Bass puls etter bytte av rør i monoblokker

christianlie

Medlem
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
0
Hei. Jeg har nettopp byttet alle 4 12AT7 rør i to Doge 9 monoblokker fra no name kina rør til Philips JAN 12at7 rør. De to resterende EL34 og 211 rørene i hver forsterker er fortsatt de originale. Forsterkerene er koblet på Martin Logan elektrostater, med konvensjonell bass. Når jeg slår på monoblokken begynner det etter at forsterkeren har begynt å lage lyd å pulsere i bassen. Basselementet for puls for meg estimert til rundt 4Hz med omtrent 1 cm slaglengde og puster og peser derfor stort. Dette kommer selv om signalkilde og forforsterker er slått av. Hva kan dette skyldes? Alle de totalt 8 nye 12at7 rørene er matchet.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Har nesten 0 erfaring med rørutstyr jeg, så dette er bare en wildguess, kanskje det ligger en slags "rest" strøm igjen etter at amp og signalkilde er avslått som er årsaken ? ? ?

Mvh :)

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
201
Torget vurderinger
1
Høres ut som "motorboating". En lavfrekvent oscillasjon grunnet stabilitetsproblemer.
Elektrostatene har vel trafoinngang og dette er en induktiv last for forsterkeren. VH. Bernt

PS: Virker som navnet har flere betydninger, men det er altså den tekniske jeg sikter til.
Kan komme av dårlig jording inne i forsterkeren.

T

Teip

Gjest
Ehh..er alt ok når du putter i kina-rørene igjen?
Har du eventuelt prøvd noen andre rør?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.129
Forsterkeren går i selvsving? ::)

Thorhauge

Bransjeaktør
Ble medlem
11.02.2010
Antall liker
10
jeg kender problemet, det er lavfrekvent selvsving, det opstår når to afskæringsfrekvenser i forstærkeren er ens, eks. udgangstrafoen har måske en nedre grænsefrekvens på 5 hz. i din forstærker er der en kondensator i signalvejen, der via en modstand til stel også giver en afskæringsfrekvens, i dit tilfælde nok tæt på udgangstrafoens nedre afskæring (eksv. 5 hz) du har så skiftet til andre rør, som går en anelse dybere i frekvens, og problemet opstår, da de to frekvenser ramler sammen, det kan ordnes ved at skifte kondensatoren i signalvejen, til en lidt mindre værdi.

MVH Steen

Topp Bunn