Backup-kobling

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
Har en iMac med to eksterne harddisker der all musikken ligger. Kjøpte nå en tredje harddisk for å ta backup av både de to eksterne diskene (som er koblet sammen, med den ene inn i iMac) og den interne disken på maskinen. Hvordan kobler/løser jeg dette på best mulig måte? (Alle diskene er Lacie d2 quadra med firewire og usb.)
Ser for meg at den nye harddisken ikke trenger å være tilkoblet hele tiden. At jeg har den stående et annet sted og plugger i for en månedlig oppdatering. Er dette en bra plan? Er mer bekymret for at flere av diskene ryker i et tordenvær enn at jeg ikke har backup for de siste ukene...
Et spørsmål til: Hvilket backup-program bør jeg bruke? Det medfølgende heter Intego.

MVH Tormod
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
MacKeeper, SuperDuper og Carbon Copy Cloner virker som gode kandidater til backup-program. Noen som har erfaring med disse, gjerne i forhold til Time Machine?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg bruker CCC og er godt fornøyd.

Diskene kobler du bare etter hverandre i en lang kjede via FW 800.

Alltid lurt å ha en BackUp en annen plass - det kunne jo være at det skjer mer alvorlige ting enn at disken stuper.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har du mulighet for å sette opp en HDD og koble den mot nettet, feks på jobb eller hos venner/familie, så har Chrash Plan en god løsning. Det er gratis. Du kan ta backup til HDD, og ta denne med til stedet du vil sette den opp (for å slippe å ta første backup over nettet)
Med Chrashplan vil du til enhver tid ha oppdatert backup. Du kan også sette den opp til å kjøre på bestemte tider,sende epost rapport etc.

Har selv installert Chrashplan betal versjon på 3 maskiner hjemme, og tar backup til Chrasplan Server(unlimited), dette er en betal løsning, men SW er den samme.Jeg merker ingen ting til dette, uten om at jeg mottar en status e-post hver uke.
 
Topp Bunn