Diverse Begrense hastighet på gjestenettverk på ASUS RT-AC66U

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Bruker denne trådløse ruteren til å sette opp et gjestnettverk som leieboeren min kobler seg på nettet med.

Er det mulig å begrense båndbredden som gjestenettverket bruker....? Har en mistanke om at han både streamer, gamer og laster ned - og det er greit å ha litt av nettet selv også!

Mvh
OMF

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
508
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Er det QoS på den?
Hvis det er det så bør det være mulig å strupe båndbredden til leieboeren.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.301
Om det ikke er mulig er det trolig relativt grei skuring å flashe firmwaren (jeg har forgjengeren) med tomato firmware som gir et fjell av muligheter. Alternativt kjøpe en RT-66U og installere tomato på den. Jeg ser av menyene på min tomato-flashede RT-66U at det er svært enkelt å sette opp båndbreddebegrensning på eksempelvis bestemte IP-adresser eller MAC-adresser (MAC-adresse er en unik identifikator for alle dingser som kan kobles på ett nettverk)

Her er hva Asus selv sier om saken (ser ut til at det er mulig å sette opp QoS, om enn noe begrenset)
ASUSTeK Computer Inc. -Support-

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Det beste er vel å ta et ord med hen? si at du merker at linja til tider er treig og om han har store nedlastinger e.l. gående. Vedkommende er sikkert forståelsesfull.

Uansett foreslår jeg at du kjøper større båndbredde. slenger du en 100-lapp ekstra i bordet så bør det være massevis for alle. Har leieboeren internett med i leia så er det kjipt å få det strupet ned.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
563
Torget vurderinger
1
Lag et gjestenettverk på 2,4ghz båndet med b-hastighet. Problem solved:)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
563
Torget vurderinger
1
Problemet med å installere custom firmware på ac66u, er at den blir mye tregere. Jeg syns heller ikke qos alltid gjør en god jobb. B-nettverk blir muligens litt slemt. Jeg ville vurdert å kjøpt en (rimelig) ekstra ruter, installert ddwrt/openwrt på den, satt den opp som rent access point, g-nettverk men med 10mhz båndbredde istedet for 20. Det gir ca 1.2MB reell max hastighet (ca 10mbit). Noe som er mer enn godt nok for gaming og det meste annet. Vil du ikke ekstraruteren skal ha tilgang til din interne nettverk, lager du bare et isolert vlan den tilkoblede nettverksporten på asusen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takk for svar!

Har i dag ca 10Mbit inn i huset - og det er ingen leverandører som kan levere mer.

Ruteren har QoS - og jeg leste en del på linken som ble lagt inn her! Og så vidt jeg forstår så har det ikke så stor hensikt å begrense hastigheten, og det er muligen ikke mulig heller - derimot kan jeg i QoS rangere både enheter og tjenster. Så planen min er i grunn bare å sette opp rangering med alle mine enheter som trenger rask netttilgang som høyeste. Default verdien er også at nedlasting har laveste priortiet.

Takker for god hjelp!

Mvh
OMF

Topp Bunn