Balansert fra Tonearm.....

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Vet at dette har vært debatert her før, men jeg finner det ikke igjen.... Jeg trenger å få byttet utgansterminalene fra min tangentialarm fra RCA til XLR. Er det noen som har skjema eller tips til hvordan dette gjøres?? Alle fire kablene som er koblet til PU'en er trekt helt fram til terminalene, og jeg skal kun få loddet på XLR utganer i stede for RCA utgangene!! Er det noen som har råpeil på dette i Trondheimsområdet tar jeg gjerne i mot besøk!!

Mvh
Odder

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ben 1 på XLR er til skærm og ellers som du vil bare det er ens i begge kanaler.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Det er altså hamrende ligegyldigt hvordan du vender + og -. Fuldstændigt som på højttalere skal de bare være ens.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Takk for linker og svar... Er det da slik at jeg bare skal sørge for at pluss og minus kommer riktig, og at jord blir riktig?? Hva med skjerming?? Noen sier at den skal loddes mot den ene pinnen, mens andre sier at man skal drite i det..?

Er litt usikker på om det er lagt opp skjerm i tonearmen... De 4 pluggene (rød, grønn, blå og hvit) er koblet til ledninger som går helt fram til dagens RCA terminaler. rød og grønn til den ene terminalen, og blå og hvit til den andre... Det betyr at jeg kan lodde til pinne 2 og 3 på XLR kontaktene, men da har jeg ingen ledning til skjerm/pinne 1.... hvor henter jeg evt. den?? Må den også trekkes fra Pick-Up eller kan jeg bare droppe det??

Mvh
Odder

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Odder skrev:
Takk for linker og svar... Er det da slik at jeg bare skal sørge for at pluss og minus kommer riktig, og at jord blir riktig?? Hva med skjerming?? Noen sier at den skal loddes mot den ene pinnen, mens andre sier at man skal drite i det..?

Er litt usikker på om det er lagt opp skjerm i tonearmen... De 4 pluggene (rød, grønn, blå og hvit) er koblet til ledninger som går helt fram til dagens RCA terminaler. rød og grønn til den ene terminalen, og blå og hvit til den andre... Det betyr at jeg kan lodde til pinne 2 og 3 på XLR kontaktene, men da har jeg ingen ledning til skjerm/pinne 1.... hvor henter jeg evt. den?? Må den også trekkes fra Pick-Up eller kan jeg bare droppe det??

Mvh
Odder
Du kobler signalledningene til pinne 2 og 3 som du sier. Jeg vil anbefale at du bruker to-leder kabel med skjerm til dette, og kobler de to lederne til signal fra pickup. Skjermen(e) kobler du til gods arm. Andre enden av skjermen kan godt kobles til gods på forforsterker/riaa.

Det gjør ihvertfall susen hos meg :)

mvh
Trond Kjetil

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Jeg har undret mig over den debat om balancerede udtag fra PU.....................?

Hvor vil du finde midtpunkt som nul skal være....................det er jo med nul som reference at de to modfasesignaler i hver kanal skal svinge.

Og har de RIAA med XLR stik ægte balanceret drift hele vejen eller er det bare som med Rotel, at det konverteres til single ended på den anden side af bagpladen for at konverteres til XLR lige før udgangen igen?

"dolph"

Topp Bunn