Benz Ebony L- innspillingstid.

Y

ymir

Gjest
hei
Har nå 65 LPer (x 40 min.= ca 43 timer) på Ebony L.Mesteparten av tiden på max trykk=2.2g.Justert inn etter beste beste evne vha. Feickert protractor og HiFi news test LP.Ebony står i en WB act 0.5 arm.Det er ingen tegn til "magi" enda.Dersom det finnest "magi" i Ebonyen,hvor mange timer mer må jeg eventuelt vente?Har vert uten vinylavspilling i 3 år etter at preampen røk og i påvente av nykonstruert vinylavspiller.Var bra fornøyd med den gamle kombinasjonen Benz MC2/Rega RB300/Linn Basic og Mark Levinson ML12 preamp.Selv etter 40 t+ sporer ikke Ebonyen skikkelig enda.Holografien er det også smått med.Er rådet tolmodighet?På forhånd takk for innspill.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den pickup som ikke låter tett opp mot sitt beste etter 40-50 timer fins ikke tror jeg. Jeg har iallefall aldri kommet over den. Prøv å senke stifftrykk og endre last bare for å ha gjort det, jeg har ingen tro på at det er mangel på innspilling som forårsaker uttalt mangel på god lyd.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Jeg monterte en Benz LP i går. Har spilt bare 5 timer på den. Spiller på 1.9 gram. Ingen problemer med sporing. Spiller allerede betydelig bedre enn Ruby2 med 800 timer på nåla.

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
45
Torget vurderinger
2
I papirene som følger med Benz LP,står det 40 timer,antar det er det same på den du har.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Ja. De anbefaler både 40 timer på LP'en og Ruby2'en. Men det er ikke en lineær kurve fra 0 til 40 selvsagt. Mye større forandring fra 0-5 enn fra 5-10 osv.
Ser ingen grunn til å sette stifttrykket til max anbefalt under innspilling. Jeg kjører på 1,9 gram og den sporer perfekt. Brukte 1,9 gram på Ruby2 også.
Kjenner ikke armen din. Kanskje den ikke er noen god match? Eller at det er noe galt med PU'en. Har hatt 5 woodbody Benz'er og har aldri hatt noen problem som du beskriver.

Y

ymir

Gjest
hei
Ebonyen har ikke vert bra fra starten av.Skal ned og prøve hele spilleren hos en som har Ruby i WB act 0.5/Full Cirkel.Prøvde å spille M Callas.Det var tortur. Får den ikke til å spore noen av kuttene på HiFi News test plate.Er det noen som har vet om det er levert deffekt pickup noen gang?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hvis du har mulighet,endre last! Forsøk å senke lasten,dvs meir OHM. Kjører med 660ohm her,vekslet tidligere mellom 100 til 330ohm,det førte til en slags komprimering av lyden,nu puster alt mye friere :D Har forsøkt med 990ohm,det blei masete.Så det er tydeligvis en sweetspot mht last.Ikkje enkelt i vinylens verden..men moro ;D

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
ymir skrev:
hei
Ebonyen har ikke vert bra fra starten av.Skal ned og prøve hele spilleren hos en som har Ruby i WB act 0.5/Full Cirkel.Prøvde å spille M Callas.Det var tortur. Får den ikke til å spore noen av kuttene på HiFi News test plate.Er det noen som har vet om det er levert deffekt pickup noen gang?
Hmmm,har den testplata.Sporer ingen ting :eek: Da e det noe galt ja ::) Har du sett denne sida,her står det mye matnyttig http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm

mvh Filip

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.633
Sted
Hus
Er ikke WB en carbonarm?? Er ikke det en lett arm, og kanskje dermed en mismatch? Har min Benz woody, en MO 0,9 i en Micro MA 505 arm, og den spilte godt nesten med en gang. Mener å huske at compliansen på disse woodiene er rundt 15. :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Ser at du bruker test-plata fra Hifi News. Hvor ligger resonansfrekvensen på systemet ditt?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Ser at du bruker test-plata fra Hifi News. Hvor ligger resonansfrekvensen på systemet ditt?
Godt poeng FZ. Det forteller mye.Blir litt OT kanskje men fikk 10-11Hz her,skal være rimelig perfekt.

mvh Filip

Y

ymir

Gjest
hei
Resonans frekvens 11 og 10 Hz.Belastet 200 ohm- holografien forsvant.800 ohm- ble "matt" i klangen.Ruby fungerer utmerket i WB armen.Wilson Benesch bruker selv motorer fra Benz.Eksprimenterte en del med belastning av pickup for lenge siden (Benz MC2 og Accuphase AC2),endte opp med at 47K som mitt "ideal".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ymir skrev:
hei
Resonans frekvens 11 og 10 Hz.Belastet 200 ohm- holografien forsvant.800 ohm- ble "matt" i klangen.Ruby fungerer utmerket i WB armen.Wilson Benesch bruker selv motorer fra Benz.Eksprimenterte en del med belastning av pickup for lenge siden (Benz MC2 og Accuphase AC2),endte opp med at 47K som mitt "ideal".
Får du djupare lydbilde med 47 k på desse pickupane?

Y

ymir

Gjest
hei
Det jeg husker tilbake fra AC2 (80 tallet) og MC2 +1 retipping(90 tallet )var at skulle det belastes bør det skje ved pickup og ikke i preamp.I ML12 kunne en belaste pickup inne i preamp.Belastet da med lave verdier som var på "mote" den gang og da var det jo bassen som det ble lagt vekt på etter det jeg husker,men kan ikke ha likt det da jeg gikk vekk fra det.Det ble i den periode også benyttet Coral 777 ?,Dynavector D17,Empire mc1000? (2 stk) og Grado ??
Når det gjelder Ebony så minskes bredden og høyden betydelig når jeg belaster den med 200 ohm,når det gjelder dybden så har jeg på forhand ikke så mye dybde å skryte av, så om det minker av der så har jeg ikke lagt merke til det.Når pickup også sporer svært dårlig så er det ikke akurat noen fornøyelse å høre på musikk.Har lyttet en del fra og til og da har jeg hørt at det har blitt bedre for så å bli verre flere ganger.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Torget vurderinger
0
Interessant. Eg har brukt AC 2 og AC 1(litt mørkare klang, men endå betre tredimensjonalitet) i mange år. Eg likte veldig godt 100Ohm på desse...fekk godt lydbilete. Andre brukte 47 kOhm, og var veldig fornøgde, men på min SP 10 var det klart betre med 100.

Y

ymir

Gjest
hei
Dette med å belaste pickup er noe jeg ikke vil bruke mye tid på.Forstår det slik at også Harry Pearson kun bruker 47K.Dersom en pickup produsent lager en pickup som SKAL ha en annen belastning en 47K for å oppnå den lyden konstuktøren ønsker,så bør det oppgis.Hvis jeg som kunde begynner å eksperimentere med belastning så vil jeg jo da få noe annet en det som var meningen.Mener også at dersom en annmelder beskriver en pickups lyd og det ikke er brukt 47K bør det komme tydelig frem i annmeldesen.Når jeg belastet Ebonyen med 200 ohm kjente jeg ikke igjen den beskrivelsen som stod på trykk i TAS.Den kom frem da jeg fjernet motstanden som selger anbefalte å bruke.Jeg er nok ingen ekspert ,men har gjort mine erfaringer og lærer noe hele veien.Kan hende 47k ikke er optimalt,men 200 og 800 ohm fungerer ikke hos meg.Tror heller ikke at det vil hjelpe på sporingsevnen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
47k er normen for en MM PU. Ikke en low-output MC. Ebony L har en internimpedanse på 5 ohm, i følge Musical Surroundings. Anbefalt last er > 35 ohm, i følge samme kilde. Hva står det på arket som fulgte med PU'en din?
Er ikke så sikker på at dette vil låte så bra med 47k.

Og ta HP med en klype salt, han er ikke noe ufeilbarlig orakel.

Men uansett, hvis du ikke får den til å spore hjelper ikke allverdens belastninger.........

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis HP bruker 47k på alle pickuper bør han ikke tas med en klype salt. Jeg vil anbefale et par sekker, kanskje mer.

Ellers er han jo kjent for en del snåle 'greier' Han har blant annet anbefalt VTF langt over Dynavectors anbefaling på XV 1S, uten at jeg husker tallene i hodet. Lang krangel med Mike Fremer om dette...

Lasten gjør neppe noe som helst for en pickup som ikke sporer. Der er svaret enten feil VTF, azimuth, antiskate, eller defekt pickup eller arm.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Min benz ref-3 var ikke god på 100ohm aktiv stepup....men på 500 derimot.

Høres nesen ut til at det kan være noe galt med pickupen , jeg hadde min i en jmw arm ( standard 9 er) og den sporet da bra der ,

mange fine råd her , men tukle ikke i evigheter før du snakker med forhandleren om problemet.

dersom du har kjøpt den hos lyric bør det vel være greit å få bytta den til en lik en... ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Torget vurderinger
0
Når det gjeld lastene til pickupar, er det mange meiningar, og eg tykkjer ein får ekspeimentere i den grad ein har høve til det, og føler for slikt. Nokre riaatrinn har ikkje innstillingar, medan andre har. Eg vrir rutinemessig på ARC SP 10 kvar gong eg har ein pickup, og finn noko eg trivest med, gjerne i strid med tilrådinga frå produsenten, men faktisk ganske ofte ganske godt i tråd med denne. MM-pickupar skal alltid ha 47k (med unntak av nokre gamle Gradoar, som likar 10k. Dei tek likevel ikkje skade av 47k) MC er meir sensitivt, og mindre opplagt. Det kjem an på kva du legg vekt på, men start gjerne med det produsenten seier.

Eg vil tru du har eit sporingsproblem med pickupen din, Ymir. Normalt skal ein ikkje ha problem med å spore iallfall 60 µ på øvste tilrådde stifttrykk. Dersom det er noko som ikkje funkar, brukar eg å auke stifttrykket til inntil 10% over øvste grense (studerer bøyinga av nålefana når eg gjer dette. Bøyer ho seg veldig, går eg attende til øvste grense produsenten tilrår)

Y

ymir

Gjest
Hei igjen
Først en opplysning.Mine 2 foregående spillere har vert levert med tonearm.(Rega P3/RB300, Linn Basik/Akito)Det har da ikke hvert nødvendig å tenke på avstand ang.spindel/pivot.Nå er det antakelig noe jeg ikke forstår,og det er hvor viktig det er med rett avstand ang.spindel/pivot.Spilte i dag med Ebony i WB Full Circel/act 0.5 (ble byttet inn med Benz Reference).Vi ble enige om en god forbedring men det bør vere en god del mere å hente.Problemet er at WB oppgir effektiv lengde i min manual til 233mm.I manualen til kameraten er den oppgitt til 280mm,Vinyl Engine oppgir 237mm og på Full Circel måler vi spindel/pivot til 226mm som ifølge tabel gir eff.l.243mm.Hvordan skal vi forstå dette?Har det noe stor betydning så lenge vi har pickup rett på de to målepungtene på Feichert protraktoren?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Har aldri vært borti denne Feichert saken, men med malene (protractorene) som blir levert med armene er det forutsatt at avstand pivot-spindel er korrekt. Er den ikke det blir sporingsvinkelen feil.
Dette gjelder sikkert Feichert saken også.

Y

ymir

Gjest
hei
Har sent mail til WB for å få vite hvilke av de 3 målene en skal bruke.Merkelig av produsent å oppgi 2 mål for spindel/pivot og bruke et tredje mål på spilleren sin.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Mulig du har necnt dette tidligere, men hvilken spiller har du? Og selv om kameraten din har en WB arm er det ikke sikkert at den skal ha samme avstand pivot/spindel som din WB arm (som var en annen modell så vidt jeg fikk med meg).
Står ikke disse målene på WB's hjemmeside?

Y

ymir

Gjest
vi har begge WB act 0.5. Han har Full Cirkel,jeg har en DIY spiller der hullet til armen er borret opp etter malen som fulgte med armen.Manualen min sier effektiv lengde 233mm,manualen til kameraten sier at armen har en effektiv lengde på280mm mens på spilleren hans avstand spindel/pivot 226mm som tilsvarer en eff.arml. på 243mm.det er dette vi ikke forstår.Armene våres er dønn like men med stor aldersforskjel.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Hvis armene er geometrisk like skal avstand pivot/spindel og overheng være like. Ut fra det du sier oppfatter jeg at avstanden skal være 226 mm og overhenget 17 mm. Hvilken avstand sier malen som fulgte med armen din at det skal være spindel/pivot? Og hvilket overheng sier den at det skal være?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
malen min sier spindel/pivot=221,6 + overheng 18
Det høres jo ikke urimelig ut for en 9 tommers arm, men i forhold til de målene du oppga i forrige innlegg er det noe som ikke stemmer i det hele tatt her.
Vi får håpe du får ett vettugt svar fra WB.

Y

ymir

Gjest
hei

Ble enig med Arild på HiFi-guiden om å sende den i retur.WB har ikke svart hverken meg eller kameraten min som også sendte spørsmål til de.Har også ringt men fikk besked om å sende e-post.Utrolig at de er så likegyldige i disse tider da en skulle tro at det gjaldt å holde på kundene.Sendte også for lengesiden spørsmål ang.data om Benz MC2 til musical surounding flere ganger uten å få svar.Vil nok velge andre produsenter neste gang en får lyst på forandring.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
hei

Ble enig med Arild på HiFi-guiden om å sende den i retur.WB har ikke svart hverken meg eller kameraten min som også sendte spørsmål til de.Har også ringt men fikk besked om å sende e-post.Utrolig at de er så likegyldige i disse tider da en skulle tro at det gjaldt å holde på kundene.Sendte også for lengesiden spørsmål ang.data om Benz MC2 til musical surounding flere ganger uten å få svar.Vil nok velge andre produsenter neste gang en får lyst på forandring.
Hva skal du sende i retur? Arm eller PU?
Kjøpte du MC2 av Musical Surroundings? Hvis ikke kan du ikke forvente deg at de svarer på en henvendelse fra Norge. De er importør av Benz i USA og svarer vel de som er deres kunder.

Benz selv har jo dessverre ingen hjemme-side og heller ingen email-adresse som jeg vet om. De har derimot tre "importører/forhandlere", eller hva de skal kalles, i Norge, så det naturlige er vel å rette spørsmål til dem.

Fikk du prøvd PU'en på en annen spiller? Låt det dårlig der også?

Y

ymir

Gjest
hei
Beklager at den var vanskelig å forstå. PU går til Arild,den fungerte heller ikke i WB Full Cirkel/act 0.5,og ASR Minibasis RIAA tror jeg den heter.Armen ble også kjøpt av Arild så da kan kansje han få svar fra WB.Forstod det slik at alle henv. ang. Benz skulle gå gjenom MS.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
Forstod det slik at alle henv. ang. Benz skulle gå gjenom MS.
MS har bare importen i USA. Og det skal vi være glad for med de prisene han opererer med ;D
Prisene her på berget er jo særdeles hyggelige på Benz og det er vel dels pga. at det er tre stykker som parallellimporterer og slåss om å gi de beste tilbudene......

Y

ymir

Gjest
hei
Dersom jeg ikke misforstod Arild så gikk også all hans henvendelse ang.Benz gjenom MS.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
hei
Dersom jeg ikke misforstod Arild så gikk også all hans henvendelse ang.Benz gjenom MS.
Høres lite trolig ut, spør du meg. Tipper han kjøper PU'ene direkte fra Lukachek, ellers hadde prisene vært noe helt annet.

Y

ymir

Gjest
Hei
Fikk Ebony tilbake fra Arild etter at han har prøvd den i en Clearaudio/RB250.Den spiller bra hos han.Det virker vanskelig å få svar fra WB ang. effektiv lengde spindel/pivot avstand.Mail er sendt til WB fra meg og en annen med WB act 0.5 arm.Mail er også sent til Arild som har sendt den videre til Eric Finnsaas???? tror jeg han het,men uten å få svar.Ser StereoTimes brukte WB act 0.5 når de testet Ebony L.Har også prøvd Ebony i ASR Riaa uten noe bedring.Skal prøve Ebony hos en kamerat med Sondek/Ekos/EAR nå jeg skal østover en gang i nærmeste framtid,så i mellomtiden får jeg pakke den ned og nøye meg med digital lyd en stund til.

Topp Bunn