Bang & Olufsen 1202, pickup mono

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg har en 1202 liggende som jeg har tenkt å sette i stand. Den har en pickup som kanskje er brukendes, men dersom jeg må kjøpe en ny hadde det vært litt moro med en mono pickup. Jeg ble positivt overrasket over hvor stor forskjell det var å høre gammel mono vinyl på en skikkelig mono pickup (Benz til ca 6000). Jeg hadde forventet lavere rillestøy og bedre dynamikk men var ikke forberedt på den totale forskjell i fylde, kropp og sødme som tryllet seg ut vs en stereopickup. Det var rett og slett noe helt annet.

Et lite søk på nettet førte til Needle-doctor som visstnok lager pickup til B&O på lisens. Noen het noe med mono men jeg ble ikke helt klar over om det var en monopickup eller en teknisk løsning for en stereopickup. Disse platespillerne kom jo på tidlig 70-tall og da var vel mono så ute som det kunne være for en moderne sak som 1202?

Bør en amatør som undertegnede finne noe med peiling før jeg setter igang med spilleren? Er det noen i Bergensområdet som er gode på slikt? (... men jeg hadde jo i utgangspunktet ikke tenkt å bruke allverdens med ressurser på dette)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Hei, takk for link. Har allerede vært der uten å bli helt klok. Visstnok en rebygget tilgjengelig men som jeg ikke fant ved videre søk.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Dette med mono kan jeg visst bare glemme med denne spilleren. Er heller ikke så sikker på om jeg kan oppnå noe særlig til lyd på den, men pen er den uansett. 1200 modellen kom på Museum of Modern Art i New York da den kom ut. Jeg må nok få den i stand og heller se om det som står på kan brukes.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Mono kan du bare glemme.

Men spilleren spiller helt greit den. Jeg har en slik.
Fikk den til å spille musikk igjen ved å rengjøre PU-kontakter og nål innvendig med elektronikkspray.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Da starter jeg med det og ser hva jeg skal gjøre med innstillinger.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Koble til mono > mono forsterker > 1 høyttaler.
Er og blir mono.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
^
Koble til mono > mono forsterker > 1 høyttaler.
Er og blir mono.
På ingen måte, les første innlegg. Noe helt annet å høre mono vinyl på monopickup enn stereopickup.
Dessuten blir mono avspilt på et stereoanlegg likefullt mono. Ved godt plasserte stereohøytaler vil en få et flott mono lydbilde i midten, trenger ikke å tulle med å koble ut en høytaler.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Kjøper vel den forsåvidt :)
Men prøv å høre de gamle monoplatene på ett dedikert èn kanals oppsett med en god gammel mono heavytracker pu også.
Det er der åpenbaringene ligger vettu :)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
^
Kjøper vel den forsåvidt :)
Men prøv å høre de gamle monoplatene på ett dedikert èn kanals oppsett med en god gammel mono heavytracker pu også.
Det er der åpenbaringene ligger vettu :)
Det kan godt hende men jeg får ta en ting av gangen:D

Hadde riktignok ikke trodd det var SÅ stor forskjell. Regnet jo med mindre støy og bedre dynamikk men ikke resten... Faktisk var pianosolisten på den gamle platen (50-talls) noe av det bedre jeg har hørt av pianolyd. I dag med nærmic oppi kassen låter ikke piano slik det gjør i en konsertsal akustisk, men vi er jo blitt så vant til det fra alle innspillingene.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
1202 er en flott spiller, men det finnes spillere som er bedre egnet til ditt monoprosjekt. En spiller hvor du kan bruke Shure-pickup er mer kurant.
 
Topp Bunn