Balansert fra VPI til RIAA

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Kort sagt; hvordan gjør man dette? :D
Finnes det noen kjappe løsninger a la overganger eller må man frem med loddebolt?

O.

P

Parelius

Gjest
Du får tak i en XLR "junction box", som fins i de fleste hjem!

JMW- XLR JUNCTION BOX – BALANCED VAL. (VW) USD 300.00

K

kbwh

Gjest
Har Parelius overtatt for Parelius?

300 dollar? Er det snakk om en boks med phonokontakter inn og XLR ut? For 300 dollar? Jorden kaller! Hallo?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk! Der ser man, flere generøse sjeler har tipset meg om denne boksen. Ignorant som jeg er visste jeg ikke om den.

300 dollar er vel greit Valentino? ;)

O.

P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
Har Parelius overtatt for Parelius?
Intet er som det engang var. Nullstiller man seg, så blir man plutselig krydret med 7.500 innlegg - det er jo rett før en blir ansett som "elderly". Høvdingen må være en ironiker av rang. (Jeg ser han bedriver den samme artighet med Valentino.)

@ Dog; hvis det bare er for å teste ut ett RIAA-trinn, så kan du låne den som ligger her. Men jeg selger ikke. Prisen er vel som seg hør og bør i denne hobbyen her; hysterisk.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for tilbudet Parelius, jeg er i tenke(junction)boksen på opptil flere ting samtidig nå - men alt handler om vinyl :)
Hvis noen kan bygge en slik - med samme finish, fit og funksjonalitet - til meg for under 1500 spenn, så kjøper jeg den!
Fikser du det Valentino? ;)

O.

P

Parelius

Gjest
Problemet, om det nå er et problem, ligger i kontakten fra armpluggen til utgangen på boksen. Jeg skal se om jeg ikke får åpnet den, og se hvordan det er koblet. Vil anta at kassejord er koblet til jord på RCA-boksen, men holdt adskilt på XLR-boksen.

Som sagt Dog, er det bare et spørsmål om å teste ut en RIAA med XLR-innganger, så kan min lånes. Jeg bruker den likevel ikke, men har den "just for the fu.. fun of it", eller påkommende tilfeller. En vet aldri hva som kan skje; folk blir jo til og med gift!!!!!

K

kbwh

Gjest
Beklager, jeg er visst i Å Herregud for en pris-modus. Men Adjani trøster som alltid, så det går nok.

Kuriøst: Hvor lang er ledningen ut fra JMWen? Spurt på en annen måte: Må koplingsboksen (Hun LEMO (?) fempol (?) inn, litt ledning, 2 XLR hann ut) stå synlig?

P

Parelius

Gjest
Boksen er rett ved armen, men på spiller. Så får en velge IC derfra til RIAA etter hjertens lyst og innspillingstid (for det meste 5.000 timer for CO-lakris)

Det er vel LEMO det heter ja. Fempolssak.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
...

Det er vel LEMO det heter ja. Fempolssak.
Jeg tipper det er en Lemo Serie 0B firepol. Dersom man bruker std. 10X fra råvarepris til produsent, til utsalgspris så er det ikke så mye igjen til salt i maten etter $300 i utsalgspris. Løssalgsprisen fra ELFA er 133 kr + mva ...

mvh
KJ

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Se det, vi snakker med andre ord om et slags røverkjøp?

Takk igjen for tilbudet Parelius - jeg tar kontakt hvis det blir aktuelt.
(Det ser ut som jeg får testet en Herron forresten!)

O.

P

Parelius

Gjest
KJ har selvfølgelig rett; det er firepol.

Da skulle det vel være mulig å mekke noe selv, vil jeg tro, selv om det da ikke er "the real thing" - men hva er vel det nå for tiden.

Er du like døv som meg, så liker du nok Herronen! (Er det min gamle du får testet ut?)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.903
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Dog skrev:
Takk! Der ser man, flere generøse sjeler har tipset meg om denne boksen. Ignorant som jeg er visste jeg ikke om den.

O.

Fysjameg....... tilføre masse ekstra metall et sted i signalveien hvor det absolut ikke er ønskelig....... desto mindre metall som kan påvirke lyden = desto bedre og renere lyd.

K

kbwh

Gjest
Dette er HVM, dvs. Hellig VPI-Metall, Rudi. Valset og bøyd i velsignede maskiner opereret av jomfruer fra Guds Eget Land.

Hva er vel $300 for analog frelse?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Slik jeg forstår det erstatter man eksisterende junction box (som er single ended) med denne balanserte.
Altså, ikke noe ekstra metall i signalveien.

O.
Rudi skrev:
Dog skrev:

O.

Fysjameg....... tilføre masse ekstra metall et sted i signalveien hvor det absolut ikke er ønskelig....... desto mindre metall som kan påvirke lyden = desto bedre og renere lyd.

P

Parelius

Gjest
Riktig det, Dog. Rudi tenkte vel mest på at det er dumt med alt dette metallet okke som. Gudene vet, og jomfruene lytter.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.903
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Valentino skrev:
Dette er HVM, dvs. Hellig VPI-Metall, Rudi. Valset og bøyd i velsignede maskiner opereret av jomfruer fra Guds Eget Land.

Hva er vel $300 for analog frelse?

Og betale 300 dollar hvorenn hellig dette metallet enn måtte være for og få garantert dårligere lyd må være for spesielt intreserte ;)

Lodde selv eller levere projektet til en som kan lodde....... et stort rungende "JA", tro at du gjør noe lurt ved og kjøpe noe ferdig-greier som tilfører u-ønskede ting i signalveien........ NEI TAKK.

Beste man kan gjøre er og bruke en Silk2 kabel og lodde den inn på ledningene som kommer ut av armen og så lodde på XLR plugger i den andre enden og .... "volia" super-duper kabel fra platespilleren........... mye bedre tror jeg ikke det blir nær sagt uanset hvilken kabel man måtte velge........ er ferdig lagd, testet å lyttet til og er nå referanse hos meg.

P

Parelius

Gjest
Rudi skrev:
Og betale 300 dollar hvorenn hellig dette metallet enn måtte være for og få garantert dårligere lyd må være for spesielt intreserte ;)

Lodde selv eller levere projektet til en som kan lodde....... et stort rungende "JA", tro at du gjør noe lurt ved og kjøpe noe ferdig-greier som tilfører u-ønskede ting i signalveien........ NEI TAKK.

Beste man kan gjøre er og bruke en Silk2 kabel og lodde den inn på ledningene som kommer ut av armen og så lodde på XLR plugger i den andre enden og .... "volia" super-duper kabel fra platespilleren.
Tror du misforstår litt Rudi. Alle VPI-spillere kommer i dag med en slik boks. Alle armrør har en slik LEMO-plugg i enden av kablingen. Skal en gjøre som du anbefaler, så må en til med hjemmesnekring (=lodding).

Har ikke hørt om noen som har ment denne boksen forringer lyden. Selv har jeg ikke peiling, da jeg ikke har foretatt hjemmesnekring på det hele og sammenliknet.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.903
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Bruker du ikke ballansert så lager du deg en Silk2 kabel med Bullet plugger........ i denne konfigurationen er denne kabelen en "killer".

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.903
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Parelius skrev:
Rudi skrev:

Beste man kan gjøre er og bruke en Silk2 kabel og lodde den inn på ledningene som kommer ut av armen og så lodde på XLR plugger i den andre enden og .... "volia" super-duper kabel fra platespilleren.
Tror du misforstår litt Rudi. Alle VPI-spillere kommer i dag med en slik boks. Alle armrør har en slik LEMO-plugg i enden av kablingen. Skal en gjøre som du anbefaler, så må en til med hjemmesnekring (=lodding).

Har ikke hørt om noen som har ment denne boksen forringer lyden. Selv har jeg ikke peiling, da jeg ikke har foretatt hjemmesnekring på det hele og sammenliknet.

Ahhhhhhhhhhhhhhhhh ach soo, jau da blir det seff litt annerledes, var ikke sånn på den Vpi'en jeg hadde på besøk i fjor, men ting forandrer seg hele tiden og tiden flyr fort ;)

Dog vil jeg alikvel påstå at det er absolut best med så lite metall som overhodet mulig mellom pickup og stepup/riaa.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Rudi, mener du at VPIens junction box skal fjernes? :) At konstruksjonen ikke holder mål?...

Den skiftes ut i sin helhet, hvis man vil kjøre balansert. På de riaa-trinnene som har den muligheten tror jeg det faktisk
gir en tydelig forbedring med tanke på både støygulv og annet. Det blir altså ikke mer metall, men samme mengde metall. Bare balansert.

Bakgrunnen for at jeg tenker i denne retning kan du lese mer om her:

http://www.ayre.com/PDF/Hi_Fi_Choice_P-5xe_Review_July_2006.pdf

O.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ut fra et 'elektrisk' synspunkt er det neppe en fordel med denne boksen. Det beste ville vel være å få loddet riktig LEMO direkte på signalkabelen. Da får du færre kontakter og færre loddinger.

Men nå er det vel sånn at boksen også sørger for at plasseringen og vinkelen på kontakten blir riktig. Kablene fra armrøret til LEMO'en spiller en rolle i forhold til antiskate. Boksen er også festepunkt for den vanlige antiskatemekanismen for de som bruker den. Man kan naturligvis lage en festeordning som ivaretar disse hensynene like godt. Bare pass på at pluggen kommer på rett plass. For 300 $ US+MVA skulle det gå an å lage et betydelig antall...

Hvis man først går i gang med et 'boks' prosjekt er vel en overgang til DIN mer fleksibelt med tanke på utvalg av interessante kabler? Da kan du velge mellom ferdige kabler i stort antall, fra DIN til både phono og XLR .

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Ut fra et 'elektrisk' synspunkt er det neppe en fordel med denne boksen. Det beste ville vel være å få loddet riktig LEMO direkte på signalkabelen. Da får du færre kontakter og færre loddinger.

Men nå er det vel sånn at boksen også sørger for at plasseringen og vinkelen på kontakten blir riktig. Kablene fra armrøret til LEMO'en spiller en rolle i forhold til antiskate. Boksen er også festepunkt for den vanlige antiskatemekanismen for de som bruker den. Man kan naturligvis lage en festeordning som ivaretar disse hensynene like godt. Bare pass på at pluggen kommer på rett plass. For 300 $ US+MVA skulle det gå an å lage et betydelig antall...

Hvis man først går i gang med et sånt prosjekt er vel en overgang til DIN mer fleksibelt med tanke på utvalg av interessante kabler?
Dersom man går igang med et slikt prosjekt så risikerer man å finne ut at Lemo stikkene er helt suverene mht. mekanisk «feeling», og man kan ende opp med å bli «frelst» ... RIP DIN ... RIP RCA også for den saks skyld ...

Dette er forøvrig helt ukomplisert DIY-materie, og man kan antagelig ro seg i land for ca 500 kr.

mvh
KJ

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nettopp...det handler jo ikke bare om kabel dette, men om flere funksjoner og helhet i selve riggen. At de(VPI) har gjort alt så modulært og oppgraderbart er smart.

Alt er overpriset i dette området selvsagt, men selv tror jeg ikke at jeg eller så mange andre her er bedre produktdesignere enn gutta hos VPI, så jeg kjøper nok denne boksen. Hvis jeg ser behovet for den vel og merke..dvs kjøper meg en balansert riaa.

O.

Topp Bunn