Forsterkere Balansert drift = Dårlig lydkvalitet?

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Var i kontakt med Norsk Hi-Fi Center angående en Sugden forsterker (A21AL Series 2). Spurte om den hadde balanserte innganger. Fikk da til svar at en forsterker i denne prisklassen har naturligvis ikke balanserte innganger. Han sa at balansert drift hadde ulempen at lyden ble litt hardere/skarpere.
Jeg har hatt min Hegel HD 11 tilkoblet Cambridge 851A balansert med dyre van den hul kabler. Prøvde å koble DAC'en til forsterker med vanlig RCA (billigkabler fra Elkjøp) og opplevde at lyden ble mye bedre.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.121
Torget vurderinger
10
Mulig det bare er min kombo som ikke er ideell, men jeg foretrekker helt klart single ended fremfor balansert, iallefall på avslørende ht. Bedre oppløsning og holografi er hva jeg opplever med s.e, men balansert kan få frem litt mer bøllete trøkk i bunnen.

mvh

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.761
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Fullt balansert drift har den ulempen at man trenger 2x det samme kretsløpet per kanal. Det blir da primært en kostnadsmessig ulempe. Fordelen er at indusert støy og forvrengning vil i stor grad kunne elimineres da de to kretsene (per kanal) vil arbeide invertert. Det betyr dermed at man i et "rimelig" anlegg derfor må gjøre en trade-off mellom to rimeligere kretser eller en dyrere (ubalansert) krets. Da blir konklusjonen nesten unisont at man velger den ubalanserte løsningen. I dyrere oppsett (hvis vi holder SET utenfor) så benyttes det i veldig høy grad balanserte løsninger da disse er "bedre" og kostnaden mindre viktig.

jeg kan forstå at man i enkelte oppsett har problemer med å bruke balanserte løsninger da de gir dobbelt utgangsspenning (6dB økt nivå) or dermed KAN føre til at man beveger seg utenfor mottakende komponents foretrukne arbeidsområde - med forvrengning ved peaker som resultat.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.761
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Og et lite tillegg: det er kanskje ikke uten grunn at nesten alle profesjonelle oppsett utelukkende kjører full-balansert.

L

larkus

Gjest
Det er vel også slik at fullt balanserte forsterkere krever en ekstrem nøyaktig linearitet mellom de to forsterkerkretsene. Signalet i den ene forsterkerkretsen skal til enhver tid være et perfekt kloning av signalet i den andre, men med motsatt fortegn. Den minste forskjell, og en kan ikke kalle det balansert lenger. Spesiellt volumkontrollen er kritisk her. Nesten umulig å lage en volumkontroll som regulerer helt likt på begge forsterkerkretsene.

mvh
larkuz

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Interessant tema.

Balansert drift av en kanal betyr vel egentlig at forsterkeren må ha to forsterkningskretser som jobber sammen i en slags push/pull-konfigurasjon, hvis jeg da ikke tar helt feil. Dermed trenger en slik forsterker flere komponenter som selvsagt øker prisen.

Det som er spennende da er om rimelige forsterkere, som f.eks. Abrahamsen som gjør et nummer av at de bruker balanserte utganger, faktisk har skikkelig balansert topologi, eller single ended med xlr-plugger. Jeg vet ikke men har alltid antatt at det er "skikkelig" balansert i både Electrocompaniet og Abrahamsen-produkter. Noen som vet?

Det er ikke uvanlig å bruke XLR-kontakter på SE-topologier, og dermed tror mange at produktene er balanserte. Mener f.eks. At McIntosh ofte gjør det slk. (?)

At balansert drift skulle gi hardere/skarpere/dårligere lyd er i alle fall nytt for meg. Kan ikke skjønne hva det skulle skyldes.

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
I utgangspunktet er det selvfølgelig rett det du skriver Kalle. Enkelt fortalt så kan man lage en balansert forsterker ved å ta to identiske ubalanserte for å si det med noen andre ord;-) Men, det man ofte ser er at den balanserte inngangen er at man putter inn et ekstra minus signal på et inngangstrinn som allerede er der, eller enda værre putter inn en op-amp på inngangen for å få en differensial-inngang:-( Inngangen er mao der for å få fordelene av balansrt overføring, ikke noe annet. Det er ihvertfall ikke noe som skal tilsi at det da lyder noe bedre med balansert enn ubalansert...
Mvh

L

larkus

Gjest
Jeg tipper at Electrocompanietog Abrahamsen bare benytter seg av balansert signaloverføring. Noe som kan være greit å vite er at en fullbalansert effektforsterker har spenning på begge ht-terminalene. Har man f.eks ? Er der 10 volt på den ene, så er der -10 volt på den andre. Altså en spenningsforskjell på 20 volt. På ubalanserte forsterkere er der spenning bare på + terminalen, og den andre (-) er "jord" med 0 volt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I utgangspunktet er det selvfølgelig rett det du skriver Kalle. Enkelt fortalt så kan man lage en balansert forsterker ved å ta to identiske ubalanserte for å si det med noen andre ord;-) Men, det man ofte ser er at den balanserte inngangen er at man putter inn et ekstra minus signal på et inngangstrinn som allerede er der, eller enda værre putter inn en op-amp på inngangen for å få en differensial-inngang:-( Inngangen er mao der for å få fordelene av balansrt overføring, ikke noe annet. Det er ihvertfall ikke noe som skal tilsi at det da lyder noe bedre med balansert enn ubalansert...
Mvh
Om ikke annet kan vel balansert overføring hjelpe ed å redusere evt. indusert støy i signalkablene, hvis det er et problem?

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Selvfølgelig.
Det er jo nettopp derfor at det blir brukt så mye.
Larkuz har nok også helt rett når det gjelder EC;-)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tipper at Electrocompanietog Abrahamsen bare benytter seg av balansert signaloverføring. Noe som kan være greit å vite er at en fullbalansert effektforsterker har spenning på begge ht-terminalene. Har man f.eks ? Er der 10 volt på den ene, så er der -10 volt på den andre. Altså en spenningsforskjell på 20 volt. På ubalanserte forsterkere er der spenning bare på + terminalen, og den andre (-) er "jord" med 0 volt.
Abrahamsen V3 forforsterkeren har 6dB mer gain koblet balansert enn single ende. Kan det gi noen hint, eller vil det være tilfelle hvis bare overføringen er balansert?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.002
Torget vurderinger
1
Og et lite tillegg: det er kanskje ikke uten grunn at nesten alle profesjonelle oppsett utelukkende kjører full-balansert.
Jeg vet ikke hva du mener med «full-balansert», men dersom du mener at det balanserte signalet trekkes igjennom hele apparatet, så er det ikke riktig at «alle profesjonelle oppsett» gjør dette. Det vanlige er å konvertere til/fra balansert på inn/utgangen. Alle evt fordeler med balansert signaloverføring realiseres på inngangen på apparatet. Internt i apparatet kjøres det ofte ubalansert, siden det er uforholdsmessig dyrt og krevende å gjøre det balansert og gevinsten er ganske liten (undertrykking av forvrengning av lik orden og 6 dB større headroom eller SN). Spesielt volumregulering og filtrering er det nesten meningsløst å gjøre med et balansert signal, da kravene til komponentpresisjon for å oppnå en god «common mode» undertrykking nesten ikke er kommersielt tilgjengelig - 1% toleranse er ganske dårlig i så måte.

mvh
KJ

L

larkus

Gjest
Det kan tyde på at forforsterkeren har fullbalansert utgangstrinn.. Men hvis det balanserte signalet blir konvertert til ubalansert i effektforsterkeren, så er sitter en fremdeles igjen med bare balansert signaloverføring.

mvh
larkuz

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sant nok. Om ikke annet betyr jo det at de ikke er like prekært at jeg tviholder på kravet om balanserte utganger i en eventuell ny forforsterker. ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Effekt-trinn er sjelden fullbalansert, men om de er, er de allerede brokoblet m.a.o.

Til "husbruk" er balanset overføring gjerne å foretrekke, selv ved opamp/chip-konvertering.
I tillegg til immuniteten for støy, er pluggene extremt mye bedre enn noen RCA...

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.761
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
For å unngå å svare på alle som har kommentert mine tidligere innlegg:
hvis vi feks tar mcintosh sine produkter så er "nesten alle" effekttrinnene "fullbalanserte" mens kun de dyreste forforsterkerene ( C500 og C1000) er "fullbalanserte" nettopp av de grunner som andre har nevnt ovenfor vedr utfordringer i volumkontroll og komponent toleranser. De "rimerligere" modellene (som min egen C48) har kun balanserte inn- og utganger for å benytte de fordelene (spesielt lange) balanserte kabeltrekk har.

L

larkus

Gjest
Balanserte inn/utganger på hifi-utstyr dukket opp fordi markedet på en mystisk måte begynte å forlange det.
På et tidspunkt (tidlig på 1990-tallet?) ble det omtrent umulig å selge seriøse forsterkere uten balanserte inn/utganger. Med de korte kabelstrekk det opereres med i hjemme-hifi er det ingen ting som tilsier at balansert skal være bedre enn ubalansert. Jeg mener å huske at selveste Conrad Johnsson lenge tviholdt på ubalanserte løsninger på sine produkter med samme begrunnelse. Men p.g.a. markedet så måtte de også innføre balanserte inn/utganger på sine apparater.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.121
Torget vurderinger
10
Hvis vi dropper alle tekniske forklaringer og teorier hadde det vært interressant å vite hva folk flest synes lyder best :)

mvh

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.761
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Abrahamsen V3 forforsterkeren har 6dB mer gain koblet balansert enn single ende. Kan det gi noen hint, eller vil det være tilfelle hvis bare overføringen er balansert?
Nei, uansett ved balansert utgang fra pre så vil 6dB gain differansen være der (hvis ikke andre korreksjoner ligger i kretsløpet) som følge at at den ubalanserte leverer en spenning på x- volt i forhold til jord, mens den balanserte utganger får dobbel spenning da det leverer x- volt på +pinnen og minus x-volt på -pinnen. Den doble spenningsdifferansen blir der altså uansett om det opprinnelige signalet er ekte balansert eller ubalansert med en invertert utgang (til minus pinnen).

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.761
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
I mitt oppsett synes jeg det lyder mer avslappet med balansert kabling.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Effekt-trinn er sjelden fullbalansert, men om de er, er de allerede brokoblet m.a.o.

Til "husbruk" er balanset overføring gjerne å foretrekke, selv ved opamp/chip-konvertering.
I tillegg til immuniteten for støy, er pluggene extremt mye bedre enn noen RCA...

Betyr det at med et brokoblet effekttrinn har det mer for seg å bruke balanserte innganger også?

L

larkus

Gjest
Hvis vi dropper alle tekniske forklaringer og teorier hadde det vært interressant å vite hva folk flest synes lyder best :)

mvh
Ok. Jeg kjører igang en avstemmingstråd om temaet

mvh
larkuz

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

mvh
Ok. Jeg kjører igang en avstemmingstråd om temaet

mvh
larkuz
Er det nødvendig å skille de to, da? Selv synes jeg alltid det er interessant å finne ut nettopp hvorfor enkelte løsninger låter bedre elller annerledes enn andre, og med erfaring fra det jeg forhåpentligvis lærer av det, bli flinkere til å vurdere påstander som den trådstarter faktisk spør om.

T

tce-teams

Gjest
Jeg har balanserte innganger på sherbourn effektforsterkeren min , men aldri prøvd di om det har noe for seg , det veit jeg ikke. Men marantzen min har ikke det , så jeg får ikke prøvd det alikavel. Da må jeg i såfall bytte om til av serien til marantz og det gjør jeg ikke for noen balanserte innganger/utganger.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.304
Sted
'
En plass hvor balansert overføring kan ha noe for seg, med tanke på støy, er mellom platespiller og RIAA-trinn. Men der er vel ikke så veldig utbredd?

L

larkus

Gjest
En plass hvor balansert overføring kan ha noe for seg, med tanke på støy, er mellom platespiller og RIAA-trinn. Men der er vel ikke så veldig utbredd?
Korrekt! En pickup er jo født balansert, men det er forbausende få RIAA trinn/MC-preamper som har balanserte innganger. Kabelstrekket mellom platespiller og phonotrinn er vel også den delen i kjeden som er mest kritisk med tanke på støy. (Nå synser jeg litt....):)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Korrekt! En pickup er jo født balansert, men det er forbausende få RIAA trinn/MC-preamper som har balanserte innganger. Kabelstrekket mellom platespiller og phonotrinn er vel også den delen i kjeden som er mest kritisk med tanke på støy. (Nå synser jeg litt....):)
Delvis korrekt; pickuper er karaktisert som "single-ended-balanced" = egentlig ingen av delene eller begge-samtidig, grunnet at en pickup har ikke jord/senter/0volt-referanse...
Og at det ikke er mer brukt: egenstøyen fra dobbelt opp med elektronikk er større! (Ref. John Curl & Nelson Pass m.fl.)

På sidelinjen: XLR er en plugg med kjent impedans. RCA "har ingen"; det finnes ingen standard/krav til impedans, og 75 ohm RCA finnes ikke / det er fysisk umulig å lage.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.112
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har bygget audio siden 80 , og etter min første opplevelse med balansert drift ca 90 tallet , så besluttet jeg meg for å bruke balansert 100%, dvs pre, dac , phono og bro koblede power amper .Resultatet er dynamikk og dynamikk, ingen nett brum eller sus i mine store høytalere . Selektering av kabler ble og enklere , og std lydstudio kabler i øvre prisklasse lyder helt greit for eksempel . Selv om jeg har noen dedikerte kabeler kjøpt i løpe meter, eller jeg har brukt mange av Beldens fantastiske kabler hele , eller strippet og laget min egne. av .En annen diskusjon er om du skal bruke sølv eller kobber , hver har sin signatur .Selv er min erfaring at sølv er fortrukket brukt til rør utstyr , mens transistor kretsløp liker best copper kabel. Det er og sant at balansering aleine ikke er nok . For å drive lange kabler uten tap , så bør ampene drives i klasse A ,og jeg sverger til dual mono konseptet , med overdimensjonert PSU og current source feeded shunt regulatorer hele kjeden .Men helt til sist vil jeg allikevel si at det er ørene dine som skal avgjøre . At kamerater og venners ønske om at du skal tørne opp volumet er ett bra tegn på en vellykket mod ....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
43.176
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Var i kontakt med Norsk Hi-Fi Center angående en Sugden forsterker (A21AL Series 2). Spurte om den hadde balanserte innganger. Fikk da til svar at en forsterker i denne prisklassen har naturligvis ikke balanserte innganger. Han sa at balansert drift hadde ulempen at lyden ble litt hardere/skarpere.
Jeg har hatt min Hegel HD 11 tilkoblet Cambridge 851A balansert med dyre van den hul kabler. Prøvde å koble DAC'en til forsterker med vanlig RCA (billigkabler fra Elkjøp) og opplevde at lyden ble mye bedre.
Det stemmer ikke med mine erfaringer. Jeg bruker balansert signaloverføring der det er mulig for å få minst mulig bakgrunnsstøy. Det viktigste er å få eventuell jordstøy mellom apparatene ut av signalveien heller enn å redusere innstrålt elektromagnetisk støy. Problemet med RCA er at all jordstøy mellom apparatene mikses inn i signalet via returlederen. Det er ingen grunn til at lyden skulle bli "hardere" eller "skarpere" med balansert drift. Det er mange forskjellige måter å implementere balansert drift på, så det er fullt mulig at produsentene tar noen snarveier i rimeligere utstyr.

"Balansen" betyr forresten lik impedans på begge sider, forresten, ikke nødvendigvis at minussiden har en eksakt speilvendt kopi av signalet på plussiden. Hvis impedansen er lik, vil eventuell støy bli introdusert med lik amplitude på pluss og minus (common mode), og forsvinne sporløst når de to sidene summeres i mottakeren. Minussignalet kan godt være konstant lik null.

Sist redigert:

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Hvordan forholder da dette seg f.eks. med Hegel H30?
Som stereoforsterker så hevdes det jo at den er ekte(full) balansert, men ved å trykke på en knapp bak så får man en monoblokk (som skjer ved brokobling).

Mvh.KW

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.761
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7

Som stereoforsterker så hevdes det jo at den er ekte(full) balansert, men ved å trykke på en knapp bak så får man en monoblokk (som skjer ved brokobling).

Mvh.KW
da blir den i så fall balansert- brokoblet - eller "quad balanced" som McIntosh kaller det på sine monoblokker.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
555
Torget vurderinger
1

Mvh.KW
da blir den i så fall balansert- brokoblet - eller "quad balanced" som McIntosh kaller det på sine monoblokker.
lol :) Nei H30 er selfølgelig _ikke_ såkalt fullbalansert når den brukes som en stereoforsterker.

Hegel mener nok at alle fordeler med balansert signaloverføring realiseres på inngangen på apparatet, så H30 er sikkert brokoblet bare for å være kraftig og ikke for å få full balansert innvendig signalføring og forsterking.
Men kanskje tar jeg feil, muligens er H30 "fullbalansert" i monoblokk-mode, da den har en egen XLR inngang for mono-input. Det kan nok bare bekreftes 100% av Hegel selv.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.002
Torget vurderinger
1
...

Mvh.KW
Det kan virke som hifitermene på dette er litt på villspor. Hegel selv sier de bruker et "ekte" elektronisk balansert inngangstrinn. Det er ingen ting uekte med det, men det betyr heller ikke at utgangstrinnet er brokoblet i stereo. Brokoblingen i mono har litt å gjøre med effekt, en kilowatt i 8 ohm med bipolare transistorer tilsier et brokoblet utgangstrinn.

mvh
kj

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.002
Torget vurderinger
1
Delvis korrekt; pickuper er karaktisert som "single-ended-balanced" = egentlig ingen av delene eller begge-samtidig, grunnet at en pickup har ikke jord/senter/0volt-referanse...
Og at det ikke er mer brukt: egenstøyen fra dobbelt opp med elektronikk er større! (Ref. John Curl & Nelson Pass m.fl.)

På sidelinjen: XLR er en plugg med kjent impedans. RCA "har ingen"; det finnes ingen standard/krav til impedans, og 75 ohm RCA finnes ikke / det er fysisk umulig å lage.
Jeg vil heller si at en pu er "naturlig" differensiell og i seg selv flytende ift jord. Den er som sådan ikke "balansert", da begrepet balansert henviser til impedans ift jord, som blir meningsløst når PU er flytende ift jord. 3 dB tap av SN er en viktig grunn til at det ikke er mer utbredt.

mvh
kj

Sist redigert:

Badman Kill

Fersking
Ble medlem
13.08.2008
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Balanserte kabler samenlignet men phono,Da ville jeg valgt balansert grunnet lydbildet blir mer oppløst og rolig!det han fra norsk hi-fi center sier må være manglende erfaring og kanskje dårlig utstyr der den balanserte ikke var koblet opp med ekstra jord og da kan alt bli galt.Jeg har lurt på å kjøpe Sugden men mangel på balansert drift gjør at jeg ikke vil.Husk at mange merker blir lovpriser etter penger under bordet skifter eier

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.761
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7

Mvh.KW
lol :) Nei H30 er selfølgelig _ikke_ såkalt fullbalansert når den brukes som en stereoforsterker.

Hegel mener nok at alle fordeler med balansert signaloverføring realiseres på inngangen på apparatet, så H30 er sikkert brokoblet bare for å være kraftig og ikke for å få full balansert innvendig signalføring og forsterking.
Men kanskje tar jeg feil, muligens er H30 "fullbalansert" i monoblokk-mode, da den har en egen XLR inngang for mono-input. Det kan nok bare bekreftes 100% av Hegel selv.
Jeg vet ikke hva Hegel sier om forsterkeren dersom den brukes i stereodrift, men dersom den da er balansert som KW antyder så er min forklaring ovenfor riktig.

Her er for øvrig det Lyd og Bilde skrev om forsterkeren da de hadde den i hus:
"Det som skjer når H30 opererer i mono, er at de to forsterkertrinnene krysskobles og kansellerer enda mer støy enn i stereo. Se på det som en dobbelt balansert løsning. I tillegg jobber H30 i mono med vesentlig mindre signal i forhold til maksimum potensial enn hva den gjør i stereo."

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
555
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke hva Hegel sier om forsterkeren dersom den brukes i stereodrift, men dersom den da er balansert som KW antyder så er min forklaring ovenfor riktig.

Her er for øvrig det Lyd og Bilde skrev om forsterkeren da de hadde den i hus:
"Det som skjer når H30 opererer i mono, er at de to forsterkertrinnene krysskobles og kansellerer enda mer støy enn i stereo. Se på det som en dobbelt balansert løsning. I tillegg jobber H30 i mono med vesentlig mindre signal i forhold til maksimum potensial enn hva den gjør i stereo."
Jeg kan garantere at H30 ikke jobber i noen "quad-balansert" modus. Slik jeg leser "dobbel balansert", gjør den om balansert til singleended, så til balansert igjen. Smør på flesk vil noen si, for andre (inkludert KJ, som fremdeles etter ørten år på HFS, fortsatt ikke forstår hva fullbalansert betyr) er dette riktig/fornuftig design.

• Liker
Reaksjoner: KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
43.176
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva "fullbalansert" betyr, jeg heller. Det virker som om forskjellige produsenter legger ulik betydning i begrepet. At en signaloverføring er balansert betyr bare at den har lik impedans til jord for både pluss og minus. Enten er det slik, eller så er det ikke. "Fullbalansert" blir omtrent som "fullgravid", tydeligvis ikke bare litt, men likevel litt uklart definert. :)

Topp Bunn