Digitale avspillere Bare må ha ny DAC! Eller må jeg?

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Hvordan vil lydbildet i anlegget utvikle seg med en bedre dac enn den som sitter ved siden av drivverket i min Burmester 006? Dette er altså en CD-spiller med digitale innganger. Egentlig er det meste feil i mitt digitale domene. 006 tilbyr ingen upsampling, ingen støtte utover 16 bit/44,1 khz og den mottar kun data synkront via optisk inngang. Og pc-en min? Jo, den er like full av begrensninger. Windows tar selv hånd om den digitale lydinformasjonen. Har forsøkt å installere high-end audiodrivere som ASIO og WASAPI. Men ga opp. Windows ødelegger jo de digitale lydsignalene før dac-en overtar, hører man.

Konsekvensene er fatal lydkrise - skal man tro mange av de som selger moderne produkter for avspilling og da-konvertering. Og når det er dette man hører og dette man leser; da må jo dac-testing starte her...

Først testet jeg Burmester 113. Og deretter en dCS Debussy. Begge under foreløpige og langt fra gode akustiske forhold i min lyttekrok. Men med asykron kobling og mer/mindre eliminert jitter. Ingen markant lydforbedring, sammenlignet med min 006. Upsampling på flere nivåer ble testet. Fikk ikke mentalutbruddet jeg ofte rammes av - er periode-shopoholic. Nå i helgen har jeg Bryston BDA-1 dac og BDP-1 mediespiller på hjemlån.

Gøy å høre fra deg som har testet disse eller andre gode dac-er. Eller har kunnskap om hvilke forskjeller man kan forvente.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vel, trenge og trenge....

Tror i grunn at det er like mye den analoge delen av en dac som gir lydforskjellen og ikke bare konverteringen, men jeg stusser litt over at du ikke hørte forskjell med oppsampling.

Nå har jeg aldri hørt din Burmester, men hos meg er det veldig forskjell på lyden med og uten oppsampling (jeg holder meg til 96 eller 88,2 kHz).
Det er ikke bare meg som hører forskjell, forresten. Et samlet Bergen Lydlaug var så sikker i sin sak et det ikke ble spilt mer 16 /44.1 den kvelden.

Mao, jeg anbefaler deg å kikke litt etter dacer som gir deg muligheter for oppsampling. Selv bruker jeg en proff dac/adc fra Metric Halo, men slikt er kanskje litt utenfor ditt interesseområde.

mvh
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Takk for innlegget, tkr! Det finnes sikkert mange mulige forklaringer på hvorfor jeg hørte små effekter av upsampling. Jeg vet bare ikke hvilke(n)... Metric Halo er ukjent for meg. Men googler denne nå!
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.726
Antall liker
3.321
Prøv å innstallere Jplay på pc, den skrur av alle Windows sine drivere og kommuniserer direkte med dac'en.

Jeg bruker Jplay sammen med Foobar, og hørte forskjell med en gang. Jplay støtter opptil 24/384.
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
649
Antall liker
553
Hos meg med mine ører og mitt oppsett har jeg ikke oppfattet oppsampling som positivt , har ikke prøvd de produktene som du omtaler men stello og asus bruker selv optisk overføring og synes det fungerer greit og du får galvanisk skille så du ikke drar støy fra kilde kunne ikke se hvilken avspiller du brukte men anbefaler sterkt wasapi og eller asio hadde begge på en pc og da låt asio best på noen låter og wasapi best på andre avinnstalerte begge og fikk problemer med og reinnstalere asio prøvde noen ganger så ordnet det seg? bruker forøvrig foobar. Spiller sikkert 95% 16/44100 og resten 24/96000 .Lykke til :)
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Prøv å innstallere Jplay på pc, den skrur av alle Windows sine drivere og kommuniserer direkte med dac'en.

Jeg bruker Jplay sammen med Foobar, og hørte forskjell med en gang. Jplay støtter opptil 24/384.
Jeg bruker J River som avspiller. Denne støtter mange lydrivere. Men jeg innbiller meg at min veldig enkle pc - med et veldig enkelt lydkort ikke støtter f eks ASIO. Er litt forvirret over hva Windows bruker lydkortet til så lenge jeg tar digital lyd ut. Men jeg skrudde over fra Direct Sound (Windows native tror jeg) til WASAPI Event Style tidligere i kveld. Fikk i hvert fall lyd. Men rakk ikke å sjekke hvilket lydutslag dette gir.

Takk for tipset om jplay. Skal se nærmere på denne i morgen.
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.726
Antall liker
3.321
J River funker fint med Jplay.
En venn av meg bruker J River med Jplay, også han fikk bedre lyd.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
J River funker fint med Jplay.
En venn av meg bruker J River med Jplay, også han fikk bedre lyd.
Da skaffer jeg meg denne i morgen. Og satser på at pc-en og lydkortet i denne takler Jplay! :D
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Først testet jeg Burmester 113. Og deretter en dCS Debussy. Begge under foreløpige og langt fra gode akustiske forhold i min lyttekrok. Men med asykron kobling og mer/mindre eliminert jitter. Ingen markant lydforbedring, sammenlignet med min 006. Upsampling på flere nivåer ble testet. Fikk ikke mentalutbruddet jeg ofte rammes av - er periode-shopoholic. Nå i helgen har jeg Bryston BDA-1 dac og BDP-1 mediespiller på hjemlån.

Gøy å høre fra deg som har testet disse eller andre gode dac-er. Eller har kunnskap om hvilke forskjeller man kan forvente.
Har hatt anledning til å teste flere velrenommerte DACer den siste stunden og forskjellene er imo svært små når du passerer dagens typisk 4-5k+ Dacer. Faktisk så overraskende små at jeg burde revurdere hele grunnlaget mellom fornuft (økonomisk) kontra bedre lyd på nytt.
Alternativt så har hørselen min gått til hel**** men tror heller på første alternativ.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Først testet jeg Burmester 113. Og deretter en dCS Debussy. Begge under foreløpige og langt fra gode akustiske forhold i min lyttekrok. Men med asykron kobling og mer/mindre eliminert jitter. Ingen markant lydforbedring, sammenlignet med min 006. Upsampling på flere nivåer ble testet. Fikk ikke mentalutbruddet jeg ofte rammes av - er periode-shopoholic. Nå i helgen har jeg Bryston BDA-1 dac og BDP-1 mediespiller på hjemlån.

Gøy å høre fra deg som har testet disse eller andre gode dac-er. Eller har kunnskap om hvilke forskjeller man kan forvente.
Har hatt anledning til å teste flere velrenommerte DACer den siste stunden og forskjellene er imo svært små når du passerer dagens typisk 4-5k+ Dacer. Faktisk så overraskende små at jeg burde revurdere hele grunnlaget mellom fornuft (økonomisk) kontra bedre lyd på nytt.
Alternativt så har hørselen min gått til hel**** men tror heller på første alternativ.
Da er jo dine erfaringer litt a-la mine. Tenkte nå ca tre år tilbake - spilte bare cd-plater da. Prosessen fra Burmester Rondo CD-spiller uten digitalinngang til Burmester 006 med. Ønsket å teste konseptet og å gå "gradene". For å holde orden i evalueringen min lagde jeg et poengsystem hvor 100 poeng var en slags baseline: CD-plater på Rondo hadde 100 poeng - som uttrykte den totale lydkvalitet jeg opplevde. Så tok jeg steg og etablerte lydpoeng:

1. Kjøpte en Philips Network Music-player med intern DAC til 1700 kr. 2 poeng - kriselyd.
2. Kjøpte en Cambridge Audio Dacmagic til 2200 kr som tok digitallyd fra Philipsen. Seks på terningen i Lyd & BIlde. 8 poeng - det låt smertefullt.
3. Hjemlån av en Bel Canto-dac til 27000 kr. 70 poeng - låt vesentlig dårligere enn cd-plate fra Rondo. "Matching", sa Vika-mann uten aksjer. "Burmester er Burmester - vi prøver noe annet", sa Vika-mann med aksjer.
4. Hjemlån av 006. Bruksplaner kun dac. Wow... 150 poeng. Bankkort anvendt.
5. CD-plate i 006. Også 150 poeng. Min hjerne hører ikke forskjell.
6. Alle cd-er ble avhendet.

Så dette er min historikk frem mot testen som nå pågår. Dette stemmer vel bra med det du skriver?
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
J River funker fint med Jplay.
En venn av meg bruker J River med Jplay, også han fikk bedre lyd.
Da skaffer jeg meg denne i morgen. Og satser på at pc-en og lydkortet i denne takler Jplay! :D
si ifra hvis du trenger lydkort, kan skaffe slikt til en OK pris G-nøkkel :)
Velger nok å bytte ut pc-en og utstyre denne optimalt... (Hvis jeg blir overbevist om at dette bidrar) :)
Håper ikke at dette kommer over som utidig mas-

Hvis du likevel skal bytte ut pcen, burde du kanskje kikke på mac også. Firewire er i mine ører en overlegen forbindelse ift usb og toslink. Og - på nytt - da har du muligheten til å se på proffdacer a la Weiss, Apogee, Lavry og Metric Halo en gang til.

Når det gjelder DacMagic, er den nok relativt god ift prisen, men i absolutte termer faller den fullstendig igjennom IMO.

mvh
 
Sist redigert:

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Ikke utidig, men lite aktuelt: Ønsker av ulike grunner å benytte Windows. Og hvis jeg bytter pc, skal denne få firewire. Og jeg legger til grunn at man kan sette sammen en windowsmaskin og putte på programvare sånn at den kan matche lydegenskapene i en Mac... :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hehe, som det heter: "Enhver blir salig i sin egen tro"!

Er helt sikker på at du kan få godlyd utav Windows også. Og det med Firewire høres ut som en god ide. :)

mvh
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
J River funker fint med Jplay.
En venn av meg bruker J River med Jplay, også han fikk bedre lyd.
Da skaffer jeg meg denne i morgen. Og satser på at pc-en og lydkortet i denne takler Jplay! :D
JPLAY er testet. Tror faktisk det bedret lyden et hakk. Men sekundtelleren og markøren i sporet på J River 17 virket ikke lenger. Og slike mangler er ikke bare-bare for petimetre... Vurdering pågår :confused:
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg ser det listes opp hardware og software, men det er lite snakk om hvordan selve musikken er lagret!
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
På den ene siden er du inne på noe, Øystein. Men på den andre: Ingen endring fra før Blade-ene flyttet inn ;)
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg ser det listes opp hardware og software, men det er lite snakk om hvordan selve musikken er lagret!
Og hva vil være en fornuftig måte å lagre musikken? Og ikke minst, hvor?


Geir Arne
Det er viktig at unggutta kan få lov til å bruke lagringsmedier fra hippietiden, Geir Arne!
Lagring på vinyl er morsomt det også. Alt til sin tid. Eller var det alt, alltid? :p


Geir Arne
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace gir gode råd:- nei,- i dette tilfellet er man i tvil;- eventuelle råd er naturligvis kvalifiserte,- hva konverteringsteknologien angår har man holdt seg oppdatert,- og av den enkle grunn at man faktisk helt har akseptert de digitale lydbærere;- utviklingen på området har vært frapperende,- gledelig nok. Mitt problem med å gi råd til den gode trådstarter er grunnet i en antagelse om at han nok for sikkerhetsskyld vil bruke rikelig med penger;- skal være forsiktig med å psykologisere,- men mener å kjenne igjen trekk ved beveggrunner her. Man skal respektere hva andre mener å oppleve,- persepsjon er noe høyst individuelt;- er tilbøyelig til å akseptere problemene trådstarter har med å "høre" forskjeller;- om det er ulikheter vil disse av noen være neglisjerbare,- for andre vesentlige;- personlig legger jeg til grunn at vi her taler om subtiliteter. Min konklusjon,- tross alt:- din nåværende spiller er adekvat,- så slå deg til ro med den. Videre,- om man får være så fri:- gjør som Grace,- ta en stor bit av "eplet",- altså overgang til mac.


Grace
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har musikken lagret i hyller i stua som dobler som akustikktiltak.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Dette med Dac er ikke like enkelt. Jeg har testet flere av dem. Personlig fant jeg ut at Lavry Da11 ga meg det jeg trengte. Da var det bare og kutte ut preamp. Altså 1 ledd spart. Men da kommer det jo ann på hvor bra analogdelen i dacen er, hvor mange kilder en trenger og koble på.

Det neste var jo da forsøke med noe så omstritt som digital kabler og strømkabler. Mange hevder at det ikke er forskjell på det, men hos meg var det bra forskjell. Uten og lage stor diskusjon on det, prøv test ut og hør hos deg om du får det du ønsker. Jeg endte opp med Valhalla digitalkabel, den ga meg mest organisk lyd, pluss at lydbildet ble større alle veier.

Så er det jo selvsagt drivverket. Hvor bra er det? Hvor mye jitter på utgangen? Bruker Pc og squeezeboks som hovedkilde. Det ga løft i forhold til og bruke en Cd spiller til ca 20 000. Nå kan en jo løfte lyden mange hakk på Pc basert avspilling også, med og legge inn all musikk på SSD disk. Det koster, men en får ingen bevegelige deler og gir så si ingen jitter. Testet dette grundig hos en kjenning som har fult lyngdorf system. løftet lyden veldig, noe som faktisk jeg ikke hadde forventet. Testet også hjemme med og legge noe av favoritt musikken over på en stor minnepenn og spille av fra den via pc. Billig og veldig økning av lydkvalitet.

Så mitt poeng er, at det er mange veier til rom. En må ikke være redd for og snu alle steiner og teste. forsøk, gir det ikke det en hadde forventet, så ikke kjøp. Men selv enkle grep kan gi store løft.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kan være en ganske innviklet prosess å sette opp pcen for optimal lydavspilling. TROR PCen er flaskehalsen din. Min egen løsning ble overgang til Mac og Puremusic selv om det sikkert går av å dra strikken enda lengre. Selv har jeg ikke hørt dataavspilling overgå de beste cdspillerene.
Min erfaringer at det krever mye av upsamplingsprosessen for å overgå en optimal redbookgjengivelse. Det fine med dacer er at de er så enkle å låne med hjem for testing.
Mitt tips er å stole på egne ører og fortsette å prøve nye så lenge du gidder. Finner du ikke noe bedre, så finner du ikke noe bedre.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Kan være en ganske innviklet prosess å sette opp pcen for optimal lydavspilling. TROR PCen er flaskehalsen din. Min egen løsning ble overgang til Mac og Puremusic selv om det sikkert går av å dra strikken enda lengre. Selv har jeg ikke hørt dataavspilling overgå de beste cdspillerene.
Min erfaringer at det krever mye av upsamplingsprosessen for å overgå en optimal redbookgjengivelse. Det fine med dacer er at de er så enkle å låne med hjem for testing.
Mitt tips er å stole på egne ører og fortsette å prøve nye så lenge du gidder. Finner du ikke noe bedre, så finner du ikke noe bedre.
Hei! Hvis det er meg som startet tråden du snakker til her... Etter at det innledende ble skrevet, har lyden gått fra krise til bra. Tror de sammenligningene jeg gjorde var irrelevante fordi anlegget ikke fungerte i det hele tatt. Kommer nok til å gjenta test av noen av de samme DAC-ene - for å yde de rettferdighet.

Da kan det hende jeg vil høre hva som fungerer best. Og også finne ut om pc-en bidrar negativt...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kan være en ganske innviklet prosess å sette opp pcen for optimal lydavspilling. TROR PCen er flaskehalsen din. Min egen løsning ble overgang til Mac og Puremusic selv om det sikkert går av å dra strikken enda lengre. Selv har jeg ikke hørt dataavspilling overgå de beste cdspillerene.
Min erfaringer at det krever mye av upsamplingsprosessen for å overgå en optimal redbookgjengivelse. Det fine med dacer er at de er så enkle å låne med hjem for testing.
Mitt tips er å stole på egne ører og fortsette å prøve nye så lenge du gidder. Finner du ikke noe bedre, så finner du ikke noe bedre.
Hei! Hvis det er meg som startet tråden du snakker til her... Etter at det innledende ble skrevet, har lyden gått fra krise til bra. Tror de sammenligningene jeg gjorde var irrelevante fordi anlegget ikke fungerte i det hele tatt. Kommer nok til å gjenta test av noen av de samme DAC-ene - for å yde de rettferdighet.

Da kan det hende jeg vil høre hva som fungerer best. Og også finne ut om pc-en bidrar negativt...
Hei, innlegget var skrevet til deg ja :)
Tror kanskje instalasjonen av Jplay kan gjøre forskjellene på upsampling tydeligere.
Mitt inntrykk er at de kvalitative forskjellene på gode dacer lett forsvinner i evt flaskehalser.

Burmesteren din høres spennende ut.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kan være en ganske innviklet prosess å sette opp pcen for optimal lydavspilling. TROR PCen er flaskehalsen din. Min egen løsning ble overgang til Mac og Puremusic selv om det sikkert går av å dra strikken enda lengre. Selv har jeg ikke hørt dataavspilling overgå de beste cdspillerene.
Min erfaringer at det krever mye av upsamplingsprosessen for å overgå en optimal redbookgjengivelse. Det fine med dacer er at de er så enkle å låne med hjem for testing.
Mitt tips er å stole på egne ører og fortsette å prøve nye så lenge du gidder. Finner du ikke noe bedre, så finner du ikke noe bedre.
Jeg trodde det var det samme om man brukte PC eller Mac? Jeg tenker nå kun fra eksern DAC og hva jeg spiller fra før dac er likegyldig. Med det beste av cd-spillere så mener du de som har egenutviklet drivverk? Er det ikke tvilsomt at det er forskjeller på dem?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Brukte denne Foobar installasjons guiden som var her inne jeg, var lettfattelig og tok ikke lange tiden. Steg for steg, har slitt mest med ripping da mange av cdene mine typisk ikke ligger i databasene....
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Asynkron USB -> S/PDIF-konverter (med Toslink)

Du kan evt. forsøke en asynkron USB -> S/PDIF-konverter (evt. med Toslink) mellom din PC og din Burmester CD-spiller med digitalinngang. De er ganske rimelige og riktig enkle å bruke.

Musical Fidelity V-Link(II) bør (vel) passe bra hvis jeg oppfattet din CD-spillers eksterne digitalinngangs tekniske spesifikasjoner rett. Den har fått flere gode testomtaler inkl. i Stereophile med målinger. Den har RCA S/PDIF- og Toslinkutgang. Modell II har ny boks, men (jeg er rimelig sikker på at) innmaten er uendret for dette produktet i motsetning til enkelte av de andre II-produktene i V-serien. Eneste ankepunkt er at boksen er langt større enn den trenger å være fordi Musical Fidelity benytter samme boks for alle produktene i V-serien.
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Spilling rett fra RAM

Jeg vil anbefale oppsettsguiden "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" og lenkene i den hvis man ønsker å forsøke/benytte den utmerkede musikkavspilleren m.m. foobar2000.
D
[...]
Nå kan en jo løfte lyden mange hakk på Pc basert avspilling også, med og legge inn all musikk på SSD disk. Det koster, men en får ingen bevegelige deler og gir så si ingen jitter. Testet dette grundig hos en kjenning som har fult lyngdorf system. løftet lyden veldig, noe som faktisk jeg ikke hadde forventet. Testet også hjemme med og legge noe av favoritt musikken over på en stor minnepenn og spille av fra den via pc. Billig og veldig økning av lydkvalitet.
[...]
Hvis man følger ovennevnte foobar2000-guide, laster/bufrer foobar2000 hele sporet i minnet før avspilling. foobar2000 får altså musikken direkte fra datamaskinens sentralminne/RAM ved avspilling. Da er man immun mot effekter fra nettverk, harddisker, SSD, minnepinner osv. Sentralminnet er uansett både langt raskere og langt tettere knyttet til datamaskinens prosessor enn de forannevnte masselagrene.

Ganske mange musikkavspillingsprogrammer har en lignende spor-/sangbuffermekanisme.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Jeg vil anbefale oppsettsguiden "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" og lenkene i den hvis man ønsker å forsøke/benytte den utmerkede musikkavspilleren m.m. foobar2000.
D
[...]
Nå kan en jo løfte lyden mange hakk på Pc basert avspilling også, med og legge inn all musikk på SSD disk. Det koster, men en får ingen bevegelige deler og gir så si ingen jitter. Testet dette grundig hos en kjenning som har fult lyngdorf system. løftet lyden veldig, noe som faktisk jeg ikke hadde forventet. Testet også hjemme med og legge noe av favoritt musikken over på en stor minnepenn og spille av fra den via pc. Billig og veldig økning av lydkvalitet.
[...]
Hvis man følger ovennevnte foobar2000-guide, laster/bufrer foobar2000 hele sporet i minnet før avspilling. foobar2000 får altså musikken direkte fra datamaskinens sentralminne/RAM ved avspilling. Da er man immun mot effekter fra nettverk, harddisker, SSD, minnepinner osv. Sentralminnet er uansett både langt raskere og langt tettere knyttet til datamaskinens prosessor enn de forannevnte masselagrene.

Ganske mange musikkavspillingsprogrammer har en lignende spor-/sangbuffermekanisme.
Slik jobber min J River.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Nå har jeg testet lyd fra min Burmester 006 i to varianter. Blindtest får jeg ikke til uten å hente over en nabo. Og det er uaktuelt her jeg bor...

Tok frem en CD jeg kjøpte torsdag. Spilte en låt fra denne - rippet til FLAC og serverplassert på loftet. Og spilte fra drivverket i 006. Jeg hører ikke forskjell! Kom og hør - du som er i nærheten og har lyst :). Mitt krav er du hører med bind for øynene...

FLAC-en er altså synkron og skal gi jitter. Standard digital lydhåndtering i Windows. Uten jPlay eller lignende. Bare as-is J River avspiller...
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg kjenner ikke og har ikke forlest meg ang. Burmester 006 og dens digitalinngang, men det er (vel) en kjent sak at noen DAKer er (rimelig) jitterimmune, mens andre er meget følsomme. De jitterimmune kan vel ofte ha en form for reklokking og/eller klokkelås av/for signalet de mottar. Kanskje Burmester 006 er en av de jitterimmune, eller kanskje datamaskinen din ikke gir (særlig mye) jitter(, eller kanskje CD og digitalinngang er like dårlige)? Det siste får vi dog håpe ikke er tilfelle.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kan være en ganske innviklet prosess å sette opp pcen for optimal lydavspilling. TROR PCen er flaskehalsen din. Min egen løsning ble overgang til Mac og Puremusic selv om det sikkert går av å dra strikken enda lengre. Selv har jeg ikke hørt dataavspilling overgå de beste cdspillerene.
Min erfaringer at det krever mye av upsamplingsprosessen for å overgå en optimal redbookgjengivelse. Det fine med dacer er at de er så enkle å låne med hjem for testing.
Mitt tips er å stole på egne ører og fortsette å prøve nye så lenge du gidder. Finner du ikke noe bedre, så finner du ikke noe bedre.
Jeg trodde det var det samme om man brukte PC eller Mac? Jeg tenker nå kun fra eksern DAC og hva jeg spiller fra før dac er likegyldig. Med det beste av cd-spillere så mener du de som har egenutviklet drivverk? Er det ikke tvilsomt at det er forskjeller på dem?
Det er sikkert det samme med PC eller Mac. Jeg har bare ikke fått til pc selv, men jeg er ingen datakyndig mann.
Jeg synes ikke enheten før dacen er uviktig.
Sikter kun til velykkete cdspillere i toppdivisjonen som jeg har hørt. Tror ikke de har egenproduserte drivverk da det ville blitt altfor dyrt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kan være en ganske innviklet prosess å sette opp pcen for optimal lydavspilling. TROR PCen er flaskehalsen din. Min egen løsning ble overgang til Mac og Puremusic selv om det sikkert går av å dra strikken enda lengre. Selv har jeg ikke hørt dataavspilling overgå de beste cdspillerene.
Min erfaringer at det krever mye av upsamplingsprosessen for å overgå en optimal redbookgjengivelse. Det fine med dacer er at de er så enkle å låne med hjem for testing.
Mitt tips er å stole på egne ører og fortsette å prøve nye så lenge du gidder. Finner du ikke noe bedre, så finner du ikke noe bedre.
Jeg trodde det var det samme om man brukte PC eller Mac? Jeg tenker nå kun fra eksern DAC og hva jeg spiller fra før dac er likegyldig. Med det beste av cd-spillere så mener du de som har egenutviklet drivverk? Er det ikke tvilsomt at det er forskjeller på dem?
Det er sikkert det samme med PC eller Mac. Jeg har bare ikke fått til pc selv, men jeg er ingen datakyndig mann.
Jeg synes ikke enheten før dacen er uviktig.
Sikter kun til velykkete cdspillere i toppdivisjonen som jeg har hørt. Tror ikke de har egenproduserte drivverk da det ville blitt altfor dyrt.
For å sammenlige avspilling fra drivverk og PC/Mac så man man jo sammenligne med identisk DAC. Har du gjort det?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kan være en ganske innviklet prosess å sette opp pcen for optimal lydavspilling. TROR PCen er flaskehalsen din. Min egen løsning ble overgang til Mac og Puremusic selv om det sikkert går av å dra strikken enda lengre. Selv har jeg ikke hørt dataavspilling overgå de beste cdspillerene.
Min erfaringer at det krever mye av upsamplingsprosessen for å overgå en optimal redbookgjengivelse. Det fine med dacer er at de er så enkle å låne med hjem for testing.
Mitt tips er å stole på egne ører og fortsette å prøve nye så lenge du gidder. Finner du ikke noe bedre, så finner du ikke noe bedre.
Jeg trodde det var det samme om man brukte PC eller Mac? Jeg tenker nå kun fra eksern DAC og hva jeg spiller fra før dac er likegyldig. Med det beste av cd-spillere så mener du de som har egenutviklet drivverk? Er det ikke tvilsomt at det er forskjeller på dem?
Det er sikkert det samme med PC eller Mac. Jeg har bare ikke fått til pc selv, men jeg er ingen datakyndig mann.
Jeg synes ikke enheten før dacen er uviktig.
Sikter kun til velykkete cdspillere i toppdivisjonen som jeg har hørt. Tror ikke de har egenproduserte drivverk da det ville blitt altfor dyrt.
For å sammenlige avspilling fra drivverk og PC/Mac så man man jo sammenligne med identisk DAC. Har du gjort det?
Både ja og nei. Ja på vanlige drivverk, men Nei på de beste spillerene.
Synes hardisk/pc/mac ofte er bedre enn vanlige drivverk, men på vanlige drivverk har man kabelmulighetene mellom.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Nå har jeg testet lyd fra min Burmester 006 i to varianter. Blindtest får jeg ikke til uten å hente over en nabo. Og det er uaktuelt her jeg bor...

Tok frem en CD jeg kjøpte torsdag. Spilte en låt fra denne - rippet til FLAC og serverplassert på loftet. Og spilte fra drivverket i 006. Jeg hører ikke forskjell! Kom og hør - du som er i nærheten og har lyst :). Mitt krav er du hører med bind for øynene...

FLAC-en er altså synkron og skal gi jitter. Standard digital lydhåndtering i Windows. Uten jPlay eller lignende. Bare as-is J River avspiller...
Kommer gjerne innom en tur hvis det passer - noen spesiell dag som passer bedre enn andre?
 
Topp Bunn