Basstårn - fra drømmer til virkelighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Den kurva som ligger inne (siste vannfallet i tråden her) oppfattes litt kjedelig av undertegnede, det må gjøres noe med eq da dette skal splittes opp i to kanaler uansett. Da skal jeg satse på noen db økning fra 150hz til 22hz som er den laveste pukkelen her, alt under 22hz blir vel kun "risting". Litt fintuning av delay må også gjøres, selv om det ikke kan være mye delay nå da avstanden fra tårn til baffel er kun 50cm eller noe slikt. ;)
    Så på den du la ut der og var på nippet til å skrive det du selv utbroderer nå. Etter å ha lest noen av dine meninger og tilbakemeldinger av oppsett jeg har hørt, regner jeg med at 10 db + er mer din gate
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Jeg hadde kvartbølge rør... men kasta de ut. De "spiller med" over hele frekvensområdet på en ikke særlig gunstig måte.
    Husker du lurte meg til den løsningen ;) Kjøpte metervis med rør for å få bukt med en spesifikk frekvens. Ja de var veldig enkle å stemme på frekvens (enkel formel) men fy flate å de sang med. Ble liggende bak huset for så å gå i oppløsning og dynga neste.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Så på den du la ut der og var på nippet til å skrive det du selv utbroderer nå. Etter å ha lest noen av dine meninger og tilbakemeldinger av oppsett jeg har hørt, regner jeg med at 10 db + er mer din gate
    Uten tvil, jeg må ha mer guffe nedover. Det var mange db forskjell fra 20-200hz oppe i stua her også, mer i størrelsesorden 10-15db .... Kanskje ikke den mest taktile bassen i de, men det er det i tårna. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    I gamle kirker har de helmholzresonatorer plassert i veggene i hjørnene, for å dempe nodene i rommet. Dette er rett og slett leirkrukker som er fylt med aske. Jeg antar at asken handler om finjustering av resonatoren. Noen som har erfaring med dette?

    Membranabsorbenter og kvartbølgerør er vel også noe som brukes i stedet for glava.
    Så lenge det ikke er mulig å støpe ned de kvartbølgerørene er de lurt å skipe den løsningen Synger med i alle frekvenser å lager stygge avvik langt ut i tid på vannfallet
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg endte opp med å proppe de igjen med skumgummi. De hang oppi taket mitt inntil nylig, men nå er de tatt ut og gis bort på finn.no .....
    20210821_125359.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Runde bassfeller er sååå....2010 :p
    ...og et estetisk takras.

    (sier jeg, som ikke har noen basstiltak i det hele tatt)
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Da tror jeg det er etablert at kvartbølgerør ikke er tingen :D
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Litt fra sidelinjen: jeg har fremdeles en Kef Reference 209 liggende. Den bruker aktivt kull i poser innvendig, for å i inntrykk av at det akustiske volumet blir større. Kullet suger opp luft ved høyere trykk og slipper ut ved lavere trykk. Mulig man må hamstre grillkull når grillsesongen snart er over…
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Litt fra sidelinjen: jeg har fremdeles en Kef Reference 209 liggende. Den bruker aktivt kull i poser innvendig, for å i inntrykk av at det akustiske volumet blir større. Kullet suger opp luft ved høyere trykk og slipper ut ved lavere trykk. Mulig man må hamstre grillkull når grillsesongen snart er over…
    Noe tilsvarende gjøres i en del moderne luftfjærer for kjøretøy. Absorbentmaterialet gjør at fjæra ikke blir fullt så progressiv som den ellers ville blitt
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Det er ikke kontroversielt, men det blir ikke "dobbelt opp" slik du insinuerer, fordi lyden i studioet hens har en fallende kurve i utgangspunktet før han evt har skrudd inn noe innebygget fall i lyden. Det er også litt snodig å snakke om fall i musikken. Vi snakker om hvilken respons anlegget gir når man spiller et flatt frekvenssveip, det er ikke umiddelbart sammenlignbart med eventuelt energinivå i en låt.
    Godt poeng det der med naturlig energifall.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210822_195732.jpg

    Siste strøk på kassene, samt limt føtter, filt og pussa. Første strøk på de i morgen etter mer pussing. Får se om jeg rekker å få inn elementer og speakon i kassene også så jeg får testa de snart. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210824_131434.jpg

    IMG_20210824_131339.jpg

    Jeg glemmer helt å ta bilder ... Siste strøket hatt på på føttene, så nå mangler de bare litt lim og møbelknotter før de kan limes på subbene. Begynner å bli nysgjerrig på hvordan disse vil fungere, så mulig det blir kobling og lodding i kveld etter jobb. :) Føttene er ikke klare før i morgen uansett ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da var de små ferdige også, limt nå akkurat. :)
    IMG_20210825_160609.jpg

    IMG_20210825_160617.jpg

    IMG_20210825_160636.jpg

    Et bilde av forsterker+kabler til de.
    IMG_20210825_161007.jpg

    Så er siste bilde som egentlig burde vært først, gjorde det litt annerledes med speakon på disse og loddet på kontakta før jeg snudde de. Loddingene ble også mye bedre på disse enn på tårna. Vekta på disse overrasket meg også litt, de var tyngre enn jeg trodde, er nok 30kg+ uten foten, så totalen er nok 35kg omtrent. ;)
    IMG_20210825_144824.jpg


    Det var i hovedsak alt forhold til bygging av tårn og småsubber, spent på hvordan disse låter, på disse blir det nok i utgangspunktet bare å "fylle på" i bunnen. Er usikker på om det blir noen egen dsp i tillegg til Behringer nx3000d på dette anlegget. ;)

    Håper alle som har kikket innom tråden har likt det de har sett og kanskje fått noen tips/inspirasjon, det må gjøres litt andre ting her hjemme, men det blir muligheter for medlemmer å få en "demo" i løpet av vinteren. :)

    Takk for meg for denne gang. :)
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Der du sier du må eq litt i bunnen, kan jeg kjenne meg igjen i... Men nå er det motsatt blitt. Det tok noen timer med bruk/massasje, inntrykket mitt er at de spiller friere og dypere etter en tids bruk. Mine ruller av fra 25hz i filteret. Men jeg har ikke målt noe som helst ennå.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Der du sier du må eq litt i bunnen, kan jeg kjenne meg igjen i... Men nå er det motsatt blitt. Det tok noen timer med bruk/massasje, inntrykket mitt er at de spiller friere og dypere etter en tids bruk. Mine ruller av fra 25hz i filteret. Men jeg har ikke målt noe som helst ennå.
    Jeg har ingen problemer med å få det rimelig flatt ned til 18hz .... Driver og tuner for tida og satser på hard rolloff på 20hz ... Har noen saftige peaker både på 22 og 26hz, men jeg tror ikke effektforsterkeren min er stor nok til å håndtere nok volum ....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dette her låter bra nok i mine ører, til info, det tullet rundt 22-26hz av "støy" på vannfallet blir bare høyere og høyere uten eq, det er blitt mye bedre med disse eq-punktene jeg bruker nå. Her er det eq på kanalene separat, det er ett punkt på 33hz som har +6db mener jeg, ellers er resten dratt nedover. :)

    2 sept begge.jpg

    02 sept begge vannfall.jpg


    Fremover så blir det utforskning på øvre highpass for å bli kvitt den store dippen rundt 160hz, får se litt på hvor høyt jeg kan dele mtp at det er null ull inni kassene. :) Det er VELDIG mye juice i responsen her mellom 50-150hz, delepunkt på 130hz nå ...

    Ellers er det morro å sitte i sweetspot her :)
    IMG_20210905_193654.jpg

    IMG_20210905_193709.jpg

    IMG_20210905_193733.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De små på plass også, må nok ha en dsp her også fordi jeg har veldig mye gain på høyre side kontra venstre pga veggen ....
    IMG_20210906_223400.jpg

    IMG_20210906_232953.jpg

    Da mangler bare den nye tv-benken her, samt få justert inn subba foran og bak. Blir med et par XTZ W10.17P på bakveggen for totalt fire subber i stereo nr.2. Amp til W10.17P er forøvrig en plateforsterker fra SVS Pb12 plus 2 med diy-kasse i 22mm MDF. :)
    Dette er drømmeoppsett nr.2 og drømmeoppsett nr.1 står i kjellerstua, kan ikke få det så mye bedre. :love:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette her låter bra nok i mine ører, til info, det tullet rundt 22-26hz av "støy" på vannfallet blir bare høyere og høyere uten eq, det er blitt mye bedre med disse eq-punktene jeg bruker nå. Her er det eq på kanalene separat, det er ett punkt på 33hz som har +6db mener jeg, ellers er resten dratt nedover. :)

    Vis vedlegget 745809
    Vis vedlegget 745810

    Fremover så blir det utforskning på øvre highpass for å bli kvitt den store dippen rundt 160hz, får se litt på hvor høyt jeg kan dele mtp at det er null ull inni kassene. :) Det er VELDIG mye juice i responsen her mellom 50-150hz, delepunkt på 130hz nå ...

    Ellers er det morro å sitte i sweetspot her :)
    Vis vedlegget 745811
    Vis vedlegget 745812
    Vis vedlegget 745813
    Den på ca 50 hz har du prøvd å løfte den opp?
    Den på 20hz dras ned og legge på en jevn stigning fra ca 80 hz og ned på en 3 til 5 db?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Den på ca 50 hz har du prøvd å løfte den opp?
    Den på 20hz dras ned og legge på en jevn stigning fra ca 80 hz og ned på en 3 til 5 db?
    Mener bestemt at 50hz ikke er å få gjort noe med, den blir lavere og lavere jo mer jeg bruker eq på pluss-siden .... Synes stigningen er passe nå, er en del eq nedover på 22 og 26hz nå også, i størrelsesorden -10db på hvert tårn. Fra 50-150hz er det dratt ned i størrelsesorden -16db på en kanal og -15db på den andre, måtte ha flere punkter og dra det ned enda mer. Mener jeg har 5-6 punkter på hver kanal mellom 50 og 130hz, skulle derfor ha dempet dette område med absorbenter e.l. så jeg kunne brukt mindre eq der, er ikke så rart forsterkeren blir "slakk" akkurat .....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ved å trekke ned skal ikke ampene bli nevneverdig "slakkere" er jo først når du løfter opp store søkk dette kommer mer inn.
    Hele poenget mitt er att den er veldig bra nede ved ca 20hz.
    Bedre å få den ned å så legge på en jevn stigning noen db fra ca 80hz.
    Enda mer detaljert bass få du da.
    har jo hvert der, med store peaker, overaskende hvor mye mer detaljer som kommer frem ved å jevne ut slike.
    Sier ikke att frekvenskurven skal være i vater, det blir kjedelig å høre på. Men en jevnere stigning i bunnen en den du har nede ved 20hz.
    Får enda mer snert i bassen ved å få til dette.
    Men jøss dette er ikke galt. Ikke ment som kritikk, langt der ifra :=)
    Demping er jo mer for å få etterklangen ned, det som lager romlette bass.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ved å trekke ned skal ikke ampene bli nevneverdig "slakkere" er jo først når du løfter opp store søkk dette kommer mer inn.
    Hele poenget mitt er att den er veldig bra nede ved ca 20hz.
    Bedre å få den ned å så legge på en jevn stigning noen db fra ca 80hz.
    Enda mer detaljert bass få du da.
    har jo hvert der, med store peaker, overaskende hvor mye mer detaljer som kommer frem ved å jevne ut slike.
    Sier ikke att frekvenskurven skal være i vater, det blir kjedelig å høre på. Men en jevnere stigning i bunnen en den du har nede ved 20hz.
    Får enda mer snert i bassen ved å få til dette.
    Men jøss dette er ikke galt. Ikke ment som kritikk, langt der ifra :=)
    Demping er jo mer for å få etterklangen ned, det som lager romlette bass.
    Jeg er redd for å gå i ring, derfor jeg holder litt på denne her, men den kan forbedres uten tvil. Det ligger i dag et eq-punkt på cirka 33hz med +6db, prøver å tukle med q-verdi på eq som legges inn, men jeg får ikke dempet 22 og 26 uten at peakene fra 54-130 ikke blir enda høyere. Det blir en operasjon å dempe det jevnt på disse frekvensene, skulle gjerne sagt at jeg synes dette er en lett oppgave, noe jeg ikke kan. Kan godt hende jeg prøver å få dempet det enda mer nede ved 20hz, men da tror jeg at jeg er nødt for å heve lowpass fra 130hz også for ikke å dra ned dippen på 160hz enda mer. Hvor høyt disse bassene kan/burde spille aner jeg ikke, men når jeg begynner å nærme meg 200hz blir jeg i alle fall usikker. Men delepunkt på type 180hz burde jo funke, med mindre jeg bare dytter dippen lenger opp i frekvens .... :unsure: jeg vet ikke hva du tror?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn