Basis signature serie

T

tjn

Gjest
Lurer på om det er noen på forumet som har erfaring med Basis signature modellene, tenker spesielt på modellene 2200 og oppover, type arm som passer, hvordan den er å sette opp etc., og ikke minst lydkvalitet sammenlignet med andre merker i samme klasse.
 

stale

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Hei, jeg har hatt Basis 2800 og Vector3 tonearm en stund. Har lite erfaring med tilsvarende utstyr i prisklassen. Tidligere har jeg spilt på en enkel Rega.

2800 har vakum i tallerkenen. For at dette skal virke optimalt må man kunne plassere vakumpumpen i et annet rom langt borte, hvis ikke vil du høre den. Dette tar litt tid å få til, med boring i vegger etc. Det meste av lyden kommer ut av inntaket, så hvis man får dempet det er mye gjort.

Man må også være nøye med å ikke bruke for høyt trykk på vakumet. Da kan støv lett sette seg fast i rillene. For versjonen uten dette unngår du disse praktikalitetene, men så får du heller ikke "limt" platen like godt til tallerkenen.

Vector-armen tilførte en soliditet i lydbildet som var lett hørbar. Jeg vurderte denne og Graham sin nye toppmodell. Valget falt på Vector siden denne er utviklet sammen med spilleren og den er grei å få tak i Norge via Lyric. Vet ikke om Graham har representant i Norge. Vector og vel også Graham er av UNI-pivot typen. Disse kan virke litt vaklevorene siden de står fritt på en spike. Tipper at Triplanar også kunne gitt heftige resultater.


opparbeidet meg noe erfaring med bruk av utstyret.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
403
Torget vurderinger
3
Graham importerast av Audio Media i Bergen.
Da blir det sikkert en pepra pris. Audio Media er ikke akkurat kjent for lav USD/NOK forhold....
 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.476
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Hei
Jeg spiller på Basis 2500 Signature med Basis Vector mod.3 arm. Pick-up og RIAA er forøvrig hhv. Benz LP og Whest PS.20. Jeg synes oppsettet fungerer godt, og har stor tro på synergi-effekten mellom drivverk og arm av samme merke. Oppsett gikk derfor også helt smertefritt, selv for en som ikke har den helt store erfaringen med dette. Medfølgende protractor er helt grei og enkel å bruke. Justering av VTA kan vere noe kronglete, jeg vil nok vurdere å ettermontere orginalt micrometer på armen.

På samme måte som Stale skriver ovenfor, har heller ikke jeg personlig erfaring med andre rigger i samme klasse. Jeg gikk fra Rega P25 / RB600 / Kontrapunkt A, så sammenligningen blir rått parti.
Min Basis 2500 Signature er forøvrig lik 2800, som Stale skriver om ovenfor, unntatt vakum.

En liten presisering:
Vector mod.3 er ikke uni-pivot som Stale hevder, Basis Audio kaller det hybrid-pivot, forklaring kan leses på hjemmesiden deres;
http://www.basisaudio.com/docs/tnm_vcr_specs.pdf

Jeg er fornøyd med oppsettet, og ser ikke noen grunn til at jeg skulle ha valgt annerledes om jeg skulle kjøpe nytt idag. (selv om jeg godt kunne tenke meg å prøve rør-RIAA)
 
Topp Bunn