Benz Micro LP

O

om.s

Gjest
Som nevnt i en annen tråd her så har tiden for å begynne å se seg om etter en ny PU begynt, Shelter 501/901 er en foreløbig kandidat.
Kom over ett godt tilbud på nevnte PU, B.M LP Noen som har erfaringer eller kommentarer på/til denne?

http://www.needledoctor.com/s.nl/sc.7/category.1103/it.A/id.2129/.f

Edit: Ser at linken ikke fører direkte til PU, gå evnt inn på venstre siden under Benz Micro og klikk deg frem til rette pu.

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.463
Antall liker
26.559
Torget vurderinger
24
Denne skal være herlig. Men ring AudioArt og forhør deg om pris - Vidar er billig på Benz.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.285
Antall liker
928
Denne skal være herlig. Men ring AudioArt og forhør deg om pris - Vidar er billig på Benz.
Prøv også Hifi-guiden, Hamar
 
N

nb

Gjest
Og Lyric. Det burde også være mulig å få kjøpt en som akkurat er kommet tilbake fra retipping hos Benz, vet at i alle fall HiFi-Guiden til tider har det inne eller kan skaffe.
 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.477
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Jeg fikk en god deal da jeg kjøpte min Benz LP av Tor på Lyric.
 
O

om.s

Gjest
Det eneste som "holder" meg litt tilbake for denne er min tidligere (negative) erfaring med BM Glider M, som ikke funket hos meg.
Men dette skal visst være en annen divisjon og dermed burde man jo få en annen erfaring, men det er jo noen kroner å "satse" så jeg vil nok forsikre meg litt mer før evnt handel.....

mvh
 
N

nb

Gjest
Du kan jo høre med Tor om du får testet den litt hjemme, han pleier jo å være ganske velvillig der, men vet ikke om det også omfatter pickuper.
 
O

om.s

Gjest
Du kan jo høre med Tor om du får testet den litt hjemme, han pleier jo å være ganske velvillig der, men vet ikke om det også omfatter pickuper.
Kjenner Tor fra tidligere så jeg har prøvd å slå en signal for høre hva hva som gjelder.....

mvh
 
T

theStig

Gjest
Prisen på den er litt stiv synes jeg, men har du penga er det vil neppe noe å lure på? En kompis av meg har Benz L2, og den er så absolutt meget meget bra. Har vel aldri hørt noe bedre selv.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.463
Antall liker
26.559
Torget vurderinger
24
Jeg fikk i hvertfall en pris av Audioart som lå noen tusen under det Lyric skulle ha da jeg (veldig løst) vurderte bytte av pickup.
 
O

om.s

Gjest
Jeg fikk i hvertfall en pris av Audioart som lå noen tusen under det Lyric skulle ha da jeg (veldig løst) vurderte bytte av pickup.
Har notert meg Audioart, er bare ute med antennene for å sondere litt hva som kan være verdt å gå videre på/med, så det hele er vel løst her også.....

mvh
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
618
Antall liker
78
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Det er bare først å ringe Audio Art og spørre om pris for deretter å ringe Lyric. Da vil du få bedre pris hos Lyric

GARANTERT!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.994
Antall liker
13.448
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
da jeg byttet fra Ruby2 open air(uten hus) til Lyra Titan, var forskjellen nesten helt utrolig enorm.særlig dynamikk og oppløsning i toppen...og i bunnen.
Benz´n var "søvnig" i forhold.
Om LP likner litt på de andre fra benz ville jeg sjekket andre alternativer også.
IMO
Mvh
Leif
 
O

om.s

Gjest
da jeg byttet fra Ruby2 open air(uten hus) til Lyra Titan, var forskjellen nesten helt utrolig enorm.særlig dynamikk og oppløsning i toppen...og i bunnen.
Benz´n var "søvnig" i forhold.
Om LP likner litt på de andre fra benz ville jeg sjekket andre alternativer også.
IMO
Mvh
Leif
Er som nevnt litt lett på "vindus shopping" hva Pu gjelder, men har notert meg erfaringen....


mvh
 
O

om.s

Gjest
Etter en stunds betekning og overveielser blir det når morgendagen gryr sendt inn en bestilling på nevnte PU.
Ett lite delikat foto hadde gjort seg men denne lille linken får duge så lenge...

http://www.musicalsurroundings.com/LP.html

Så er det bare å vente, men den som osv ;D .....


mvh
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.753
Antall liker
3.392
Her er LP montert på en Triplanar arm og Kuzma XL platespiller.

 
O

om.s

Gjest
Her er LP montert på en Triplanar arm og Kuzma XL platespiller.

Så propert selskap kommer nok dessverre ikke min å få, men en SME 10A (309 arm) og ett Audionet PAM riaa trinn skal visst også väre en relativt god match.....

mvh
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
445
Antall liker
175
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Franc Kuzma mente Benz LP gav mest for pengene av de han har prøvd
 
O

om.s

Gjest
Franc Kuzma mente Benz LP gav mest for pengene av de han har prøvd
Det "ryktet" har jeg hört også  ;D
Fikk også noen gode svar ang match med min m/riaa og arm/spiller, så da falt det på plass for en investering....

Forresten noen som vet om noen linker til tester?

Ser du allerede kjörer med LP og Cardas signal kabler, gjelder det phono kabelen og? hvordan er evnt den kombinasjonen?
Kjörer selv utelukkende med Cardas Golden Ref rund baut....

mvh
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
445
Antall liker
175
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Det har jeg fra Kuzma så det er ikke noe rykte.Det er fast armkabel på Air Line vet ikke hva men det ligner veldig på audio note sølvkabel
 
O

om.s

Gjest
Det har jeg fra Kuzma så det er ikke noe rykte.Det er fast armkabel på Air Line vet ikke hva men det ligner veldig på audio note sølvkabel
Da var det sant iallefall, som signalkabel mellom spiller og riaa går det i Cardas der?
Det er kombinasjonen Cardas- LP jeg er litt ute etter erfaringer med....

mvh
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
445
Antall liker
175
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Det er samme kabel fra pick up til phonopluggene som skal i riaen.Dette for å unngå kontakter og loddinger for dette svake signalet
 
O

om.s

Gjest
Det er samme kabel fra pick up til phonopluggene som skal i riaen.Dette for å unngå kontakter og loddinger for dette svake signalet
Får lese meg opp litt på hvordan Kuzmaén funker, tror ikke det er allverdens kabel i SME 309 orginalt og har noen tanker på kabel bytte i armen der etterhvert...
Takker for infoén....

Edit:
Först blir det oppgradering av Audionet mono-blokkene i Tyskland og siden Benz-Micro LP pick up, der forsvinner nok det meste av årets HiFi budsjett  ;D
mvh
 
O

om.s

Gjest
Da var den bestillt, og det værste gjenstår, ventingen.................. ;D

mvh
 
O

om.s

Gjest
Da var den bestillt, og det værste gjenstår, ventingen.................. ;D

mvh
Og syk som man er så ble det det også bestillt en ny arm, en SME V, som denne skal matche, noen som behøver en SME 309? ;D

mvh
 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.477
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Prøver å legge inn et bilde av min Benz LP i aksjon.



Det gikk dårlig.
 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.477
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Det gikk bedre.

 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.477
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Parelius;
Armen er Basis Vector mod.3.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.769
Antall liker
8.310
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Ser at valg er blitt gjort så dette blir kun litt x-tra info for Lyra og SME serie V intreserte. Hverken Titan, Titan "i" eller Helikon/Helikon SL spiller optimalt i denne armen, derimot er Lyra Argo "i" en match made in heaven sammen med SME serie V.
Med den nye Argo "i" stemmer alle parametre arm/pickup nesten slik at man skulle tro at de ble laget for hverandre og det gir resultater lydmessig det kan jeg love.
Men denne comboen spiller nok totalt annerledes enn det den nevnte Benz pickup'en som holder seg mere i Rohman kategorien vedr lyd.
 
O

om.s

Gjest
Ser at valg er blitt gjort så dette blir kun litt x-tra info for Lyra og SME serie V intreserte. Hverken Titan, Titan "i" eller Helikon/Helikon SL spiller optimalt i denne armen, derimot er Lyra Argo "i" en match made in heaven sammen med SME serie V.
Med den nye Argo "i" stemmer alle parametre arm/pickup nesten slik at man skulle tro at de ble laget for hverandre og det gir resultater lydmessig det kan jeg love.
Men denne comboen spiller nok totalt annerledes enn det den nevnte Benz pickup'en som holder seg mere i Rohman kategorien vedr lyd.
Da leser jeg det som om, B-M LP/SME V er en meget god kombinasjon, som du kan anbefale og som du plasserer lydmessig mer i "Rohmann leiet", har personlig ingen erfaring med nevnte pu, foruten det man har lest seg til og det er jo bra.....

mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.769
Antall liker
8.310
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Da leser jeg det som om, B-M LP/SME V er en meget god kombinasjon, som du kan anbefale og som du plasserer lydmessig mer i "Rohmann leiet", har personlig ingen erfaring med nevnte pu, foruten det man har lest seg til og det er jo bra.....

mvh

Har aldrig hørt Benz LP i noe annet enn en Graham 2.2 arm, så comboen sammen med SME serie V kan jeg ikke uttale meg om eller gi noen konkret anbefaling om.
Når det er sagt så er både arm og pickup av meget god kvalitet så sjansen for at det kommer til og spille bra sammen er nok stor, håper bare at du klarer og få til en god match med kabling, riaa evt trafo.
Det første du kan gjøre er og "kaste" WBT pluggene på VdH armkabelen og lodde på Bullet plugger istedet, alene der får du en stor lydforbedring........... altfor mye metall som påvirker capacitance/inductanse på negativt vis der, gjør du det så er den orginale VdH sølvkablen helt grei den og trenger ikke og byttes ut etter min mening (har prøvd et par alternativ og det ble ikke bedre, bare mye dyrere).
Les også bruksanvisningen på serie V armen nøye, serie V er langt mere intrikat og justere enn en 309 arm tiltross for at de er ganske like og se på utvendig.
 
O

om.s

Gjest
Har aldrig hørt Benz LP i noe annet enn en Graham 2.2 arm, så comboen sammen med SME serie V kan jeg ikke uttale meg om eller gi noen konkret anbefaling om.
Når det er sagt så er både arm og pickup av meget god kvalitet så sjansen for at det kommer til og spille bra sammen er nok stor, håper bare at du klarer og få til en god match med kabling, riaa evt trafo.
Det første du kan gjøre er og "kaste" WBT pluggene på VdH armkabelen og lodde på Bullet plugger istedet, alene der får du en stor lydforbedring........... altfor mye metall som påvirker capacitance/inductanse på negativt vis der, gjør du det så er den orginale VdH sølvkablen helt grei den og trenger ikke og byttes ut etter min mening (har prøvd et par alternativ og det ble ikke bedre, bare mye dyrere).
Les også bruksanvisningen på serie V armen nøye, serie V er langt mere intrikat og justere enn en 309 arm tiltross for at de er ganske like og se på utvendig.
Takker for info, den (armen) skulle sendes idag så det går kanskje inn på neste uke før den er i hus, pick upén tar det 2-3 uker før kommer.
Er det noe spesiellt man ellers bør være obs på med SME V?

mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.769
Antall liker
8.310
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Takker for info, den (armen) skulle sendes idag så det går kanskje inn på neste uke før den er i hus, pick upén tar det 2-3 uker før kommer.
Er det noe spesiellt man ellers bør være obs på med SME V?

mvh  

Egentlig ikke, bare pass på og juster 100% etter boka og vær klar over at hvis du gjør det unna på under en halvtime........ vel da har du ikke justert allt riktig enda for og si det sånn ;).



Litt x-tra (ikke nødvendighvis til om.s)

Alderen på en serie V kan man som regel gjenkjenne ved hvilken armkabel som følger med, er den i kobber er den av de eldste, er den i kobber med WBT plugger er den ca 12-14 år gammel og er den i sølv med WBT plugger er den med stor sansynlighet nyere enn 11 år gammel.

Lydmessig kan du forvente deg (kontra en 309) AUTORITET............ selv med en Benz LP som egentlig er en snill pickup.
Med Lyra Argo "i" så vil gulvplanken i et trehus stå i fare for omspikring relativt ofte, men med Benz'en så vil nok det hele forløpe noe mindre riskiofyllt, men alikevel ......ikke få sjokk første gangen du spiller på oppsettet ....... det er fort gjort og dette ut av stolen ;D.

Det er med ordentlige (og desverre dyre) pickup'er / arm'er som slam og bang virkelig kommer til sin rett og blir presentert opp i "nepa di" på en måte du antaglighvis ikke trodde var mulig.......... selvfølgelig hvis resten av anlegget klarer og holde tritt.

 
 
O

om.s

Gjest
Da var den bestillt, og det værste gjenstår, ventingen.................. ;D

mvh

Da var endelig vente tiden over, igår kveld kom den etterlengtede Benz Micro LP i hus, skal monteres iløpet av dagen  ;D
Det blir bare en foreløbig, kort innkjørings periode, for imorgen "reiser" mono blokkene til Tyskland og oppgraderer seg, men den som fortsatt venter på noe godt osv osv.....

;D ;D ;D
 
O

om.s

Gjest
Aldri har Jachinta vært så søt og god som nå ;D
Dette lover til ett langt og godt forhold, med Benz Micro LP........

mvh
 
Topp Bunn