Bass test

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
De som får 2:28 av Bela Fleck's "Flight of the cosmic Hippo" til å sitte må sies å være sånn nogenlunde i mål. Ikkje der enda.... Nei....
Noen andre gode slike med vanlig musikk?

Forsåvidt film folket får holde fingrene av fatet...
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.387
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Kul skive og det er ikke mange banjo bluegrass fusion jazz band jeg vet om. Bra med trøkk i bass og generelt god lyd på skiva(y) Hva er det du mener det skal låte som på nevnte spor og nevnte tidspunkt? Hos meg er det tight og en hører klart anslag på basstrengene og deretter at de vibrere. Om jeg skrur opp lyden så begynner et par bilderammer på veggen å skrangle😁 Enda høyere så får jeg rom problematikk.

0AD4308F-7689-4D05-9B20-7B122750369C.jpeg
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kul skive og det er ikke mange banjo bluegrass fusion jazz band jeg vet om. Bra med trøkk i bass og generelt god lyd på skiva(y) Hva er det du mener det skal låte som på nevnte spor og nevnte tidspunkt? Hos meg er det tight og en hører klart anslag på basstrengene og deretter at de vibrere. Om jeg skrur opp lyden så begynner et par bilderammer på veggen å skrangle😁 Enda høyere så får jeg rom problematikk.

Vis vedlegget 711038
Nei mine subber går ikke under 40 så blir bare noe rumling... Hakkje peiling altså... Så du hører kontrabass tonene slik det skal være...
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
???

Hva var utfordringen? Prøver ikke være eplekjekk, bare lurer. Jeg har temmelig javn og vrengfri respons ned til 10Hz og vred opp.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
???

Hva var utfordringen? Prøver ikke være eplekjekk, bare lurer. Jeg har temmelig javn og vrengfri respons ned til 10Hz og vred opp.
Jeg lurer bare på gode innspillinger (helst) akustiske bass på under 40Hz (dog ikke sånn kirkeorgel blir fo drøyt) men 5/6 strengs el.bass eller kontrabass etc.
Har ikke så mange sånne.

Elektronisk sinus bass sveip osv. sånn som Massive Attack osv. driver med, synes eg ikke er så informative. Bedre med ekte akustiske bass instrumenter...

Derav eksempelet med Bela Fleck, det er en kraftig kontrabass med lave toner som får testet subbene max...
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg lurer bare på gode innspillinger (helst) akustiske bass på under 40Hz (dog ikke sånn kirkeorgel blir fo drøyt) men 5/6 strengs el.bass eller kontrabass etc.
Dyp E på kontrabass og elbass er 41 Hz, så det spørs om du finner så mye av akkurat det. Måtte i så fall vært fem- eller seksstrengsbasser!

Anthony Jackson er en artig bassist med forkjærlighet for 6-strengeren. Prøv Hiromi Ueharas Alive, mye kult der! En annen er Tropea 10 med plata The time is right, kule greier. Og låta Cantabile sammen med Michel Petrucciani!

Hvis du kan klare deg med solid 4- og 5-strengsbasser kan du jo sjekke ut Wictor Wooten (hele katalogen). Og Mohini Dey, f.eks. Saraswati at Montreux der hun spiller sammen med Dave Weckl. Eller låta Hurricane på plata Soliloquy.

Et litt annerledes forslag er å høre på basstromma på John Williams' Raiders Theme med Boston Pops Orchestra. Den er omkring 30 Hz, mener jeg å ha målt den til en gang. Smeller i vei omkring 4:32 i alle fall, og utover.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Dyp E på kontrabass og elbass er 41 Hz, så det spørs om du finner så mye av akkurat det. Måtte i så fall vært fem- eller seksstrengsbasser!

Anthony Jackson er en artig bassist med forkjærlighet for 6-strengeren. Prøv Hiromi Ueharas Alive, mye kult der! En annen er Tropea 10 med plata The time is right, kule greier. Og låta Cantabile sammen med Michel Petrucciani!

Hvis du kan klare deg med solid 4- og 5-strengsbasser kan du jo sjekke ut Wictor Wooten (hele katalogen). Og Mohini Dey, f.eks. Saraswati at Montreux der hun spiller sammen med Dave Weckl.
Ai ok det visste jeg ikke, ja da går ikke subbene mine til 41Hz engang, italiensk rakkare dette blir reklamasjon!!!
5 strengs basser går godt ned på 30 tallet alt etter tuning og piano til 28Hz.
Så det ekkje mye der nede men dog....

Mange gode tips der, kjempe flott...
Anthony Jackson +++
Hiromi Ueharas - Alive
Tropea 10 - The time is right - Cantabile
Mohini Dey - Sarawati at Montreux
står på spilleliste....
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Ai ok det visste jeg ikke, ja da går ikke subbene mine til 41Hz engang, italiensk rakkare dette blir reklamasjon!!!
5 strengs basser går godt ned på 30 tallet alt etter tuning og piano til 28Hz.
Så det ekkje mye der nede men dog....

Mange gode tips der, kjempe flott...
Anthony Jackson +++
Hiromi Ueharas - Alive
Tropea 10 - The time is right - Cantabile
Mohini Dey - Sarawati at Montreux
står på spilleliste....
Subbene dine går sikkert under 40 Hz, men det hjelper lite om du har en suckout/kansellering i rommet ved disse frekvensene. Det kan være problemet hos deg.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Mye fin kontrabass på denne plata:

 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.662
Torget vurderinger
23
Hippo... no sweat. :cool:
Fullstendig crisp, oppløst, svart bakgrunn, avgrunnsdypt... selv ved "louder than live" nivå som en bassistbekjent uttrykte seg!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå er forsåvidt et frekvenssveip langt nyttigere enn hvilket som helst musikkspor hvis du skal teste gjengivelse av bass, men hvis du vil plage høyttalerne dine kan du forsøke "Tiger" fra Paula Cole's "This Fire". Den har en basslinje ved G0 (26 Hz) og C1 (33 Hz).

1617462404463.png
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hippo... no sweat. :cool:
Fullstendig crisp, oppløst, svart bakgrunn, avgrunnsdypt... selv ved "louder than live" nivå som en bassistbekjent uttrykte seg!
Ja bare gni det inn Sluket..🤑🤑🤑 så psykologisk mye dypere enn 41Hz da, det var det eg mente og! Kanskje italianosene skal få slippe 5 min med breikjeft fra en opphisset bergenser. Det tror jeg de blir glad for. Det ordner seg om en stund da...
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.387
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Victor Wooten er bassisten på Flight og the cosmic hippo. Han er ofte trukket fram sammen med andre av dagens store bassister som bl.a. John Patitucci, Stanley Clark, Steve Bailey, Marcus Miller og Nathen East (sistnevnte er vel den aller største, regnet som studiomusiker som har spilt med «alle»).
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Nå er forsåvidt et frekvenssveip langt nyttigere enn hvilket som helst musikkspor hvis du skal teste gjengivelse av bass, men hvis du vil plage høyttalerne dine kan du forsøke "Tiger" fra Paula Cole's "This Fire". Den har en basslinje ved G0 (26 Hz) og C1 (33 Hz).

Vis vedlegget 711076
Den låta høres ut som den grafen. Masse bass
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Victor Wooten er bassisten på Flight og the cosmic hippo. Han er ofte trukket fram sammen med andre av dagens store bassister som John Patitucci, Stanley Clark, Steve Bailey, Marcus Miller og Nathen East (sistnevnte er vel den aller største, regnet som studiomusiker som har spilt med «alle»).
Synes nok East er den mest interessante musikeren av dem. Wooten blir mye showoff.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Nå er forsåvidt et frekvenssveip langt nyttigere enn hvilket som helst musikkspor hvis du skal teste gjengivelse av bass, men hvis du vil plage høyttalerne dine kan du forsøke "Tiger" fra Paula Cole's "This Fire". Den har en basslinje ved G0 (26 Hz) og C1 (33 Hz).
Gjør meg egentlig bare klar til innvielses festen på de nye basshorna mine, og da er det tvilsomt at frekvens sveip får tupeen eller hentesveisen i uorden, det må mer realistisk lut til....

F.... de er designet til å gå til 28 😂 😭, kem faen er det som spiller bass på 26?!?!?!? Det skulle ikke være mulig med ett akustisk instrument?

De eg har no er noen PA subber tunet til bruk i fri-luft. Dette er ett begrep de færreste har vært borti, men subber designet for å brukes ute er gjerne voicet litt feiter, for å låte fett i ett miljø kjemisk renset for room-gain osv.

Edit.: Vel alt er ikke mørkt, kan lage en 30cm extension på hornmunningen da, men det tror eg ikke jeg gidder..
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
???

Hva var utfordringen? Prøver ikke være eplekjekk, bare lurer. Jeg har temmelig javn og vrengfri respons ned til 10Hz og vred opp.
Testet "Flight of the Cosmic Hippo" - 0 problem :)

Skjermbilde 2021-04-03 kl. 17.25.15.png


S1 kjøres sammen med S3, og S2 kjøres sammen med S4 - for stereo på de lave frekvensene. Ikke at man hører posisjon for lave frekvenser, men dette bidrar til å skape romfølelsen. Crossover 80Hz.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Da har jeg:
Mange gode tips der, kjempe flott...
Ole Amund Gjersvik
Anthony Jackson +++
Hiromi Ueharas - Alive
Tropea 10 - The time is right - Cantabile
Mohini Dey - Sarawati at Montre
Paula Cole' - "This Fire". Tiger"
Daniel Herskedal - Call for winter
Christian McBride - Gettin to it
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg må ta det i morgen kveld, dette blir da nesten som en MGP Sr. finale for dyp bassgang. Litt sånn ala den MGP Jr. Jr. showet vi hadde her for 2 klassen til jentungen, alle fikk synge, selv de som på forhånd hadde inzistert på at de ikke zkulle synge, også ble det etter hvert bare noen låter alle ville synge mer og mer, og alle ble tilslutt utpekt som vinnere... Sosial demokratisk to the bone....
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
???

Hva var utfordringen? Prøver ikke være eplekjekk, bare lurer. Jeg har temmelig javn og vrengfri respons ned til 10Hz og vred opp.
Bare litt nyskjerrig - hva slag MUSIKK er det som lager noe under 16 Hz som vel er det dypeste kirkeorgel ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Føler at dette er blitt tatt opp noen ganger før ;)
 
Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.866
Torget vurderinger
8
Aldrig hørt den låta bedre og mine la scala har vel ikke flust med dypbass 😊
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Føler at dette er blitt tatt opp noen ganger før ;)
Ja hadde det på følelsen at jeg var litt rask på avtrekkeren .... Sorry.... Kan jo være at det har en viss tendens til at ting kommer opp igjen som har vært oppe før...
Ai der var det tilsammen 10,sider med anbefalinger ja ja ja
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Subbene dine går sikkert under 40 Hz, men det hjelper lite om du har en suckout/kansellering i rommet ved disse frekvensene. Det kan være problemet hos deg.
Interessant, hvordan måler man slikt hvis man ikke har subber som går så lavt? Frontvegg og deler av bakveggen er akustisk åpen så skulle tro at det i så fall var ett mindre problem. Skulle leid/lånt meg noen subber som gikk til 20Hz, så jeg kunne testet. Kanskje de har noen slike på HiFiKlubben eller Soundgarden etc.?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Nå er forsåvidt et frekvenssveip langt nyttigere enn hvilket som helst musikkspor hvis du skal teste gjengivelse av bass, men hvis du vil plage høyttalerne dine kan du forsøke "Tiger" fra Paula Cole's "This Fire". Den har en basslinje ved G0 (26 Hz) og C1 (33 Hz).
Skikkelig synge-dame kose plate dette, nesten som om jeg må finne frem madammen og noe rødvin, men hun leser bok med hodetelefoner...
De reklamerte G0 og C1 hører eg ingenting til dessverre.... Selv med en kraftig EQ på 32 med Q på 4 og 6 dB pluss, så der nede er ikke de brumlekassene mine...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kul skive og det er ikke mange banjo bluegrass fusion jazz band jeg vet om. Bra med trøkk i bass og generelt god lyd på skiva(y) Hva er det du mener det skal låte som på nevnte spor og nevnte tidspunkt? Hos meg er det tight og en hører klart anslag på basstrengene og deretter at de vibrere. Om jeg skrur opp lyden så begynner et par bilderammer på veggen å skrangle😁 Enda høyere så får jeg rom problematikk.
Ja denne platen klødde jeg meg godt i hodet av første gang jeg hørte, var på en sånn lyd test liste ett sted. Men pokker Banjo er vel like bra som noe annet, hvis du ser bort fra all den polske polka banjoen "utvekslings-familie-slekten" min i Usa likte å høre på, skrekk og gru, og ikke nok med det, jeg måtte prøve å danse og, Herremann det var ett godt fortrengt minne, tror ikke jeg har tenkt på den situasjonen på 35 år
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Hvor dypt man vil at bassen skal gå avhenger helt og holdent av hva slags musikk man lytter til. Om man sjelden eller aldri hører på elektronisk manipulert bass, filmlyd eller kirkeorgel, er det mer enn bra nok med noe som ruller av ved 20 Hz. 30 Hz holder også lenge. Jeg snakker ikke om headroom eller kvalitet på utstyret, der er mer alltid bedre...det fikk jeg virkelig erfare hos Sluket. Hans system, slik det var ved mitt besøk, begynte å rulle pent av rundt 30 Hz om jeg husker hans ord rett. Det var perfekt bass på alt han spilte for meg. Den bassen som skaper trøkk og slam ligger ganske høyt. Jeg vil grovt gjette på spennet mellom 50 og 200 Hz, det er der grooven og musikken ligger. Kraftwerk, Infected Mushroom og den slags er for meg sjelløs og kald teknikk, men selvsagt med en viss imponatorfaktor.
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hvor dypt man vil at bassen skal gå avhenger helt og holdent av hva slags musikk man lytter til. Om man sjelden eller aldri hører på elektronisk manipulert bass, filmlyd eller kirkeorgel, er det mer enn bra nok med noe som ruller av ved 20 Hz.
Ja, det er enkelt å se det slikt, men så enkelt er det nok ikke likevel. Nedre grensefrekvens angir jo ikke bare hvor dypt bassen evner å gjengi lyd, men også hvordan man kan anta at et slikt system gjengir bass i området 30Hz og oppover, der langt de fleste systemer ruller av.

For hva skjer i et område med avrulling tror du? Er det kun frekvensresponsen du tror blir påvirket?

Tror de fleste som aldri har opplevd et skikkelig bassystem ikke er klar over hva de går glipp av, ambience ved live opptak nevnte jeg. Ditt innlegg vitner jo også om en grunnleggende misforståelse for hva man forsøker oppnå med en riktig dimensjonert bassrekke. Om du hadde hørt musikk hos meg tror jeg du ville blitt overrasket over hvor lite bassen dominerer. Faktisk flere som har virket litt skuffet over basstrøkket i det musikken fyrte, men etter en stund forstått hva man oppnår. Ikke mye bass, men riktig bass.

En siste ting! Å nevne Kraftwerk og Infected i samme åndedrag...:mad: Infected sitt effekteri er mest for de med skoesker og en lifestyle sub trøkket opp i et hjørne.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Ah.. beklager å blande de to, jeg er IKKE veldig bevandret i disse sjangerne. Men hørt begge, det har jeg. Helt kort, jeg tror du misforsto meg litt. Trøkk og groove betyr ikke det samme som at bassen skal være dominerende. Jeg kjøper ikke en antagelse om at man trenger respons til 10Hz for troverdig kontrabass, el bass eller piano. Du har enormt headroom og antagelig ekstremt lav forvrengning, og jevn frekvensgang tipper jeg. Jeg tror det er der magien ligger, ikke den siste oktaven som uansett ikke finnes i ekte instrumenter.
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ah.. beklager å blande de to, jeg er IKKE veldig bevandret i disse sjangerne. Men hørt begge, det har jeg.
La det ikke skje igjen... :mad: 😁

Jeg tror det er der magien ligger, ikke den siste oktaven som uansett ikke finnes i ekte instrumenter.
Du tror? Var det ikke det jeg skrev? Men samtidig, hva mener du med ekte instrument? Og det er vel ikke alltid bare selve instrumentene vi forsøker gjenskape er det? Hvorfor ikke bare kutte lyden i andre enden rundt 14kHz, få "ekte" instrumenter som gjør mye av seg der?

Ikke min jobb å overbevise deg om noe. Jeg har min greie, du har ditt!

Peace and love, peace and love!🌈
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
La det ikke skje igjen... :mad: 😁



Du tror? Var det ikke det jeg skrev? Men samtidig, hva mener du med ekte instrument? Og det er vel ikke alltid bare selve instrumentene vi forsøker gjenskape er det? Hvorfor ikke bare kutte lyden i andre enden rundt 14kHz, få "ekte" instrumenter som gjør mye av seg der?

Ikke min jobb å overbevise deg om noe. Jeg har min greie, du har ditt!

Peace and love, peace and love!🌈
Jeg har hørt fullstendig troverdig bass i system som jeg antar var langt unna fullt nivå til 10 Hz, derav mine antagelser. Så tror jeg at musikksmak farger denne diskusjonen litt også... men ok, peace :) Bass-systemet ditt ser forresten knalltøft ut. Litt misunnelig på plassen du har til rådighet. Enjoy!
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Testet "Flight of the Cosmic Hippo" - 0 problem :)

Vis vedlegget 711077

S1 kjøres sammen med S3, og S2 kjøres sammen med S4 - for stereo på de lave frekvensene. Ikke at man hører posisjon for lave frekvenser, men dette bidrar til å skape romfølelsen. Crossover 80Hz.
Hei, hvilket program er dette du bruker her?
 
Topp Bunn