Bad panel / cnc / bassabsorbasjon

eirikmordal

Fersking
Ble medlem
09.09.2020
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
kristiansand
Hei!
Jeg har planer om å lage 16 stk 60cm x 60cm x Xcm diy versjoner av rpg sine bad paneler til eget bruk. Jeg har kjøpt 2 stk eikefinert mdf 6 mm plater og har tilgang til stor cnc maskin og noen til å hjelpe meg med cnc biten. 60cm 60cm cnc filene har jeg funnet i denne tråden : https://www.gearslutz.com/board/bas...tc/459885-rpg-bad-panel-detailed-plans-6.html

Det er altså snakk om en versjon av denne :

Er det noen som har kunnskap om hvordan best lage det som er bak selve panelet for å få mest mulig absorbering av bass? ( skjønner at det er ikke mye bass de kommer til absorbere men alt hjelper ) Jeg har lest at noen bruker 12mm hull mens noen bruker 10mm hull. Dette har jo både innvirkning på absorbasjon ( perforeringsgraden blir lavere ved 10mm og dermed mer effektiv i bassen ) og diffusjon. Jeg såg for meg en løsning med 6mm panel som er laget med cnc (10mm hull) som lukker en boks som er 10 cm dyb. Inni boksen er det 10 cm med rockfon industrial uten luftrom. Hele boksen vill da bli type 11-12 cm dyp. Finnes det en bedre / mere effektiv løsning på denne? Ønsker å diffusere lyden slik som badpanelene gjør samtidig ønsker jeg å absorbere så mye bass som mulig på den plassen denne boksen tar. Ønsker ikke å bygge dypere enn si 20cm. Forslag ?
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Du må se på disse som kun førsterefleksjon plater.
Gjør svært lite i bassen, om ingen ting.
Desverre så er det slik. Bass absorberer i diy segmentet blir digre. Snakker av erfaring.
Min gjør en ganske grei jobb. 4,6 x 2,4 x 0,7 meter.
Men for å stoppe litt flutter ekko er de jo greie.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg har ett par sånne, bygget med 15cm isolasjon bak, men jeg har aldri egentlig forestilt meg at de kom til å dempe noe særlig bass. Heller roe ned mellomtonen og bevare diskant.
For din del er en 1/4 bølgelengde av 400Hz = 20cm, i bassområde under 200Hz så blir det lite bassabsorbering å snakke om...
Skal du ha bassabsorbenter ut av de så tar du hull i veggplaten (hvis du har trehus) og bruker de 20-30-40cm isolasjon som er der også....
 

eirikmordal

Fersking
Ble medlem
09.09.2020
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
kristiansand
Takk for svar. Jeg har forståelse for at man ikke vill få noe effekt i bass område med kun porøs isolasjon og disse målene. Jeg tenkte mest på om det var en løsning å lage et lukket kammer bak og med tanke på perforingsgraden i bad panelet kunne hele konstruksjonen ha en svak «helmholtz effekt». Der viser seg at hullene er for tilfeldig for at dette skal fungere ref denne linken : https://www.gearslutz.com/board/bas...panel-combined-helmholtz-panel-resonator.html

Jeg kikker nå på ideen om å spenne noe vinyl bak isolasjonen som er bak panelet.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Til info.
Til bass demping skal materialet være porøst.
Med det så mener jeg att lydbølgene skal gå lett igjennom.
Samme gjelder egentlig på førsterefleksjon når du kommer opp i litt tykkelse.
Mine førsterefleksjonsplater er ca 30 cm tykke.
Men det du ønsker skal jo være i en stue, da faller jo slikt bort. (dessverre)
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Jeg har forståelse for at man ikke vill få noe effekt i bass område med kun porøs isolasjon og disse målene. Jeg tenkte mest på om det var en løsning å lage et lukket kammer bak og med tanke på perforingsgraden i bad panelet kunne hele konstruksjonen ha en svak «helmholtz effekt». Der viser seg at hullene er for tilfeldig for at dette skal fungere ref denne linken : https://www.gearslutz.com/board/bas...panel-combined-helmholtz-panel-resonator.html

Jeg kikker nå på ideen om å spenne noe vinyl bak isolasjonen som er bak panelet.
Spennende at du skal prøve deg på membran felle . Ligger det noen utregninger bak dette med membran i fellene ?
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har førsterefleksjonsabsorbenter i stua, men har ikke dame heller. Er man litt sleip/lur så kombinerer man et perforert bilde (eller er kreativ) for å få opp noe som ordner opp i førsterefleksjon. Bassfeller osv er vel no-go i de fleste stuer vil jeg tru, men det er de som funker best i min erfaring. ;)
 
Topp Bunn