Alt til hus og bolig Batterier til solcellepaneler

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.495
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg driver og funderer på og få innstallert solcellepaneler på taket da huset våres ligger slik til i terrneget at det har sol fra tidlig morgen og helt frem til den tar kvelden..... på kvelden ;)

MEN, så tenkte jeg at f.eks ved strømbrudd og når sola ikke skinner, så ønsker vi jo og bruke strøm....... og da kommer det med batterier inn i bildet, noen med erfaringer.......hva koster det, hvor store er de, hvordan og hvor mye 230 volt strøm får man ut av de.....ja kort sagt ønsker jeg info om alt ved dette......noen som har erfaringer og dele ?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Foreløpig er de fleste solcellepaneler med feed-in til nettet koblet slik at hele greia slår seg av når nettstrømmen går. Poenget med det er at nettet må være spenningsløst for at montører skal kunne rette feil. Det spolerer mye av poenget med egne batterier, så man kan like gjerne se nettet som sitt store «batteri» for utjevning mellom egen produksjon og eget forbruk.

Bedre løsninger med «fail-over» finnes, men foreløpig kjenner jeg bare til en slik løsning (StorEdge fra SolarEdge), så jeg har valgt å vente litt til den teknologien er bedre etablert. Et viktig poeng hos meg er å sikre strøm til pumpe for vann fra egen brønn, uavhengig av strømnettet, og da er en lokal batteriløsning et krav.

https://www.solaredge.com/us/StorEdge-solutions/backup-power-solution
https://www.pv-tech.org/products/solaredge-provides-storedge-with-power-backup-in-european-markets
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.719
Antall liker
13.212
Om man bor i sentrale størk er også strømbrudd så sjeldent (og blir fikset så raskt) at det uansett ikke er noe man bør bruke særlig mye penger på å beskytte seg mot med mindre man har noe veldig kritisk hjemme. Jeg har bodd i Oslo siden 2002 og strømmen har ikke vært borte mer enn ett minutts tid ifm et par planlagte utkoblinger.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, men for min del gjelder dette huset på glesbygden i Bohuslän. Jeg har brønn med pumpe og renseanlegg som forsyner tre husholdninger. Her hender det ikke så sjelden at strømmen dropper ut en time eller to. Det er forsåvidt ikke noe problem, siden trykktanken holder til noen timers forbruk, men et lengre strømbrudd vil fort bli problematisk. Det har skjedd såpass lange strømbrudd at trykktanken gikk tom, og barnefamilien i nabohuset måtte evakuere til noen som ikke var rammet av strømbruddet. Solar + backup-batteri vil være veldig aktuelt om et par år, når teknologien er litt mer etablert enn den er nå.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.495
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Om man bor i sentrale størk er også strømbrudd så sjeldent (og blir fikset så raskt) at det uansett ikke er noe man bør bruke særlig mye penger på å beskytte seg mot med mindre man har noe veldig kritisk hjemme. Jeg har bodd i Oslo siden 2002 og strømmen har ikke vært borte mer enn ett minutts tid ifm et par planlagte utkoblinger.



Vel.......kanskje jeg ikke bor i Oslo og spør etter en batteriløsning fordi det ER relevant der jeg bor og strømmen kan være borte i flere timer når det er tordenvær.....sist gang i 3,5 timer.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.495
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg kunne tenkt meg en løsning ala den jeg har til deler av stereoanlegget med et stort batteri som man henter all hovedstrøm i fra og som en batterilader (solcellepanel) lader når det er tiljengelig strøm fra solcellepanelene. Har lest at det skal gå an og bruke EL-bilen som "hus-batteri", men har ikke funnet relevant brukandes (for meg) lektyre om det hele.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Alt trenger da ikke være automatisk - evt med manuell override... Solceller, batteribank og inverter, - med manuell omkobler er også en mulighet, inntil bedre automatikkløsninger foreligger...
Jeg har vært med på flere anlegg med manuell aggregatvender....
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Så vidt jeg vet er det å bruke elbil-batteriet foreløpig fremtidsvisjoner heller enn tilgjengelig teknologi. Det finnes små batteripakker med solcellepanel og inverter for hytter uten innlagt strøm, og det finnes større anlegg for privathus med mulighet til å levere overskuddsstrøm til nettet. Det kritiske punktet er å kunne koble eget anlegg fra nettet og over til batteribackup ved strømbrudd. Den teknologien eksisterer forsåvidt og brukes i forskjellige industrianlegg, men for private har jeg så langt bare funnet SolarEdge’s StorEdge som ble lansert så nylig som i fjor. For å integrere elbil-batteriet i en slik løsning vil det også kreves en del programvare i bilen. Jeg håper at Tesla etterhvert lanserer noe slikt, siden de er de eneste som har hele kjeden fra solcellepanel til elbil.

Manuell vender er mulig, men ikke spesielt attraktivt for min del. Jeg ser gjerne at dette skjøtter seg selv om vi ikke er tilstede.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Da blir det egntlig en ren UPS-løsning.... funker det og...:cool: Spørs bare hvor lang backuptid man vil ha...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
En liten PLS, spenningsovervåkning og kontaktorstyring fungerer vel også.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det blir forsåvidt en UPS, men batteripakken kan gjerne stå på DC-siden for å slippe en unødvendig inverter i kjeden.

40ABD898-4C0D-44F1-9C35-52A4FFF6754E.jpg

Teslas Powerwall er en hendig batterimodul (14 kWh pr «wall»), men de har foreløpig ikke UPS-funksjonaliteten:
https://www.tesla.com/sv_SE/powerwall
Reserv och bortkoppling från elnät kräver ytterligare maskinvara som i dagsläget inte finns tillgänglig
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg TROR ikke det er lov å kjøre huset via solcelleanlegg/batteri ved nettbortfall, såkaldt øydrift, derfor har de fleste anlegg automatikk som skrur av dette hvis nettspenningen blir borte.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er den offentlige leveransen dyr og dårlig burde et rent off-grid anlegg være interessant. Har noen regnet på kapasitet og kostnader for å få dette til. La oss si et hus på 100 kvm., vedfyring i de kaldeste månedene, resten på egenprodusert strøm...Dette vil jo også være interessant for fritidsboliger langt unna offentlige tjenester både i Norge og utlandet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Jeg TROR ikke det er lov å kjøre huset via solcelleanlegg/batteri ved nettbortfall, såkaldt øydrift, derfor har de fleste anlegg automatikk som skrur av dette hvis nettspenningen blir borte.
Hvis anlegget frakobles nettet automatisk er ikke dette noe problem. Det er slik UPS-anlegg fungerer.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg TROR ikke det er lov å kjøre huset via solcelleanlegg/batteri ved nettbortfall, såkaldt øydrift, derfor har de fleste anlegg automatikk som skrur av dette hvis nettspenningen blir borte.
Hvis anlegget frakobles nettet automatisk er ikke dette noe problem. Det er slik UPS-anlegg fungerer.
Miulig du har rett, jeg kan ikke nok om det. Jobber innen elektro, men har ingen erfaring med solceller i boligmarkedet.

Fant denne artikkelen - men er jo "gammel". https://www.tu.no/artikler/i-dag-er...men-gar-dette-anlegget-loser-problemet/359397
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^ Fra linken:
For nettereien, i dette tilfellet BKK, er det ingenting i veien for anlegg som lar kunden fortsette å bruke strøm ved strømbrudd.

Men bare så lenge anlegget kobles fra strømnettet, og dette gjøres på en måte som er godkjent fra netteiers side.

– Installatøren må godkjenne løsningen. Vi har ansvar for vårt anlegg, og kunden for sitt. Vi er tydelige på at om vi har en feil i området, er det viktig at det ikke mates noe strøm inn i nettet. Det handler om sikkerheten for våre montører. Så lenge anlegget har godkjent frakobling, er det uproblematisk, sier Anne Mette Tuvin, kommunikasjonsrådgiver i BKK Nett.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Som sagt blir dette koblet som et ups-anlegg som også fungerer kun lokalt og frakoblet nettet. Det må gjøres med litt enkel styring/forrigling slik at man ikke mater fra 2 kilder samtidig. Ittno hokuspokus.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, i prinsippet er det forholdsvis enkelt, og jeg ser at de forskjellige nettselskapene stiller krav om frakobling innen 0,5 - 1 sekund, noe som virker overkommelig. Men løsningen bør helst være kommersielt tilgjengelig også. Det er et såpass opplagt behov at jeg vil tro det kommer flere leverandører på banen ganske fort med mer nøkkelferdige løsninger, noe som i sin tur bør ha noe å si for prisen.

http://m.kleppenergi.no/getfile.php...ter/Plusskunde/Tekniske krav - Plusskunde.pdf
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Aner ikke hva som finnes av standardprodukter her. Jeg vet at det brukes slike ferdige løsninger i flere av de norske ambassadebyggene i Afrika så det finnes på markedet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Her er det et eksempel på en liten tass som løser saken:

1E45002E-8057-46F6-B5A4-6E43E034BEB7.jpg
 
Topp Bunn