Begynn med klassisk - diskusjon!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.060
    Torget vurderinger
    32
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    I går ruslet jeg innom Big Dipper og ved en tilfeldighet oppdaget jeg denne som 180 grams vinyl fra Speakers Corner:



    som Vidar anbefalte.

    Herre Jemini for en plate. Fantastisk spilt, fantastisk musikk og ditto lyd.

    Løp og kjøp.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Hmm, jeg har Mozarten koplet med nr. 4 (KV218) på DGG 138 678 ST33 SLPM, presset i '62. Arvegods.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Det er en av de fine tingene med legendariske plateutgivelser; de utgis stadig vekk i svært vellydende remasteringer; ofte også på LP.

    Selskaper som www.classicrecs.com og www.speakerscorner.de er til god hjelp i så måte, de har søkemotorer og skriver man f.eks inn "schneiderhan" hos Speakers Corner, så får man opp et treff ja.
    De av utgivelsene som fins på vinyl får man informasjon om på f.eks www.elusivedisc.com eller www.acousticsounds.com som begge har gode søkemotorer.

    Deilig plate det der Roy! Valentino; Mozart #5 kom ikke på Schneiderhans Beethoven-skive originalt men sammen med #4 som du sier, på den anbefalte plata var det kun Beethoven-konserten; så den avbildede cd'en er ca 1.5 LP. Kall det gjerne bonustrack :)

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Ja, en del av disse DG Originals-utgivelsene er satt sammen med stykker fra flere originalutgivelser. Det er skjelden man får "original-LPen" på CDen. Som oftest får man mer musikk, men det blir noen "amputerte" originaler av det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Valentino skrev:
    Hører på-tråden er tveegget. Det som er inspirerende for enkelte kan være fremmedgjørende for andre.
    Mer for de som "har hørt det meste" ja, og er på jakt etter impulser.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Beax Arts innspillingen av Haydn kan man vanskelig ha noe å utsette på. Min mors favoritt, så den har jeg hørt ofte.

    Har lyst til å henvise til Van Swieten trioen, som er kommet med en innspilling i HIP tradisjon. Bart van Oort, som spiller piano i trioen han grunnla, er en av verdens førende eksperter på tidsriktig fremføring, og har noen meget interessante kommentarer til syklusen de har gjennomført.

    Bl.a. berører han dette at mange føler Haydn er kjedelig i forhold til senere komponister. Van Oort påpeker at cello som fulgte basslinjen til fortepiano, og violin som følger høyre-hånden, skyldes lydkarakteren fra et ekte fortepiano, og at disse instrumentene ble brukt av Haydn til å skape unike lydbilder som er tapt med moderne instrumenter. Van Oort mener at det er kun om man lytter til en historisk riktig fremføring at man kan høre stykkene slik de var ment, og det er jo interessant.


    Van Swieten trioen har gjort hele syklusen med tidsriktige instrumenter og uten sentids flourish, og vært så ekstremt nøyaktige at de til og med har tatt høyde for utviklingen i fortepiano-konstruksjoner etterhvert som årene gikk fra første til siste trio. Bart van Oort spiller på tre forskjellige fortepiano.

    Vidunderlig innspilling, i mine ører - og interessant å lytte til kontrastene mellom Beaux Arts som gjorde sin innspilling før HIP var tingen.

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Beklager KoB, det var ikke meningen å være nebbete. Jeg tenker bare at litt av poenget med tråden er at det skal være en enkel og oversiktlig liste av anbefalte plater, gjerne med små kommentarer innimellom mine innlegg, men det er jo et så morsomt tema, og du og andre har jo så mye å bidra med at det er fort at oversiktligheten taper terreng for mangfoldigheten. Som jo ellers er svært velkommen selvsagt!

    Jeg tror kanskje denne enkle oversiktligheten er et stort poeng for nybegynneren; slipper å ta så mange valg og stilling til å mye og mangt.. men får en liste av plater, med en kort presentasjon av verker, komponister og artister.

    Haydn'en din så svært interessant ut; spørs om den kommer i hylla på et tidspunkt i nære fremtid!

    Mvh Vidar P
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Beklager KoB, det var ikke meningen å være nebbete. Jeg tenker bare at litt av poenget med tråden er at det skal være en enkel og oversiktlig liste av anbefalte plater, gjerne med små kommentarer innimellom mine innlegg, men det er jo et så morsomt tema, og du og andre har jo så mye å bidra med at det er fort at oversiktligheten taper terreng for mangfoldigheten. Som jo ellers er svært velkommen selvsagt!

    Jeg tror kanskje denne enkle oversiktligheten er et stort poeng for nybegynneren; slipper å ta så mange valg og stilling til å mye og mangt.. men får en liste av plater, med en kort presentasjon av verker, komponister og artister.

    Mvh Vidar P
    Helt i orden, syns det blir bedre sånn selv!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For de som måtte ha HM50-boksen:
    Gutta i Mosaïques er med og spiler på en Haydn pianotrio der.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    For de som måtte ha HM50-boksen:
    Gutta i Mosaïques er med og spiler på en Haydn pianotrio der.
    Og den er veldig bra, imo.

    Vidar, kan ikke si noe om hvordan Ormandy sin Pictures... står seg i forhold til andre innspillinger. Jeg har ikke hørt noen andre, enda.
    Det er en RCA innspilling, "Red Seal" fra 1974.

    Harold C. Schonberg fra New York Times har uttalt "Two spectacular showpieces by "The Rolls Royce" og orchestras" (The Philadelphia Orchestra)

    "The full glory of the Philadelphia sound" skrev de i Gramophone.

    Hva vet jeg. Lyden er ihvertfall glimrende og musikken engasjerer. Men jeg tror nok at jeg skal skaffe meg Reiner og CSO sin versjon.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og nå er det kommet enda en.....



    25 GBP på oktoberslippet på mdt.

    Jeg har også hørt mye pent om Brilliantboksen BTW, men kjenner bare Beaux Arts.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Harold C. Schonberg fra New York Times har uttalt "Two spectacular showpieces by "The Rolls Royce" og orchestras" (The Philadelphia Orchestra)
    Kjoenik; ikke for å være "rar" eller vanskelig; ei heller for å være negativ til din innspilling, for den kjenner jeg ikke; men en skribent som kaller Philadelphia SO for "Rolls Royce of orchestras" holder ikke troverdigheten høyt, det må være sikkert som banken. Jeg får mer assosiasjoner i retning folkevogn 1300.

    Ikke for å være ugrei; men Philadelphia har vel aldri, såvidt jeg vet, vært blant eliten av orkestre i verden. Korriger meg om det er noe vesentlig jeg har gått glipp av. Lydkvaliteten, som Gramophone kanskje snakker om, er vel kanskje noe annet; det vet jeg ikke.

    Som sagt jeg kjenner ikke din innspilling; men så lenge den bringer innsikt i musikken og glede ved lytting så er den jo god.

    Mvh Vidar P
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Kjoenik; ikke for å være "rar" eller vanskelig; ei heller for å være negativ til din innspilling, for den kjenner jeg ikke; men en skribent som kaller Philadelphia SO for "Rolls Royce of orchestras" holder ikke troverdigheten høyt, det må være sikkert som banken. Jeg får mer assosiasjoner i retning folkevogn 1300.
    Vel, det gjør jo ikke mine forventninger til Reiner og CSO mindre... :)

    Her skriver du forøvrig i reihe-tråden:
    "En rollercoaster av en symfoni da altså, et drama portrettert for deg av en virkelig storhet innen russisk musikk; som er garantert til å få deg til å spille den igjen og igjen. Og når du har gjort det, da er du på god talefot med Tchaikovsky. En symfoni for livet, og en virkelig god innfallsport til Tchaikovskys verden!"

    Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg her de siste par årene gjort sporadiske forsøk på Tchaikovsky uten at det har klikket helt, men denne satt som et skudd! Kjøpte den med Jurowsky og LSO.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk kjoenik; veldig kjekt med anvisning ved skiven! Så og si...

    Jeg er hellig overbevist om at denne er en virkelig god innfallsvinkel til Tchaikovsky; og at den vil bli spilt om og om igjen er det liten tvil om!

    Mvh Vidar P
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    The Philadelphia Orchestra regnes tradisjonelt som et av "The big five" blant amerikanske orkestre. (De andre befinner seg, for ordens skyld, i Chicago, New York, Cleveland og Boston.) Det tiltrekker mange av de ledende navnene innenfor klassisk musikk, og posten som sjefsdirigent der er fremdeles en av toppjobbene i bransjen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er langt fra det til "The Rolls Royce of orchestras"... imo. På den annen side et stykke fra VW1300 også for den del; så jeg spissformulerte vel litt der.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Takk Rico; en av hensiktene med tråden er (som du helt riktig har sett) å være til glede for de som er bevandret også. Jeg redegjorde for bakgrunnen for musikkvalgene, og hvordan jeg styrer unna svisker og "lette starterstykker" i denne tråden. Jeg tror det er lurt; fordi jeg tror det er en dårlig innfallsport til klassisk musikk.

    Det tar ikke så mye tid; er vant til å skrive så fort at det freser av tastaturet jeg vettu :)

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Fantastisk, Vidar P!

    Og det beste med plateanbefalingen er at C. Kleiber og Wienerfilharmonikerne bare blir bedre og bedre utover i symfonien! Overgangen fra 3. til 4. sats må da være noe av det mest bakoversveisende som noengang er fanget med mikrofoner!

    Phui. Tre setninger. Tre utropstegn.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Valentino skrev:
    Fantastisk, Vidar P!

    Og det beste med plateanbefalingen er at C. Kleiber og Wienerfilharmonikerne bare blir bedre og bedre utover i symfonien! Overgangen fra 3. til 4. sats må da være noe av det mest bakoversveisende som noengang er fanget med mikrofoner!

    Phui. Tre setninger. Tre utropstegn.
    Oh ja. Akkurat der har jeg grepet meg selv flere ganger i å reise meg fra godsofaen med knyttet høyre hånd i været! Lyden kan kanskje virke ørlitt tynn/ "digitalisert", men du verden for tolkning! Furtwangler (i Melodiyautgaven) er litt for full av energi i "tinnitus-området" mitt, slik at jeg aldri kan spille ham ved det nivået han fortjener. Kleiber må eies!

    Bernt K
    (Duverden, 3 utropstegn her også.)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Herlig tråd - Vidar!
    Kleiber i prøverommet - ren musikkfryd:

     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Jeg sitter med en blanding av dypfølt respekt og et ønske om at jeg kunne bidratt like mye (men det måtte i så fall handlet om film, er jeg redd, og da er det jo feil forum, så... :) ).

    Kleibers 5. var noe av det første jeg kjøpt og hørte på "ordentlig" når jeg begynte å bli interessert i klassisk og det var ikke akkurat en blindgate. Herregud, den mannen kunne drive et symfoniorkester med et tempo og en detaljeringer som fremdelels får meg til å glise av glede. Og ja, den overgangen mellom 3. og 4. satsen er helt rå.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Valentino skrev:
    Fint.

    2 og 12 overlapper mhp. Mozarts pianokonsert nr. 21, forresten (men man overlever to forskjellige innspillinger av den...).
    Selv med Tate som vifter med pinnen?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Bra Roy! Ellers har anbefalingsinnleggene også egen overskrift. Jeg kan jo også kopiere de og legge de i en egen tråd, for ordenens skyld. Tro om den kan klistres?

    Valentino; det er en fordel med enkelte overlapp synes jeg, og det er litt bevisst; jmf innlegget om forskjellige dirigenter i Beethoven; slike dubletter gir mulighet for morsomme horisontutvidelser, så noen bør man ha :)

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    (@KoB) Åh, Viktoria!
    (@erato) Jeffrey Tate skulle ikke hatt lov til å dirigere Mozart, men Uchida dekker ham godt til heldigvis.
    (@Vidar P) Overlapping er fine greier. Man bør tidlig lære at flere innspillinger av interressante verker er et gode.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Ang Tate; jeg utgår ifra at de'herrer som avfeier ham må få lov å gi uttrykk for den forvirring som fins i deres egne sinn, i demokratiets navn. Men da kan man jo lage seg en egen tråd for temaet Tate e.l.; her i tråden er den anbefalt på det varmeste, av årsaker jeg kan utbrodere senere. Ser forresten at GMG har listet den som sin anbefalte starterplate i "Concertos" også.

    http://good-music-guide.com/essential/concertos.htm

    Mvh Vidar P
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Philadelphia O og Ormandy har jo en feiende flott Karmen fra Buran, da (for ikke-trondheimere: Carmina Burana/ Orff), med den sykeste "stekte svanes sang" jeg har hørt. Finnes på Sony.

    Bernt K
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Philadelphia O og Ormandy har jo en feiende flott Karmen fra Buran, da (for ikke-trondheimere: Carmina Burana/ Orff), med den sykeste "stekte svanes sang" jeg har hørt. Finnes på Sony.

    Bernt K
    Joda, de lot jo innspille noen fine plater, ingen tvil om det. Men allikevel; Rolls Royce... det var å ta i vel?

    Mvh Vidar P
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Nå har jeg hørt gjennom Oistrakh/ Ormandy og Heifetz '59 igjen, og må si meg enig med Vidar i at Heifetz '59 er bedre lydmessig enn Oistrakh-en, men bedre enn '35-utgaven er (Oistrakh/ Ormandy) lydmessig visseligen ;) . Jeg klarer ikke å velge en av disse (Heifetz '35, Neveu og Oistrakh) framføringsmessig framfor en annen av dem; de har alle sin styrke. Åh; vi har vel hatt denne diskusjonen før i annen tråd, og det er vel ingen grunn til å ta'n på nytt, ihvertfall ikke i denne glimrende tråden din. Kunne betalt godt for et anstendig opptak av den Youtube-konserten, forresten; (Moskva Radio Symfoniorkester/ Rozhdestvenskij), det var strålende.

    Bernt K
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Et par forslag til "begynneren": Stort sett alle har vel hørt noe av disse, og vil nikke gjenkjennende.
    Rimsky-Korsakov: Scheherazade, et symfonisk dikt med tema fra "Tusen og én natt"; innspillingen jeg vil anbefale er Concertgebouw med Kondrashin:

    http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000EBD84K/ref=cm_cr_pr_product_top
    Smetana: Ma Vlást, vi kan vel kalle dette også et symfonisk dikt; de aller fleste har vel hørt satsen "Vltava", bedre kjent som "Moldau" her i Vesten; en anbefaling... Den klassiske er med Talich, men den har "historisk" lyd. For en "slavisk" dirigent har Kubelik gjort flere (3 tror jeg), men det beste kjøpet er kanskje denne dobbel-cden med orkestermusikk:

    ( http://www.amazon.co.uk/Smetana-Orc...r_1_13?ie=UTF8&s=music&qid=1221820860&sr=1-13); her dirigerer Levine Bayersk Rundfunk i tillegg en god del annet. Den egentlige anbefalingen fra meg blir noe helt annet; en liveinnspilling med LSO/ Colin Davis:

    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//LSO0061.htm
    Den siste jeg vil trekke fram har Voff nevnt før: Ravels orkestermusikk med Dutoit/ Montreal Symphony, en dobbel-cd fra Decca:

    http://www.amazon.com/Ravel-Boléro/dp/B00002MXMX . Jeg må medgi at "hovedverket" i boksen, "Bolero", hææler jeg ikke i noensomhelst utgave, sannsynligvis pga traumatiske opplevelser med en viss film der den ble brukt ("10"; pføy!), men ellers i boksen er det vel kun "Tzigane" som mangler.
    Da ble det litt lød i det tusende innlegget mitt.. :D


    Bernt K
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En svært god alternativ for Mozarts "Eine Kleine Nachtmusik" er den rene kvintettversjonen som finnes i Hagenkvartettens Mozartboks.



    Hagenkvartettens Mozartboks (7CD) gjør seg absolutt ikke bort i en liten klassisksamling. Her finnes de smektende tingene som "Eine Kleine...", divertimentiene KV136-138 (NRK bruker dem som vignetter til både "Klar en klassiker" og "Ring inn musikken" på lørdagsformiddager) og de tidlige strykekvartettene, samt de mer dyptpløyende tingene som de ti siste strykekvartettene og arrangementer av Bachfuger.

    CDuniverse skal ha $39 for den.
    På Amazon Marketplace stryker den under £20.
    Aktiv Klassisk er sikkert konkurransedyktig om han har den inne. Ring og spør.

    En skatt er den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Apropos Vltava: Den inneholder jo den tsjekkiske versjonen av "Ach Värmeland du schöna". Ikke rart kanskje, i og med at Smetana var sjefsdirigent for Gøteborgsymfonikerne i noen år.
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Selv om jeg er en komplett novise når det kommer til klassisk musikk så trekker jeg fram to plater jeg liker. Siden en som er såpass lite bevandret i klassisk musikk som meg liker dette så kanskje det faller i smak hos andre med samme ståsted. :)
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mls skrev:
    Selv om jeg er en komplett novise når det kommer til klassisk musikk så trekker jeg fram to plater jeg liker. Siden en som er såpass lite bevandret i klassisk musikk som meg liker dette så kanskje det faller i smak hos andre med samme ståsted. :)
    Du velger bra. To favorittplater, og det Vivaldisettet inneholder kanskje det beste Vivaldispillet jeg har hørt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja ikke sant? En glimrende innfallsport til chants eller lieder eller hva man skal kalle det; nå som vi jo allerede har germanske senromatiske lieder i form av Mahlers "Songs of a Wayfarer" fra Kubelik-cd'en, så er det forfriskende, annerledes og helt vidunderlig med disse sydfranske perlene.

    Kommentarer på flere av platene Aus der Reihe mottas med takk!

    Mvh Vidar P
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    289
    Hei,

    Beethoven's Pianokonsert No.5 "Keiserkonserten". Finnes det noe særlig vakrere enn andre sats å høre både for en nybegynner og alle andre? Min favoritt er Murray Perahia på Sony. Lyd grei nok, men kan ikke spilles bedre etter min smak.

    Her er en annen versjon av denne (adagio satsen): http://www.youtube.com/watch?v=KTC7Xv85pE0&feature=related

    Et annet valg for en nybegynner er også Schubert's Strykekvintett i C-dur Op.956. Her har jeg valgt Hagen-kvartetten på Deutsche Grammophon. Lyden er her heller ikke den beste, men fantastisk spillt. Andre satsen får en her også til å finne frem lommetørkle.

    Her er en versjon spillt bitte litt for sakte, men ellers bra: http://www.youtube.com/watch?v=OLtJmOHRJIQ&feature=related
    (adagio satsen)


    Nybegynnere, løp og kjøp!

    Mvh
    Kjell
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Prøver meg på denne for tia:



    Gikk rett fra Sibelius 4. til denne og det var kanskje en litt drøy overgang? Føltes i hvert fall sånn når Jurowski og co var kommet seg vel i mål. :) Mye mer variert og fargerik enn Sibelius, for å sammenligne de to, mer drama, mer opp- og nedturer, feiende flott avslutning. 2. satsen føles litt snål foreløpig, men jeg regner med den sitter etterhvert? Kjenner at denne er vanskeligere å henge med på i perioder, jeg dropper litt ut her og der, før ett eller annet tar oppmerksomheten min og jeg igjen forsvinner inn i musikken. Kommer seg nok etterhvert.

    Uansett spennende musikk, men jeg skjønner at den trenger noen flere runder i spilleren før den sitter. Godt jeg har et liv foran meg, da jeg har gud vet hvor mye klassisk musikk som venter på sin tur i spilleren. Utrolig flott coverbilde på plata, forøvrig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I min mening er den essensiell; fordi den er så tydelig på det russiske tonespråk som representert ved Tchaikovsky; "tar" man denne så er russisk musikk åpen for ens føtter. Stå på!

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11


    Der satt den, gitt. :D

    Sikkert 10-12 gjennomhøringa for min del, har føltes som litt av en jobb, egentlig, å bli kjent med denne symfonien for å få den til å sitte ordentlig og jeg er vel langt i fra ferdig med den. Men nå, i dag, klarte jeg endelig å "skjønne" hele greia, hvordan de går fra tema til tema, hvordan temaer går igjen og igjen og viser tilbake til andre deler av symfonien og binder helheten sammen.

    1. satsen er jo utrolig, den dramatiske, vonde, smertefulle åpninga som avløses av et utrolig lyrisk og vakkert midtparti, men hvor lenge varer det? Ikke så lenge, for snart kommer det vonde tilbake og den korte pausen i mellom virker så sart og skjør sammenlignet med det som ligger foran og bak.

    2. satsen er utrolig søt, på sitt vis. Dansende, lett og lekker, ingenting tungt og vanskelig, bare et lite glimt av håp, av at det også finnes noe vakkert, selv om vår helt Manfred tydeligvis ikke har det bra (han gjør ikke mye av seg i denne satsen, da). 3. satsen begynner i litt samme gata, veldig fint, beskrivende, pastoralt. Litt som å se på et postkort av landsbygda, vakre bilder som settes opp ett etter ett - men også her kommer vår helt Manfred snublende inn på scenen og igjen så overdøves det vakre av smerten. Og den avsluttes i noe jeg ville kalt for ambivalens, det vakre er tyngre, som om det i møtet med Manfred får en kontrast det ikke har hatt før.

    Så kommer 4. satsen, som begynner så friskt, freidig og oppmuntrende, før Manfred igjen kommer på scenen og hans smerte og lidelse utblåses så det står etter og det virker som en slags dialog mellom han og Astarte (?) hvor håpet holdes opp, til tross for det tunge og fæle han bærer på og sakte glir det over i hverandre og helt på slutten tar det helt av og orgelet kommer inn og jeg sitter igjen med et bilde av Manfred som ligger, alene og død, men tross alt: tilgitt og lykkelig. Eller noe sånt. Og de ti siste minuttene sitter jeg alene i sofaen og gliser lykkelig med gåsehud over store deler av kroppen og øynene igjen.

    Dere får tilgi meg lyrikken, hvis det blir for drøyt, men det var så fantastisk å endelig føle at jeg "tok" denne symfonien fordi jeg har jobbet lenge med den. :)

    På en litt annen note: tonespråket hos Tchaikovsky syns jeg er vanskelig å beskrive, på en måte føles det litt stakkato, det er sjelden at musikken glir over i hverandre, det føles mer som om hver del spilles til sitt endepunkt og så starter noe nytt, enn at de ulike delene i orkestret "deler på" ulike temaer og at temaene i større grad glir over i hverandre. For å sammenligne med en av de få andre symfoniene jeg føler jeg kjenner, Siblelius sin 4. symfoni, så føles det hos Sibelius mer "oseanisk", i den forstand at der glir ting over i hverandre, noter og temaer henges igjen i luften og plukkes opp av andre deler av orkestrert - slik føler jeg ikke at Tchaikovsky bygger opp sine symfonier. Verken bedre eller verre, bare annerledes. Dog, det er plasser i Manfred-symfonien hvor jeg føler at Tchaikovsy også lar ting glir over i hverandre i orkestret, men dette er mer unntakene enn regelen.

    Vel, vel. Mer klassisk på gang, tenkte å spille meg gjennom Beethovens 5. og 7. med Kleiber. Det kan bli kult. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn