Musikk og Hi-Fi Bassister og deres utstyr

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Kunne ikke finne en tråd for oss som spiller bass gitar. Så det hadde vært morsomt å vite hva folk spiller på og i hvilken genre bassistene her inne spiller i. Men vi er kanskje ikke mange nok til å lage en tråd ut av dette? Det vil vise seg... :)

Selv spiller jeg på et GK stack bestående av Backline 600, 2x10" og 1x15". Bassen er en spesial laget sak som ser ut som en blanding av Warvick og Alembic. Per i dag spiller jeg for det meste pop/rock, men har spillt i både hardrock-, gospel- og vise-band.
Mine store forbilder er Pino Palladino, Neil Murray og Tony Levin.

Her er bassen, det eneste bildet jeg hadde:
Bassen.png
Og her er ampen:
gk_backline600.jpg

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hadde lenge en deilig bassamp, Yamaha b100 115, den har dessverre måtte finne et nytt hjem.

Har god erfaring med bruk av kompressorpedal, det hjelper på sløve fingre :)

Vedlegg

S

Syncrolux

Gjest
En bekjent av meg som driver i studio-bransjen sa følgende: "Bass players don't like bass". Med det mente han at de fleste bassister har forsterkere som ikke har noe output i den helt dype enden. Det har jeg oppdaget også. Som regel er det stopp ved 50-60 Hz. Da mangler det en oktav hvis man spiller 5-strenger.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
En bekjent av meg som driver i studio-bransjen sa følgende: "Bass players don't like bass". Med det mente han at de fleste bassister har forsterkere som ikke har noe output i den helt dype enden. Det har jeg oppdaget også. Som regel er det stopp ved 50-60 Hz. Da mangler det en oktav hvis man spiller 5-strenger.
Så da høres ikke H-strengen?

S

Syncrolux

Gjest
Selvsagt høres den. Men grunntonen i den siste oktaven er ikke der.
Det er en grunn for at man i studio og PA kjører bassgitar rett i miksepulten, i stedet for at man mikker opp bassforsterkeren.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Ser B ligger på 30,868 Hz, så det blir sikkert noe redusert lyd med en del forsterkere.

Selv Ampegen min går bare ned til 48 Hz innenfor 3 dB, Men den er fortsatt innenfor 10 dB ved 28 Hz.
Jeg har i alle fall aldri merket at den ruller av i bunnen.

D

Desillusjonert

Gjest
Selvsagt høres den. Men grunntonen i den siste oktaven er ikke der.
Det er en grunn for at man i studio og PA kjører bassgitar rett i miksepulten, i stedet for at man mikker opp bassforsterkeren.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har vært med på å bruke oppmikking av amp. Men det er mulig at det rent generellt er slik du sier.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg har alltid koblet via line out på forterkeren til miksebordet.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg og, selv om jeg har en bassrigg som går flatt fra 30 Hz og helt opp til 20 kHz omtrent.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Tøft. Er det lov å spørre hvilken bassrigg det er?

S

Syncrolux

Gjest
DIY.

Kan legge ut noe info senere. Jeg driver og bygger om litt akkurat nå.

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Noen som har gode tips til en liten basscombo som trykker litt og har utgang for headset? Vurderer noe fra Mark Bass, men er åpen for andre forslag...

Topp Bunn