Begredelige innspillinger ?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
Jeg vet at står slikt på en mengde reutgivelser. MOFI er som kjent "original master recording" men det er en kjent sak at "original" ikke alltid er bokstavelig.
Det er kjent og jeg skriver også det i et innlegg litt over i tråden.

Men her står det eksplisitt om disse utgivelsene med Doors fra AP og det bør en vel stole på. Jeg har ihvertfall kjøpt, og hørt, skivene og vet at de låter særdeles bra. Tror nok at dette er det nærmeste en kommer til å høre selve mastertapen.

I tillegg er pressingene første-klasses, dønn rette og uten et knepp. Masse dynamikk og et høyt S/N forhold.

Hvis du har noen av disse skivene anbefaler jeg å kjøpe en AP pressing og høre forskjellen. De er dyre, men verdt det. Kan nok hende du ender opp med å kjøpe alle hvis du liker Doors.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.831
Antall liker
584
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ble også skuffet når jeg kjøpte Pink Floyd, Wish you..... Jeg forventer at det er god lyd på plater til 200kr. Stort sett så er CD bedre, så det er ikke ofte jeg kjøper vinyl.
 
L

lasse5214

Gjest
Rickie Lee Jones dobbelt lp it,s like this var særdeles bra.
Macro og micro detaljer, dynamikk mm
45 rpm og 549 kr var kanskje ikke så gromt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.202
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
1
Tviler ikke på at de pressingene du nevner er bra.Jeg har valgt å bestrebe meg til å finne førstepressingene til det meste av det jeg kjøper så lenge det er innenfor rimelighetens grenser når det gjelder pris.Noen grupper er jeg villig til å strekke meg langt og noen blir altfor dyre og da er en reutgivelse eller en kopi et alternativ.Nå har der jo vært diskusjoner som går på aldring og tap av kvalitet på mastertapen og vis det er tilfelle så er det jo enda viktigere i hvertfall for meg å få fatt på førstepressingene.Men dette er kanskje bare min greie.:rolleyes:

Førstepress er ingen garanti for "best" mastring selv om du er "nærmest" originaltapen i tid. Og hvilken original snakker vi om? Britisk eller US (eller noe annet)? De kan låte svært forskjellig.
Reutgivelser kan ofte være bedre eller anderledes (med nye matrisenummer og mastring). I dag finnes det endel selskaper som gjør en flid som aldri ble gjort ved kommersiell masseproduksjon av LP'er (en kategori originalene tilhører). F.eks kan jeg trygt si at Fletwood Mac (penguin 1975) aldri har hatt hatt bedre lyd en den dobble 45RPM utgave Warner nylig har gitt ut pressa hos Pallas i Tyskland.
Jeg har forøvrig kjøpt tre av disse 45RPM Doors utgivelsene (har hørt to av dem) og de låter meget bra. Skal sammenligne med original og Rhinoboksen snart....
 
Topp Bunn