Batteri til Mac PowerBook G4

O

om.s

Gjest
Noen som har en ide om hvor lenge ett slik std batteri bør kunne forventes å funke nogenlunde?

Og vil det forkorte levetiden på batteriet om man anvender PBén ifb med nettkabelen største delen av tiden?

Min Mac PB er nå ca 2 år og hvis jeg skal kjøre den på batteri så holder det ikke mange minuttene, billige er de heller ikke disse batteriene til Mac!

Nyter nå gode dager med AirPort Extreme her i huset og det er derfor blitt mer relevant med bare batteridrift.

mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.295
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ikke uvanlig, egentlig...

Batteribytte hvert andre eller tredje år er noe man må regne med på bærbare, akkurat som at man betaler 2-3 ganger prisen for samme ytelse som en stasjonær maskin, samtidig som at en har nesten null utbyggingsmuligheter utover mere minne og evnt. ny disk.

Fra en Dell-side:
Q What is the lifetime of a Dell notebook battery?
A All rechargeable batteries wear out with time and usage. As time and cumulative use increase, the performance will degrade. For the typical user, noticeable reduction in run time generally will be observed after 18 to 24 months. For a power user, reduction in run time generally may be experienced prior to 18 months. We recommend buying a new Dell notebook battery when the run time does not meet your needs.
For billige batterier, så kan du se på http://www.batteries.com/
Om du sparer så veeldig mye i forhold til prisen du får på http://www.officeline.no tror jeg ikke...

Sånn "for the record" - Apples batterier er ikke spesielt dyrere enn andres batterier. Hvis du sjekker på http://www.komplett.no så vil du se at batterier til bærbare ligger generelt sett i området 1100-1300 kr uansett fabrikant.

Moderne batterier har heldigvis ikke de samme plagene med minne-effekt i batteriet som før var et stort problem, så du trenger ikke å lade batteriet helt ut før du lader. Et batteri holder imidlertid rundt 1000-1500 ladesykluser, og om du bare lader batteriet halvt ut, så har du alikevel brukt en ladesyklus...

mvh

Johan-Kr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.894
Sted
Holmestrand
Noen som har en ide om hvor lenge ett slik std batteri bør kunne forventes å funke nogenlunde?

Og vil det forkorte levetiden på batteriet om man anvender PBén ifb med nettkabelen største delen av tiden?

Min Mac PB er nå ca 2 år og hvis jeg skal kjøre den på batteri så holder det ikke mange minuttene, billige er de heller ikke disse batteriene til Mac!

Nyter nå gode dager med AirPort Extreme her i huset og det er derfor blitt mer relevant med bare batteridrift.

mvh
Skjønner hva du mener... er vel på PN nr 10 eller der omkring nå. Batteriene har aldri vært noe særlig tess når de begynner å nærme seg et år eller deromkring.
Jeg jobber stort sett med strøm tilkoblet, så det kan jo være en sammenheng.

Hvordan er du fornøyd med rekkevidden til Airport Extreme?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
www.mac1.no har nok linker eller tips til batterier.
Har dere kalibrert batteriet forresten? Kom programvare for en stund siden (via software update). Dette skal gi batteriet lengre levetid.
Jeg har en disk som går i sirup og for lite ram, så jeg har unaturlig forbruk av batteri der tenker jeg. Blir ny disk og mer ram når kronsa kommer inn.

O

om.s

Gjest
Jeg jobber stort sett med strøm tilkoblet, så det kan jo være en sammenheng.

Hvordan er du fornøyd med rekkevidden til Airport Extreme?
Det første du her sier har jeg og lurt på, om det er noe idet.

Det andre du spør om, er jeg veldig fornøyd med hittils, fikk kjøpe innstikks kortet for Macén og siden unitén, og den funker veldig bra for hele huset her.
Har to tenåringer som anvender en stasjonær og en lap top og meg på Macén, hadde tidligere problemer når alle skulle på nett samtidig, nå er det elegant løst, og funker bra, selv på spilling for gutta.
Kan ikke annet si enn at det er nær perfekt for våre forhold.

mvh

O

om.s

Gjest
Sånn "for the record" - Apples batterier er ikke spesielt dyrere enn andres batterier. Hvis du sjekker på http://www.komplett.no så vil du se at batterier til bærbare ligger generelt sett i området 1100-1300 kr uansett fabrikant.
De, Apple, har jo vist seg å være litt dyrere enn andre ved kjøp av andre deler derav innstillingen at de var litt dyrere, men takk for tipset..

Der gikk "gong gongen" for advarsel om lavt batteri, nesten ny rekord denne gangen ettter 4 min, indikatoren viser 65% rest i batteriet.....

Nei, nå drar jeg til byén og handler batteri, dette gidder jeg ikke leve med......

mvh

O

om.s

Gjest
www.mac1.no har nok linker eller tips til batterier.
Har dere kalibrert batteriet forresten? Kom programvare for en stund siden (via software update). Dette skal gi batteriet lengre levetid.
Jeg har en disk som går i sirup og for lite ram, så jeg har unaturlig forbruk av batteri der tenker jeg. Blir ny disk og mer ram når kronsa kommer inn.

Linkene til Quad Lars her gav gode tips ang batterier til Mac´s....
Takker for svaret....

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.174
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hei om.s!

Kjøpte nylig nytt batteri til min 4,5 år gamle PB G4.

Det kostet 1050 kroner eller noe i den duren. For et halvt år siden kostet det 1500 kroner, så prisene er ikke så ille. ;)

Når du har strømledningen koblet til, tar du ut batteriet. Da sparer du endel levetid. Tror jeg.

Kjøpte mitt batteri på Officeline.

O

om.s

Gjest
Hei om.s!

Det kostet 1050 kroner eller noe i den duren. For et halvt år siden kostet det 1500 kroner, så prisene er ikke så ille. ;)

Når du har strømledningen koblet til, tar du ut batteriet. Da sparer du endel levetid. Tror jeg.

Hei og takk for svaret..
Var i byen og handlet nytt batteri i ettermiddag, det tok slutt på ca 10 min når jeg dro ut kontakten, det var katastrofalt dårlig, spes når jeg den siste uken har investert i Air Port Extreme kort/base.

Fikk gi 1495,- Sek for det til min 12", det var faktisk 300,- dyrere enn tilsvarende batteri til 15" og 17" Powerbook G4   :-/

Men tester det nye nå, og tenker følge litt andre rutiner heretter........

mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Hei og takk for svaret..
Var i byen og handlet nytt batteri i ettermiddag, det tok slutt på ca 10 min når jeg dro ut kontakten, det var katastrofalt dårlig, spes når jeg den siste uken har investert i Air Port Extreme kort/base.

Fikk gi 1495,- Sek for det til min 12", det var faktisk 300,- dyrere enn tilsvarende batteri til 15" og 17" Powerbook G4   :-/

Men tester det nye nå, og tenker følge litt andre rutiner heretter........

mvh
Applestore er oftest billigst. 1190,- levert på døra...

http://store.apple.com/Apple/WebObj...cabL2HbJWHi1h3xaQrH/1.0.19.1.0.8.25.7.11.6.3

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Hei om.s!

Man tar rett og slett knækken på batteriet, om adapterstrømmen er koplet på maskinen hele tiden, mitt batteri tok kvelden for 2 dager siden! ca 8md. gammelt :mad:. Maskinen var helt død, ringte support, de bad meg fjerne batteriet, det ble gjort og nå funker maskinen igjen! lidt rart at ikke bærbare er forsynt med 2 adapter inntak, et for lading og et for nett, ville ha spart mye batteri!

Tom-Erik

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.894
Sted
Holmestrand
Det første du her sier har jeg og lurt på, om det er noe idet.

Det andre du spør om, er jeg veldig fornøyd med hittils, fikk kjøpe innstikks kortet for Macén og siden unitén, og den funker veldig bra for hele huset her.
Har to tenåringer som anvender en stasjonær og en lap top og meg på Macén, hadde tidligere problemer når alle skulle på nett samtidig, nå er det elegant løst, og funker bra, selv på spilling for gutta.
Kan ikke annet si enn at det er nær perfekt for våre forhold.

mvh
Enig i alt dette, men vi har et rom som ikke får dekning. Sjekket med en LinkSys, og den ga 10 dB mere signal! Eller er Airporten dønn stabil. Sjekket antenne, men den kostet jp det dobbelte av LinkSys-boksen!

W

wurst

Gjest
Vi har hatt vår PB G4 i ca. 3 år, og batteriet varer fortsatt opp til 3 timer, litt avhengig av bruk. Vi har imidlertid alltid kjørt PBen på batteriet når det er fulladet og ladet det opp igjen når vi får beskjed om det. Vær imidlertid oppmerksom på at det var en serie som måtte innkalles og byttes, jeg husker ikke spesifikasjonene her, men det er mulig det fortsatt ligger ute på Apple sine sider. Ellers er Powerbook G4 en fantastisk stabil og velfungerende maskin!

O

om.s

Gjest
Vi har hatt vår PB G4 i ca. 3 år, og batteriet varer fortsatt opp til 3 timer, litt avhengig av bruk. Vi har imidlertid alltid kjørt PBen på batteriet når det er fulladet og ladet det opp igjen når vi får beskjed om det. Vær imidlertid oppmerksom på at det var en serie som måtte innkalles og byttes, jeg husker ikke spesifikasjonene her, men det er mulig det fortsatt ligger ute på Apple sine sider. Ellers er Powerbook G4 en fantastisk stabil og velfungerende maskin!

Dette rimer med de nye rutinene jeg har begynt med, lader opp tar ut sladden, og bruker PBén med batteri, ref forøvrig linken som Quad Lars la ut ang anbefalinger om batterier......

mvh

O

om.s

Gjest
Enig i alt dette, men vi har et rom som ikke får dekning. Sjekket med en LinkSys, og den ga 10 dB mere signal! Eller er Airporten dønn stabil. Sjekket antenne, men den kostet jp det dobbelte av LinkSys-boksen!
Den stasjonære maskinen får ett litt svakere signal enn de to bærbare (den står også under en trapp og nesten i hjørnet i etasjen under basen), men det er alikevel sterkt nok til at maskinen funker på krevende internettspill etc, så det får være som det er.....

mvh

Topp Bunn