Bil, båt og motorsykkel Begynner å titte på stor SUV!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Det er nok fremdeles en stund igjen før jeg kjøper meg ny bil, men har så smått begynt å orintere meg i markedet.
    Familien er i dag 5 stykker, hvorav 2 kommer til å sitte i barnesete i tiden fremover.

Årets relativt korte påsketur måtte gjennomføres med to bilder, da vi ikke hadde nubbesjans til å få alt inn i min nåværende 2000 modell Avensis)

Ønsker nok en SUV type, men store stasjonsvogner kan ogå svurderes!

Krav
    - 4 hjuls trekk
    - Stor (Stort bagasjerom, mulighet for takgrind/skiboks) kort sagt
    - driftssikker/lave vedlikeholdskotnader
    - hengerfest
    - ikke eldre enn 5 år - helst nyere!

Ut over det så har jeg ikke så veldig mange krav - helt greit om den ikke ser ut som en dass, og at motoren er såpass kraftig at man ikke merker manglende krefter i hverdaen slik jeg gjør med dagens bil. Heller diesel enn bensin, men ikke absolutt krav. Gjerne automat men har kjørt manuell i i snart 20 år - så det går sikkert noen år til.

Pris....vel...det hadde vært fint hvis man fant noe slikt et stykke under 400k - som ikke var alt for gammelt. Dog er jeg nok kanskje villig til åstrekke meg noe over 400k hvis man får veldig mye mer for pengene.

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Du må ha en ganske bred sak for å få plass til tre i baksetet. Jeg har en Skoda Superb som har latterlig stor plass i baksetet i lengden (fint med store barneseter) men det blir nok noe trangt for den som sitter i midten bak. Det store barnesetet til min treåring har ca 10 cm klarning til førersetet når jeg sitter som jeg ønsker (jeg er 180 cm høy). Får inn en del ekstra bagasje i dørken i baksetet også når det er mye som skal fraktes.

Stort bagasjerom og med skiboks får man med seg ganske så mye på tur. Ellers ikke veldig spennende bil, men stor og praktisk. Jeg har modellen med 140 HK, turbodiesel, firehjulstrekk og automat. Skal vel litt til å finne mye under 400k, men har ikke fulgt veldig med. Gav 430k for min, da var den ett år gammel. Nyprisen inkl litt ekstra bling var 510k i følge kvitteringen jeg fikk med fra forrige eier.

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Citroen C5-2 har plass til tre seter i bredden.. (har ikke testet C5-3 men det ER min neste bil) Superb er laget for plass i lengden.. hvilket er flott hvis man har barn med enormt lange bein og smale hofter.. (?)

Edit: Citroen C5 har ikke 4-hjulstrekk, så da er det ikke en option.. (sorry) burde lest ferdig før jeg svarte :D

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Suburban. Større er det vel ikke mulig å få?

commodus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Antall liker
    18
    Volvo xc90 xc60...bmw x3, x5... der har du skikkelig biler;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.806
    Torget vurderinger
    1
    Stor SUV og lave vedlikeholdskostnader? Hmmm...
    Har du sjekka dekkprisene for store SUV'er?

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Volvo XC70 er vel ikke så mye lavere enn mange av de tradisjonelle SUVene. 2010-modeller ligger rundt budsjett.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Caravelle 4motion er det som gjelder hvis man har mer enn to barn.

T

tce-teams

Gjest
    Hva med jeep grand cherokee , det kjører di som bor ovenpå. Og den har plass til det meste :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.702
    Selv om amerikanske SUVer er store utvendig så er den innvendige plassen dårlig utnyttet.

V

vredensgnag

Gjest
    Grand Cherokee er forholdsvis romslig, men enten får du en motor som super bensin, eller også får du en altfor svak motor.

Det er flere Volvoer som er verdt å ta en kikk på.
    Jeg får alltid py her når jeg foreslår at folk skal vurdere Subaru Outback. De er romslige så det holder, og med continuous 4WD kommer du frem overalt. Men det finnes en utfordrer til Subaru nå:

Om du vil ha topp VAG-kvalitet, uten å betale tysk pris, er Skoda et interessant alternativ. (Wolfsburg har jo gitt tsjekkerne beskjed om å hakke ned kvaliteten litt, så ikke VW kommer i skyggen.)
    Nå sist stod jeg mellom Octavia og Superb, og valgte Octavia i Scout-versjon med 4WD. Den innfrir ikke dine krav til romslighet, men fremkommeligheten er det lite å si på, den pløyde vei til ene stølen her ved gården i romjulen, gjennom dyp snø, uten pigger på dekkene, og i bratter som får folk til å stusse når det ikke ligger snø og is på dem.
    Superb er en romsligere variant, men jeg foretrekker Octavia pga økt fremkommelighet. Denne er nå kommet i en bredere og lengre versjon (seneste modell), så begge er kanskje verdt en kikk.

(Kan også kjøpes direkte fra fabrikk i Tsjekkia i motor- og spec-versjoner som ligger langt over hva Møller tilbyr, siden de ønsker at disse bilene skal oppfattes under VW og Audi. Og da tror jeg du holder budsjettet greit. Morsom syssel å spotte de tyske VAG-komponentene i en Skoda.)

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Jeg hadde Octavia før (2006-modell, dvs ikke den nye lange, men versjonen som var litt lengre enn den første). Det er ganske stor forskjell på hva man får plass til i en Superb kontra en Octavia - Octavaien jeg hadde var for kort når det står stort barnesete bak - var ikke veldig behagelig for passasjeren foran det. I min nåværende Superb er det som sagt et hav av plass mellom barnesetet og setet foran. Dersom man skal ha barn i store barneseter er faktisk lengden på baksetet svært relevant. Kompis av meg har en BMW X5 og der er det for dårlig plass sier han. Jeg byttet ut Octavian pga at baksetet var for kort.

Legger jeg ned baksetene blir bagasjeplassen enorm, men for slike anledninger kan man jo like gjerne slenge på en tilhenger. Er ikke så ofte det er behov for det.

Siden jeg nå bor i enebolig og ikke skal lukeparkere over brøytekanter og lignende er ikke firhjulstrekken så relevant, men det er jo kjekt å ha uansett når det er glatt og bratt. Jeg mener at Frogner/Majorstuen er det stedet i Norge hvor man har størst behov for firehjulstrekk.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Takker for innspill!

Er det galskap å kjøpe noe slikt...?
    Volvo XC 90 D5 Sport 7-seter, 185 hk, Navi, dvd 2007, 145 000

Altså en 6 år gammel Volvo XC90, som har gått 145k, til 367 000,-.
    (Nå er jeg ikke i kjøpsmodus så jeg kommer ikke til å kjøpe akkurat den bilen - men bør man være forsiktig med å kjøpe en Volvo med noen år på baken...??

Mvh
    OMF

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.942
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    xc90 er av de bilmodellene med flest feil og som koster mest å vedlikeholde...

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    enig med bambadoo; xc90 bør man styre lang unna.
    ligger konsekvent på bunn av alle kvalitetsundersøkelser.

jeg ville sett på flerbruks eller kassebil; men så har jeg jo også vokst opp i baksetet på en toyota high ace så jeg er jo egentlig litt kassebilfan :rolleyes:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.956
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du sett på denne, OMF?

Test av Mitsubishi Grandis: Garantert størst - VG Nett om Biltest

Stooor bil, grei kvalitet, har selv en med en 160 hesters dieselmotor. Det er mer enn tilstrekkelig for mitt behov, iaff. Mht. plass, så vet jeg av egen erfaring at det er plass til en hel hjørnesofa baki hvis du bygger ut baksetene. Vet ikke helt om den finnes som 4X4 ......

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Noen fordeler med stasjonsvogn kontra en tilsvarende utstyrt SUV. Kan f. eks sammenligne BMW 530 xd med BMW X5:
    Lettere
    Større plass i bagasjerommet
    Lavere tyngdepunkt
    Mindre luftmotstand
    Lavere drivstofforbruk
    Raskere aks
    Bedre grep i svinger
    Kortere nedbremsing
    Større kjøreglede
    Billigere
    Mindre innblandet i trafikkulykker

I forhold til mine preferanser hadde jeg ikke vært i tvil, men jeg aner ikke hva som er viktigst for deg. Kan du fortelle litt om dette? Kanskje du forstrekker SUVens fordeler som f. eks bedre overblikk i trafikken, se ned på andre i trafikken og status i visse miljøer (Kanskje ikke hos Bellona og SV).

Listen din over krav og ønsker er like urealistisk som den politiet kom med, når de skulle bestille nye politibiler. Med andre ord: En stor 4 hjulstrekker med litt motor koster gjerne litt mer penger å vedlikeholde enn en Avensis. Hvis bilen samtidig skal ha et lekkert design, blir den også dyrere i innkjøp. Hvis ikke design/motor var så vikrig, kunne du kjøpt en Toyota Hiace 4x4 og brukt resten av pengene på akustikktiltak :)
    Forslag stasjonsvogn:
    BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse, Volvo V70.
    Forslag SUV:
    BMW X5, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne , Volvo XC90, Mercedes ML, Audi Q7, Range Rover Sport.

Personllig ville jeg valgt BMW 5-serie med 3 liters diesel. Denne tåler chiptrimming til 285hk/600Nm. (Esstuning.com) Har selv hatt en 3-serie med den samme motoren og den anbefales på det sterkeste. Her er et forslag:

BMW 5-serie 3,0 525dAT xDrive, Se utstyr og km! 2008, 49 400 km, kr 449 000,-
    BMW 5-serie 3,0 525dAT xDrive, Se utstyr og km! 2008, 49 400

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kan legge til:
    Høy forsikring
    Svak motor i forhold til vekt med diesel
    Veldig høyt drifstofforbruk med bensin
    Haldex 4 hjusstrekk. Bakhjulene begynner ikke å trekke for forhjulene spinner.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    Er god plass viktig så ser jeg en klar favoritt. VW Caravelle, nå er det en kassebil og ikke egentlig SUV men der er 4 hjulstrekk,syncro. Jeg hadde en slik en gang,lang utgave. 3 barn, 2 fuglebikkjer,sykkel,barnevogn,ski,skøyter og hockeykølle og noen kofferten og mye mer.Det ble aldri fullt, baki der. Ulempen med denne bilen dengang var motoren, 2,4 l diesel og 5 sylindre men med 79 HK.Treg men veldig god komfort for alle sammen og man kunne bytte plass med bilen i fart. Det finnes turbomotor nå tror jeg men noen reser er det likevel ikke. I en periode i livet var denne bilen veldig godt egnet. Stor SUV lignende bil med stor motor må kanskje bli Chevrolet Suburban, men den kjenner jeg lite til.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Kan legge til:
    Høy forsikring
    Og svake automatkasser....

Ville vurdert nye CR-V: Honda CR-V 2.2i DTEC Lifestyle Xenon/Skinn ++ 2013, 12 000
    Forrige generasjon er vel en av de mest feilfrie bilene (generelt utrolig bra på Honda). God plass og høy annenhåndsverdi.

A.J.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    799
    Hvis du mener "stor SUV" er det bare amerikanerne å velge mellom, resten av forslagene er stasjonsvogner og kassebiler.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    vw Touareg er relativt stor. Det samme gjelder Bmw x5 og audi q7, men du må lengre bak enn 5 år for å få de til 400.000 med mindre høy km stand ikke er en hindring.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.942
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og eldre tuareg, x5, q7 er det kostbart å vedlikeholde. (masse feil og mangler iflg. undersøkelser/statistikker)
    Man biter seg litt i halen her med endel kriterier og ser på "store" Europeiske suver... Kikk gjerne til Asia produksjoner.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kan legge til:
    Høy forsikring
    Og ingen servicer kommer på under 10k.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hyundai Santa Fe er faktisk en fin bil, har kjørt den med diesel og automat og det var en fin kombinasjon.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Og eldre tuareg, x5, q7 er det kostbart å vedlikeholde. (masse feil og mangler iflg. undersøkelser/statistikker)
    Man biter seg litt i halen her med endel kriterier og ser på "store" Europeiske suver... Kikk gjerne til Asia produksjoner.
    Da må du gjerne komme med forslag på hva som definerer stor Suv. Jeg vet ikke om noen asiatiske merker som produserer stor Suv. Det eneste merket som er utelukket nå som jeg kommer på er Merchedes.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.942
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er akkurat det. Pajero, land cruiser mm. Dvs. de største er gode men dyre om de ikke blir for mange år gamle.
    Hvordan de "litt mindre" er størrelsesmessig for trådstarter skal jeg ikke uttale meg om men Subaru Outback (mer en crossover) er nevnt.
    Nye Honda CRV også. Subaru Forester kanskje?
    En venn av meg gikk samme veien. Hadde visse kriterier lignende trådstarters og veien gikk fra BMW 5 serie, til Subaru Forester (gamle typen) , VW Caravelle og til Mitsubishi Pajero nå.
    Alle hadde sine positive og negative sider.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Sjefen min hadde XC90 som han kjøpte ny fra forhandler. Etter å ha sett seg lei av å ikke komme opp bakken til huset (XC90en stod ofte stille og spant på et hjul), lukt av svidd clutch når han trakk tilhenger (automatkasse) og påfølgende girkassehavari etter et år eller to, ble den tilslutt byttet ut med en Range Rover Sport som parkerte XC'en på alle felt....

Hva med en Discovery? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40690008

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    De ulike produsentene av Suv har begynt å skjønne at de som kjøper slike biler trenger mer en 470-490 liter med bagasjeplass og begynner nå å legge seg litt ut. Den nye Rav4 fra Toyota som snart er på markedet har vokst med 20 cm. Skoda begynner snart på en stor suv basert på Touareg platformen ( tror jeg det er ) Jeg måtte opp i 7 seter Quasqai+2 for å få plass til alt jeg trenger, men i den er det ikke plass til 2 barneseter og en 3,dje person i midten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Takker for mange gode innspill her....

Ser at det ikke er lett å komme i mål med ting, og at det fort blir langt dyrere enn jeg pr nå er villig til å legge i bil!

Er nesten fristende å kjøpe en nyere versjon av dagens bil (Har i dag en 2000 mod Avensis) - legger jeg 125k i mellom får jeg en bil som er 7 år nyere, har 100'km mindre på vegen, bedre sikkerhet, mye mer utstyr, litt større og trygghet mot store kostnader de neste 2-3 årene....
    Toyota Avensis SOL NAVITECH 2008, 88 000 km, kr 149 000,- -

Mvh
    OMF

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Skal du ha en familetransportør med grei motor og automat, med panoramaglasstak og mye bagasjeplass - samt null problem til 2 barnester og en person i midten: VW Touran. Då får den helt ny til ca. 400K.

At du kan benytte den som 5, 6 og/eller 7-seter teller heller ikke i mot den. Bredden innvendig er solid og bedre enn en del andre i klassen.

Har hatt en Touran i 9 år (samme bilen) og ser på SUV-er - men sliter med å finne noe (SUV) så er så praktisk som Touranen. Foreløpig er jeg på X3 fra BMW mest pga. kjøreegenskapene til X3-en.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Hadde selv behov for større bil enn vanlig stasjonsvogn. Dvs to barneseter, og i tillegg hundebur. Ikke lett å finne biler, som gir brukbar plass til tredjemann i baksetet da.
    Valget vårt ble til slutt en Nissan Patrol. Bredere enn F.eks Mistubishi Pajero (og de fleste andre, bortsett fra Suburban o.l) Driftsikker, alle sitter høyt med god sikt og god trygghet for passasjerer. Aberet er et noe høyt dieselforbruk iforhold til hva dagens stasjonsvogner presterer. 0-100 på 16 sekunder er heller ikke noe å skryte av, men forbikjøringer er ikke noe problem , når farten først er oppe.) Ble også overrasket over kjørekomforten til denne "afrikatraktoren". Ikke noe cruisecontrol heller på vår 2003 modell, så speedometeret må voktes på motorveien. Ikke noe avansert 4 hjulstrekk heller , må under 40 km for innkobling, mens utkobling kan utføres i høye hastigheter. Vår har mulighet for 7 seter, men vi har plukket ut 2 for bedret bagasjeplass.

N

nb

Gjest
    Søsteren min har tre barn og har en Ford S-Max eller hva den nå heter. Visstnok godt med plass til det aller meste. Døll som faen selvsagt, men det er gjerne praktiske biler.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.402
    Torget vurderinger
    4
    Vi hadde en Tiguan før vi ble 2+3. Da ble den byttet ut med en Volvo XC70. Vi har to barneseter bak, 3 går med ett nødskrik. Heldigvis kan hun største sitte på innebygd pute. God plass til vogn baki. Vurderte XC60 men for lite bagasjerom når man har vogn å dra med. Vurderte Sharan som kan kjøpes med 4motion men lav bakkeklaring og ugunstig seteoppsett (2+2+2 tror jeg med 4 motion) grusla dette alternativet.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva med Subaru Forester, OMF? Skal visstnok være gode, og ikke minst driftssikre.
    Ellers har jo Toyota en Landcruiser eller hva den heter, men det er nok en bil som sprenger budsjettet....

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn