Benz Lp, hvilken impedanse bruker folket ?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.912
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jeg har prøvd litt i dag og mitt ex oppfører seg først over 1000 ohm, gjerne 2500-5000 ohm. Prøvde ned til 125 ohm......... det ble møøøøøøørkt og udynamisk det, både 250 og 500 ohm opplevdes litt mørkt, men ved 1000 ohm våknet den litt ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Har ikke noe valg mellom 47k og 100R. 100R er håpløst, 47k er OK, men vil nok endre valgene litt og prøve noe rundt 1k.

M

musicus

Gjest
Min tidligere LP fungerte og best på 1000 Ohm, med Hovland HP200P pre/riaa.

mvh

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
4
Etter å ha testet 100, 530, 1K, 10K, 20K og 47K, har jeg endt opp med 20K.
Det kunne vel like godt ha blitt 10K, da jeg strevde veldig med å høre forskjell. 1K kunne jeg også levd greit med, mens andre verdier raskt ble forkastet.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Interessant, ville trodd det var mye mindre forskjell på 47k og 20k enn mellom 20k og 1k....

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
Interessant, ville trodd det var mye mindre forskjell på 47k og 20k enn mellom 20k og 1k....
Det er godt mulig at forskjellen relativt sett er mindre som du sier, men i mitt oppsett drog 47K lydbildet i feil retning. Det ble litt tynt og manglet noe fundament i bunn. 1K føltes riktigere og mere naturlig enn 47K i mitt oppsett.

M

musicus

Gjest
ahe skrev:
FZ skrev:
Det er godt mulig at forskjellen relativt sett er mindre som du sier, men i mitt oppsett drog 47K lydbildet i feil retning. Det ble litt tynt og manglet noe fundament i bunn. 1K føltes riktigere og mere naturlig enn 47K i mitt oppsett.
Mye min erfaring og....

mvh

D

Dilla

Gjest
Noen som benytter step up trafo til sin Benz LP? Hvilken impedanse ser pickupen i tilfelle?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ti Kei skrev:
Noen som benytter step up trafo til sin Benz LP? Hvilken impedanse ser pickupen i tilfelle?
Jeg bruker Graham Slee stepup til min interne Rogue riaa. Graham Slee har variasjonsmuligheter i fra 23 til 47K ohm. I mitt oppsett spiller den faktisk best på 100 ohm. Neste step er imidlertid 840 ohm og det hender på enkelte innspillinger at jeg bruker denne impedansen. Men stort sett blir dette en anelse for pågående i toppen, så som nevnt går det mest på 100 ohm.

D

Dilla

Gjest
Det begynner langsomt å gå opp for undertegnede at egnet last for MC pickuper som "ser inn i" en passiv step up (trafo) er en helt annen, og mye lavere, enn den last som er egnet inn i en aktiv løsing (pre-pre).

Antar derfor med stor sansynlighet at de over her som foretrekker 1000 Ohm benytter aktive løsninger og ikke trafo.

Dine erfaringer OivindS stemmer bra overens med denne karens: http://www.10audio.com/benz_lp_tri-planar_vii.htm som skriver:
The LP’s 38 Ohm coil resistance suggests loading in the 350 to 750 Ohm range, and I usually preferred around 500 Ohms resistive or 200 Ohms into a moving coil step-up transformer. 47k Ohms was never a satisfactory value.

De lærde strides imidlertid, som vanlig.. Michael Fremer skriver i pdf-vedlegget til "LP DVD'en sin" at:
If your phono preamplifier uses a step-up transformer, try to choose a cartridge whose internal impedance closely matches that of the transformer’s input impedance. Otherwise the transformer will act like a filter, and alter the cartridge’s frequency response. The match doesn’t have to be exact, just “in the ballpark.

Det skulle bli 38 Ohm for Benz Lp det... eller deromkring i "ballparken" (50 - 100 Ohm?)

Et annet sted på nett leser jeg at 3 til 6 ganger MC pickupens egenresistans er passende last inn i et step up trafo. Det harmonerer rimelig bra med det 10audio skriver.

Noen som kan "shed some light" på denne dunkle veien, eller er det religion, smak og behag som gjelder?

Hilsen Ti Kei -tungnem, men lærevillig :-[

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Hei TiKei :) Ja,du e inne på noe ang forskjellig last stepup kontra aktiv-MC-RIIA. Bruker nu 240 ohm med stepup kontra 500ohm med aktiv.Og trur at æ kan gå lavere enn 240,har nemlig hørt 295,406,470 og 1300ohm og det ble bedre med 240(dvs 40,4Kohm i RIIA) enn alle disse lastene.MEN,prøvde også 6760ohm som blir 40ohm som Denon sier skal brukes ved trafo,den likte æ ikkje,det blei døde greier ??? Heilt diffus,livløst og kjedelig :p Blir vel å teste noe mellom 100 og 200 vil æ tru ;) Ved aktiv RIIA va sweetspot fra 400 til 600.Under,f.eks 330 som æ også testet blei det kjedelig,så det skjedde tydeligvis no fra 400 og opp.Ved en del høyere ohm begynte det å låte ukontrollert i diskanten.Nei,man må vel bare våge å teste litt foskjellig virker det som :D

mvh Filip

D

Dilla

Gjest
Interessant å lese om dine erfaringer Filip. Du har helt rett, best resultat får man ved å teste ut forskjellige laster for å finne ut hva man liker best. Men de har hjulpet godt å få grov-zoomet inn området det skal testes innenfor. Terrenget mellom 100 og 300 Ohm skal sjekkes nærmere ut ;) Takk for nyttige innspill!!

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Trur nok æ ville testa litt videre oppover også siden Benz tydeligvis liker fra 1000ohm og oppover ved aktiv MC-RIIA. Du kjenner vel formelen ved stepup: Forsterkning ganget med forsterkning ganget med ønsket last= last i RIIA. F.eks: 13x13x300=50700 Men,nok om det teoretiske,hør etter helheten og ikkje bare klangbalansen.Lastet førr tungt dvs lav ohm låter ikkje bare mørkt og behagelig men også udynamisk og kjedelig uten utklingning.Mens førr lett last resulterer i siblianter og slank lyd,virker som diskant "stikker" av.Når man treffer sweetspot får man i pose og sekk,det blei mi erfaring med aktiv RIIA,har ikkje fått fintesta så mye med dagens oppsett,men det kommer ;D Og med last på 100ohm i aktivt oppsett låt faktisk hardere enn 500ohm :eek: E det pga at PU slit med tung last og resultat blir komprimering ::) Så mitt råd er:Lytt etter klang og "liv" ;)

mvh Filip

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
23
Ti Kei skrev:
Interessant å lese om dine erfaringer Filip. Du har helt rett, best resultat får man ved å teste ut forskjellige laster for å finne ut hva man liker best. Men de har hjulpet godt å få grov-zoomet inn området det skal testes innenfor. Terrenget mellom 100 og 300 Ohm skal sjekkes nærmere ut ;) Takk for nyttige innspill!!
Jeg bruker 100 ohm settingen på min Accuphase C2800/AD2800 phono modul, TriPlanar arm/Oracle mk.V Upåklagelig bra........
Har ikke prøvd med høyere impedans da denne phonomodulen har 100 ohm som maks.

Topp Bunn