Benz REF.3

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei folkens,da har jeg siden påske spillt på en benz ace på min scout,å blitt hekta på den flotte klangen pickupen gir.......ikke dynavectorens smekk,men litt rundere i kantene,noe som egentlig er av dens positive oppdagelse,klangene er bare helt fantastiske,

Så jeg har titta litt på nettet på andre benz pu er,og lurer på om noen har brukt ref.3 pu,armen den skal sitte i er en jmw9...riia er thorhauges....compliance på 15,og 0.3 mv out......

kan dette gå skikkelig gæli med denne i armen min?........acen sitter jo som ett skudd,har en demobrukt på hånda,ellers er nyprisen ca 9k......

har noen sammenliknet disse to pu er,vennligst hiv inn svar her i tråden,eller erfaringer med REF er svært interessante.....

Klang,og dynamikk er to nøkkelord,i kronologisk rekkefølge. Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Hei folkens,da har jeg siden påske spillt på en benz ace på min scout,å blitt hekta på den flotte klangen pickupen gir.......ikke dynavectorens smekk,men litt rundere i kantene,noe som egentlig er av dens positive oppdagelse,klangene er bare helt fantastiske,

Så jeg har titta litt på nettet på andre benz pu er,og lurer på om noen har brukt ref.3 pu,armen den skal sitte i er en jmw9...riia er thorhauges....compliance på 15,og 0.3 mv out......

kan dette gå skikkelig gæli med denne i armen min?........acen sitter jo som ett skudd,har en demobrukt på hånda,ellers er nyprisen ca 9k......

har noen sammenliknet disse to pu er,vennligst hiv inn svar her i tråden,eller erfaringer med REF er svært interessante.....

det er vel og vesentlig å nevne disse parameterne:
stepup.........

Inngangsimpedanse:100ohm

minimum 0,3mv output.

Espen

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
ixos_76 skrev:
ixos_76 skrev:

det er vel og vesentlig å nevne disse parameterne:
stepup.........

Inngangsimpedanse:100ohm

minimum 0,3mv output.

Espen
Kjenner ikke Ref3, men mange Benz'er vil se mer enn 100ohm, min Ruby 2 spiller fortreffelig med 47k, men ikke noe særlig ved 100ohm. Sjekk dette ut først, så du slipper mismatch.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ok,speller med en ace nå,klangmessig er den meget fin,ellers er den litt rund/slapp på en måte,dette med last syntes jeg er vanskelig...hvordan treffe best?Noen som kan forlare dette litt ser benz sine kan gå ned til 100 ohm,men høyere last er kanskje å foretrekke.......håper noen kan utdype dette med last :D

No dritt å bomme i denne prisklassen!

Espen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Beskrivelsen din av Benz som full av klang og kropp, men med noe rund/slapp bunn er etter min erfaring og oppfatning et kjennetegn ved de aller fleste Benzer (jeg har ikke hørt alle).
Den litt runde og godslige bunnen avtar nok etterhvert som du klaterer oppover i modellsortimentet, men jeg har ikke opplevd at den forsvinner helt (har ikke hørt LP, ei heller Ref).

Når det er sagt har jeg levd lykkelig med flere av dem og regner meg vel som Benz-venn.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei FOSSE..dette ett vanskelig tema,fordi om jeg innvesterer i en pickup som feks ref...som er såpass dyr bør ting matche ikkesant,når det gjelder thorhaugestepupen,ser den en last på 100ohm(kan vel være ærlig å si at jeg detter litt av når dette kommer opp)mens benz gjerne skal ha/se mere last,slik er det nok ikke helt i 100 matching med stepupen(iflg thorhauge i dag)...sjansespill?

Liker den flotte klangen,OG dynavectorens driv og smekk,....men den virker noe tammere i klangen enn benzen rett og slett,Bør vel titte etter pu som også passer til lasten som mc th...er bygget for(nå hadde det vært kjekt med dip switch system)men altså det har jeg ikke,,,

Hifistasjonen(som har benzen til salgs)anbefaler ZYX...å i tilfelle komme å høre på,det er to modeller innenfor ev budsjett på 10 det erbloom 50 og den som heter noe med 100 til 9k,,,,kanskje verd kjøreturen t/r hifistasjonen for en lytt.?

Den benzen jeg sitter på nå,skulle sikkert og sett mere last(bruker jo den på th mc)...det går bra det,i mine ører,men vet jo ikke åssen det hadde vært med annen/høyere last...

Bør jeg finne en pu som går på den lasten som mc stepen har/er laget for,eller hva mener dere....helt ærlig skjønner egentlig ikke en dritt av dette lastgreiene,hittil i allefall..

Jeg har jo tidliger nevnt at jeg vurderer en xx-2.det er forsåvidt tilfelle også,men i forhold til 20-x ens mindre livlige klang,begynner jeg nå faktisk å tvile litt,
i tilfelle må jeg høre en først...

Trur jeg velger å sjekke ut både en annen dynavector,og en zyx nå i førsteomgang,men vil gjerne høre hva/hvordan dette med last fungerer(klønete sagt,men bedre å være ærlig enn å tru en kan det,det er snakk om en god slump penger i dette tilfelle trossalt)derfor søker jeg litt info her,for å sleppe å gå skoa av meg!

På forhånd takk til dere som hjelper til Espen

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Har nå min 3. Benz ref. Den er en nøytral pick up, kanskje mot den varme siden. Men slapp er den absolutt ikke:).

Benz anbefaler 100 - 47000 ohm for denne, så du har litt å gå på. Jeg kjører den på rundt 2k på min nye ASR minibasis, men jeg er ikke ferdig med å teste ut settingene her.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
breuer skrev:
Har nå min 3. Benz ref. Den er en nøytral pick up, kanskje mot den varme siden. Men slapp er den absolutt ikke:).

Benz anbefaler 100 - 47000 ohm for denne, så du har litt å gå på. Jeg kjører den på rundt 2k på min nye ASR minibasis, men jeg er ikke ferdig med å teste ut settingene her.
Hvilke andre pickuper sammenligner du da med? (Som sagt har jeg ikke selv sjekket ut Ref3.)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke egen erfaring med Benz eller DV.

Men jeg har opplevd at lastingen av pickupen har mye å si for 'jin/jang'-dimensjonen.

Min NLE kan justeres nærmest trinnløst. Ortofon kontrapunkt h laster jeg så lavt som 70-80 Ohm. Jeg er glad jeg ikke er svinebundet på dette parametret, i fall en ny pickup skal kreve høyere eller lavere last. En fast last kan man vel redusere ved hjelp av en paralell motstand mellom pluss og minus. Å øke den tror jeg ikke går..

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Fosse skrev:
breuer skrev:

Hvilke andre pickuper sammenligner du da med? (Som sagt har jeg ikke selv sjekket ut Ref3.)
I forhold til Lyra Scala og Ortofon Rohmann. Det er vel de eg har hørt mest av Pickuper litt opp i pris. Jeg foretrekker Benzen fordi den gir mer "kjøtt" uten å bli slapp.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Jeg er ikke uenig i at Benz gir mye fylde.
Du har testet Scala og Rohman på samme spiller og mener Ref er like tight i bunnen?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da er det klargjort med steen thorhauge at det går å gjøre om inpedanse i stepup med loddebolt,og motstander ;)...da er det ganske sannsynlig at jeg prøver meg på en ref.3 etterhvert,går det på tryne mht mc trinnet,så får jeg dra fram bolten....OG,det var ikke noe snakk om at garantien utgår selv om jeg utfører dette selv(eller noen kyndige gjør jobben her) fortsatt 5 års garanti!!!!!!!!!

Er det noen andre forhandlere som hamler opp med dette vil jeg gjerne vite det,hva med asr,jasmin etc........ ;) ::)

Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Se der, ja!

Da tror jeg du kan få litt av bassen og 'smekket' du savner fra DV'n med Benz også.

En bittesmule klønete å justere impedans ved hjelp av loddebolt, da...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I flg Steen er den laget slik,for å spare signalvei(igennom brytere?)....uansett sender han motstander kostnadsfritt i posten,når jeg finner ut hvilke laster jeg trenger å bruke,kan også lage ny med dip,men han fraråder dette,pga kortest mulig signalvei,da får jeg stole på det,mannen har jo holdt på ett kvarter ;)

Dersom det skulle vise seg å bli køddete,blir jeg nødt til å vurdere riia med justering igjen,men holder en knapp på sakene jeg har foreløpig,fremtiden får vise om det blir en ref.3 i armen,.... ;)Lyra har jeg hørt en gang(entry line) den virket lys,men ikke hatt den i mitt anlegg,så det blir som å mene noe om en bil man har sittet på med som taxi ;)

Dynaen er veldig god,ikke misforstå,men det har ikke den klangen jeg kanskje søker...og klangen går på bekostning av bass,sånn det er nå(med ace i armen)...forresten lagt ut ace n på børsen,mulig jeg selger denne,og kjøper en dyrere benz ref somsagt....at ref er valgt,er rett og slett ut i fra min smertegrense prismessig mht pu er... :)

Takk for mye fine tilbakemeldinger......å joda det er tungvint å justere via motstander.....skal sjekke litt på diy tråder hva det går an å gjøre,mht å få til noe det ev går an å skru motstandene fast i med skrutrekker feks......får fundere litt,,

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
For det først er jeg langt fra sikker på at 100 ohm kommer til å være noen mismatch, kan dessuten være systemavhenging. Ei vet jeg om det er denne Benz Ref. det siktes til, men her oppgis minimum 40 ohm http://www.musicalsurroundings.com/cartr.html .

Loddingen er jo ikke noe problem, med mindre du skifter til stadighet. Du kan jo lage en kabel med motstand mellom signal og jord slik at du kan teste ulike motstander frem til du har funnet det du trives best med, og så lodde denne inn i riaatrinnet (men det krever at du fjerner 100 ohms motstanden først).

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ok,takk Andre......ser den ligger på 0,25 mv output også.....kjører acen på 100ohm nå,spiller fint det,men har jo ikke prøvd noe annet...kan jo lage en slik kabel,får ta det med Steen.....

Ganske sikker på at jeg velger å prøve en slik ref.,så få vi se.

De to referansene jeg nå har,ace og dv-20,x erbegge bra på hver sine omeråder,nå skal jeg følge min egen magefølse ved neste pu kjøp,og da blir det en slik som over....andre spennede pu er er zyx.....men hvordan er de rimeligere modellene tro?feks fra 14k og nedover....rimelig er vel ikke det rette ordet, :eek: :eek:

Takk alle ammen som bidrar,sikter på å beholde thorhauge settet,og eventuellt lodde,tar det derfra.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.505
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
føreslår att du tar med en Shelter 5000 i vurderingen
av pu i denne i pris klassen.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,man kan vurdere hit og dit når det gjelder pickuper...jeg skal høre på flere forskjellige,men når den ikke får spille i min spiller,mitt rom og anlegg,blir det egentlig ikke veldig lett å sammenlikne egentlig...

pickuper jeg kunne tenke meg å bli bedre kjent med er: shelter ,zyx og benz ref serien,og alle i lik prisklasse for så vidt,har hørt mye godt om xyx bloom50 til 5 k,og den hakket over,,,hvordan er sheltern hva klang angår?

Sier igjen at dette er ett vrient tema,da hjemmelån så å si er utelukket(men jeg har fått tilbud om det på benz faktisk)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
I tråden "Lyra vs. Koetsu" står det litt. Jeg har nevnt noe i "NorCargo på besøk"-tråden og "Thorhauge"-tråden.
Selv har jeg utelukkende erfaring med 90X.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ok,er det noen som vet forskjellen på ref.silver og ref3 copper hva lyden angår,jeg har blirr fortalt av flere som mener(eller har hørt) at denne pu en sakl være den fra firmaet som er best på bassgjengivelse...Mvh Espen

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
ixos_76 skrev:
Ok,er det noen som vet forskjellen på ref.silver og ref3 copper hva lyden angår,jeg har blirr fortalt av flere som mener(eller har hørt) at denne pu en sakl være den fra firmaet som er best på bassgjengivelse...Mvh Espen
Ref 2 Silver er langt friskere og renere enn Ref 3 Cu, og ja, den er også fastere og tørrere i bunnen. Litt av det romantiske (og etter min mening litt for glatte og pyntelige) mangler. Hvis du synes Ref 3 er en typisk representant for Benz sin "huslyd" vil du sikkert synes Ref 2 Silver skiller seg litt ut. Den har fremdeles en utrolig elegant mellomtone, men som sagt friskere. Hvem du liker best kommer vel an på hva den matches med.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Igjen takk for svar....det sies at Benz har gjort en endring i sortimentet,og at den nye ref...heter bare ref og hverken copper eller silver,ikke vet jeg,syntes ikke benz`s sine hjemmesider(hvis det er de jeg har sett på da?) er noe særlig mht til firmas proudktpresentasjon....men men,

Jeg har nå bestillt meg en slik REF av den nye typen,så får vi se hvor dette bærer hen i verden,med ace som referanse,bør vel dette gå veien tipper jeg..

Da ble det altså ny benz denne gangen,og ikke Dynavector som tidligere antatt,jeg har ikke bestemmt meg for om jeg skal sitte på dv-20x en enda,eller om jeg selger den,jeg får spille inn ref først,for så å gjøre meg opp en mening om jeg behøver to såpass ulike pickuper(hvis ref en er i sjangern med ace)....uansett,takk for innspill,kommer tilbake til denne tråden når pu en sitter i armen,om en 2-3 uker.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,da er benzen i armen,førsteinntrykket er MEGET bra,denne versjonen er ny av 2008,så dette blir spennende,i dagene fremover.....det finnes masse detaljer,og den flotte benz klangen er ivaretatt,men ett bedre bassfundamet enn i lillebroren ACE,som i dag har endt opp i boksen sin igjen,.,,,

fortsettelse følger....kanskje med bilder også,får se om jeg får sving på kamera i helga.Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da kan jeg melde om 20 timer på nåla er passert,det skjedde noe etter en 4-5 timer,siden har det skjedd lite,men det spiller bra,pickupen er annerledes enn ace,mer hifi riktig ,og mer oppløst,bassen er veldig god,men klinger foreløpig noe lysere(mer oppløst)enn lillebroren....ref er veldig kilen på vta justering,og hittil er konklusjonen at den spiller en del bedre med noe negativ vta,ikke mye,men litt,med armrøret helt i vater,fremtrer øvre mellomtone,og diskant veldig skarp,ved å kjøre med en noe negativ vta,forsvinner dette,og det blir mer tak i bassen......det spiller musikk ;).....

så en ting til pickuoen er med flott trehus,men det som nesten er enda flottere er boksen den kom i :utsøkt treverk,med plexilokk festet med to messingskruer,og inngravert logo i lokket....man kan spørre seg om det er nødvendig,kunne ikke pengene vært lagt i selve pu en,fremfor utsøkt emballasje??,og ev solgt pickupen billigere....men det ser da feiende flott ut,noe å se på i hylla da,acen kom i en mer budsjettESKE kan man si ;)

prøvd denne med last på både 220 og 100 ohm,....(med project tubebox på lån),har bare 100ohm foreløpig på th en,det låter fint med denne lasten,men kanskje jeg skal ekspremintere med dette på sikt,å lodde om motatanden i denne..

Får se.,når man har fått en ny pu,ser jeg kjekkheten med dipere her og der,for å teste ut laster osv....men det slipper jeg nå,med fast last på 100ohm...tenkte å sjekke ut benz sin riiaboks på spec.hva den gir last på,det bør gi ett pekepinn på hvor man bør begynne hen kanskje? Tpis mottas med takk..

Espen :)

Espen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Gratulerer med ny pickup ixos_76. Selv hatt flere Benzer og liker huslyden. Etter hva jeg minnes er impedansen 22k på Benz' eget riaatrinn. Om du synes det fungerer bra med både 100 og 200 ohm på tuben så er vel Thorhaugen bare å beholde. Flotte pickuper å se på ja.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Fosse!

Liker lyden av denne veldig godt,den er litt mere detaljert enn ace,Thorhauge står på henda om jeg sender mail,og trenger endringer,eller oversendte motstander for den saks skyld,og garantien opprettholdes ved egeninnsats på loddingen...dette er jo veldig hyggelig(kan jo prøve å komme drassende til mr.Dreggevik med en egenloddet ec riia,og forlange fiksing på garanti..... ::))Da får han seg nok en god latter....

Jeg spør meg: hvorfor gjor Steen det sånn? eneste svaret jeg finner er at han stoler så til de grader på sine produkter,men svir jeg av hele drittenm,er det vel tvilsomt å få ny,ryker det noe annet derimot,så ordner det sikkert seg..

Betryggende,,,Steen er jeg veldig fornøyd med!

Behldt alle 3 pickupene hittil...det skalsenere bli gøy å prøve de to andre igjen dv og ace... ;)men nå først,denne skal spilles skikkelig inn før den skal ut av armen...siden du har hatt noen benzer Andre , vet du noe om sikker innspillingstid...Lyric snakka om 50 timer...er dette nok? eller forandrer den seg ytterligere etter denne tiden tro?

mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei folkens...Kan melde om at dette kommer seg stort...denne pu en,er hva jeg liker ;Dflotte klanger,som passer til Blues,jazz,og annen flott gitarmusikk....Strat musikken blomster så det holder,klang,klang klang...utrolig vakkert,men en helt akseptabel bass,ingen gulvshakerbass,men dog,dette spiller vakkert...for det finnes da jammen toner høyere opp i registeret som er vel så viktige som bassen etter min mening,........denne kommer jeg til å bli glad i!

;) ;)
Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Her skjer det fortsatt saker og ting med pickupen,det virker som den nå har satt seg litt,toppen er noe dempet,og bassen er blitt bedre,det er frustrerende å spille inn pickuper..når man har betalt en høvelig sum for herligheten,men det gjelder å være tolmodig......det er jo jeg den rette til å si ;) ;)..akkurat nå savner ikke noe annet enn mere vinylplater----ett godt tegn.. (og min bestillte vasker,som lar vente på seg fra USA)...men den er nå shippet,så det nærmer seg vel noe der og..

Noe jeg merker veldig godt,(overraskende faktisk) er at rillestøyen har avtatt noe....Noe dynafravær er det dog ikke men bedre!Kan dette ha med tilsliting av slipingen?...får håpe den holder seg slik fremover...
gøy er dette lell...det blir nok vinylsnurring i helgesvingen nå skal vi se..

Mvh
Espen Saatvedt.

Topp Bunn