker Rotel ut med terminalene først:cool:
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Jeg opplever ikke JC-1 som farget akkurat.
Da er det andre ting i kjeden som tilfører fargingen. Parasound Halo har utsøkt måledata.
Uansett! Gratulerer med ny forsterker, og den er sikkert grisebra.

Like its predecessor, the Parasound JC 1+ offers a lot of low-noise, low-distortion power, and it is safe to say that its distortion signature will have no effect on the amplifier's sonic character.—John Atkinson
parasound-halo-jc-1-monoblock-power-amplifier-measurements-0
Når det gjaldt JC1 så var det spørsmål fra min side.

Har fortsatt pga varmen ikke fått testet ordentlig, men det ser og høres lovende ut.

Vil Bladelius ASK klare og dra 802 Diamond eller 802 D3 hvis jeg oppgraderer til det?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NRS: Skulle tro det, ja. Og holder det ikke med en, ta inn en til ;) Da har du strøm på linje med verdens største monoblokker, totalt sett. Over 4 kVA- eller FIRE TUSEN WATT. Merk: For å kunne bruke to, kjør dem på RCA. Da bruker du biamping, med ei blokk pr. elementpar. En hver til å drive hhv. bass og diskant.Kjørt i stereo. Ingen brokobling. Og totaleffekten blir 4x 165 watt. Er lik 2x330. Det holder i massevis, selv til 801 når de er umderbygd som Bladelius gjør.
 
Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Når det gjaldt JC1 så var det spørsmål fra min side.

Har fortsatt pga varmen ikke fått testet ordentlig, men det ser og høres lovende ut.

Vil Bladelius ASK klare og dra 802 Diamond eller 802 D3 hvis jeg oppgraderer til det?
Det var egentlig et svar til Auditor, men jeg så det som ryddig å besvare deg som trådstarter, og innlegget ditt.
Igjen! Det er romstørrelse, lyttevolum og om du deler mot sub(er) elller ei som avgjør dette. Slik vi har snakket om tidligere.
Du har jo gitt uttrykk for at du har at moderat forhold til det å spille høyt, så jeg ser ingen skjær i sjøen som skulle velte opplevelsen.
Kjør på!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alphamale: Krell er ikke akkurat konservative i oppgitt effekt heller. Og trafoene/forsyningene der er velbygde, men som regel langt mindre enn de Mike bruker.Ett eksempel er KAV400xi Jeg har prøvd en og annen amp, jeg også...Det det er snakk om er å uansett lyttevolum, romstørrelse, last eller sub ha LANGT mer ressurser til rådighet enn du NOEN GANG vil få bruk for. Uansett situasjon! Overskudd, stabilitet, diktatorisk kontroll, brutale reserver, vanvittig raffinement, eksklusivitet og silkehansker på en og samme tid! Hos meg er strømregelen som følger: Hvis du bruker mer enn 10% av effekten i forsterkeren til rein drift, er forsterkeren for liten. Og en for stor forsterker finnes i praksis ikke.
 
Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Har jeg skrevet noen steder at jeg er uenig med det du sier her?
Han spør om det vil holde til en oppgradering av ht, hvorpå jeg svarer at; Til hans bruk vil jeg anta det er problemfritt.

Det er en grunn til at ampene i signaturen min samt to av verdens beste subber innenfor betalbar pris står her og ruger sammen med noen ht. noen mener man ikke trenger sum til.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alphamale: De er gode, det skal de ha! Men forsyningene er imo noe snaue. Det gjelder for det aller meste opp mot Mikes amps, så det behøver du ikke å være urolig for. Du har heligvis nok av dem. Og John Curl har bestandig visst hva en god forsterker er og må være,
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alphamale: Jeg sa: SOM REGEL..hvis du fikk det med deg. Og hvor mye betaler du ikke for en av de Krellene???
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alphamale: Langt ifra. Det er tross alt ca. ti forsterkerkonstruktører i verden som bygger såpass strømmessig solid. 2 nordmenn, 2 dansker, en svenske, tre amerikanere og etpar tyskere..Pluss gutta hos Ypsilon i Hellas og newzealandske Plinius/Perreaux..For å nevne noen.
 
Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Nå skal det vel sies at Krell i de mer betalare klasser ikke har samme strømreserver som Bladelius i sammenlignbar klasse har.

Liker Krell godt, hadde en mindre modell for endel år siden.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cundis: Nettopp..det er hele poenget. Bladelius leverer det de dyrere merkene har-pluss mer- til en pris som er direkte billig ift hva du får. Som du har opplevd med din forsterker. I tillegg slipper du det der helt bånn irriterende "skimmeret" omtrent alle klassiske Kreller har midt i øvre mellomtone. Jeg har aldri sagt at ikke Dan D´Agostino vet hvordan han skal bygge. Det er de nye Master-delene under Dans eget navn et kronbevis på at han gjør. Men så er det prisen, da...Han er en av de tre ameikanerne på lista mi, hvis du lurer. Sammen med Nelson Pass og John Curl.
 
Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Definitivt mye for pengene med Bladelius ja. Og du har rett i at de er befriende frie for "fnidder og gnell" i øvre mellomtone, som Knut Vadseth ville kalt det. Jeg syns forøvrig at det er veldig mange merker som har litt av dette, og i tillegg så tydelig-gjør gjerne ulomskheter fra nettet seg også nettopp her.
Hva dette fenomenet kommer av, eller hvordan Mike Bladelius klarer å jobbe seg rundt det hadde vært interessant å vite. Det er langt lettere å leve med Bladelius enn mange andre forsterkere når alle kokeplater fyres opp rundt omkring i hjemmene.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Alphamale: Langt ifra. Det er tross alt ca. ti forsterkerkonstruktører i verden som bygger såpass strømmessig solid. 2 nordmenn, 2 dansker, en svenske, tre amerikanere og etpar tyskere..Pluss gutta hos Ypsilon i Hellas og newzealandske Plinius/Perreaux..For å nevne noen.
Hvilke merker står de bak foruten de du har nevnt ?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kasol: CHeck your history :) Kan si såpass:

John Curl er i Parasound. Nelson er Nelson og Dan er Dan. Sistnevnte grunnla Krell, og var der i årevis. Nelson Pass trenger ingen videre presentasjon. I Norge er vi bortskjemt med gode konstruktører (Bent Holter hos Hegel pg Rolf Olstad i Adyton- for å nevne noen) Flemming Rasmussen grunnla Gryphon, Poul Rossing står bak Gamut ( og tidligere Avance høyttalere) og danskene har ellers både Vitus og Densen- -pluss en haug fler. I Tyskland er stikkordene : Friedrich Schäfer (ASR), Dieter Burmester, MBL og Halcro. Og svensken? Mike Bladelius...Se merittlista hans, så skjønner du nok mer..


Cundis: Mye annen nordisk strøm som kunne blitt spart, ja. Men vi er alle forskjellige og har forskjellig vei til målene--
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg får forresten et produkt fra en ny norsk konstruktør på besøk her hjemme når jeg kommer hjem fra jobb på sjøen i Aug.
Denne er et målebeist og en helt annen konstruksjon enn det jeg har stående her nå. Jeg er spent på hvordan den vil håndtere lasten fra 800d3.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Har erfaring med det meste du nevner EC AW250, Hegel H4, PassLab, BMC CS3, Sugden Class A, Parasound 3500 ? (lenge siden). Ellers må jeg nevne igjen Coda
Den imponerte stort - sikkert pga stor strømforsyning som jeg også er glad i :)
Har denne hjemme nå istedenfor Bryston
Grei strømforsyning på den også :) Meget fornøyd med begge disse to
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg får forresten et produkt fra en ny norsk konstruktør på besøk her hjemme når jeg kommer hjem fra jobb på sjøen i Aug.
Denne er et målebeist og en helt annen konstruksjon enn det jeg har stående her nå. Jeg er spent på hvordan den vil håndtere lasten fra 800d3.
Vera? Blir bra med litt ekte kvalitet istedenfor alle disse middelmådigheter som hittil har blitt pepret ut i tråden 😁
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Endelig har fått en del tid til å utforske og lytte nå. Fikk jobbet litt med plassering av høyttalere og målinger av rommet.

Er nå svært fornøyd med både Bladelisus'en og 804 Diamond'ene.

For å få ryddighet og kontroll i 804'ene så trengs de absolutt en forsterker som er overdimensjonert. Lydbildet og lyden er nå bedre enn jeg noensinne har hatt. Jeg klarer ikke med ord å beskrive det. Denne kombinasjonen passer perfekt.

Takk igjen for alle supre anbefalinger og råd.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.400
Sted
Nøtterøy
Flott at du er fornøyd med lyden nå. Bladelius har jeg aldri vært borti. Har hatt Parasound A21. Synes denne er oppskrytt. Låt aldri bra hos meg med div forforsterkere. Synes den rota til lydbildet. Bryston 4B3 er i en helt annen liga. Prismessig også da selvfølgelig.:rolleyes:
 
Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
For å få ryddighet og kontroll i 804'ene så trengs de absolutt en forsterker som er overdimensjonert. Lydbildet og lyden er nå bedre enn jeg noensinne har hatt. Jeg klarer ikke med ord å beskrive det.
Herlig å lese! For meg tilfører Bladelius en X-faktor i lyden som gjør at man bare vil lytte mer og mer. Den taler til både hjerte og hjerne, men aller mest til hjertet. Får musikken til å høres ut som musikere av kjøtt og blod. Som å komme hjem etter en lang reise.

Veldig intressant at B&W 804 D og Bladelius er en såpass god match! Har ikke lest så mange brukererfaringer med denne kombinasjonen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cundis, NRS : Det blir gjerne sånn når forsterkeren er gjennomtenkt og produsert riktig fra begynnelsen. Begge dere to bruker høyttalere som krever en hel del, så det å finne den "perfekte" da kan fort bli uforholdsmessig kostbart for å unngå relativt store kompromisser. . Som det å MÅTTE doble opp antallet forsterkere av en mindre fleksibel type for å få ut noe i nærheten av samme, uforvrengte, reelle effekten som en enkelt Bladelius i seg selv leverer. Det vil da også bety en sterkt forlenga signalvei, med evt. tilhørende kvalitetsforringelse av signal som resultat. Dersom anlegget derimot KAN holdes så enkelt som mulig med færrest mulig deler, vil det ha samme effekt som i en monitor kontra ei søyle: Færre , bedre deler, høyere kvalitet, råere resultat ift. anvendt systemkapital. KISS + Value For Money. kort sagt. Som vanlig: Det gjelder å finne ut HVA man søker, HVOR det finnes og HVORDAN man skal få det. Samt HVEM man selv er, (y) :) Høres bra ut, det her:cool: Merk: Selv om dagens integrerte forsterkere HAR blitt svært gode betyr ikke den forenklingsstrategien nødvendigvis at integrert er bedre enn delt. Det er det som regel ikke, all den tid at det delte settet fortsatt kan bygges med færre kompromisser enn noen integrert løsning til dato. Der plass er begrenset KAN dog integrert være den beste løsning, men langtfra bestandig. Så har vi forsterkerne i Thor-klasse, da. Som hederlige unntak til den "regelen".. :devilish: ;):coffee:

Andy: Hvorfor ikke prøve? Du kan jo for eksempel bygge et aktivt system, basert på Idun Mk1....Jeg har en stående..
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Cundis, NRS : Det blir gjerne sånn når forsterkeren er gjennomtenkt og produsert riktig fra begynnelsen. Begge dere to bruker høyttalere som krever en hel del, så det å finne den "perfekte" da kan fort bli uforholdsmessig kostbart for å unngå relativt store kompromisser. . Som det å MÅTTE doble opp antallet forsterkere av en mindre fleksibel type for å få ut noe i nærheten av samme, uforvrengte, reelle effekten som en enkelt Bladelius i seg selv leverer. Det vil da også bety en sterkt forlenga signalvei, med evt. tilhørende kvalitetsforringelse av signal som resultat. Dersom anlegget derimot KAN holdes så enkelt som mulig med færrest mulig deler, vil det ha samme effekt som i en monitor kontra ei søyle: Færre , bedre deler, høyere kvalitet, råere resultat ift. anvendt systemkapital. KISS + Value For Money. kort sagt. Som vanlig: Det gjelder å finne ut HVA man søker, HVOR det finnes og HVORDAN man skal få det. Samt HVEM man selv er, (y) :) Høres bra ut, det her:cool:

Andy: Hvorfor ikke prøve? Du kan jo for eksempel bygge et aktivt system, basert på Idun Mk1....Jeg har en stående..
Auditor, spør igjen. Hva er din forbindelse til Morten /NAT siden du konsekvent fronter hans portefølje her inne?
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Rapport etter litt mer langsiktig lytting og utbedring. Har jobbet litt mer akustikk behandling. Bass har blitt svært stram, kjapp og tung. Egentlig ganske utrolig at denne lille høyttaleren (minste gulv-modell i 800-serien) klarer en så tung tilstedeværelse i nedre toner. Har mange bekjente i hifi-kretser som snakker dritt om BW, og sier "Hvorfor kjøper du det, er jo ingen bass" - det jo fordi de har kjøpt BW og kobler det til hjemmekino-receiveren.

Er nå så fornøyd, men likevel har det sneket seg inn en tanke å prøve å få tak i 802 Diamond.
 

Sjur K

Fersking
Ble medlem
02.04.2015
Innlegg
4
Antall liker
0
Jeg ville lyttet til en Naim Nap 250 DR. Tror den vil drive de med lettet og gir veldig mye spilleglede!
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Rapport etter litt mer langsiktig lytting og utbedring. Har jobbet litt mer akustikk behandling. Bass har blitt svært stram, kjapp og tung. Egentlig ganske utrolig at denne lille høyttaleren (minste gulv-modell i 800-serien) klarer en så tung tilstedeværelse i nedre toner. Har mange bekjente i hifi-kretser som snakker dritt om BW, og sier "Hvorfor kjøper du det, er jo ingen bass" - det jo fordi de har kjøpt BW og kobler det til hjemmekino-receiveren.

Er nå så fornøyd, men likevel har det sneket seg inn en tanke å prøve å få tak i 802 Diamond.
Så bra!
802 er en annen liga..
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
Så bra!
802 er en annen liga..
Går nok for 802 Diamond så fort jeg finner ett kurrant priset eksemplar på brukten.

Eneste jeg er bekymret for er om Bladelius Ask er dimensjonert for å ha kontroll på 802 Diamond.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.443
Antall liker
3.927
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Går nok for 802 Diamond så fort jeg finner ett kurrant priset eksemplar på brukten.

Eneste jeg er bekymret for er om Bladelius Ask er dimensjonert for å ha kontroll på 802 Diamond.
Du har pm.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Kunne sjøl godt tenkt meg 803D3 eller 802D3. Ikke ofte å se brukt. Får vente og se om noe dukker opp....
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kunne sjøl godt tenkt meg 803D3 eller 802D3. Ikke ofte å se brukt. Får vente og se om noe dukker opp....
Disse dukker ikke ofte opp; og når de gjør det er det vanligvis fordi selger skal oppgradere til modellen over (som er et godt tegn) :)
Har selv 802D3 og er ekstremt fornøyd.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
127
Antall liker
83
804 Diamond og Bladeliusen spiller ekstremt bra sammen. Lenge siden jeg har sittet og kost meg så lenge av gangen med musikk.

804 Diamond overrasker med ekstrem dynamikk, noe som jeg har savnet i tidligere 800-serier. Jeg vil kalle Diamond-serien en moderne versjon av Matrix-serien. Likte Matrix-serien veldig godt, den hadde lyttegleden og stram bass. Nautilus-serien synes ble litt for tilbakelent og lett på bassen. Hadde blant annet 802 Matrix S3 sammen med Gryphon Diablo. Bladelius'en minner mye om Gryphonen, bare langt rimeligere. Hehe, tilbake til lyttingen - gjør ikke noe at de regner denne helgen...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
801 S3 Matrix er ikke tilbakelent i bassen :D . Hadde slike i 14 år....
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs
Topp Bunn