- Ble medlem
- 27.08.2006
- Antall liker
- 0
Hvordan drikkes forskjellige brennevinstyper bart? lurer på hvordan vodka drikkes, fra fryseren eller varier det med type vodka? Hva med andre brennevinsmerker?
Vodka har smak, den varierer fra ubehagelig hjemmebrentish til nesten blomsteraktig og litt søtlig.Jeg skjønner ikke at folk gidder vodka i det hele tatt.
Det smaker nitrist. Vann er bedre.
1. Eg har høyrt fleire som seier dette. Men det einaste eg vatnar ut, er eplemosten......betre leskedrikk enn whiskyvatn, tykkjer eg. Og eg kjøper ikkje whiskytypar som er så mykje eldvatn at det må sløkkjast....1. Maltwhisku kan drikkes bart eller med vann.
2. Det merkelige er at jo "mindre" en whisky smaker jo mere vann å til!
3. Laproaig (Islay, smaker slik en hest sparker) drikker jeg bar, mens en Cardhu (lett Highland) trenger vannes ut 50/50.
4. Jeg er sa barsk at jeg drikker whisky i whiskyglass. Litt Las Vegas kan man vel unne seg.
De fleste whiskyer er jo allerede vannet ut fra fra produsent. Hvis det står 40% på flasken kan du være nesten sikker på det. Ekte mannfolk drikker selvsagt cask strength som gjerne ligger på opp mot 60%. Ingen skam å ta vann i den, da kommer i hvert fall smaken frem.1. Eg har høyrt fleire som seier dette. Men det einaste eg vatnar ut, er eplemosten......betre leskedrikk enn whiskyvatn, tykkjer eg. Og eg kjøper ikkje whiskytypar som er så mykje eldvatn at det må sløkkjast....
neste gang du er i køben, ta en tur innom Kalinka Bar.Hvordan drikkes forskjellige brennevinstyper bart? lurer på hvordan vodka drikkes, fra fryseren eller varier det med type vodka?
Absolut moonshine ;DEnkelt!
I hvertfall hvis det er noe egenprodusert fra Hedmarken! ;D
Norsk akevitt må ikke være avkjølt, da forsvinner jo all smaken. Dette var noe vi drev med på 80-tallet. Da fikk vi akevittglass rett fra fryseren. Bare tull.Akevitt må drikkes "bart" og avkjølt!
Smaker forferdelig i longdriks som feks fjellbekk. Usj...
Til mat foretrekker jeg den avjølt.Norsk akevitt må ikke være avkjølt, da forsvinner jo all smaken. Dette var noe vi drev med på 80-tallet. Da fikk vi akevittglass rett fra fryseren. Bare tull.
Selvfølgelig. 8)Til mat foretrekker jeg den avjølt.
Men som kosedrink ala cognac er jeg enig med deg. Men da må det være en godt lagret variant.
I Russland er det vanlig å drikke vodkaen bart i små krystallglass. Skal det være litt stil over det hele, skal man kaste glasset etterpå bak over skulderen. Små krystallglass er billig i Russland, så det koster ikke all verden å kaste noen glass.
-Dog er det vanlig at man spiser mat mens man drikker i motsetning til f.eks. Norge. Noe av det beste å spise til mens man drikker vodka er etter min mening russisk kaviar, marinert sopp og sylteagurk. Dette reduserer "bitterheten" som vodkaen skal ha - i likhet med et kyss (selvsagt).
Det er vanlig å drikke vodka som er nedfrosset i fryseren. Frossen vodka kan man få på enkelte restauranter. Iskald vodka er lett å drikke så pass opp.
Det er utrolig mange vodkamerker å velge mellom i Russland. Men som alt annet så varierer kvaliteten etter prisen. Flagman, Russkij standard og Diplomat er gode vodka merker. Kommer man over noe krystall vodka er de som regel svært så gode å drikke.