Bart brennevin

Brevordner

Medlem
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
0
Hvordan drikkes forskjellige brennevinstyper bart?  lurer på hvordan vodka drikkes, fra fryseren eller varier det med type vodka?   Hva med andre brennevinsmerker?  

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Single malt whisky drikkes som regel bart, så lenge det ikke er snakk om cask strength. Skjønt noen drikker det bart også.

Når det gjelder vodka, så har jeg ikke så mye peiling, men de eneste merkene jeg synes er OK å drikke bart er Belvedere og Grey Goose.

Edit: skriveleif.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skjønner ikke at folk gidder vodka i det hele tatt.

Det smaker nitrist. Vann er bedre.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Vodka drikkes i tynne lange glass, tenk deg et shot glass bare 2,5 ganger så langt.
Whisky drikkes i snifter, det samme gjør Armagnac, årgangsrom, fin Tequila og Calvados. Disse snifterene varierer noe i utførelse, men på de stedene jeg har jobbet så har vi brukt en type glass til Cognac og Armagnac, en til Calvados, Rom og Tequila og en til whisky.
Grappa drikkes fra grappaglass, et stettglass med en kul nederst.
Gin har ikke noe egen type glass da det ikke er ansett som en type brennevin man drikker bart. Skulle jeg absolutt drukket gin bart ville jeg brukt et lavt rocksglass.
Portvin og madeira (hetvin, ikke brennevin) har egene glass, de er omtrent som korte zinfadelglass.
Riedel og Spiegelau lager stort sett alle glasstypene.
Riedel leverer et utall glass, man kan bli forvirret bare av å titte på siden deres. Det som er vanlig å ha i en bar er:
-Longdrinkglass (til drinker som GT og Moijito)
-Rocksglass eller thumbler (til blended whisky og korte drinker som f.eks Gimlet og white russian)
-Coctailglass (til drinker som dry martini og cosmopolitan)
-Margaritaglass ( til frozendrinks som strawberry daiquiri eller frozen margarita)
-Rødvinsglass (mellomstørelse slik som Riedels "red vine" og et litt bredere til finere vin slik som riedels "pinot noir")
-Hvitvinsglass. Det vanligste å bruke er riedels Viognier/chardonnay glass
-Champagne glass. En vanlig flute pleier å holde.
-ølglass 0,5 og 0,3 og eventuelle spesialglass til f.eks weissbeer.
-Cognac glass.
-Snifterglass.
-desertvinglass/portvin/sherry det brukes som oftest samme glasset.
-Grappaglass.
-shotglass.
Det er stort sett det en vanlig bar eller restaurant har av glasstyper. noen få steder har kanskje tatt seg bryet med vodkaglass og litt forskjellige hetvin og likørglass, men det er ganske sjelden.
irishcoffee blir som oftest servert i rødvinsglass da det ser mer elegant ut. Ihvertfall hvis man vet hva man gjør.
Jaegermeister og sambucca kommer i shotglass.
Aquavitae serveres på litt forskjellige måter avhengig av kundens preferanse, noen tar den i et avkjølt shotglass, noen vil ha den i en thumbler, mens andre tar den i et snifterglass.
Baileys og lignende likører serveres enten i et dessertvinglass eller i et coctailglass.
Bloodymary serveres konsekvent i et 0,5 liters ølglass!
det var vel omtrent det jeg hadde å si om den saken ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg skjønner ikke at folk gidder vodka i det hele tatt.

Det smaker nitrist. Vann er bedre.
Vodka har smak, den varierer fra ubehagelig hjemmebrentish til nesten blomsteraktig og litt søtlig.
De store merkene sånn som Absolutt, Stoli og Smirnoff smaker alle ganske kjipt. De er råe og har en kjemisk bismak. F.eks grey goose og Tanqueray har en veldig clean og lett smak, det er ikke noe du drikker i store mengeder bart, men fungerer bra for å rense munnen og gjør vei i vellinga i en 7/9 eller 12 retters middag.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Lager Tanqueray vodka? Trodde de bare lagde Gin, jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hadde det enda smakt rått eller kjemisk....

Mulig jeg har blitt nummen i kjeften av for mye banning (halvt nordlending), men jeg synes ganske enkelt at vodka smaker av utvannet ikkeno'.

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
Enkelt!
Du tar sats!
Holder pusten!
Hiver det innpå og svelger under tvil!
(det luktet jo litt rart..)
Og angrer noe så jævlig etterpå!!

I hvertfall hvis det er noe egenprodusert fra Hedmarken! ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Av sprit drikk eg berre brandy og whisky. (jaja, av og til litt heimelaga likør, i den grad dette er sterkt nok til å kallast brennevin)
Milde typar, som beklagelegvis kostar litt for mykje til å kjøpe på polet. Då gjeld det å få med seg alt, også det som fordampar. Eg brukar difor digre konjakkglas, slik at eg rekk å sniffe det som fordampar.
Unntaket er akkevitt som drikkast kvar jul. Skulle nok brukt konjakkglas då også, men så fekk vi slike "akkevittglas" ein gong i tida - bittesmå greier med lang stett, som sjølvsagt må brukast opp. (Greitt med den lange stetten, så slepp du å grise ut sjølve glaset når du tek i det med feite bukkeribbefingrar)

Og all god sprit drikkast meir eller mindre romtemperert. Vodka og anna blankt, er slikt som brukast til tilsettingsstoff til leskedrikkar ein kan ha i seg innimellom, slik at ein slepp å gå edru heile tida!

K

kbwh

Gjest
Maltwhisku kan drikkes bart eller med vann.
Det merkelige er at jo "mindre" en whisky smaker jo mere vann å til!
Laproaig (Islay, smaker slik en hest sparker) drikker jeg bar, mens en Cardhu (lett Highland) trenger vannes ut 50/50.
Jeg er sa barsk at jeg drikker whisky i whiskyglass. Litt Las Vegas kan man vel unne seg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Maltwhisku kan drikkes bart eller med vann.

2. Det merkelige er at jo "mindre" en whisky smaker jo mere vann å til!

3. Laproaig (Islay, smaker slik en hest sparker) drikker jeg bar, mens en Cardhu (lett Highland) trenger vannes ut 50/50.

4. Jeg er sa barsk at jeg drikker whisky i whiskyglass. Litt Las Vegas kan man vel unne seg.  
1. Eg har høyrt fleire som seier dette. Men det einaste eg vatnar ut, er eplemosten......betre leskedrikk enn whiskyvatn, tykkjer eg. Og eg kjøper ikkje whiskytypar som er så mykje eldvatn at det må sløkkjast....

2. Huff og huff! Så då må eg altså ha svært mykje vatn oppi mine snille whiskyar?

3. Dette høyrest skummelt ut. Trur eg får halde meg til spansk (og portugisk) brandy ei tid framover.....

4. Aha! Kanskje det er forklaringa? Du sniffar ikkje sprit, altså?

O

om.s

Gjest
En riktig god malt nytes i ett slikt glass: http://www.riedel.com/website/engli...riedel_collections/sommeliers/sommeliers.html

(klikk på next til du får på maltwhisky glasset opp, helt til höyre i bildet)

Dette er den beste Whisky investeringen man har gjort og det er med å toppe nytelsen av gode maltér.
Neste Whisky opp glasset her hjemme blir en Springbank 10 year, (dessverre er 21 åringen meget dyr og vanskelig å få tak i for tiden).

Ellers er en god bitter meget godt i samband med måltider og en god öl.

mvh

Brevordner

Medlem
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
0
Takk for alle innspill. Har testet en del maltwhisky. Enkelte trenger litt romtemperert vann for å åpne seg, noen smaker best uten vann. Er litt nysgjerrig på vodka, er en del i østeuropa for tiden og det er mange merker å velge mellom. Tar derfor gjerne tips på god vodka derfra.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
1. Eg har høyrt fleire som seier dette. Men det einaste eg vatnar ut, er eplemosten......betre leskedrikk enn whiskyvatn, tykkjer eg. Og eg kjøper ikkje whiskytypar som er så mykje eldvatn at det må sløkkjast....
De fleste whiskyer er jo allerede vannet ut fra fra produsent. Hvis det står 40% på flasken kan du være nesten sikker på det. Ekte mannfolk drikker selvsagt cask strength som gjerne ligger på opp mot 60%. Ingen skam å ta vann i den, da kommer i hvert fall smaken frem.

Når det er sagt så bør man ideelt sett bare vanne ut whiskyen med vann fra brenneriets lokale kilde.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Her går det i svartadaudir for tiden. Faktisk ganske godt.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Akevitt må drikkes "bart" og avkjølt!
Smaker forferdelig i longdriks som feks fjellbekk. Usj...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Akevitt må drikkes "bart" og avkjølt!
Smaker forferdelig i longdriks som feks fjellbekk. Usj...
Norsk akevitt må ikke være avkjølt, da forsvinner jo all smaken. Dette var noe vi drev med på 80-tallet. Da fikk vi akevittglass rett fra fryseren. Bare tull.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Norsk akevitt må ikke være avkjølt, da forsvinner jo all smaken. Dette var noe vi drev med på 80-tallet. Da fikk vi akevittglass rett fra fryseren. Bare tull.
Til mat foretrekker jeg den avjølt.
Men som kosedrink ala cognac er jeg enig med deg. Men da må det være en godt lagret variant.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Til mat foretrekker jeg den avjølt.
Men som kosedrink ala cognac er jeg enig med deg. Men da må det være en godt lagret variant.
Selvfølgelig. 8)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.008
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kom til å tenke litt på en ting. Overskriften "Bart Brennevin"---fikk assosiasjoner med Pelle Parafin's bøljeband med en gang :)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
I Russland er det vanlig å drikke vodkaen bart i små krystallglass. Skal det være litt stil over det hele, skal man kaste glasset etterpå bak over skulderen. Små krystallglass er billig i Russland, så det koster ikke all verden å kaste noen glass.

-Dog er det vanlig at man spiser mat mens man drikker i motsetning til f.eks. Norge. Noe av det beste å spise til mens man drikker vodka er etter min mening russisk kaviar, marinert sopp og sylteagurk. Dette reduserer "bitterheten" som vodkaen skal ha - i likhet med et kyss (selvsagt ;)).

Det er vanlig å drikke vodka som er nedfrosset i fryseren. Frossen vodka kan man få på enkelte restauranter. Iskald vodka er lett å drikke så pass opp. :eek:

Det er utrolig mange vodkamerker å velge mellom i Russland. Men som alt annet så varierer kvaliteten etter prisen. Flagman, Russkij standard og Diplomat er gode vodka merker. Kommer man over noe krystall vodka er de som regel svært så gode å drikke.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Grappa !
I går kom jeg hjem etter en uke i Roma. Under oppholdet måtte jeg selvfølgelig smake grappa.
Det ble servert meg på to forskjellige måter.

På restaurant: Fra frossen flaske, i smalt frossent glass med stett.
På bar: Lunken grappa i whiskyglass.

Første versjonen var nok best. Smakte ikke fullt så jævli da.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Om du ikke liker Grappe bør du kanskje ikke drikke det.
Dessuten er det store forskjeller på grappa, grappa og grappa.
Polet på CC-Vest har som regel alltid en 7-8 typer inne av ganske god kvalitet.
Pizzastedet Mimmos har alltid en knallgod en på lur.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Det måtte jo prøves når man er i grappaens hjemland.
Tok med en flaske hjem som souvenir også. Kjekt å ha.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.052
I Russland er det vanlig å drikke vodkaen bart i små krystallglass. Skal det være litt stil over det hele, skal man kaste glasset etterpå bak over skulderen. Små krystallglass er billig i Russland, så det koster ikke all verden å kaste noen glass.

-Dog er det vanlig at man spiser mat mens man drikker i motsetning til f.eks. Norge. Noe av det beste å spise til mens man drikker vodka er etter min mening russisk kaviar, marinert sopp og sylteagurk. Dette reduserer "bitterheten" som vodkaen skal ha - i likhet med et kyss (selvsagt  ;)).

Det er vanlig å drikke vodka som er nedfrosset i fryseren. Frossen vodka kan man få på enkelte restauranter. Iskald vodka er lett å drikke så pass opp. :eek:

Det er utrolig mange vodkamerker å velge mellom i Russland. Men som alt annet så varierer kvaliteten etter prisen. Flagman, Russkij standard og Diplomat er gode vodka merker. Kommer man over noe krystall vodka er de som regel svært så gode å drikke.

I tillegg til det som er nevnt her, så har jeg også erfaring med at vodka i Øst-Europa og Russland ofte serveres sammen med et glass nypresset og usukret saft av ymse typer bær.

Topp Bunn