Bastanis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mister Lager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    10
    Sted
    Borås
    Torget vurderinger
    3
    Hei alle Bastanisfans.

    Jeg lurer på om noen her har noe å si om Bastanis Chrystal fullrange-element? Jeg har planer om å bruke dem som mellomregister i et par open baffle-høyttalere jeg jobber på om dagen. Er de bra til OB? Hvor høyt opp fungerer se? Kan de brukes uten diskant?

    Håper noen vil ta seg tid til å svare 😊
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Litt nysgjerrig å prøve Mandala 18" suber, er elementa der hyllevare og i så fall hva element er det, eller er det noe som må bestilles fra Bastanis?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg også er litt nysgjerrig på de 18" dipol subene. Hvor høyt deles de?
    Dette blir jo halve slober, og ingen elementer som jobber mot hverandre som utligner uønskede vibrasjoner. Må kassa bygges ekstra solid og fast i fisken da?

    Kompakt i bredden som disse blir, gjør det litt lettere å få aksept for å ha de i stua.:)
     

    josi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Bastanis har sluttet med DIY via bastanis.com, men ser ut som han har en finger med i etableringen av et nytt merke som leverer DIY kit:

    Club-27 Audio for Music Lovers

    Selv er jeg på utkikk etter par av Bastanis Crystal bredbåndselementer og Gemini diskantdrivere. Ta gjerne kontakt på PM om du har noe til overs.

    Hilsen Josi
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Obs! Har planar om å oppgradere frå entry level Firebird og er og på jakt etter 2 stk Crystal og 2 stk Gemini. Håper det kan la seg ordne.

    Sigurd
     

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    På tide med litt liv i denne tråden igjen :)

    Holder for tiden på med et Bastanis Wildhorn prosjekt. Veldig spent på hvordan det ender opp, siden dette er nytt for meg, men har definitivt trua etter å ha sett elementene som skal inn i boksene. Det ser ut som virkelig seriøse saker ! Neodymbestykket 12" bredbåndselement og en 1.4" diskant driver. Diskantene veier nesten 2.5 kg pr stk ! Wildhorn-settet skal ha en følsomhet på 100 dB/W/m og samtidig tåle temmelig massive effektpåtrykk, så det meste ligger teoretisk til rette for at dette skal låte knalltøft.

    Forholdsvis enkle kabinett å sette sammen, men krever frese - og dreieutstyr hvis en ønsker å lage absolutt alt selv (horn og avrundede kanter i front baffel.)
    Finishen på frontplata blir heltre bjørk som skal beises. Enkelt, men ganske stilig (synes da jeg.)

    Håpet er at dette spiller like bra som det ser ut...


    Kantfresing av frontplata:


    IMG_1014.jpg



    Frontplate før fresing. Hull til 12" er gjort med stikksag:

    IMG_1016.jpg


    Fot/Stett ferdig, men ubehandlet:


    IMG_1002.jpg



    Råkabinettene ferdig limt:

    IMG_0996.jpg
     
    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Ser jo veldig bra ut så langt.

    Jeg har hatt storebror Matterhorn. Meget bra smekk i disse hvis bassen kobler til rommet.
    Vet at noen her i tråden har hørt Wildhorn og likte de svært godt.
     

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Takker :)

    Matterhorn ble selvsagt vurdert, men var dessverre litt i største laget for stua. Wildhorn ble såvidt godkjent :)

    Lover godt det du sier om Matterhorn ! Vil tro at Wildhorn tonalt sett er noe lignende med noe avkortet bassrespons.

    Jeg legger ut flere bilder etterhvert....
     
    Sist redigert:

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Her er noen flere bilder fra selve kabinettkonstruksjonen. Det ble brukt lamellfres og lamello for å få god presisjon.
    Bunn og sideplater ble så banket på plass og hvert kabinett satt i tvinger noen timer...

    Kanter frest for lamello:

    IMG_0957(1).jpg



    Innvendig hornstruktur med lamello:

    IMG_0963(1).jpg



    IMG_0965(1).jpg



    Kabinett påføres tvinger:

    IMG_0966(1).jpg



    2 stk ferdige pussede kabinetter med behandlet (beiset) stett:

    IMG_1009.jpg


    IMG_1006.jpg



    Da gjenstår det å få dreid et par horn, beise frontplatene i heltre og montere (og koble) høyttalerelementer :)
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg kan ikke se bildene, men det høres flott ut:)
     

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Prøvde å finne ut hvilke bass/mellomtoner som brukes i denne og Matterhorn, men ble like klok....?

    Jeg har heller ikke klart å finne noe 12" element som er helt identisk med Wildhorn-12" driveren hos kjente produsenter. Bastanis har ganske sikkert fått en serie av disse (henholdsvis 12" og 15") spesialprodusert til både Matterhorn og Wildhorn. Det elementet som lignet mest av de jeg tittet på var en 12" fra 18Sound.
     

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Da er horna til diskantdriverne ferdige. De skal beises i samme farge som frontplatene og stetten:


    Ferdig limt virke til 1 stk horn. Flere lag med heltre bjørk limt og grovkuttet klar for dreiebenken:

    IMG_0528.jpg



    Horn dreies ut:

    IMG_0527.jpg


    IMG_0526.jpg



    Ferdige horn klar til behandling. Horntrakten ble litt liten da jeg ikke hadde stort nok stål. Stort nok stål er herved bestilt :)

    IMG_1028.jpg


    IMG_1029.jpg


    IMG_1027.jpg
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Da gikk mine OB's tilbake til 'hjemlandet'.
    En hyggelig kar fra Tyskland er lykkelig eier.

    Litt vemodig å selge, men sånn er det noen ganger når man har dobbelt opp.

    20170617_093258.jpg

    20170617_093134.jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Hei Lars,

    Er det Atlas du har igjen nå, de hvite?
     

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Det går sakte men sikkert fremover med Wildhorn prosjektet.

    Jeg har nå fått hornradiusen riktig i diskanthorna med langt nok stål. De utdreide horna passer diskantdriverne perfekt. Bare å skyve driverne på plass, så sitter de som støpt :)

    Frontplatene i heltre bjørk er beiset og horna er beiset. Tror dette kan bli bra...


    IMG_1046.jpg



    IMG_1047.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Var på nippet til å slå til på høyttalene dine, Lars. Synes de var helt utrolig flotte- og det var jo en bra deal, men måtte dessverre slå de fra meg pga for liten plass. Ikke ofte man ser disse til salgs brukt.

    Kan godt forstå at det er med blandede følelser du selger dem...
     

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    På tide å komme videre i prosjektet med en nærmere titt på godsakene som skal inn i kabinettene.

    Mektige og tunge disse 1.4" driverne fra Bastanis ! Regner med at følsomheten til diskantene ligger omkring 113 dB/W/m før de "bremses" ned for å matche følsomheten til 12" fulltone-elementet.

    Fulltone-elementet er veldig spesielt. Ser ut som en eneste stor kjølekappe i aluminium i neodym-magnetstruktur :) Jeg har aldri sett noe slikt element i høyttalere til hjemmebruk før.

    Robert Bastani anbefaler en innspillingsperiode for 12" elementene i ca 100-200 timer på en lav frekvens med høyt volum. Disse sakene må ha det hardt. Dette er for å mykne opphenget. Uten denne innspillingen i forkant vil trolig høyttalerene aldri bli 100% innspilt siden de kan spille så vanvittig høyt på lite membranutsving. Jeg får se hvor tålmodig jeg er med innspillingstiden da jeg er temmelig klar for å få lyd i stua ! Får heller sette de tilbake til videre innspilling i innspillingsriggen etterhvert ;)


    Diskant driver med kondensatorer og motstander:

    IMG_1192.jpg


    IMG_1186.jpg


    Diskantdriver montert i horn (sett bakfra):

    IMG_1053.jpg


    Fulltoneelement 12" tatt ut av eske:

    IMG_0927.jpg
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Du kan massere opphenget på fulltonen for hånd før montering, det skal kutte godt ned på innspillingstiden.
    Trykk konen frem og tilbake noen ganger med fullt utslag, det vil sikkert knitre litt i stoffopphenget, men det er ikke farlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AnB

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Du kan massere opphenget på fulltonen for hånd før montering, det skal kutte godt ned på innspillingstiden.
    Trykk konen frem og tilbake noen ganger med fullt utslag, det vil sikkert knitre litt i stoffopphenget, men det er ikke farlig.
    Takk for meget bra tips ! Tenkte ikke på den muligheten i det hele tatt :)

    Tror jeg bør være litt forsiktig siden opphenget/membranleppa i utgangspunktet nesten ikke flekser noe.
     
    Sist redigert:

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Kjøpt elementa av Bastanis nylig?

    Ja, det har jeg.

    Jeg tok kontakt med Bastani i forbindelse med råd om hvilket Club-27 kit jeg burde velge. Han tilbød meg da Wildhorn elementene, om jeg ønsket å ta det hele opp et par nivå kvalitetsmessig. Wildhorn settet var dessuten dobbelt så følsomt som Amy settet til Club-27 (+ 3dB), så jeg falt for fristelsen. Forstod det slik at han kommer til selge elementer for DIY en liten stund til (ut 2017), så det er fortsatt en mulighet :)
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Då må eg nok berre slå til. Har han same mailadr som før?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Bastanis er høyttalere som lett kan bli din siste.
    Det åpne lydbildet og tilstedeværelsen som disse evner å gjengi sammen med både smekk og trøkk gjør at de leverer en opplevelse utenom det vanlige.
    De responderer godt på endringer i anlegget ditt, både komponentskifte såvel som signal og høyttalerabler kan bidra til nyansering i ønsket retning.

    Når det gjelder forsterkere så er rørbaserte å foretrekke og har også fordelen med å kunne justere lyden med rørbytte.

    Man kan godt bruke litt tid på både dette som nevnt over samt plassering.
    Fordi om du synes det spiller forrykende så kan det være mere å hente:)

    Mine Atlas kan jeg ikke se for meg at jeg kommer til å bytte ut. Jeg må bare få se å gjennomført finishen på de to xtra bassene som jeg laget for et par år siden.
    Jeg har rett og slett ikke funnet tid til å sette anlegget ut av drift:)
     

    Vedlegg

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Nydelig system (og lytterom) du har, Ogla !

    Helt enig i hvordan du beskriver de lydmessige egenskapene i Bastanis. Da jeg fikk høre Bastanis Mandala (en 12" pr baffel) hos en kompis ikke langt unna, så ble jeg vel litt solgt ;) Fantastisk klarhet, nærhet og størrelse pluss at det kan spille med en fantastisk klarhet også på veldig lavt volum.

    Håper jeg langt på vei kan få noe av det samme i Wildhorn hos meg.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det AnB:)

    Da jeg og en kompis var nede og besøkte Robert og Zugspitz som viser i noen innlegg som begynner på side 28, fikk vi høre wildhorn.
    Vi hadde da ikke hørt denne før så vi var spente da vi skulle høre på disse.

    Mye av det samme får du i Wildhorn, det mest påtrengende er selve Bastanis signaturen i lyden vil jeg si.
    Siden wildhorn bygger på et annet prinsipp enn OB modellene spiller den litt annerledes men også med sine fordeler.
    Den er også lettere å plassere i rommet da den ikke krever like mye avstand til frontveggen.

    Jeg tror du kommer til å få mye glede av disse og ser frem til å høre litt om dine inntrykk etterhvert.
     

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Nå som jeg endelig har fått satt inn elementene og koblet de sammen, etter litt innspillingstid, kan jeg bekrefte at du har fullstendig rett, Ogla :D

    Dette angrer jeg ikke på ! For en lyd- og klarhet ! Kjempebra :)

    For å få lyd i stua så raskt som mulig kjøpte jeg 15m CAT6 kabel på Biltema til den nette sum av kr 169,- og delte denne så opp i 4 like lengder til høyttalerkabler. Regner med at renheten til kobberet i denne lederen er veldig god. Med tanke på at høyttalerene er så lettdrevne som de jo er, så skulle tverrsnittet i hver leder gjøre jobben helt greit.

    Signalkablene er lånt og hjemmelaget, korte enkeltledere 23AWG sølv med sølv Eichmann plugger.

    Det er ikke utført en eneste lodding i monteringen. Terminalene til 12" ble brukt både som fiksering og koblingspunkt. Høyttalerkablene er kjørt rett in i 12" terminalen. Ledningen til diskantene er skrudd direkte inn i terminal med skive og mutter. Dette gjør det enkelt å senere endre eller oppgardere noe.

    Lyden går fra en nyanskaffet Bluesound Node 2 til input på en Primaluna Dialogue HP med 8 stk KT120 rør, som jeg har fått låne av en kompis så lenge. Spørs om han noengang får den tilbake :) Med de ca 40W i triodemodus denne leverer kan jeg spille så høyt at det nesten er umulig å oppholde seg i grunnplan uten å holde seg for ørene...med dynamikken og klarheten in takt ! Utrolig at dette er mulig med bare en 12" pr side. Er det nøytral eller varm lyd ? Tenker ikke på det en gang :)

    For meg ble dette en ny og stor opplevelse som jeg føler var verdt investeringen til fulle. For de pengene som ble brukt har jeg fått en høyttaler som spiller på live-nivå i stua uten at det blir hard lyd. Den har samtidig den fine klarheten i hele spektret på lavere lydnivåer.

    Om en konstruksjon på generelt grunnlag kan anbefales er et umulig spørsmål, som avhenger av individuelle preferanser og omgivelser, men fra mitt ståsted var dette uansett innertier.

    PS: Kan noen fortelle hvordan man kan få bildene snudd riktig vei ?

    IMG_1182.jpg


    IMG_1183.jpg


    IMG_1180.jpg
     
    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer! Det er noe vanedannende med lydsignaturen til Bastanis.
    Flott arbeid og finish!
     
    • Liker
    Reaksjoner: AnB

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Hyggelig at du likte dem, Lars :)

    Ja, dette spiller knalltøft og raffinert på samme tid. Er nok hekta allerede :D

    Skal pumpe så mye effekt inn i dem som mulig framover for å få komponentene innspilt. Må bare tenke litt på naboene (selv om de er 50m unna).
    Bassenresponsen i 12" kommer mer og mer, merker jeg. Elementet må nok ha noen timer før det leverer optimalt. Har forresten fått låne en gammel Audio Physic Luna, med lukket kabinett, som deles på 46 Hz. Denne integrerer glimrende og henger med til helt latterlige lydnivåer når den deles så lavt.

    Det at diskantene er åpne bak gjør at detaljeringen i toppen er på plass uansett om man måtte befinne seg rett bak høyttalerene. Da er det flott oppløsning også andre steder på grunnplanet (som er åpen løsning) enn bare i sweetspot.

    Synd jeg ikke visste om disse Bastanis kit-ene før nå...
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Det ble noen flotte høyttalere AnB, gratulerer med vel gjennomført selvbygg!

    Nå holder du jo på med innspilling og det løsner ganske mye mere etterhvert både med bassengjengivelse og resten av spekteret generelt.
    For å få en fullrange høyttaler er integrering med sub greit å få til hvis du ønsker det, og som du nå benytter deg av. Ideelt sett til Bastanis høyttalere så er dipole eller lukkede kasseløsninger å foretrekke som permanent løsning etter egen erfaring.

    Livelyden som du sier er vanskelig å komme fra, måten Bastanis gjengir instrumenter på er særegent, mye pga at bredbåndselementene, som er hjertet i Bastanis HT formidler det aller meste av musikken gjennom ett element.

    Det er lett å holde på og å ramse opp positive ting. Selv kan jeg ikke få sagt hvor godt fornøyd jeg er med Bastanis.
    At man har mulighet til å tilvirke høyttalerne selv er selvsagt et pluss.

    Ha en fortsatt god kveld:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: AnB

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Takker og bukker :)

    Det er mulig jeg kan få plass til to 15" lukkede bokser med tilhørende plateamper. Bastani sier disse spiller ekstremt godt til å være 15", veldig hurtige og har høy følsomhet. Jeg bygger dem i så fall selv på senhøsten/vinteren. De må plasseres på innsiden av høyttalerene på et slags vis.

    Imponerende at de funker såpass bra på alt jeg dytter inn. Med Luna sub-en vil jeg si bassen er flott til stort sett alt, men noen genre hadde heller ikke tatt skade av enda litt mer trøkk i bånn :)

    Den største fordelen med å bygge selv synes jeg er å kunne tilpasse finishen til rommet høyttalerene skal stå, men også at man, ved å gjøre jobben selv, ender opp med en betydelig høyere kvalitet for de pengene som investeres.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Fristende :)

    Hva måtte du ut med til Bastani for kitet?
     

    AnB

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    37
    Hei,

    Wildhorn kitet kostet meg EUR 2000,- (Elementer, motstander og kondensatorer)

    Hadde nok ikke slått til om jeg ikke hadde fått høre Bastanis "Mandala" først. Mandala lydsignaturen gikk rett hjem. Dette var noe nytt og veldig spesielt sammenlignet med hva jeg tidligere har hørt av høyttalere. Problemet var at jeg ikke hadde mulighet til en fornuftig plassering av en open-baffle hos meg. Undersøkte videre, og fikk vite at Wildhorn bød på bortimot samme lydsignatur i et format jeg kunne få plass til.

    Hos meg innfridde dette så til de grader. Angrer ikke et sekund :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Hei Lars,

    Nye Atlas på gang ser jeg, det passet bra at du hadde to basskabinetter liggende da? :)
    Hvilke elementer har du tenkt å bruke i baffelen?

    Flott arbeid forresten!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn