Begynn med klassisk - diskusjon!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    jeg har startet en tråd på et nytt norsk forum hvor jeg legger ut en etter en av klassiske innspillinger jeg mener er egnet for begynneren; i tilfeldig rekkefølge og med et nivå som jeg håper er egnet til å ytterligere øke nysgjerrigheten. Siden dette er hifi-/musikkforum så legger man jo gjerne nivået litt opp, og forventer at lesere har en viss erfaring i å sette seg inn i ny musikk. Derfor er dette starterplater for hififolk; ikke for de som ikke har noen musikalsk bakgrunn.

    http://norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=75&start=0

    Alle er velkomne til en titt. For hver eneste plate kan man selvsagt finne en masse alternativer; og det er vanligvis helt umulig å enes om en eneste plate som er "den beste" for hvert verk. Jeg tar nå allikevel en sjanse og bestemmer meg for hva jeg vil anbefale i hvert enkelt verk; det er en funksjon av hva jeg har hørt, hva jeg har lest, og hva jeg liker. Så slik er det bare.

    PS; er det noen som vet noe omkring lovligheten eller etiketten når det gjelder å dra med seg sine innlegg fra et forum til et annet, i den hensikt å legge de ut i flere fora? Dvs f.eks også legge ut begynnertråden fra NHF på HFS?

    Mvh Vidar P
     
    N

    nb

    Gjest
    Begynn med klassisk!

    Fantastisk initiativ, Vidar!

    Ang lovligheten/etikketen? Aner ikke, men ikke bry deg om det. Jeg håper og tror at ingen vil seg selv så vondt at de blir sure på deg om du legger ut denne to steder. Å spre det glade, klassiske budskap må da være det viktigste?
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Begynn med klassisk!

    Litt av et arbeid du har lagt for dagen, Vidar P. Inspirerende for oss som vil lære mer :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Begynn med klassisk!

    HFS er mitt virtuelle hjem, så... ;D
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Begynn med klassisk!

    Jeg ser gjerne at du slenger denne tråden opp på hfs, Vidar. Leser gjerne, men vil helst slippe å frekventere enda flere forum.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Begynn med klassisk!

    Takk for vennlige ord folkens. Når man har drevet med klassisk musikk siden barndommen, så blir man litt, eh... snøblind kanskje; og jeg lurer på om noen av verkene kan synes noe mer avansert enn de burde være for begynneren. Men jeg tror ikke det; en viss spredning og et visst nivå bør man vel ha i startersamlingen; sitter man bare på tilnærmet barnerim og svisker, så vil vel den lille nysgjerrigheten man hadde fort dabbe av.

    Hva synes dere?

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Begynn med klassisk!

    Jeg pleier å sette på ting som kan fenge rytmisk, som f.eks scherzoen i LvBs harpekvartett, op. 74. De fleste tar hvilken komponist det er, faktisk (skulle bare mangle, egentlig). Om de så gakker hen og begynner å bygge bibliotek? 1/10, kanskje?
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Begynn med klassisk!

    Veldig veldig bra initiativ! Å "begynne" med klassisk musikk er ikke akkurat det letteste. Personlig rotet jeg rundt med Beethoven, Mozart og russiske romantikere på ungdomsskolen, men synes det var dørgende kjedelig (som for øvrig gjelder fremdeles).

    Oppdaget Vivaldi, Pergolesi, Scarlatti d.y/d.e, Telemann, og også Frescobaldi, Banchieri og Monteverdi og var solgt. Smak er jo selvsagt subjektivt, men tror mange blir put off klassisk fordi de blir presentert for timeslange symfonier av Beethoven og russiske pianokonserter som ingen ende vil ta.

    Personlig ville jeg ha begynt med en samleplate fra Opus111, f.eks den ypperlige med Sara Mingardo. Endel interessant Vivaldi, Händel, Scarlatti og Pergolesi der.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Begynn med klassisk!

    Fint tiltak, og et tema jeg liker.

    Det er utrolig hvor stor spredning det er i hva slags klassisk musikk som fanger den ferske lytteren, selv om de i utgangspunktet hadde lik musikksmak. Fra gammelt av begynte vel alle med måneskinns-sonaten, skjebnesymfonien, toccata&fuge, Vivaldis årstider osv. men disse kan jo alle høre til alle tider.

    Men min erfaring er at folk som liker tung rock ofte tenner på musikk med store kontraster og dynamikk.
    For heavy-folket uten klassisk erfaring kan jeg anbefale for eksempel :

    Richard Strauss : Also Sprach Zaratustra En 'tung sviske'
    Gustav Hols: Planets
    Carl Orff: Carmina Burana Mystisk og litt 'hedensk'
    Camille Saint-Saens: Orgel-symfini nr. 3 Denne river virkelig tungt
    Hector Berlioz: Symphonie Fantastique Denne også
    Dmitri Sjostakovitsj: Symfoni nr.5
    Franz Liszt: Les Preludes

    og i den virkelig virkelig tunge enden
    Giuseppe Verdi : Requiem
    Hector Berlioz: Requiem Gigantisk, jeg drømmer fremdeles om å oppleve denne live!

    Ja, disse er selvfølgelige standard-verk for noen av oss, men jeg må innrømme at jeg spiller dem like ofte som før og det er like gøy!

    Jeg bryr meg ikke om å anbefale innspillinger, sannsynligvis er ikke mine de beste så da så.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Begynn med klassisk!

    Er det bare jeg som tror at metallhuer vil like Bruckner? Arven fra Grace, antakelig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Begynn med klassisk!

    Jøgga; takk for tips og vennlige ord!

    Og jeg som just satt å funderte på hvilke artister jeg ville trekke frem i Chopins nokturner, Franck's fiolinsonate og Bachs fugekunst.... litt av en kontrast :)

    Spennende!

    Mvh Vidar P
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Begynn med klassisk!

    Må henge meg på de andre og si; Flott initiativ Vidar P! :)

    Men må også si at det må være en veldig vanskelig oppgave du har tatt på deg! Det å anbefale noe klassisk er noe for seg!

    Jeg som fortsatt er ung er foreksempel ikke spesielt opphengt i typiske komponister som Beethoven og Mozard. Hvorfor det kan jeg jo spørre megselv. Mulig fordi jeg vokste opp med lydbøker om nettopp de komponistene? Men i senere tid interessen har kommet smygende sammen med litt kunnskap virker det som. Som med f.eks rachmaninoff. Det var noe jeg først begynte å like etter at jeg selv hadde satt meg virkelig godt inn i og spilt flere stykker selv! Og så ble alt vidunderlig!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Begynn med klassisk!

    Valentino skrev:
    Er det bare jeg som tror at metallhuer vil like Bruckner? Arven fra Grace, antakelig.
    Både Mahler og Bruckner, vil jeg tro, men da begynner jeg med lange lister med symfoni-nummer med en gang og det kan se litt tørt ut tror jeg. Min første erfaring med Bruckner var Karajan (igjen, sukk) og symfoni nr. 4. Jeg blir aldri lei av den scherzo'en, tror det er 3.satsen. Skogs-horn så det holder. Ingenting er som feit, mørk ,tysk messing-lyd. Jeg lever i en messing-familie, og Bruckner lever godt blant oss.

    -----Og ja så sannelig, kom jeg plutselig på, i morgen får jeg servert Bruckner 7 på konsert i Stavanger !
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Begynn med klassisk!

    Jeg syns slike lister er fantastiske og mange av tipsene jeg fanger opp her på forumet ender opp i cd-hylla mi. Det gjør at jeg har en stadig voksende cd-samling med klassisk musikk og mye jeg ikke har hørt på. Men hva gjør vel det, jeg har jo tross alt noen år framfor meg hvor jeg kan lytte? :)

    MasterCardet mitt er ikke like begeistret for alle disse tipsene til plater jeg kan kjøpe, dog. Men, men, jeg er sjefen og MasterCardet har det med å oppføre seg, så da så.

    Uansett: utrolig flott liste VidarP og et fantastisk initiativ.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Begynn med klassisk!

    Jøgga skrev:
    Men min erfaring er at folk som liker tung rock ofte tenner på musikk med store kontraster og dynamikk.
    For heavy-folket uten klassisk erfaring kan jeg anbefale for eksempel :

    Saint-Saens Orgelsymfoni og Holst Planets bifalles. Ellers glemte du Dvorak No.9 og Stravinskys Ilduglen, Vårofferet, og Petrouschka.
    Men ellers synes nå Jeg at Debussy's La Mer og Ravels Gåsemor og Le Tombeau de Couperin, samt Vaughan Williams The lark ascending er å foretrekke framfor det meste av musikk her i verden....det er kanskje ikke noe for headbangers dog... ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Begynn med klassisk!

    Mye bra klassisk musikk gutter. Deres forslag bifalles som flott musikk. Men husk at dette skal være musikk for startere; basis i klassisksamlingene så og si. De skal dekke det mest sentrale klassisk repertoire over flere århundrer. Vi får se hva som kommer i tråden utover :)

    Jeg har begynt å legge ut tråden på HFS, flere innlegg følger. "Aus der Reihe" heter den. Den som følger med får se hvilke plater som dukker opp!

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Begynn med klassisk!

    Supertråd! Vidar P. Her skal det leses, kjøpes og lyttes
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Har man lov til å foreslå noe her, Vidar?

    Jeg har utsatt mange klassisk-noviser i omgangskretsen for Vivaldis Lutt-og mandolinkonserter med Rolf Lislevand /Ensemble Kapsberger (Naive),
    Haydn og Boccerinis cellokonserter med Du Pre (selvfølgelig!) på EMI, Mahlers 2. med Bernstein og CSO på DG. For ikke å snakke om Bøhms versjon av Mozarts Requiem, også på DG.
    Det har funka hver gang! ;)

    Slett ikke bakgrunnsmusikk,men den skjerper apetitten!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    impulse skrev:
    Har man lov til å foreslå noe her, Vidar?
    Her er det absolutt lov å foreslå; ikke bare det, men det blir satt uendelig stor pris på også! Ikke minst når forslagene er så gode som dine er!

    Men jeg setter pris på om forslag og diskusjoner om platene fortrinnsvis blir gjort i den parallelle diskusjonstråden "Begynn med klassisk - diskusjon!" eller en annen egnet tråd, slik at vi ikke utvanner tråden så altfor mye. Og gjerne med linker og evt øvrig interessant informasjon omkring utgivelsene.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,26493.0.html

    Mvh Vidar P
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Begynn med klassisk!

    Vidar P skrev:
    Jeg har begynt å legge ut tråden på HFS, flere innlegg følger. "Aus der Reihe" heter den. Den som følger med får se hvilke plater som dukker opp!

    Mvh Vidar P
    Til "Aus der Reihe" hører vel musikk av Les Humphries?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Og bilder av Kleins 323i ved 7000rpm og Derricks siebener-Reihe i majestetisk gli ned bundesstrassen.

    Noen forslag til plater?

    Mvh Vidar P
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Ypperlig tiltak, Vidar. Jeg har sendt inn to bestillinger på tre cd'er i hver.

    Roy
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    R.E.S. skrev:
    Ypperlig tiltak, Vidar. Jeg har sendt inn to bestillinger på tre cd'er i hver.

    Roy
    Glimrende Roy; jeg tror ikke du vil angre noen gang. Du som slukte rått Sargent/BBC sin akk-så-skranglete men dog så usigelig vidunderlige 1964 monoinnspilling av Elgars magiske 2.symfoni; du vil nok synes at dette er midt i blinken musikalsk, og synes at det er rene audiofile nirvana lydmessig i forhold også.

    Ikke alle av disse skivene har helt fullt ut ypperste demonivå på lydkvaliteten, men alle er i stereo, og alle må sies å være riktig gode lydinnspillinger endog. Og det musikalske er jo helt på topp, på en måte som gjør musikken/partiturene både levende og interessante, samt tilgjengelige og transparente.

    Satser på at du beriker oss med dine inntrykk av musikken, når den har fått festet seg?

    Mvh Vidar P
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Vidar P skrev:
    R.E.S. skrev:
    Ypperlig tiltak, Vidar. Jeg har sendt inn to bestillinger på tre cd'er i hver.

    Roy
    Glimrende Roy; jeg tror ikke du vil angre noen gang. Du som slukte rått Sargent/BBC sin akk-så-skranglete men dog så usigelig vidunderlige 1964 monoinnspilling av Elgars magiske 2.symfoni; du vil nok synes at dette er midt i blinken musikalsk, og synes at det er rene audiofile nirvana lydmessig i forhold også.

    Ikke alle av disse skivene har helt fullt ut ypperste demonivå på lydkvaliteten, men alle er i stereo, og alle må sies å være riktig gode lydinnspillinger endog. Og det musikalske er jo helt på topp, på en måte som gjør musikken/partiturene både levende og interessante, samt tilgjengelige og transparente.

    Satser på at du beriker oss med dine inntrykk av musikken, når den har fått festet seg?

    Mvh Vidar P
    Berikelse skal bli :-D, men jeg trodde da Sargent/BBC var 20 år eldre enn det du nevner, men mulig jeg blander med Boult sin versjon...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Noen forslag til plater?
    Egentlig har jeg ikke lyst da jeg har så sterke meninger om musikk (og det meste annet! ;D) at det lett kan bli krangel. ;);
    Tonespråket er jo svært forskjellig inne klasisk musikk og mange er nok ikke klar over spennvidden. Hvis man ønsker å nå de som kanskje ikke føler seg så veldig tiltrukket av klassisk musikk i utgangspunktet, men som fremdeles er nysgjerrig, så kan man kanskje vinkle det vekk fra de stilarter og komponister som folk flest forbinder med klassisk musikk, og som man i størst grad har vært eksponert for. Slik som Mozart, Beethoven, Brahms, Tschaikovsky etc. Kanskje man kan nå flere dersom man konsentrerer seg om et tonespråk som letter finner gjenklang i moderne ører. At slik musikk er mer i tråd med min smak er selvfølgelig en ren tilfeldighet ;D.
    Jeg tenker altså på musikk primært fra tidlig 20 århundre (altså ikke samtidmusikk). Det er mye fin engelsk musikk her (Holst, Vaughan Williams, Arnold(?), Delius, Bantock, Elgar) for å ikke snakke om Fransk (Ravel, Debussy, Saint Saens orgelsymfonien - selv om enkelte mener denne ikke er god smak ;)). Én anbefaling her er Ravel's Ma mere l'Oye - Pavane etc med Dutoit/Montreal på Decca - aldeles uovertruffent spør du meg. Også amerikanerne har noen perler (utrolig nok! ;)); jeg tenker på Copland (særlig Appalachian spring) og Hovhannes (særlig Mount St.Helens symfonien). Det er jo noen russere også; Prokofiev har noen fine balletter; Stravinsky er kanskje litt heavy duty for sarte sjeler men genialt!
    En annen sjanger som er mer venlig for rock'n'roll ører er jo tidligmusikk. Mye av dette er sprettent og rytmisk og har mye til felles med folkemusikk og folkrock. La Folia på Harmopnia Mundi (SPeakers Corner) er jo morsom og lett. Den har dessuten referanselyd. Praetorius er jo en vinner og svært iørefallende....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja her var det nevnt mye flott musikk, og en plausibel innfallsvinkel til begynnerplater!

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    En litt annen innfallsvinkel og den jeg litt tilfeldigvis tok selv, var å begynne med å gå på konsert. Jeg ble nemlig slept med på en konsert av Bergen-filharmonikerne som spilte bl.a. Vårofferet og ble rimelig slått i bakken. Det er noe med at symfonier live er... storslagent som nesten ingenting annet - og jeg tror faktisk det kan være en bra måte å få opp øynene for klassisk på.

    Spol fram noen uker, så sto jeg på Aktiv Klassisk i Oslo og sa til han flinke fyren bak kassa at jeg ikke hadde peil på klassisk, men ville begynne å høre og hva gjør jeg da? 20 minutter senere gikk jeg ut derfra med CD'r for en drøy tusenlapp. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bøyum har et særdeles velutviklet gen for å selge skiver. Skummel er han.;D
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Aktiv Klassisk er et farlig sted om likvidene er i ferd med å tørke ut.

    Fint tiltak ved Vidar! Snobberi og fjas rundt klassisk musikk har skremt vekk mange som ellers ville bakset seg vei til Symfonien i snøstorm, om de visste hva som lokker.

    Hadde en flott opplevelse i Stockholm. Kontoret ligger rett ved Berwaldhallen, og en dag inviterte jeg en kollega på konsert. Hadde en billett til overs.
    "Nja, jeg har aldri vært på en klassisk konsert. Det er ikke min musikkstil."
    Shostakovich på programmet, Symfoni nr. 12 - etter Hélène Grimaud som spilte Beethovens 4.

    Kollegaen satt med fastskrudd smil fra øre til øre og har nå abonnement.

    Savner jammen å kunne rusle innom Berwaldhallen!

    ===

    Barbirolli/du Pré i Elgar er simpelthen utrolig. Hun spiller cello som om det var et symfoniorkester, og han dirigerer orkesteret som om han spiller cello - bedre klarer jeg ikke å forklare hvorfor denne er blitt enestående som tolkning.

    I første sats syns jeg mange tolkninger faller for fristelsen til å bruke rytmen i grunntemaet, nesten som en regle: na-na-na-Na-Na-na-na -- mens Barbirolli og du Pré varierer denne lett - HVER ENESTE GANG, slik at du ikke blir sittende igjen med denne banale tonerekken i hodet, men med effekten av helheten.

    Og inngangen til 2. sats i denne innspillingen er kanskje min favoritt solist/orkester sekvens noensinne. Har aldri hørt maken. Måten cello og orkester griper inn i hverandre på er uforglemmelig.
    Kanskje er det bare meg, men jeg har grepet meg selv i å spille denne gang, på gang, på gang - de første tretten sekundene av 2. sats. ::)

    Vidar har helt rett. Denne MÅ være i samlingen.

     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Ah, dette visste jeg ikke:
    There is also the input from that great Elgarian John Barbirolli to consider, and he draws vital playing from the London Symphony Orchestra, of whose cello section he himself had been a member for the work's première in 1919.

    Da blir det "lettere" å forstå det utrolige samspillet mellom orkester og solo-instrument her.

    I linken til MDT som Vidar legger inn i hovedtråden.
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5628862.htm
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Da har jeg tatt kontakt med EMI Norge og spurt om de har flere vinylutgaver av Jacqueline du Pré. For sikkerhets skyld ba jeg de sende både LP og CD.

    Har ikke fått noe svar ennå, så jeg er spent på om det blir du Pré på vinylriggen om ikke så altfor lenge.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dette er en tråd helt etter min smak. Det er et ganske ambisiøst prosjekt du har gitt deg i kast med Vidar, og jeg håper du ikke går lei. Keep up the good work!
    Spesielt liker jeg at du baserer deg på innspillinger som er nærmest alment akseptert som noe av det ypperste. Det tror jeg er veldig nyttig for dem tråden er myntet på, slik at de unngår å skaffe seg en "ikke fullt så bra" innspilling, med den mulige konsekvens at de mister interessen.
    Da jeg skulle bygge opp den klassiske samlingen min, støttet jeg meg i stor grad til Gramophones Classical Good CD-guide. Jeg fulgt anbefalingene der ganske tett, med det for øye å unngå å trå feil i upløyd mark. Så kunne man etterhvert søke andre innspillinger av ting man ble spesielt interessert i. Vi får bare håpe at riktig mange får kjennskap til, og leser, tråden din.
    Lykke til videre!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk Steinar!

    Det har vært et lite poeng for arbeidet med tråden nettopp dette du sier at det ikke skulle være mer-eller-mindre tilfeldige skiver fra platesamlingen min som jeg "digger akkurat nå"; men at det skulle være skiver som har vist sin verdis varighet over tid.

    Med det ønsker jeg å presentere plateinnspillinger som representerer verkene svært godt; ikke min smak eller andres smak i særdeleshet. I den forstand at det musikken skal fremstå som "typisk", nogenlunde på samme måte som man kan snakke om "typisk" for en vindruetype eller et terroir.
    Et annet aspekt, og ikke minst like viktig, er jo hvilke verker som presenteres; det vil alltid være et stridsspørsmål; men jeg har da valgt å presentere det som synes å være noe nær allmennt akseptert som svært sentrale verker i musikkhistorien; men noe fra alle tidsepoker, dog selvsagt med hovedvekt rundt de mest sentrale epokene. Et og annet verk i lista vil også muligens kunne anskues som ikke egentlig så sentralt, men allikevel svært populært og ofte oppført, gjennom alle tider.

    Noen form for subjektivitet må det nødvendigvis ligge i det; jeg må jo f.eks bestemme meg for hvilke innspillinger som faktisk representerer verkene spesielt godt... men med basis i generell allmennkunnskap på områdene, et bredt utvalg av egne innspillinger, plateguider fra den ene og den andre institusjon etc så tror jeg det at de platene jeg trekker frem er et kondensat av det som fins av allmennt anerkjente toppklasse innspillinger. Jeg håper det iallefall.

    Jeg trekker aldri frem verker hvor jeg ikke føler å ha (eller ha hørt) et såpass utvalg versjoner at jeg er trygg på gehalten i anbefalingen. I mange tilfeller, som i Beethovens fiolinkonsert eller i siste anbefaling av Dido & Aenas, så fins det flere alternativer som oppfattes som jevnbyrdige men som har såpass ulike kvaliteter at jeg føler det betimelig å nevne begge. Men jeg nevner aldri begge dersom de ikke er ulike; i fare for at noen skal finne på å kjøpe to nesten identiske versjoner av samme verk.

    Glad for at du likte tråden. Mer kommer, såpass er sikkert! Jeg gleder meg bare til rapporter fra nybegynnere innen klassisk; så jeg får en tilbakemelding på noen av platene!

    Mvh Vidar P
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Vel, du har jo også tidligere tipset om Uchida i Mozart sine pianokonserter (med link :) for å gjøre det ekstra enkelt for oss andre). Jeg kjøpte boksen, med alle pianokonsertene, og den satt som et skudd!
    Jeg synes hun spiller disse konsertene på en unikt lettflytende og uanstrengt måte. Og hun har mer en nok saft og kraft i anslaget der dette er påkrevd. Det er jo nesten litt overraskende når man ser bilde av den lille kråka 8)

    Ellers er det nok noen av tipsene så langt i denne tråden som havner i bestilling. Må bare komme meg hjem fra jobb og se hva som står i hyllene hjemme. Har ikke helt oversikt over hva jeg har akkurat nå, og det er jo en god følelse :)
    Satt i går, lettere lamslått i sofaen, og hørte på en plate med Mussorgsky sin Pictures at an exhibition, tror det var med Ormandy og Philadelphia Symphony Orchestra. Flotte greier! Burde vel kanskje hatt den med Reiner også..!??


    Glimrende tråd!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjoenik; jeg har ikke hørt Ormandy/Philharmonia som jeg husker, så jeg kan ikke uttale meg særlig. Dette er et så ofte innspilt verk at man må være mangeårig Pictures-entusiast på sin hals for å få med seg alle; jeg har et antall innspillinger i tosifret størrelselsorden selv men ikke Ormandy altså.

    I det hele tatt så er Ormandy en artist jeg kjenner kun fra "svisker", og han har ikke gjort noe inntrykk der; så om noen vil berike oss andre vedr Ormandy så er jeg glad for det!

    Reiner/CSO sin er en erkeklassiker; og jeg kan vanskelig forestille meg at du ikke vil verdsette den storveies, dersom du liker denne vandringen i Hartmanns bildeutstilling.

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hørt mye Ormandy, men det jeg har hørt har jeg ikke likt. Han har, om jeg ikke husker helt feil, begått grusomheter sammen med The Mormon Tabernacle Choir.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Takker gutter; jeg noterer med fryd at folk jeg vanligvis ikke ser på klassisk-avdelingen lar seg avsløre i "hvem leser nå"-linja... det er jo de denne tråden først og fremst er siktet inn mot! Glimrende!
    Norumno; hører gjerne noen kommentarer fra en rockegutt på platene som ankommer!

    Videre veldig glad for å se at dere som er bevandret også liker den, og platene i den.

    Valentino; kjøp deg denne Dido&Aenas'en fra d'Astree/Haim på Virgin; du vil like den! Lover deg!

    Mvh Vidar P
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ormandy har gjort Saint-Saens Symfoni No. 3 (orgelsymfonien) med Philadelphia Orchestra utgitt på Telarc. Denne synes nå jeg er stooor og dypbassen på denne er jo formidabel! Uansett er grunnlaget mitt noe tynt da jeg kun har hørt Ormandy og Karajan framføre dette verket ;); foretrekker førstnevnte!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Vidar P skrev:
    Valentino; kjøp deg denne Dido&Aenas'en fra d'Astree/Haim på Virgin; du vil like den! Lover deg!
    Will do. Alt for lite bloody English i samlingen, og Purcell er bare representert ved King Arthur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn