Back to mono!!! Anbefalinger ønskes!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.939
Neida, dette er ikke en Phil Spector tråd.

Men jeg har gått gjennom samlingen og sett at jeg har en hel del gode mono-innspillinger. Tenker derfor å sette på nok en arm på min Opera lp 2.0 med en mono-pickup, som jeg vil kjøre gjennom mm-delen på min Mcintosh T1000 pre.

Har en Mørch dp6/Benz ref mc der fra før.

Noen som har forslag til gode arm/pu kombinasjoner? Har fått forslag om rega/grado. Noen som har erfaringer med dette?

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Selv om du jo kan koble stereopickupene i mono er det mange som lager monopickuper etterhvert. Denons DL102 har jeg prøvd i en JVC Victor UA7045 arm. Det spiller kjempefint. Men, for hardcore monofantaster er det bare ekte vare som gjelder. Ortofon SPU mono og Schick arm skal være en sikker vinner:
http://www.thomas-schick.com/arm01.htm

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.939
Det så veldig interessant ut! Har du peiling på pris på arm og pu? Lages spu mono fremdeles?

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
SPU mono er fortsatt i produksjon og koster vel rundt fire lapper. Schick armen vet jeg ikke, men du kan eposte og spørre.
SPU og Schick blir kostbart, men helt sikkert bra. Ulempen med ekte monopickup er at du aldri må spille stereoplater med dem. Det kan du imidlertid gjøre med DL102. Den koster rundt tusen og blir en grei økonomivariant som passer i mange slags armer.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
pemek skrev:
Ulempen med ekte monopickup er at du aldri må spille stereoplater med dem.
Hvis du med ekte monopickup mener en pickup produsert på 50-tallet, så er jeg med.

Både SPU mono (SPU betyr så vidt jeg vet Stereo Pick Up) og Denon 102 er "moderne" konstruksjoner som har bevegelse både lateralt og vertikalt, i likhet med pickuper konstruert for stereoavtasting, og kan gjerne avspille en stereopressing uten å gjøre skade. Det gjør dem etter min oppfatning ikke ringere som "ekte monopickuper".

Lp plater i stereo hadde på 60-tallet gjerne en advarsel på baksiden av coveret om at en monopickup gjerne måtte benyttes hvis det var en moderne lettvekts utgave. Eldre monopickuper hadde ikke vertikal compliance (ettergivenhet) siden dette ikke var nødvendig for å avtaste et monosignal, og resultatet ble ødelagte stereoplater.

Men det er altså ingen grunn til å erhverve en 50-talls monopickup, når det finnes utgaver som SPU og særlig dl 102 til en rimelig penge.
Grado har også en utgave til $500 som har fått god omtale, og hvor man kan få til et godt resultat med en normal mellomvektsarm - i motsetning til SPU og dl 102 som vel trenger tyngre armer for å spille bra.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Har du dannet deg noe inntrykk Helikon Mono?

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Kan ikke si at jeg har dannet meg et bilde av hva Helikon mono per se kan gjøre med monoplater, bortsett fra at den avtastet umiddelbarheten i monopressinger røffere og mer homogent enn stereo pickupene gjør.
Det er litt som Big Swifty åpner tråden med; det blir mye Phil Spector og "the wall of sound" - ganske fasinerende, faktisk.

Parelius, som den rause mannen han er, kom hjem til meg og avleverte sin Helikon mono rett før sommeren for at jeg skulle få sjekket ut monoens fordeler. Jeg fikk bare prøvd den et par dager før jeg demonterte den og dro på ferie - kan derfor si at monopickup frister veldig, men kan ikke si noe om Helikons kvalitet utover hva vi vet Helikon er god for generelt.

Hovedfordelen med en monopickup som avtaster en monoplate kontra en stereopickup vil jo være at stereopickupen tar med seg den vertikale informasjonen, og som i den forbindelsen i stor grad formidles tilbake som støy - og da hjelper det ikke om stereopickupen er koblet som mono eller at monoknappen er inne, det er kun en monopickup som undertrykker det vertikale signalet godt nok.
Det får også virkning når en monopickup avspiller en stereoplate - ved at mye av den viktigste informasjonen som vokal og soloinstrumeneter ligger midt i mixen, vil en monoavtasting gi større vekt på den informasjonen og i mange tilfeller gi mer nærvær enn en stereoavtasting. Vesentlig ved radioavspilling på 60/70-tallet i usa.

Mye morro i vente for de med flere armer eller doble vinyloppsett... :D

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Du trenger en skikkelig lydkilde, monopickup, en kanal for forsterking og ett gigantisk horn. Alt må være mono. Her vist med Klangfilm Bionor. Du tror det ikke før du hører det...

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.939
Boe skrev:
Fosse skrev:
Kan ikke si at jeg har dannet meg et bilde av hva Helikon mono per se kan gjøre med monoplater, bortsett fra at den avtastet umiddelbarheten i monopressinger røffere og mer homogent enn stereo pickupene gjør.
Det er litt som Big Swifty åpner tråden med; det blir mye Phil Spector og "the wall of sound" - ganske fasinerende, faktisk.

Parelius, som den rause mannen han er, kom hjem til meg og avleverte sin Helikon mono rett før sommeren for at jeg skulle få sjekket ut monoens fordeler. Jeg fikk bare prøvd den et par dager før jeg demonterte den og dro på ferie - kan derfor si at monopickup frister veldig, men kan ikke si noe om Helikons kvalitet utover hva vi vet Helikon er god for generelt.

Hovedfordelen med en monopickup som avtaster en monoplate kontra en stereopickup vil jo være at stereopickupen tar med seg den vertikale informasjonen, og som i den forbindelsen i stor grad formidles tilbake som støy - og da hjelper det ikke om stereopickupen er koblet som mono eller at monoknappen er inne, det er kun en monopickup som undertrykker det vertikale signalet godt nok.
Det får også virkning når en monopickup avspiller en stereoplate - ved at mye av den viktigste informasjonen som vokal og soloinstrumeneter ligger midt i mixen, vil en monoavtasting gi større vekt på den informasjonen og i mange tilfeller gi mer nærvær enn en stereoavtasting. Vesentlig ved radioavspilling på 60/70-tallet i usa.

Mye morro i vente for de med flere armer eller doble vinyloppsett... :D

Takker for mange interessante tilbakemeldinger og mye nyttig info- keep them coming!

og at dette er moro - det kan jeg bare bekrefte! Og i motsetning til mye annet av det vår kjære hobby er befengt med, kan dette utforskes med hardware til menneskepriser og software til nærmest gibort-priser.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Viste at eg hadde sett monoutgåver av Audio Technica sin 3 serie men fant ikkje kvar, før no i dag.
http://stores.ebay.com/Joyful-Japan_Stereo-Cartridge_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ8759052
Håpar opplysningane fortsatt er til hjelp.
Der er to utgåver, ei medium ut-put MC og ei med 0,35mV ut. Veit ikkje noko meir om dei men forhåpentlegvis er på linje med andre pick-upar frå AT med høg ytelse - lav pris.
MVH

Vedlegg

Topp Bunn